Whirlpool Atlanta A 857534112090 doet niks meer

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
EV1
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 okt 2020, 12:12

Hallo,
Zo vrij om mee te liften met deze thread.
Droger Whirlpool Atlanta A heeft dezelfde print.
Doet ook niets meer. 320V op de 2 450V, 10uF elco's, maar op secundaire elco's 0,9 V of lager.
Optisch niets te zien en in nette staat.
Is van 2013 en intensief gebruikt.
22ohm weerstand heeft gewoon waarde nog.
Zou ik het gokje moeten wagen om "blind" de LNK305 te bestellen?

mvg, EV1
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Omdat het hier om een ander type gaat, heb ik dit bericht toch maar opgesplitst.
Per draad maar 1 type

Het type is niet zo belangrijk voor ons, maar wel de gegevens van het machineplaatje, die zijn leidend

Graag wat foto's volgens deze gebruiksaanwijzing op het forum plaatsen
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
EV1
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 okt 2020, 12:12

De droger is:
Whirlpool Atlanta A
8575 341 12090 (staat op typeplaatje)
8575 341 12092 (staat op barcodestickers)
Zie eventueel ook foto typeplaatje
De print

Ondertussen "op de gok" de LNK305 vervangen, maar helaas nog steeds geen oplichtende LED's.
orginele LNK
orginele LNK losgeknipt
vervangende LNK

Op de 450V elco's staat keurig 320V en op de laagspannings elco's een pulserende(freq. 2 a 3 Hz) 2,5-3,5 volt.
Dat is dus wél veranderd, want met de orginele LNK305 stond daar een constante 0,9V op.
Zou zelf zeggen; ergens sluiting of overbelasting aan de "secundaire" zijde, maar zou niet weten waar. Diodes 028, 029 & 030 lijken goed.

Bij voorbaat dank voor eventuele input.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik adviseer altijd om LNK en de weerstand altijd samen te vervangen.
Heb je de diodes wel gemeten?
De chip heeft een overbelastingsregeling dat zou het "knipperen" van de voeding kunnen verklaren.
Hoe is het met de elco's hebben die hun capaciteit nog?

Kan dit nog wat toevoegen?

Oorzaak van het defect raken van de veiligheidsweerstand
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
EV1
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 okt 2020, 12:12

Dat las ik later inderdaad. De 22 ohm is nog goed, hij meet 22 ohm en anders zouden de hoogspanningselco's ook geen constante 320v hebben.
Diodes gemeten, eentje heeft 315mV in doorlaatrichting de andere 2 +/- 500mV.
Elcos zal ik eens meten.
Inmiddels "knippert" de voeding al weer niet meer, dus denk dat ik straks m'n 2e LNK erin kan solderen.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik heb het vermoeden dat er toch wat afgeknepen wordt. Probeer de metingen eens te doen op punten die niet behoren tot de soldeerverbinding, dus op een andere plek op het zelfde spoor. Misschien dat je dan een koude las tegenkomt.
Naaldmeetpen-(2).gif

Voor dat soort metingen heb ik een naald gesoldeerd in een banaanstekker, zodat ik overal kan meten door de isolerende laag heen en ook op de printaansluitingen kan meten als de schuifpluggen op de printkaart zitten.

Heeft het solderen relatief lang geduurd?
Want ik zie dat er toch wel behoorlijk tin op de contacten zit. Deze chips kunnen heel slecht tegen hitte en zijn zo weg.

Ik ben er achter gekomen dat het solderen van deze fijne techniek een zeer goede flux eist.
We hebben samen met zijn drieen diverse fluxen uitgeprobeerd en kwamen tot de conclusie dat er maar een met kop en schouders boven uit stak.
De gebruikelijke fluxen hebben een houdbaarheid van een jaar, terwijl deze, die ik je wil adviseren, onbeperkt is.
Dus die soldeer je nooit meer leeg.

Soldeerfluxpasta Mechanic MCN-UV80
Gebruik dit met een cocktailprikker en gebruik het ruim, na het werk afsoppen met een stevige kwast en alcohol en is de print zo weer schoon.

