Bosch WTL5481 Condensdroger doet het soms niet

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
BNY
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 okt 2020, 17:29

Goedemiddag.

Bosch condensdroger doet soms niets meer.

Het gaat om een Bosch Exclusiv Tk Type WTL 5481
Het ene moment doet hij het zonder problemen. En het andere moment reageert hij nergens op.
Soms als je dan een beetje met de programma's speelt. Dan begint hij zo ineens wel weer.
Iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Graag alle gegevens van het machineplaatje.

Ik vind de probleemstelling wel heel erg vaag, wat doet hij wel en wat doet hij niet en wat heb je uitgeprobeerd of gemeten.

Vergeet niet, dat jij onze ogen en oren bent, want wij hebben echt geen glazen bol.
Want op deze manier krijg je van mij het antwoord: "er zal wel ergens iets los zitten"


Daar kun je toch ook niets mee?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
BNY
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 okt 2020, 17:29

E-NR WTL 5481/047810 01935
Type: T 731*T74088100
IPX 4

Het probleem is. Dat je hem het ene moment zonder problemen aan kunt zetten. Maar vaak moet je gewoon proberen welk programma hij pakt. Soms pakt hij geen enkel programma. En dan pakt hij bijvoorbeeld wel de tijd programma's Ik heb geen idee waar dit aan kan liggen. Of waar ik het zoeken moet.
Vandaar dat ik ook nog niets heb doorgemeten.
Ik had je graag duidelijkere info gegeven. Misschien dat als ik hier een filmpje zou kunnen plaatsen. Dat het duidelijker is.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Kijk dat is tenminste een aanwijzing waar ik wat mee kan.
Bij een tijd gestuurd programma wordt meestal de vochtmeting niet gebruikt.
De vochtmeting wil nog wel eens roet in het eten gooien door onmiddellijk bij de eerste meting te stellen dat het wasgoed droog is.
Wasgoed wat droog is heeft n.l. een hoge weerstand.
Maar slechte aansluitingen van de electrodes en slechte koolborstels die het meetsignaal geleiden hebben dit ook.
En daarnaast wasverzachter en resten zeep veroorzaken ook een onzichtbare isolerende film over de sensoren.
Dus ga daar eerst mee aan de gang de totale keten van de vochtmeting schoon te boenen met schoonmaakzijn .
Dus binnentrommel en de ribben goed soppen met azijn en door met een ohmmeter op het zelfde materiaal te meten of er een contact van 0 ohm is en de isolerende laag is verdwenen. Dus begin daar eens mee.

En wat is er zichtbaar als de machine helemaal niet wil? Geen signaallampjes? Of wel?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Een filmpje kun je op Youtube zetten met hier de link plaatsen
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
BNY
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 okt 2020, 17:29

Lampje schreef: 21 okt 2020, 10:39 Kijk dat is tenminste een aanwijzing waar ik wat mee kan.
Bij een tijd gestuurd programma wordt meestal de vochtmeting niet gebruikt.
De vochtmeting wil nog wel eens roet in het eten gooien door onmiddellijk bij de eerste meting te stellen dat het wasgoed droog is.
Wasgoed wat droog is heeft n.l. een hoge weerstand.
Maar slechte aansluitingen van de electrodes en slechte koolborstels die het meetsignaal geleiden hebben dit ook.
En daarnaast wasverzachter en resten zeep veroorzaken ook een onzichtbare isolerende film over de sensoren.
Dus ga daar eerst mee aan de gang de totale keten van de vochtmeting schoon te boenen met schoonmaakzijn .
Dus binnentrommel en de ribben goed soppen met azijn en door met een ohmmeter op het zelfde materiaal te meten of er een contact van 0 ohm is en de isolerende laag is verdwenen. Dus begin daar eens mee.

En wat is er zichtbaar als de machine helemaal niet wil? Geen signaallampjes? Of wel?
Goedemorgen.

Sorry voor de late reactie. Door gezondheidsproblemen heb ik het klussen even gelaten voor wat het was.
Inmiddels gelukkig alweer wat aan de beterende hand. Dus langzaam aan de boel maar weer een beetje oppakken.
Ik heb uw raad opgevolgd wat betreft het reinigen van de trommel. Ik heb het dan met Dasty gedaan. i.p.v. schoonmaakazijn.
Aangezien ik bang ben. Dat het zuur de trommel aantast. Maar kortom. De machine doet het weer zoals het hoort.
Ik ben alle programma's bij langs gelopen. En hij doet het prima. Waarschijnlijk dus toch een film laag op de sensoren.
Vriendelijk bedankt voor uw advies.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Berny,

Mooi dat dit allemaal gelukt is.

Dasty is een prima middel om te ontvetten en om schoon te maken,

Ik heb daarmee de lamellen van mijn luxaflex van de keuken, die ik helemaal uit elkaar gehaald had, eens grondig onderhanden genomen.
Het resultaat was perfect, het ziet er weer als nieuw uit.

Maar de codering van mijn mobiel aan de hand van mijn vingerafdruk werkte dus niet meer, omdat mijn vingerafdruk nagenoeg verdwenen was, zo agressief is dat spul.

Dus een waarschuwing!!!!

Gebruik dit spul NOOIT zonder handschoenen.

Azijn tast de trommel echt niet aan, het gebruik als wasverzachter heeft ook alleen maar voordelen.

Azijn voorkomt vastlopen wasdroger door wasverzachter

Schoonmaken met azijn
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten