Siemens WT44B201 pluizenfilter / warmtewisselaar reiniging melding

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
HHR
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 okt 2020, 08:55

Goedendag,

Ik heb een Siemens wasdroger, en vrij regelmatig (ongeveer om de droogbeurt) geeft hij een melding dat het pluizenfilter / warmtewisselaar gereinigd moet worden.

Soms zit er in de pluizenfilter daadwerkelijk pluizen (maar nog niet vol), maar heel vaak ook niet.
De warmtewisselaar is eigenlijk nooit noemenswaarig verstopt, maar maak ik wel voor de zekerheid schoon.
Dan gaat het weer even goed, maar naar mijn idee komt de machine weer veel te snel met die melding.

Toen hij nieuw was, was de interval van reinigen veeeel langer, dus volgens mij klopt er toch echt iets niet.
Ik heb het vermoeden dat er ergens anders iets verstopt zit, of een sensor te snel alarm geeft.

Siemens
WT44B201NL/09
Type: WDT2
FD: 9601
Z-nr: 2 00220

Ik heb hem aangesloten op de afvoer, dus buiten condenswaterreservoir om.

Enig idee wat ik nog na kan kijken?

Alvast heel erg bedankt.

Mvg Harold
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Harold,
Dit soort meldingen moet je toch zoeken in een slechte luchtdoorstroming. De condensor zowel in x richting alsook in de y richting met de fijne kanaaltjes goed uitspoelen onder de douche.
Haal de achterbult er eens af en reinig het verwarmingselement en de sensoren die daar zitten.
Hier zit een NTC die de temperatuur meet voor de ingaande lucht en kijk ook eens in de schacht waar de filters in de deur opening zitten daar beneden zit de NTC die de temperatuur na het wasgoed meet.
Dit verschil moet groot zijn als de hete lucht zijn warmte goed aan het wasgoed heeft kunnen overdragen.
Ook wordt de sensor in de schacht vaak door stof geisoleerd.

Aan de rechterzijde zit de motor met zijn twee ventilatoren.

Daar verzamelt zich ook vaak stof. Haal deze kap er maar eens af. Ik ben er zelfs kindersokjes tegengekomen.
De filters waarvan je zegt dat ze schoon zijn. Is dat werkelijk zo? Laat ze maar eens een nacht in een bad met schoonmaakzijn staan en sop ze dan met een zachte borstel en allesreiniger nog maar eens na. Koop een kattenstaart en stof daar de kanalen eens goed mee uit. Uiteraard met hulp van de stofzuiger.

Als je dan toch de zaak open hebt liggen reinig dan gelijk de pompruimte en de vlotterkamer met het verzamelreservoir wat onder de condensor zit.
Foutmeldung Reservoir vol - Pluizenfilter reinigen
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
HHR
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 okt 2020, 08:55

Hi Lampje,

Hartelijk dank voor de uitgebreide beschrijving, we gaan hem eens goed uit elkaar halen, en alles reinigen en doormeten.
Te beginnen met het azijn gedeelte. en dan steeds verder...

Dank je wel!

Met vriendelijke groet
Harold
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Veel succes,

hoor ik nog van je hoe het afgelopen is?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
HHR
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 okt 2020, 08:55

Hi Lampje

Gisteren eindelijk alles uit elkaar gehaald en schoon gemaakt.

Vooral de 2 strips aan de binnenzijde van de trommel hadden veel pluizen achter de strips. En had gehoopt dat dat onderdeel van het probleem zou zijn, Verder vielen het aantal pluizen erg mee, maar toch alles nagelopen en schoon gemaakt. Ook de pomp en verzamel ruimte. Daar zat wel redelijk wat pluis.

Vanmorgen vol goede moed de droger aangezet, maar helaas weer hetzelfde probleem.

Enig idee wat het dan kan zijn?
Sensors heb ik (nog) niet doorgemeten. Kan zo'n sensor deze melding veroorzaken?

Met vriendelijke groet

Harold
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Harold,
als de sensoren goed zijn dan komt deze storing uit het feit dat er te veel verschillen zitten tussen de luchtstroom voor - en na het wasgoed.
En er dus problemen zijn met de luchtdoorstroming.

Maar natuurlijk kan het ook liggen aan het feit dat een van de sensoren niet de juiste waarde doorgeeft.
Je kunt daar pas een oordeel over vellen als jet het gemeten hebt. In dit filmpje wordt het heel goed uitgelegd.

NTC Sensor wasmachine, wasdroger, vaatwasser testen en hoe te repareren? (Paul)


Maar het kan ook nog wat simpeler.
De sensor meet bij een omgevingstemperatuur. En de waarde bij 25 gr C staat er meestal op, dan kun je in de datasheet terugvinden wat de waarde moet zijn bij kokend en om dat te bepalen heb je ook geen thermometer nodig. Liggen die waardes aardig in de buurt dan zijn ze goed. Want helemaal zuiver zal dat niet zijn want een afwijking van 10% is niet raar.
Vaak zijn het slechte contacten die deze problemen veroorzaken. Dus een paar keer de pluggen op en afschuiven en een beetje contactspray (bijv CRC -226) er op doet vaak wonderen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
HHR
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 okt 2020, 08:55

Hallo Lampje,

Het heeft nog een hele tijd geduurd om alle sensoren door te meten, maar uiteindelijk leken alle sensoren qua meetwaardes ok te zijn, en goed te werken.
Bij de Sensoren die redelijk eenvoudig waren te demonteren heb ik de pluggen een paar keer op/af geschoven.
Uiteindelijk heb ik ook nog een paar pluizen (pluisjes) verwijderd via de achterkant, onderin het kanaal waar de lucht langs loop de machine in. Onder het rad met schoepen. Het had iets weg van een soort "overloop" kanaaltje. Met moeite heb ik daar iets uit kunnen pulken.

Vervolgens de machine laten draaien zonder boven/zij kappen, en ook met de sensor na het wasgoed (in de schacht bij de deur) buiten de machine.
Beetje bij beetje heb ik de machine weer opgebouwd, En elke keer heb de machine ook weer laten draaien, in de hoop dat een van de acties een trigger zou zijn om te stoppen..,,

Maar wonder boven wonder bleef de machine elke keer draaien.
Inmiddels is de machine weer volledig opgebouwd, en heeft hij 10-15x gedraaid, zonder problemen.

Wat het probleem precies geweest is weet ik ook niet, maar hij lijkt het weer te doen!

Hartelijk dank voor je hulp.

Met vriendelijke groet

Harold
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Harold,
Dan lijkt het toch terug te voeren te zijn op vervuiling van de machine samen met wat corrosie op de contacten.

Mooi dat hij weer werkt.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten