AEG T5127AC droger / Oranje lampje knippert

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
JRG
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 aug 2020, 16:20

Beste,

Mijn droger AEG T5127AC begint niet meer met drogen.
Als ik hem aanzet en opstart, begint het oranje lampje te knipperen en komen er 3 bijbehorende pieptonen.

Na wat opzoekingswerk via dokter google, kwam ik uit bij het feit dat de condensatoren stuk zouden zijn.
Er zitten er 2 stuks in en heb dus bijdeze ook 2 nieuwe besteld(ORIGINELE !!!) en deze gemonteerd.

Na het terug dicht schroeven van de panelen, heb ik uiteraard de test gedaan.... :( :( en hij bleek nog steeds
koppig het oranje lampje te vertonen en de 3 bijbehorende piepjes te geven.

Heeft er enigsinds iemand nog raad wat ik hier nog zou kunnen aan doen?

Mvg Jurgen
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Graag alle gegevens van het machineplaatje vermelden. Die heb ik echt nodig om in de documentatie te kunnen zoeken

Want ik heb echt geen glazen bol waarin ik kan kijken welke gegevens daar op staan.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Helaas is alles wat op Google komt niet waar, maar het probleem is dat te kunnen onderkennen.

Zoals in jouw geval, waar de motor zelfs twee startcondensatoren heeft, had er enig leven moeten zijn, al was het dan wat moeizaam.
Als een startcondensator het niet aankan, dan helpt een zetje aan de trommel vaak, en hij staat te brommen.

Ik denk dan ook niet, dat het wisselen van de elco's de oplossing was.


Ik heb het vermoeden dat je het richting vochtmeetsensor zoeken moet.
Die zit aan de binnenkant, beneden bij de deur opening.

Waarschijnlijk zit deze met drie schroeven vast. Haal deze los, maak het geheel stof vrij en kijk de aansluitingen na op slecht contact en poets de metaaldelen goed met een dot gedrenkt in azijn. Er kan een isolerende laag op zitten vanwege wasmiddel en/of wasverzachterresten.
Om zeker te zijn dat het isolerend laagje weg is, zul je het metaal met een ohmmeter door moeten meten en moet je nul ohm hebben.
AEG 916 096 675 00 elektrisch.gif
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
DNY
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2020, 12:42

Hallo!

Ik heb dus precies dezelfde droger met hetzelfde probleem.
Reeds de sensor schoongemaakt maar helaas zonder resultaat.
Ik heb nooit een bonkend of raar geluid waargenomen dus twijfel ik eerlijk gezegd niet aan de condensatoren.
Zijn er andere opties wat het kan zijn?

Gr Danny
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Je kunt wel zeggen dat je exact dezelfde machine hebt, maar toch wil ik graag van jou het productcodenummer en wat voor storing geven de lampjes aan?

Bekijk deze film en geef aan welke storingscode er zichtbaar wordt.
Diagnostische mode reset foutgeheugen How to repair
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
DNY
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2020, 12:42

Sorry dat is 916 097 229 01

Maar inmiddels al een heel stuk verder. Heb namelijk wat doorgezocht op verschillende fora en daar kwam ik erachter dat de spoelcontacten van een relais los konden zitten.



Het gaat dan om het zwarte relais helemaal op rechts.

En die “losse” contacten zien er dan zo uit


Deze contacten opnieuw gesoldeerd en hij loopt weer als een zonnetje.

Bron:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/141446
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja, dat is het veiligheidsrelais, daar gaat de hoofdstroom door.

Dat probleem komt vaker voor.

Maar dit los raken heeft een oorzaak.
Zijn het de schakelcontacten, dan zijn het de rotte contacten en dan helpt solderen maar even.
Maar waarom breken de spoelcontacten?

Of zet zich ook hier de warmte door?
Of zijn het de trillingen die er toe bijdragen?

Zelf speel ik hiermee op zeker, als je de machine zover open hebt, geef dan die 4,50 euro voor een relais uit en vernieuw hem.
Want hij blijft verdacht en hij zal ooit weer terugkomen op een ongelegen moment.

Want een stotterende voeding kan zo veel schade aanrichten.
Want zowel de aandrijfmotor, als de dure electronica printen kunnen hier beslist niet tegen.
En deze beiden leiden uiteindelijk tot oververhitting en tot brand.

Powerrelais vervanger van Omron G2RL-1A-E-CF

Heb je trouwens nog een foto gemaakt van jouw print, want op deze foto zie ik nog een verdacht punt.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
DNY
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2020, 12:42

Super bedankt voor de tip! Ik had de droger al teruggeplaatst maar neem in dit geval geen risico dus heb een nieuw relais besteld.
Ik heb geen foto gemaakt van mijn print maar als ik hiermee aan de slag ga, maak ik die en zet ik die op dit forum.

Nogmaals heel erg bedankt voor de tip!
DNY
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2020, 12:42

Het nieuwe relais is gemonteerd een zoals beloofd een paar before en after foto’s.

Voor
Afbeelding

Afbeelding

Na

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dank je wel Denny
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten