Zanussi ZTE 285 heeft zetje nodig

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
RVV
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 sep 2020, 23:25

Hallo,

Mijn Zanussi ZTE 285 heeft soms een handmatig zetje nodig na een paar seconden dat het programma is gestart.
De droger draait, maar op het moment dat hij stopt, ik neem aan om de andere kant op te draaien, lukt dit soms/vaak (steeds vaker) niet en blijft dan "brommen".
Zet ik het programma op pauze, open de trommel en verzet deze handmatig een klein stukje, dan gaat hij 9 vd 10 keer daarna door en ook tot het eind van het programma.

Vaak alleen even in het begin van het programma, na het zetje geen last meer.

Toch vind ik het een gevaarlijk ding en zou dit graag repareren. Heb al veel gelezen dat dit met de condensator te maken zou kunnen hebben.

Heb de droger even opengemaakt maar ik zie 2 verschillende condensatoren zitten, een 4 UF en een 5UF.
Heeft het nut deze te vervangen, of is 1 van deze 2 voldoende?

Dank voor de moeite.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Om je een goed antwoord te kunnen geven had ik graag alle gegevens die op het machineplaatje staan.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dat is allemaal te verklaren.
De ene richting gaat zwaarder als de andere.
Hoe natter het wasgoed hoe groter de kracht die nodig is om het wasgoed "de bult" op te hijsen.

Is de condensator soms al eens vervangen?
Want ik zie in deze serie dat er wel 2 condensatoren in zitten, maar dan een van 6 uF voor bedrijf en een van 2 uF voor de start.
Vreemd, was er bij de reparatie schijnbaar geen passende voor handen.
En hebben ze samen is 4+5 is 9 gedacht en dat doet het ook. Maar daarbij vergeten dat de bedrijfscondensator 1 uF te zwak wordt, als na de start de andere afgeschakeld wordt..

Dus ik denk dat je beiden maar moet bestellen, maar dan AEG nummer 1256 41 8102 van 6 uF en nummer 1250 02 0813 van 2 uF
de grootste vast aan de motor en de kleinste die geschakeld wordt door de electronica. Ik zag dat de grote in de AEG shop tijdelijk uitverkocht was, maar tik het nummer maar bij Google in, ze zijn wel elders te koop. Maar vaak wel duurder als bij AEG. Dus even bellen naar AEG in Alphen
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten