Bosch WTV74300FG/04 wasdroger warmt niet, stopt te snel.

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
RGD
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 okt 2020, 20:15

Hi,

Bosch wasdroger WTV74300FG/04 is zeer clean, filters volledig open. Droger krijgt (haast) niet warm.
Verwarmingselement
1/ Eichenaer 115961 2500W 62101 volledig doorgemeten. 73 Ohm (700W) en 28 Ohm (1800W).
2/ Klixons ELTH NC90 en ELTH NC80 doorgemeten... beiden 0 Ohm.
3/ NTC 900014369 Z300 uitgemeten start bij 20 kOhm en loopt af bij toenemende temperatuur.
NTC vooraan in luchtuitlaat Z901/10K/A1 start bij 10 kOhm en loopt eveneens af bij toenemende temperatuur.
Vochtigheidssensor lijkt in goede staat en geen aankalking.

Start ik een droogcyclus dan komt de duur op 2:03 en loopt die af tot 2:01 dan springt de teller op 0:01 en nadien op -0- met het antikreuk lichtje aan.
Met de filter in de machine voel ik geen warmte... met de filter uit de machine voel ik iets van warmte maar die is miniem.
Er is wel een duidelijke uitstroom van lucht door het filter heen.

Enig idee waar ik de oplossing moet zoeken??
Hoe verloopt de aansturing van het verwarmingselement bij deze machine? Is dit een eenvoudig on/off mechanisme of wordt dit pulserend aangestuurd (variabel)?

Bestaat er een diagnostisch programma voor deze machine?

Hebben jullie tips of ervaring met een dergelijk fenomeen?
Wat kan ik als volgende stap proberen/bekijken?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

RogerDoetHetWeer schreef: 02 okt 2020, 09:12 Hi,

Bosch wasdroger WTV73400FG/04 is zeer clean, filters volledig open. Droger krijgt (haast) niet warm.
Heb je de 3 en 4 omgedraaid in het typenummer?

Dat het moet zijn WTV74300FG/04?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik denk dat je het richting vochtsensor moet zoeken. Op de tekening kan ik hem niet vinden van dit type maar kijk maar eens met een spiegeltje in de deuropening.
Dan zie je aan de binnenkant een roestvrij stalen strip zitten.
Haal deze er maar eens uit.
Maak de contactbanen goed schoon met azijn en maak ook de plugaansluitingen goed schoon en contoleer met een ohmmeter of je op alle punten van het metaal contact hebt met elkaar.
Want de film, die als gevolg van resten wasverzachter en wasmiddel zijn aangebracht, zijn onzichtbaar maar isoleren wel de weerstandsmeting.
Waardoor de electronica denkt dat het wasgoed droog is en in de nakoel fase gaat en stopt.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RGD
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 okt 2020, 20:15

Hi,
bedankt voor de snelle reactie. Idd. sorry moest WTV74300FG/04 zijn.
De vochtsensor - ja... 2 metalen strips aan de binnenkant van de machine.
Als die het niet zijn moet ik verder op zoek. Je spreekt van een tekening - kan je die even doorsturen?
Kunnen we op dit forum foto's posten?
Indien dat mogelijk is stuur ik wel eens een fotootje door van de vermeende vochtsensor(s).

Groetjes...

PS. Dat biertje kan wel in orde komen ;-)
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Zoek bij Google naar bosch service onderdelen en vul dan het typenummer in en dan krijg je alle onderdeeltekeningen te zien.

Maar in jouw geval zie ik de sensor niet.

Om foto's te plaatsen hebben wij het volgende protocol ontwikkeld, omdat wij vaak extreem uit moeten vergroten om de problemen te kunnen vinden.
Want aan de toegestane grootte hebben we werkelijk niets, als het bijv. om slechte solderingen op een print gaat.

Foto's uploaden: De foto's maken en plaatsen aan de hand van deze beschrijving.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RGD
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 okt 2020, 20:15

Bedankt voor de info. Heb even een stuk nat keukenpapier over de 2 vochtigheidssensoren gekleefd. De droger blijft nu wel draaien, maar de temperatuur in de kast lijkt me wel nog te laag. Zijn er richttemperaturen gekend?
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Hier heb je alvast de tekeningen van je droger.

ziet je vochtmeting er zo uit als op de afbeelding?

Afbeelding
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Zie jij toevallig deze sensor op de tekening Bennie ?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Nee lampje, die zit waarschijnlijk ingebouwd in de voorkant waar de trommel tegenaan loopt, zie m'n afbeelding.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Bennie, maar bij andere drogers van Bosch zie ik hem n.l. wel op de tekening staan en overal is het een onderdeel wat gewisseld kan worden.
Dus mag je verwachten dat hij op de onderdelenlijst staat. Want ik zie ook geen meting via de trommel.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik ga er van uit dat het element uit twee elementen bestaat, ik zou 2 kleine signaallampjes aan de elementen hangen en alle kappen sluiten om zo het daadwerkelijk proces van opwarmen te kunnen volgen, neem daarvoor kleine gloei of halogeenlampjes, kun je gelijk zien of er eventueel een relais rottig contact maakt.
Maar eerst zorgen dat de sensor het goed gaat doen.

En zie je ook wanneer welk element meedoet.
Neem daarvoor geen led lampjes want daar zit electronica in die alle geknetter absorbeert en de spanning helemaal afvlakt.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Lampje schreef: 02 okt 2020, 23:04 Bennie, maar bij andere drogers van Bosch zie ik hem n.l. wel op de tekening staan en overal is het een onderdeel wat gewisseld kan worden.
Dus mag je verwachten dat hij op de onderdelenlijst staat. Want ik zie ook geen meting via de trommel.
Dit onderdeel is ook nergens meer te verkrijgen.
Ik denk dat het de voorganger is van de drogers die jij gezien hebt
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gesloten