AEG 56840r lavatherm wordt te heet en foutcode E32

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
SVV
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 aug 2020, 13:44

Beste Forum

Aeg lavatherm 56840r
Type p502766

Begon met piepend/zoomend geluid rechtsboven de droogtrommel. De trommel gaat intermitterend met korte zoomende tussenpozen draaien na 15 minuten normaal drogen. Vervolgens wordt de was heel heet en rookt...

Bij controle op storingen geeft het toestel foutcode e32 ). Eerder ook e82 maar die code verdween na een reset.

Ik heb het toestel geheel gedemonteerd. Alle filters gereinigd incl verwarmingselement. Ntc doorgemeten. Koolborstels gereinigd en gecontroleerd.

Thermostaat controle: beide elementjes doorgemeten maar bleven op 1k. Ook na verwarmen van de elementen (twijfel of ik hier wel op de juiste manier meet).

Besluit: geen verbetering.

Code e32 wijst op het condumetrisch circuit (osc.freq laag). Mogelijk een fout in het printcircuit maar daar heb ik nog niet (durven) naar kijken.

Nu ben ik geen techneut maar vind het zonde om een toestel met mogelijk een klein defect in te ruilen. Wie heeft er een goede tip?

Dank bij voorbaat
Sven
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Sven,
Ik denk dat er meerdere problemen in jouw machine zitten.

E32 is echt een probleem van de geleidingsmeting en wel de overbrenging van de trommel naar de electronica. Lees hiervoor dit bericht maar eens viewtopic.php?p=2824#p2824

Vocht meetsysteem, hoe werkt het?


Het andere probleem lijkt mij meer in het aandrijvingscircuit te zitten en denk ik in eerste instantie aan een relais wat slecht is en staat te branden. En daardoor zorgt voor te weinig luchtdoorstroming terwijl de heater wel vol aanstaat.

GEBRUIK DEZE DROGER NIET MEER TOT HET PROBLEEM IS OPGELOST!

Want dit soort problemen kan er voor zorgen dat een wasdroger in zeer korte tijd in de brand vliegt. En als oorzaak op nummer 1 staat van woningbranden!!!!!

viewtopic.php?p=3670#p3670

Maak eens een foto van de printkaart en met name van de soldeerzijde van deze kaart en volg deze aanwijzingen Foto's uploaden: De foto's maken en plaatsen aan de hand van deze beschrijving.

Hoe je bij de print moet komen wordt hier uitgelegd:
Printplaatreparatie AEG, Zanussi, Electrolux  Witgoedmonteur

Vergeet niet voor je aan de demontage van de printplaat begint, foto's te maken van de plugaansluitingen.

Want soms is het mogelijk dat een stekker in een verkeerde aansluiting past en het bespaart ook veel zoekwerk.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Nu ik jouw verhaal nogmaals doorlees, gaat me een pitje branden, wat je bedoelt met intermitterend draaien.

Dit verhaal past perfect bij een motor die een zware last niet rond kan krijgen, als het wasgoed nog zwaar is van het vocht en beter gaat als het vocht wat verdampt is , en de last lichter wordt . Dit duidt alles op een defecte startcondensator van de aandrijfmotor. Als de motor niet draait heb je ook geen koeling langs je element en gaat de zaak schroeien en wordt witheet. Hopelijk heeft je element dit overleefd.
Dit is een klusje die ook een niet zo bedreven techneut, ook goed op kan knappen.

Daarbij is wel een waarschuwing te geven. Deze condensator kan lange tijd een lading vasthouden tot wel zowat 400 volt, ook als de stekker eruit is.
Dus bij werkzaamheden aan de elco eerst de polen kortsluiten met geisoleerd gereedschap.

Helaas kan ik je niet het exacte type elco aanbevelen, omdat je het PNC nummer van de machine niet vermeld hebt.

Heb je trouwens met de ohmmeter gemeten hoe de weerstanden op de sleepring en de achteras zijn over de koolborstels heen?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SVV
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 aug 2020, 13:44

Dank voor de hulp!!

Ik heb de print gedemonteerd en de foto's geupload https://we.tl/b-DN52epOJAJ

Het toestel heeft pnc 916 096 181 01

Ik heb de weerstand tussen de buitenring en de koolstofborstel aan de zijkant gemeten: 0.160K. De weerstand tussen de as en de borstel naast de as is 0.02k. De weerstand tussen de buitenring en de borstel bij de as is 1.

Ik heb beide condensatoren gedemonteerd en een foto van gemaakt. Misschien is er een mogelijkheid om deze door te meten met een multimeter of meteen vervangen?

Ik ben benieuwd naar uw bevindingen.

Nogmaals dank voor uw hulp

Sven
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

De weerstanden over de koolborstels heen moeten in principe nul ohm zijn, 0,160k is wel 160 ohm dat is veel te hoog.
Het probleem wat hier veel speelt is de isolatie van de ribben en de trommel oppervlakken.
Ze lijken schoon maar hebben een onzichtbare isolerende laag van wasmiddelresten en/of wasverzachter.
De binnenkant van de trommel en de ribben moeten schoongemaakt worden met azijn en moet je met de ohmmeter meten of je wel contact krijgt op hetzelfde stuk metaal.

Een handdoek gedrenkt in azijn, kun je tijdens het programma luchten laten meedraaien, en kan daarbij goed helpen met het poetsen.
De buitenring, waar de meetborstel op loopt, moet ook goed gesopt worden met azijn en eventueel met een pansponsje worden gepolijst.
Ook de lageraarding aan de achterzijde moet goed vetvrij worden gemaakt. En de koolborstel goed worden ontvet met bijv. wasbenzine.

Om te controleren of het circuit inclusief bekabeling en koolborstels naderend naar nul ohm is, steek ik altijd een paperclip onder de meetring aan beide zijden van de isolerende laag die er tussen zit.
Zodat daar een kortsluiting ontstaat en kun je op de plug, die je los neemt van de printkaart,meten hoe de weerstand zich tijdens het draaien gedraagt.
Je kunt dan de trommel laten lopen in de luchten mode.
Dan doet meestal de vochtmeting niet mee en wordt de machine niet in storing gebracht.

Maar je kunt ook de meter aan de draden hangen en de trommel met de hand draaien, de meting moet stabiel en laagohmig blijven.

Vergeet niet na de meting deze paperclip te verwijderen, anders stopt de machine niet meer, als de was droog is.

Jouw meter kan geen capaciteit meten en gezien de problemen, kan ik eigenlijk wel met zekerheid stellen dat je gewoon de condensatoren moet vervangen. Dit ook gezien de technische toestand op de foto.
Deze machine heeft 2 aanloopcondensatoren. De een blijft ingeschakeld tijdens het draaien van de motor en de 2e condensator wordt alleen door een relais tijdens de start voor een paar seconden ingeschakeld. Dat zou je kunnen controleren of tijdens de start deze condensator even gevoed wordt.

De prijs van deze componenten is vrij hoog als je zoekt naar de Ducati nummers kun je elders veel goedkoper terecht. Je moet wel zoeken naar de zelfde specificaties.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SVV
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 aug 2020, 13:44

Ontzettend bedankt
Ga ik doen
Ik hou u op de hoogte
SVV
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 aug 2020, 13:44

Al je adviezen doorlopen.
Condensatoren vervangen
Gekozen voor de goedkopere universele versies van 2uf 450V en 6uf 450 V in plaats van de 425V B / 475V C versies. (Hopelijk kan dat geen kwaad) maar hij doet het weer als een zonnetje!!

Ontzettend bedankt voor de hulp.

Ps het piepen komt door de schroef op de achteras waar het trommeltje van de koolstofborstel vast zit. Als ik m te los draai dan draait hij zichzelf los. Zit ie te vast dan draait de trommel moeilijker. Daar ben ik nog niet over uit hoe dat opgelost moet worden maar dat is een kleinigheidje.

Nogmaals dank voor de goede hulp en het voorkomen van een woningbrand.

Een donatie komt jouw kant op!

Groet Sven
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dat is mooi om te horen Sven.

Ik heb hier een filmpje van de demontage van de achteras bij het wisselen van een riem.
Bij deze machine gaat de vochtmeting niet meer via de trommel. maar je kunt de constructie wel zien.

Aandrijfriem en lager vervangen hoe te repareren


Ik denk dat je het het kapje los moet halen en er een vulringetje tussen moet zetten, want dit deel moet echt vast zitten, omdat hier de meting van de aarding door verloopt.
En ook de aarding van de trommel naar het lichtnet is hiervan afhankelijk.

Want bij het bewegen van nagenoeg droge kleding kunnen zeer hoge statische ladingen ontstaan die jouw electronica geluidloos op kunnen blazen.

Vroeger dacht men dat de aarding via de kogellagers van de as voldoende zou zijn, maar dat was in de praktijk toch even anders en heeft men een tweede borstel op de trommel aangebracht en later deze modificatie verzonnen.

Dus waarschijnlijk zet dit kapje het geheel onder druk en moet het even meer ruimte krijgen.
Bedankt voor het biertje we zullen hem met plezier nuttigen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MGL
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 okt 2020, 20:49

Mooi dat er aan jullie wel gedacht word.
Als auto electronica technicus,help ik al een hele tijd met storingen op,,problemcar.
Nog nooit wat gezien,,,,het is al heel bijzonder,als je een bedankje krijgt.
Goed werk hier heren.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja Michiel,
Men vergeet vaak, omdat het internet zo anoniem is, om zelfs maar even te laten weten of jouw advies resultaat gehad heeft.
En vergeet even dat de beantwoorders van de vragen er vaak veel tijd in steken om de vraagsteller te begrijpen, zijn probleem te doorgronden en dan met vakkennis en spitten in de documentatie tot een reparatieadvies te komen, waar men dan ook nog eens helemaal in begeleid wordt.
Wij hebben geen commerciele belangen, verdienen er niets mee, het is gewoon een hobby.
En ja het is frustrerend dat mensen die je met veel inzet helpt, zodat ze met weinig of geen kosten hun probleem opgelost zien en daarna te belazerd zijn om ook maar even een berichtje te sturen en dank je wel te zeggen en laten dan niets meer van zich horen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten