Zanussi Lindo 300 aansluiting printplaat

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
RCC
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 sep 2020, 00:32

hallo allemaal
nieuw hier op het forum
naam is richard en woonachtig in spanje
wasmachine en droger 3 jaar geleden meegenomen,en nu geeft de droger de geest

ik ben best wel elektrotechnisch,dus dat is het probleem niet

waar gaat het om
zanussi lindo 300 model zdc8203p type tco9h64hw
printplaat type edr10621ca date 11-11-2015

probleem eho code

nu had ik toevallig al op het internet info gevonden over het doorsolderen,dus dat is geen punt

echter heb ik bij de demontage van de print,de bedrading van de stekker j7 afgetrokken(sorry dikke vingers)

nu heb ik al uitgevonden dat het hier gaat om een sensor die in de ventilator zit rechtsonder en een sensor achter aan de onderkant(waterbak denk ik zo)
ook met het uitlezen van de print uitgevond dat punt 3 en 4 aan mekaar liggen,dus lijkt me dat dit zeg maar ieders 1 punt van de sensor is

het gaat hier om 4 draden en ik kan dus nergens een bedradingsschema vinden

waar het mij om gaat zijn aansluitingen 1 en 5(denk ik,zag ergens een foto op internet)
welke punt gaat naar welke sensor
heeft iemand hierover informatie?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Richard,

Het belangrijkste nummer wat ik nodig heb om documentatie te kunnen vinden is de produktnummercode, die mis ik nog in jouw verhaal.
Wat betreft het EHO verhaal , dan is een van de verdachten het veiligheidsrelais.

Het doorsolderen moet je beslist niet doen, want daarmee los je het probleem niet op.

Dat is de hitte van slechte contacten, die het desolderen van de contacten veroorzaakt.

De relais kosten haast niets, dus gewoon vervangen.

Want anders blijf je een brandgevaarlijk apparaat houden.

zie ook: Relais met slechte solderingen
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RCC
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 sep 2020, 00:32

hoi lampje

dank je voor je reactie

heb de print onder de loep bekeken
blijkt dat op de spoel de soldering slecht is en scheurtjes vertoont
op de contacten is alles zuiver en goed
ook vertoont de print geen sporen van hitte of zwartheid
ook met de bedrading een gok genomen en aangesloten
dit was ineens goed,want de achterste sensor bleek de vlotter schakelaar te zijn en die deed het
ook bij het loshalen van de voorste op de fan behuizing,kreeg ik netjes een melding van temperatuur,dacht e70

ik hou van de week even met de laser thermometer de relais in de gaten,mocht deze te hoog zijn in temperatuur,dan vervang ik ze voor types met hogere contactstroom

groeten uit spanje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik begrijp jouw werkwijze niet helemaal.
Of eigenlijk helemaal niet

Je vraagt ons advies en als ik dan vraag om een productnummer code dan antwoord je niet en gaat zelf een beetje klooien en gokken zoals je zelf zegt.

Ik wist allang dat het waarschijnlijk de 6 polige plug was, waar, en de vlotterschakelaar drain, en de NTC sensor van 4,8 Kohm op zijn aangesloten.
Jouw gokken is toevallig goed afgelopen, want andersom als je de volledige 12 volt op de ingang van het vochtmeetsysteem had gezet, dan had het best vuurwerk kunnen worden. En de printkaarten van electrolux zijn extreem duur.

Daarbij:
Je hebt de hele machine open liggen, met de print er uit.
Er is een probleem met een relais van 4,50 euro en dan ga je die niet vervangen en meten of het relais warm wordt.
Powerrelais vervanger van Omron G2RL-1A-E-CF

Weet jij dan de basis temperatuur hoe heet een relais normaal wordt?
Nee dus.
Weet jij hoe heet of het relais wordt wanneer alle kappen er op zitten?
Nee dus.

Want mijn stelling is nog steeds: METEN IS WETEN, ALS JE TENMINSTE WEET WAT JE MEET!!

En mijn tweede stelling is : BIJ TWIJFEL NOOIT INHALEN!

En mijn derde stelling is: EEN SLECHT CONTACT HEEFT OOK WEL EENS GOED CONTACT, en dan stel je dus een verkeerde diagnose.
Bij slecht contact wisselt een weerstand bij toeval.
Anders flikkert een lamp niet, dan is hij aan of uit.



Dus gewoon preventief vervangen. Het zijn de kosten niet.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten