Siemens WT44E102NL/35 stopt na paar minuten

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
FR3
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 aug 2020, 14:57

Wasdroger Siemens WT44E102NL/35 stopt na paar minuten.
Hij wordt niet warm. Er knipperen 2 lampjes op het display te weten Drogen en Antikreukfase/Einde.
In de gebruiksaanwijzing staat dat bij deze toestand de droger een paar minuten uit het stopcontact gehaald moet worden.
Dat verhelpt het probleem niet.
Filters en lucht toe- en afvoerkanalen schoongemaakt, maar ook de achterplaat verwijderd en het verwarmingselement schoongemaakt.
ook dat biedt geen soelaas.
Welk onderdeel moet er nog gerepareerd worden?
Alvast dank voor de hulp.
IMG_3628.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ferdi,

zit er een bepaald patroon in het knipperen van de lampjes?

Ik kan alleen genummerde foutcodes vinden.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Op het verwarmingselement zit ook nog een maximaal thermostaat een z.g. Clixon.
Ik kan niet goed zien of deze met een knopje te resetten is of dat hij mogelijk defect is.

https://www.siemens-home.bsh-group.com/ ... ox=tb0208/

https://www.siemens-home.bsh-group.com/nl/shop/00618141

Ook de ventilatoren (speciaal de voorste) kunnen vol stof zitten en verstopt zijn. En ook de temperatuurvoeler in de luchtstroom na het filter voor de ventilator kan ingepakt zitten in het stof.

Heb je de filters ook een nachtje in een azijnbadje gezet?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Het was een hele zoektocht, maar jouw lampjes betekenen foutcode F09 en dat betekent een probleem met de temperatuur NTC voeler van het verwarmingselement.

https://www.siemens-home.bsh-group.com/nl/shop/00600157

Een kortsluiting of kabelbreuk van de sensor.
Dus loop de bedrading eens langs en en kijk of de stekkers niet gecorrodeerd zijn en eventueel inspuiten met CRC 226 contactspray. Zowel bij element als aan de printkant.
Kijk ook eens wat er op de sensor staat aan codering.
Ik kan uit de documentatie niet halen wat de waarde moet zijn bij kamertemperatuur.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
FR3
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 aug 2020, 14:57

Hi Lampje,

Dank je voor deze informatie. Ik heb inmiddels de twee sensoren 208 en 216 24 uur in de azijn gehad.
Ik ga die straks weer monteren, maar uit je laatste bericht begrijp ik dat de storing door de andere NTC sensor (207) in het verwarmingselement kan worden veroorzaakt.
Ik houd je op de hoogte van mijn vorderingen.

Groet,

Ferdi
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ferdi, de fijnmazige filters moeten een nachtje in de azijn.

De NTC's moeten alleen stofvrij worden gemaakt, zodat ze niet geisoleerd zijn door stof.
En dat is vaak wel het geval want de gemiddelde gebruiker, komt nooit bij het element en ook niet diep in het luchtkanaal bij de ventilator.

De twee sensoren 207 en 216 bewaken het temperatuurverschil tussen voor- en na het wasgoed en zijn deel van het regelproces.
De thermostaat 208 doet alleen maar mee als er een fout optreedt en de temperatuur te hoog wordt.

Wat Siemens voor NTC's bij dit type heeft gebruikt weet ik niet. Ik heb hier documentatie van een WTE 84101 en daar gebruikt men een 20,11 Kohm voor de heater en 10 Kohm na de filters. Dit is een waarde bij 25 gr.

Dus op kamertemperatuur heb je een meetwaarde die daar niet zo ver vandaan zit. Bij 100 gr is dit resp. 0,36 en 0,68 Kohm. Het zijn weerstanden met een negatieve temperatuurscoefficient.

D.w.z. dat hoe hoger de temp, des te lager de weerstand.

Maar omdat ik er niet zeker van ben, zou je de gegevens die op de NTC staan even kunnen vermelden?

Om te kijken of hij bij 100 graden ook de juiste waarde aangeeft is ook makkelijk te controleren.

Zie:
Hoe test ik een NTC Sensor wasmachine, wasdroger, vaatwasser en hoe te repareren?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
FR3
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 aug 2020, 14:57

Ha Lampje,

Ik heb van drie de sensoren de weerstand gemeten bij kamertemperatuur (21 gr) en bij 55 gr.

sensor 21 gr 55 gr
207 22k Ohm 7,5k Ohm
208 -242k Ohm -50k Ohm
216 10k Ohm 3,7k Ohm

Nu is 208 richtingsgevoelig. Negatieve weerstand kan niet. Als je de polen omkeert van de multimeter meet ik 1470 k Ohm bij 21 gr.
Krijg de indruk dat 208 defect is en/of 216 (vanwege de lage weerstand bij kamertemperauur).

Wat denk jij?

Groet,

Ferdi
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
FR3
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 aug 2020, 14:57

Bij herlezen van je eerdere bericht concludeer ik dat sensor 216 ook goed is.
Dat zou betekenen dat de thermostaat 208 defect is?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ferdi,

de z.g. clixon 208 is een doodgewone thermostaatschakelaar die bij 150 graden opent als beveiliging tegen oververhitting. Deze is dus zeker stuk want deze moet in normale toestand 0 ohm zijn. Hier gaat de hoofdstroom door.

De tekens op de andere sensoren kan ik uit de foto's niet lezen, dus schrijf die maar even op.
Om te beoordelen moet ik alle gegevens hebben die er op staan.

Om goed te testen zul je echt naar het kookpunt moeten, want dat zijn de enige 2 waarden die Siemens vrij heeft gegeven.
Tussenliggende waarden zijn niet te berekenen, want die waarden zijn niet lineair, maar logaritmisch, Maar welk logaritme?
Als het een standaard product is dan kan ik aan de hand van datasheets van de fabrikant wel wat achterhalen, maar wat als het een eigen product is, dan lopen ze daar niet mee te koop.
De beginwaarden op kamertemperatuur lijken mij vrij redelijk. Want we moeten er wel vanuit gaan dat de gebruikte meetapparatuur ook behoorlijk kan afwijken. Want ik ga er vanuit dat je geen geijkte meters gebruikt hebt. En wat zijn de toleranties van de meters? Ik krijg de indruk dat de NTC's wel goed zouden kunnen zijn, de aanvangsweerstand is redelijk in de buurt en ze veranderen van weerstand. Dus ik denk dat het met een sisser afloopt en je voor twee tientjes klaar bent.

Als ik naar de corrosie op de clixon aansluiting kijk, dan is het niet vreemd dat er in de NTC kring ook slechte contacten zijn, dus loop die kring ook even goed na.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
FR3
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 aug 2020, 14:57

Ha Lampje,

Dank voor al je informatie en hulp zover.

Met een loep heb ik de type aanduidingen op de twee NTC's kunnen lezen:
207: 9000014369 Z300/20k/A2
216: 279 0093 >PA< 9000 252806

Ik gebruik inderdaad een huis-en-tuin multimeter, dus het ding is niet geijkt. Daarmee zijn de metingen dus hoogstens indicatief.

Nieuwe metingen nu bij ongeveer 20 gr en ongeveer 100 gr.
20 gr 100 gr
207 23,4 kOhm 0,95 kOhm
216 11,1 kOhm 3,5 kOhm

Ik heb nog een foto van de clixon (208) bijgesloten. Kun je mss beter de corrosie zien.

Groet,

Ferdi
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Met dit nummer en de fabrikant ELTH 279 0093 kom je wel overal terecht maar nergens temperatuurwaarden, dus daar loop ik vast.
De andere met zijn aanduiding 20 k die staat voor 20Kohm bij 25 gr C
De corrosie is duidelijk te zien aan het sleepspoor wat ontstaan is na verwijderen stekker, dus vervang de stekkers ook maar. Als je geen krimptang hebt dan is dit ook te doen met een zijkniptang door voorzichtig de plug samen te knijpen, maar moet je voor een goed contact dan wel doorsolderen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
FR3
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 aug 2020, 14:57

Ha Lampje,

Ik heb de clixon vervangen. Nu werkt de droger weer als vanouds.
Verder heb ik alle verbindingen ingespoten met contactpray.
De kabelschoentjes (stekkers) heb ik niet vervangen. Wel even alle contacten doorgemeten.
Dank voor alle informatie en het meedenken.

Groet,

Ferdi
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dat is mooi om te horen!

Ik ben er wel benieuwd naar wat het totale kostenplaatje van deze reparatie is geweest, kun je dat nog even melden?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
FR3
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 aug 2020, 14:57

Reparatiekosten: 1x clixon (temperatuurbegrenzer) a 15,95 euro exclusief verzendkosten. Bij Siemens zelf besteld. Valt dus reuze mee.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Koopje dus, daar runnen wij dit forum voor en krijgen daar een goed gevoel van.

Dank je wel
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten