AEG T59880 warmtepompdroger maakt veel lawaai

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

AEG T59880 warmtepompdroger maakt veel lawaai

Het is al weer een tijd geleden, maar nu zit ik toch met een probleem waar ik niet uit kom.

Gegevens machinecu.jpg


Deze warmtepompdroger maakt veel lawaai en ik kan niet ontdekken waar het geluid vandaan komt.

Het is een ratelend geluid . Het lijkt wel of er een lager uit de trommel gelopen is.

Als ik aan de trommel draai hoor ik het geluid ook, maar kan niet lokaliseren waar het vandaan komt
Heeft iemand een idee?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes,

Bart
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Hoi Bart leuk je weer eens terug te zien.

Jouw machine heeft een aantal zaken waar het geluid uit zou kunnen komen.
1 De trommel en zijn 4 geleidewielen
2 De compressor
3 De aandrijfmotor
4 De ventilator

Je zegt zelf al dat je het geluid ook hoort als je de trommel met de hand beweegt.
Dus kunnen we optie 2 al uitsluiten, want de compressor draait niet als er geen spanning op staat.

Dan zou ik de bovenkap en de rechterzijwand maar loshalen.
Daar zit de aandrijfmotor.

Haal de veer van de snaarspanner los, daarvoor heb ik een handig hulpmiddel bedacht, want zo'n sterke veer met een tang vastpakken is niet zonder risico.
Snaarspanner lostrekken

Neem wel even een foto hoe de snaar om de spanrol heen gaat. Want je zult de eerste niet zijn, die niet meer uit deze puzzel komt
En neem de snaar van de aandrijfas en ga proefdraaien in de stand luchten.
Dan komt de compressor niet bij en bij de andere types drogers worden de elementen niet warm.
Dan weet je zeker of je de trommel uit kunt sluiten, of de geleidewielen verdenken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

Hoi Lampje,
dank je wel voor je snelle antwoord.

Ik ben gelijk gaan uitproberen en heb ook dat trektouwtje gemaakt.

Het ontspannen van de veer daarmee ging erg handig, dank je wel voor het idee!

Ik had wat moeite met het loshalen van het zijpaneel, maar kwam er achter dat tussen de rail aan de voorkant nog een verborgen schroefje zit. Daar moet je haast een magnetische dopsleutel 7 voor hebben, want dat is wel priegelen.
Afijn de snaar van de aandrijfas losgenomen en de machine gestart, helaas de herrie blijft.

Het is net of een ventilator of zo iets raakt, dat er ergens een schroef of muntstuk rondzweeft.

Hoe kom ik daarachter?
groetjes,

Bart
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

20190509_162221-cu.jpg

Hier de foto van een zelfde machine als de jouwe die ik eerder al eens repareerde.

Vaak hebben de warmtepompdrogers een losse elektrische ventilator, maar bij dit type is daar op bezuinigd en heeft men een losse ventilator genomen, en die voor de verdamper geplaatst en wordt de energie met twee poelies en een snaar van de aandrijfmotor afgetakt.
Er zit aan de linker kant een klein kapje met 1 schroef om bij de linker poelie te komen.
Voor de andere poelie moeten de schroeven aan de buitenzijde allemaal los. In het midden zitten ook nog 2 torx schroeven. En ook de 3 schroeven rondom de as moeten er uit.
Het is een soort sandwich constructie van twee lagen.
De afdekkap en de ventilator plaat.
De ventilator zit in de tweede plaat gemonteerd.
De afdekplaat is los als alle bouten verwijderd zijn. De tweede plaat blijft hangen op een lip aan de bovenkant om dit te lossen moet je de plaat van onderen naar je toe trekken.
Deze ventilator is vrij teer van constructie en zou best wel eens door een rondvliegende munt geraakt kunnen zijn en aan kunnen lopen. Draai hem met de hand en kijk of hij slingert.
Met heel weinig kracht kun je deze ventilator verbuigen, zodat je een slingering er uit kunt drukken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

Hoi Lampje ,
Ja dat is precies de machine die ik heb.
Ik heb de ventilator bekeken, die slingerde wel wat en heb hem een beetje recht gebogen.

Ja zoals je zei, is daar niet veel kracht voor nodig.

Ik heb alles bekeken maar er is geen enkel spoor van aanlopen tegen iets aan te ontdekken.
Het rare is, dat als ik de riem van de ventilator er af heb, en ook de aandrijfriem van de trommel, dan is het geluid weg.
Zit de ventilatorriem er weer op, dan is het geluid er weer.
De ventilator op zich loopt als een zonnetje.
Maar ik kan de locatie van het probleem niet vinden.
Het klinkt door de hele machine heen. RaRa

Heb jij nog een technische ingeving Lampje?
groetjes,

Bart
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Bart ,
controleer de beide poelies eens, zitten ze wel vast?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

Lampje,
dat was BINGO!!!!

De linker poelie zat los, heb deze aangedraaid en de machine loopt als een zonnetje.

Ik zal zorgen dat er op 1,5 meter wat biertjes klaar staan.

hartelijk dank Lampje,

dit forum is geweldig :D :D :D
groetjes,

Bart
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Fijn Bart dat we ook in jouw feestvreugde mogen delen.

Dit is de goedkoopste reparatie die ik ooit aanbevolen heb.

Proost :mrgreen: :idea:

Maar nog even, koop wel even 2 nieuwe zelfborgende moeren, want als die eenmaal gebruikt zijn, dan is de borgwerking over en doen ze weinig meer en het zijn de kosten niet.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

Doe ik Lampje,
en nogmaals dank
groetjes,

Bart
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Graag gedaan
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten