Bosch WTW84361FG Self cleaning condensator reinigt zichzelf niet meer

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
ATL
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 nov 2020, 22:47

Hallo,

Ik heb zoals zovelen op dit forum het gekende probleem gehad bij de Bosch warmtepompdrogers, nl de foutmelding "waterreservoir ledigen" terwijl dit niet eens vol is.

Ik heb de machine al eens langs rechts open gedaan en daar dan de 2 voelers gereinigd die in het kleine opvangreservoir zitten.
Ook het pompje is gereinigd.
Na dit gedaan te hebben lijkt dat probleem van de baan, geen foutmelding meer...
MAAR... Ik heb de indruk dat het self cleaning proces niet meer gebeurt.

Normaal moet je een harde klik horen, het moment dat het water uit het reservoir naar beneden valt over de condensator om deze te reinigen..
Wel, deze luide klik hoor ik niet meer, dus naar mijn inziens valt er dus geen water meer op de condensator.
En aangezien het een self cleaning condensator is, is er ook geen mogelijkheid om deze er zelf uit te nemen en te reinigen.

Bosch heeft deze nl helemaal afgesloten achter de klep links vooraan.
Ik heb ook al het test programma P7 laten lopen, en daar hoor ik enkel de pomp, maar dus niet de luide klik van het reservoir dat zou moeten openen om de condensator af te spoelen.

Heeft iemand dit probleem ook al gehad, en kan ik hier zelf iets aan doen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Attila, om je een goed antwoord te kunnen geven hebben we de gegevens nodig van het machineplaatje.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Bosch Siemens heeft in dit systeem een constructiefout gemaakt en zal je het luik er uit moeten snijden.

Service luik condensor aanbrengen uitgebreid Servicetechniker


Om dit weer af te dichten is er een reparatieset leverbaar

Condensor reparatieluik
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
ATL
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 nov 2020, 22:47

Bedankt voor je reactie Lampje!

Ik zal vanavond eens kijken naar het machineplaatje. Dit vind ik achteraan veronderstel ik?
Ik heb inderdaad al een filmpje op YouTube gevonden, waarin iemand toont hoe je het luik er moet uitsnijden en een service luik moet plaatsen. Maar alvorens te beginnen snijden wil ik zeker zijn of het niet anders kan opgelost worden..

Ik houd je op de hoogte!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Attila1104 schreef: 12 nov 2020, 12:51 Maar alvorens te beginnen snijden wil ik zeker zijn of het niet anders kan opgelost worden.
Anders kun je het niet oplossen als je de machine niet helemaal demonteren wilt.

Dit is een officiele modificatie van Bosch Siemens om een ontwerpfout recht te breien.
En hiermee kun je met een slang met warmwater de condensor echt schoonspuiten, want de vettige pluizen kunnen hardnekkig vast blijven zitten en is dat plonsje water van boven af niet voldoende.

En kun je met een natzuiger de prut mooi wegzuigen in de pompruimte
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
ATL
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 nov 2020, 22:47

Dag Lampje,

Op bijgevoegde foto vind je de gegevens van de droogkast.

Het opensnijden wil ik als laatste oplossing houden. Wil eerst weten wat er eventueel scheelt met de klep van het reservoir die niet opent. Normaal moet er toch een pin omhoog schieten tegen de hendel van de klep om het water zo over de condensor te laten vallen. Dat gebeurt nu dus niet...

Alvast bedankt voor jouw reactie!
ATL
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 nov 2020, 22:47

Lampje schreef: 12 nov 2020, 12:14 Attila, om je een goed antwoord te kunnen geven hebben we de gegevens nodig van het machineplaatje.
Zie je de foto die ik heb bijgevoegd? Want ik zie die nergens in het bericht staan...
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Nee ik zie geen foto
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
ATL
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 nov 2020, 22:47

Lampje schreef: 12 nov 2020, 20:21 Nee ik zie geen foto
Dan zal ik typen wat erop staat..

E-nr: WTW84361FG/09 FD 9204
200031
220-240V 50Hz 10A
PMAX 1000W
Type WDT 65 IPX4
WTW84361FG
462040267720000312

Is dit alle info die je nodig hebt?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Hier nog een filmpje als je de lange weg wilt gaan.

Sump Foutcode reservoir vol - filters reinigen droger WTW86560NL/05 Filmpje laat zien hoe je droger compleet kunt spoelen, demonteren en schoonmaken.

En de afvoerset die de klik zou moeten veroorzaken in het condensreservoir
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
ATL
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 nov 2020, 22:47

Bedankt, maar heel de machine ga ik niet uit elkaar halen. Daar waag ik me niet aan.. 😉
Heeft u eventueel een verklaring waarom de klep van het reservoir niet open klikt? Heeft dit te maken met een sensor die vuil is ofzo, waardoor de klep niet "getriggerd" wordt?
Met welk materiaal spuit je de condensor dan af indien ik de plaat voor de condensor er uit zou snijden?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja, je wilde toch niet mijn eenvoudige modificatie?
dan is dit het enige alternatief.

Waarom de klep niet werkt, dat is voor mij koffiedik kijken.

Begin eens met visuele inspectie en maak eens wat foto's, dan kan ik meekijken

Het kan van alles zijn van verstoppingen, versmering tot electrische defecten
ga eens meten of de spoel niet onderbroken is
En meet ook eens of er wel spanning op de klep komt als er gespoeld moet worden, pas dan kun je zaken uitsluiten.

Het afspuiten van de condensor gaat heel goed met heet water.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten