Miele T8323 stopt na paar minuten

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
JNT
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 sep 2020, 20:17

Beste...,

Mijn Miele T8323 wasdroger stopt voortijdig het programma. Eigenlijk al na een paar minuten. Echter wanneer ik gewoon warme lucht aanzet op bijvoorbeeld 30 minuten dan maakt hij het programma af.

Ik stofzuig mijn droger regelmatig schoon en dat heb ik net nog eens extra goed gedaan. Het helpt niet.

Iemand enig idee wat ik nog kan proberen? Of wat er stuk zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!

Gr. Janette
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Om je goed te kunnen adviseren hebben we alle gegevens van het machineplaatje nodig.

Maar voorlopig kan ik wel zeggen dat er iets met de vochtsensoren is en/of de koolborstels op de trommel
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

De aftasting van de vochtigheid gebeurt door meting van het wasgoed in de trommel en wel via twee meetelectrodes.
De ene electrode is de wand van de trommel en de andere zijn de trommelribben die geisoleerd zijn van de trommel.
Deze signalen van de draaiende trommel worden gebracht naar twee ringen aan de buitenkant en daar lopen twee koolborstels op die de weerstand doorgeven aan de electronica en bij hoge weerstand (dus droog wasgoed) de machine afschakelen.

Het bovenblad moet eraf 2 schroeven achter plastic dopjes aan de zijkant voor en 2 achter, dan blad een stukje naar achteren schuiven en liften.
Omdat wasverzachter, maar ook zeep een vettige isolerende laag achterlaat moet de trommel inwendig gereinigd worden. Dat doe je met schoonmaakazijn.
Het makkelijkst gaat dat door een handdoek nat te maken en in de trommel te laten draaien met het luchten programma, laat maar lekker poetsen.

Dan moet ook de twee loopbanen van de borstels worden schoon gemaakt en ontvet en de aanslag verwijderd met een pannensponsje.
Een veel voorkomende probleem is dat de borstels zijn afgesleten en dan raakt de verdikking in de las van de roestvrij stalen band de houder van de koolborstel en moeten de koolborstels vervangen worden. Dat hoor je dan ook door het tikkend geluid.

Als je dan toch bezig bent maak dan ook het verwarmingselement schoon.

Verwarmingselement wisselen of reinigen.


Daar komt niemand, omdat men het niet weet, maar wel oorzaak nummer 1 van woningbranden
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JNT
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 sep 2020, 20:17

Hallo lampje,

Ik heb de droger schoongemaakt.

Toen het blad eraf was zag ik gruis van de koolborstel.
Hoe kan ik controleren of dat het euvel is?

Gelukkig deed hij nog steeds wat hij wel deed voor ik hem open maakte.

Ik vraag mij af of een vakkundige reparatie erg duur is of dat ik beter een nieuwe kan kopen. Deze is 11 jaar oud.

Groet,
Janette
JNT
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 sep 2020, 20:17

Lampje kun jij mij helpen?

In dit filmpje zie ik precies wat ik moet doen. Ik kan alleen niet zien of deze meneer het plastic ook van het draadje haalt voordat hij er een clipje aan bevestigd. En ik begrijp niet wat dat zwarte ding is waar hij het dan in stopt.

https://youtu.be/p7IVZY5P60I
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Janette,
Gruis van koolborstels is geleidend en kan op plaatsen terecht komen, waar het de meest vreemde storingen kan veroorzaken.
De print moet zeker eerst met de stofzuiger en daarna met een kwast met alcohol ontdaan worden van dit gruis.

Dit probleem is een typisch Miele probleem.
Je ziet ook in het filmpje dat de borstelhouder de las van de meetbanen geraakt heeft, omdat het op de las wat dikker is en de borstel wat korter.
Je hoort altijd wel die overgang met een lichte tik, maar als de borstel korter wordt dan wordt het tikken erger en hoor je duidelijk dat het wat raakt.

Om zeker te stellen dat de koolborstels de oorzaak zijn dan kun je de koperdraadjes die aan de koolborstel zitten aan elkaar verbinden met een stukje koperdraad zodat daar een kortsluiting tussen de twee sensoren ontstaat.
Wasgoed wat nat is heeft een lage weerstand en een kortsluiting ook.
Hoge weerstand geeft aan dat het wasgoed droog is. En een onderbreking in de koolborstel doet dat ook en denkt de machine dat dat het wasgoed klaar is en stopt.
Dat kun je ook goed zien in het begin van het filmpje, dat de koolborstelhouder elke omwenteling een stukje omhoog komt, waardoor de electronica een hoge waarde zal meten.
Ja, ook ik moest twee keer kijken, toen het zakje uitgepakt werd zaten er aan de koolborstels twee onbeschermde vrouwelijke Amp faston stekkertjes
En even later zit er een geisoleerde versie van aan de koolborstels. Dit wisselen is op de film niet te zien dat is dus de stekker.
En hij knipt het draadje door wat ook al een verbinding was die geklemd is. En in het zakje wordt bijgeleverd een mannelijke faston stekker en die steekt hij in elkaar.
Persoonlijk ben ik niet zo voor deze oplossingen en schuif er een stukje krimpkous over, wat je in electronica winkels in diverse doorsneden kun kopen.
Dit moet je doen voordat je gaat solderen.
En soldeer de draadjes aan elkaar en schuif de krimpkous erover en laat de kous met een (schilders)fohn krimpen.
Heb je dat niet, dan wil het ook wel met een bewegend vlammetje van een aansteker of de creme brulee brander uit de keukenla.
Dus probeer eerst maar de kortsluiting op de borstels uit, dan zal de machine niet meer stoppen.
Reinig de banen met schoonmaakazijn en evt. een pannensponsje en vervang de koolborstels.
Hoewel de borstels peperduur zijn, is dit de investering best wel waard.

Dat vind ik nu leuk, dat er vrouwen ook aan deze technische klussen beginnen en niet hulpeloos aan de kant blijven staan,

Veel succes!
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten