Zanussi ZTE 285 valt dood n 10 minuten

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
Info

Beste techneuten,Onze wasdroger ( condensdroger ) Zanussi ZTE 285   stopt met drogen na ongeveer 8-10 min. 
het display geeft ook geen foutmeldingen , Niets op het display , ook geen piepjes of wat dan ook.
Als hij begint te drogen draait hij links en rechts, keuze van droogprogramma maakt ook niets uit ...na  8-10 min stopt hij er mee.
Als ik de knop op nul zet , en dan een 5 min. wacht , kies voor een programma ,ja dan doet hij het weer voor 8-10 min.

De filters zijn proper , ook de condensor ...als ik het deurtje van de condensor open laat ,dan blaast hij goed warme lucht .
Denkelijk is er iets thermisch dat de boel geheel stil legt  en bij wijze van spreken , na een paar .min afgekoeld ..doet hij het weer .
Wie weet raad ?
alvast bedankt voor de komende reacties

françois
Info


mag ik de nummers uit de deurrand van je, word de was wel droog of zegt de droger dat hij klaar is
Info


Dag Bennie,in de deur staat ZTE285   type P542767   en prod. Nr.  916  096  771  / 04Het wasgoed  was niet droog,  valt stil na 8-10 min  en minimaal water in de tank ...na knop op nul gezet te hebben , na een 5 tal min weer opgezet ...en valt weer uit na 8-10 min ...wasgoed iets droger ,beetje meer water .deze manier van werken is natuurlijk niet te doen hé.grt,francois
Info


aan de achterkant zit het verwarmingselement daar kan je van de achterkant bij, haal daar eens alle stof wegals het goed is zit daar ook een temperatuurvoeler (ntc) meet daar de weerstand eens vanals deze een verkeerde temperatuur doorgeeft  dan kan het zijn dat hij ermee stoptals de thermische beveiliging zou aanspreken dan zou hij niet meer warm worden maar wel blijven draaien
Info


Dag Bennie,ik ga dit zeker doen , maar de machine stop gewoon ....ook met draaien hé !!  het toestel valt dus volledig uit  en op het display is ook niets te zien .grt
Info


okay , dat had ik er niet van begrepen.meet is hoever de de spanning in de droger komt als deze in storing valt , je hebt eerst het netfilter waarhet snoer de droger ingaat, van het netfilter gaat het naar de printplaat, als je bij de printplaat nog spanning hebt controleer deze dan op slechte solderingen en verkleurde componenten
Info

Goede avond ,
Vandaag , woensdag namiddag envelop in de bus met de benodigde componenten
dus componentjes geplaatst ( IC en weerstand ) was in de wasmachine
was in de droogtrommel en hij doet het......op het einde ( sterk droog na 70 min. )de piepjes , wasgoed droog zoals het moet en het water netjes bovenaan in het bakje

Iedereen bedankt voor de tips, en de opvolging en ook naar   " ik maak mijn wit goed zelf "  Christiaan reageerde omdat ik ( denkelijk) had vermeld dat in Belgie weinig Elektro zaken van componenten over gebleven zijn.

Ik kon ze bij hem bestellen.Ik bestelde de LNK 304 Gn en een 100 ohm weerstand .

Maakt eerst nota's waar alle kabels ,connectoren zitten ...maak eventueel wat foto's  ,demonteer dan het front en verwijder de print ...let op de programma keuzeschakelaar Niet verwijderen ...deze zou niet los te verkrijgen zijn.

De print zit gewoon over de pvs stang van deze meerkeuze draaiknop Weer een ervaring rijker , ik kende deze LNK 304 totaal niet , niettegenstaande ik meer dan 40 jaar als technieker op de weg zat waarvan meer dan 20 jaar in het grafische .groeten en nogmaals bedankt

francois
Info


dankjewel voor de terugkoppeling en we zijn weer een ervaring rijker en jij hebt weer een werkende drogeriedereen blij 
Info


Even kort samenvatten:Dit kan (en was in bovenstaand geval) het gevolg van een defect in de LNK304GN  (of LNK304PN) chip. Hierin zit o.a. een thermische beveiliging. Normaal gesproken kan het IC een temperatuur aan van ca. 135 graden Celcius. Als het chipje echter defect is, kan die delen van de machine al uitschakelen bij lagere temperaturen en krijg je het gedrag zoals hierboven beschreven!(bron)De oplossing is gelukkig eenvoudig (en hier uitgebreid beschreven): vervang de LNK-chip samen met de bijbehorende veiligheidsweerstand!
Gesloten