LNK/TNY doormeten
LNK/TNY, Symptomen defect
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
EV1
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 okt 2020, 12:12

Het solderen ging op zich prima, enkele seconden per pootje en soms een paar keer. Ik heb even geen losse flux ter beschikking, dus de harskern is enige vloeimiddel dat gebruikt is. (Weggespoeld met flux remover). Omdat de chip probeerde te "starten" ga ik er in eerste instantie vanuit dat het solderen niet de reden is van de fout.
Dank voor de tips met de naalden en desoldeerinstructies.
Ik vind het opvallend dat de LNK toch wel een stukje "ingewikkelder" gebruikt word dan op de datasheets, via de trafo worden 3 aparte "secundaire" voedingsspanningen gecreëerd, waarvan 1 galvanisch gescheiden (voor de vochtmeting, neem ik aan). Verder één met twee 1000uF/10V elco's parallel (voor5V?) en één met 330uF/25V(voor de 12V?)

Het is ook wel ironisch, speciaal zo'n type droger (klassieke luchtdroger) aangeschaft vanwege de eenvoud en repareerbaarheid en eerste en enige defect sinds aanschaf is deze module, natuurlijk het duurste onderdeel om in z'n geheel te vervangen van de hele droger en nog niet beschikbaar ook op de gebruikelijke onderdelensites! Ik heb overigens net een aanvraag gedaan voor de complete module want ik kan er helaas niet meer, zoals "vroeger", avonden en avonden in gaan steken. Met 2 kinderen en in deze tijd van 't jaar moet ie gewoon draaien.
Aan de andere kant kan ik het ook weer niet hebben dat ik de oorzaak niet kan vinden. :evil:
Mocht iemand interesse hebben om (delen van) de binnenzijde van deze droger te zien:
https://myalbum.com/album/2wSJ3bMHpd7R
Toen ik op zoek was naar een droger, kon niemand me uitleggen hoe dat nou precies werkte, dus heb ik de net aangeschafte droger (2014) maar zelf even opgeschroefd om de werking te achterhalen en gelijk wat foto's genomen.

mvg, EV1
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dan is de aanschaf nog niet klassiek genoeg geweest, dan had je er een moeten kiezen die alleen draait met een kookwekker. ;)
Dan had je geen last gehad van electronica, waarvan in principe een groot deel voor alle soorten machines hetzelfde is.
En nu heb je een energieslurper waar je de aarde mee op staat te warmen en maar een beetje voor je wasgoed gebruikt. :cry:

Er is ook nog een ander mogelijkheid

Printplaat laten repareren ...
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
EV1
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 okt 2020, 12:12

Haha, ja een kookwekker...

De nieuwe module is binnen, helaas denk ik, hoewel uiterlijk exact gelijk, dat deze niet voor mijn droger is. Bij aanzetten geef hij een aantal piepjes en knipperen de LED's "pluizenfilter" & "einde", terwijl "droogfase / 6H" constant brandt. (Zie filmpje)

Ik heb de beide NTC's één voor één losgehaald en bij alle situaties geeft hij een andere foutcode aan, dus "ziet" de module beide NTC's wel.
Deze meten overigens 22 & 23 Kohm bij 10 graden omgevingstemperatuur.
Op alle andere aansluitingen geeft hij geen verschil in foutcodes, wat me vrij logisch lijkt, want vochtmetingsstrips, deurschakelaar kunnen oneindig zijn, terwijl ze goed aangesloten zitten.
Motor en verwarmingselement worden alleen gestuurd, zitten achter relais. En dat waren alle aansluitingen.

Weet iemand wat die foutcode expliciet betekent?

trouwens: Resetten via de "6-uur, 3x start, ontluchten-methode" werkt wel, maar foutcode is direct weer terug

Alvast bedankt voor het meedenken...
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Helaas, ik heb wel foutcodes, maar deze staat er niet tussen en ook heb ik geen servicedocumentatie van dit type.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
EV1
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 okt 2020, 12:12

Ondertussen heb ik de foutcodes voor Whirlpool drogers met alleen LED's gevonden, misschien nuttig om hier ook te delen.
Op deze site staat ook de foutcode die de nieuwe module geeft.
DATA CORRUPTION dus... en dat voor een nieuwe module...
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Misschien niet of fout geprogrammeerd.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten