AEG 75780dih Lavatherm valt uit reservoir vol

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
GSV
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2020, 15:44

Mijn 4 jaar oude droogkast valt uit na ongeveer 4 minuten. Het lichtje reservoir gaat branden. (Reservoir wordt niet gebruikt)
Ik heb de vlotter en omgeving pomp gereinigd. Alles lijkt daar in orde. Het probleem blijft. Wie kan helpen?
Bedankt!
Guy
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Het vermelden van uw machine gegevens



Om u goed van dienst te kunnen zijn moeten wij wel precies weten om welke machine het gaat!
welk merk?
welk type?
en om welke specifieke serie het gaat.
Het productcodenummer(PNC), E-nummer of servicenummer is voor ons erg belangrijk

Dus bij elke vraag, graag alle gegevens van het machineplaatje.

Om fouten te voorkomen is een fotootje de beste manier om dit aan te geven.

Lees dit artikel maar eens door dan hoor ik nog wel als er vragen zijn.

Storing Condenswatercontainer vol

Voor hoe het exact zit bij jouw machine heb ik de gegevens nodig
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
GSV
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2020, 15:44

Zoals gevraagd meer details over de machine:
AEG, lavatherm
Mod. T75780DIH
Type: TCM12H6MHP
Product. Nr. 91609775700
SER. No. 60741662
GSV
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2020, 15:44

ik heb bijna alles gelezen over dit onderwerp. De vlotter krijgt of geeft geen signaal door.
Contact met AEG- hersteldienst: Vermoedelijk is de printplaat kapot. Kostprijs € 220 + ongeveer €100 voor technieker.
Herstellen of nieuwe machine of alternatief ???
Guy
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Nee Guy, zo ver zijn we nog lang niet.
En zeker niet zo'n mooie warmtepompdroger als de jouwe.

Juist vanwege ook jouw ervaring, hebben wij als hobby dit forum opgestart en zijn er nog zo veel mogelijkheden zonder dat AEG wint en jou een nieuwe machine verkoopt.

Wat heb je precies gedaan met het schoonmaken van het pompgedeelte?
Heb je ook de vlotter uit elkaar gehaald en de kanaaltjes schoongemaakt?

Bij jouw type zit de pomp aan de achterkant en is eenvoudig te bereiken.

reinigen pomp warmtepompdroger nieuw model Het is wel niet zo'n perfecte sleutelaar, maar je ziet hoe het zit.


Onder de condensor door zit een grote verzamelbak Aan de voorzijde heb je voor de condensor een filter, haal dit eens los en haal aan de achterzijde de pomp en vlotter er eens uit.

Ik spoel via de warmtewisselaar aan de voorzijde met warmwater de pluizen weg en zuig met een natzuiger in de pompruimte de troep weer weg. Ik blijf zo lang spoelen tot het reservoir half gevuld is.
Dan de machine even heen en weer bewegen en zuig dan met de natzuiger, dan zie een stroomversnelling komen waardoor ook de prut en pluizen vanuit het binnenste meekomen. Je kunt dit doen met een klein slangetje maar ook een drukspuit voor de tuin kan goede diensten bewijzen.

Ik ben nog geen print tegengekomen die op dit punt defect was. Het kan de verbinding zijn of de vlotterschakelaar die defect is. Ook kan de vlotter niet soepel lopen.

Ook kun je je nog warmwater in de omhuizing boveningooien als het reservoir er uit is. Dat overstort leidinkje wordt dan ook nog eens gespoeld.

Storing Condenswaterreservoir vol

Spoelsetje condensor

Spoelen, Hulpstuk leegzuigen sump voor natzuiger

En als toetje geef ik je nog de test en foutcode procedure

Foutcodes Heat pump tumble dryer finding faults and error codes AEG, Electrolux, John lewis, Zanussi
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ook zou je de pomp kunnen testen door eerst vanuit de reservoir ruimte een liter water te vullen en dan een vreemde voeding op de pomp aansluiten, dan weet je in ieder geval dat hij het doet, want de pompjes willen ook wel eens vast gaan zitten kun je hem wat schokkerig verdraaien, dan zit hij niet vast.
Maar deze test kun je ook via het testprogramma doen.
Zonder reservoir blijft hij dan rondpompen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
GSV
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2020, 15:44

Bedankt voor de uitgebreide reactie.
Ik zal even verduidelijken wat ik al deed.
1. vlotter en pompje verwijderd alles gereinigd (was niet erg vuil) en met een flexibel buisje op waterzuiger heel het reservoir gereinigd. Ook de warmtewisselaar grondig doorspoeld met water en dit in de reservoir opgezogen met waterzuiger.
Het pompje werkt krachtig maar foutmelding na 4 minuten bleef.
2. De vlotter: contactpunten op kleine printplaatje met alcohol gereinigd. Geen effect. De vlotter beweegt goed.
3. reservoir van bovenuit gevuld met water. Machine blijft pompen tot het water boven het reservoir uitliep; vlotter beweegt maar legt de machine niet stil. Na ongeveer 4 minuten en nadat de pomp het teveel aan water had weggepompt viel de machine weer stil met dezelfde melding.
3. de twee kabeltjes aan vlotter losgemaakt. (zie bijlage ) Getest zonder verbinding en daarna getest terwijl ze met elkaar doorverbonden waren met draadje: geen resultaat. Weer na ongeveer 4 minuten signaal reservoir vol. Het heeft dus geen effect wanneer de vlotter contact maakt of niet. Het probleem lijkt niet bij de vlotter te zitten maar"hoger".

Vriendelijke groeten,
Guy
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik kan het uit de tekening niet helemaal halen.
beweegt de vlotter een microschakelaar?
Of zijn het twee losse electrodes die het water geleiden?
Zou het kunnen dat de oude fout in het geheugen staat en je nu dwars blijft zitten ook al is de boel schoon?

Zie de link van het diagnostisch programma. AEG Electrolux test mode


Komt er een signaalwisseling aan op de print? