Bosch WTE 86100NL/03 Maxx 6 sensitive doet niks meer

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
SKB
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 nov 2020, 23:03

WTE 86100NL/03 FD 8610 200359

Enkele dagen geleden ging de wasdroger ineens niet meer aan. De droger heeft geen display, maar normaal zag je wel altijd een lampje branden. Na wat zoeken op Google deze uit elkaar gehad en alles grondig schoon gemaakt.
Voor de zekerheid ook nog TNY266PN en de veiligheidsweerstand van 47 ohm vervangen (zekering door 100 ohm). Dit alles echter zonder resultaat.

Er komt wel 230V op de print en als ik aan de spoel meet na de drain van de TNY266PN meet ik iets vreemds (althans, voor mij onbekends). De multimeter loopt dan op en af richting de 5V DC en dan weer terug richting 0V DC en dit blijft zich herhalen.

Iemand enig idee of dit normaal is en wat hier de oorzaak van kan zijn?

Zie ook foto's van de print en typeplaatje hieronder in mijn google drive:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

Alvast veel dank voor de reacties.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja het kan zoveel oorzaken hebben
De chip waakt tegen overbelasting maar regelt ook de hoogte van de spanning door terugkoppeling.

Wat ik aan de printen zie, is dat ik niet zo gecharmeerd ben van de kwaliteit van het soldeerwerk.
Daar zal waarschijnlijk de fout wel zitten. Ook zie ik een losse LNK in een stekkerverbinding in een trillende en vochtige machine geen goed plan.
De LNK kan zijn hitte niet kwijt op een stekker.
Zijn alle sporen nog intact van de LNK?

Maak daar eens close-up foto's van met veel licht, geen flits
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SKB
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 nov 2020, 23:03

Hartelijk dank voor de reactie.

Wat betreft het soldeerwerk, bedoel je dan het soldeerwerk in het algemeen of vooral wat ik er zelf op heb gemaakt? Ben geen elektrotechnicus, dus was er zelf al wel tevreden mee ;)

Goed ook om te lezen dat een stekker niet goed is wat betreft de warmte, had ik niet bij stil gestaan. Om het te testen zou dit wel gewoon moeten werken neem ik aan? Mocht de droger het weer gaan doen kan ik dit alsnog direct op de print solderen.

De sporen lijken nog intact te zijn voor wat ik zelf kan beoordelen. Voor een foto hiervan zie:
https://drive.google.com/file/d/1PHP9Fm ... sp=sharing

Hoor graag als er nog meer foto's of andere foto's nodig zijn.

Dank en vriendelijke groeten,
Luc
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Luc,

Deze componenten worden zeer heet en worden bij zo'n 135 graden pas afgeschakeld. En pas weer ingeschakeld als de temp 70 graden gezakt is.

Die hitte wordt niet afgeleid als de chip zover van het kopereiland, wat hier speciaal voor gemaakt is, wordt geplaatst.

Ik heb de datasheet van de TNY er even bijgepakt

The parts are board mounted with SOURCE pins soldered
to sufficient area of copper to keep the die temperature at or
below 100 °C
.


Heat sink.png



Ik heb ook de indruk dat het solderen te lang geduurd heeft. De soldeer is niet voldoende gevloeid en signaal voor slechte verbindingen. Ook zie ik witte vlekken op de plaatsen waar koper zou moeten zitten. Want het verwijderen van de LNK is een heel voorzichtig werkje en gaat vaak fout.

Het is geen schande dat je dit niet beheerst, want ook niet elke electrotechnicus beheerst dit. Het is een aparte tak van sport.

Maar een goede flux is een eerste vereiste

Je zult moeten meten met een ohmmeter of je daadwerkelijk contact heb van de pin naar het eiland waar het spoor aan vast zou moeten zitten.

Bij het testen worden de temperaturen al gehaald dus testen op deze manier kan al dodelijk zijn voor de chip, want hij is erg gevoelig voor hitte bij solderen en er zijn er al heel veel gesneuveld door onervarenheid en te langzaam solderen.

Solderen Op print Universiteit Manchester


Meetnaalden-meetspelden

Soldeerfluxpasta

LNK/TNY, Verwijderen LinkSwitch door los te solderen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SKB
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 nov 2020, 23:03

Beste Lampje,

Hartelijk dank voor de uitgebreide reactie. Met het meten van de weerstand bedoel je dan vanaf de pin van de LNK naar het eiland? En moet dit met spanning erop of zonder?

Alvast dank!

Groet,
Luc
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Hier nog een artikel hoe door te meten of de LNK goed is.

LNK of TNY linkswitch doormeten, als hij niet zichtbaar defect is


Of je goede verbindingen hebt tussen pen en printspoor moet je ohms doen op een soldeerpunt elders op dezelfde strook, om te controleren of de pen wel degelijk. vast zit. En uiteraard zonder spanning.

Dit is echter geen garantie als de verbinding van de las "koud " is. Want dat komt veel voor als de soldeer er zo uit ziet, als wat jij gedaan hebt.

Voor je aan deze reparatie verder gaat, oefen eens op een oude print of vero board om hier wat handigheid in te krijgen en ga dan pas voor het eggie.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SKB
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 nov 2020, 23:03

Alle punten lijken goed verbonden met het vlak voor heat sinking, hier gaat de weerstand direct naar 0 Ohm. De TNY linkswith lijkt bij doormeten ook goed in orde te zijn.

Goed plan om eens te oefenen op een oude printplaat, ga ik eerst doen en dan nog een laatste poging wagen. Het is al wel een oud beestje, maar zou mooi zijn als hij nog even mee kan.

Dank voor de hulp, erg fijn!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Maar wat doen de andere verbindingen die niet naar de sink gaan?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten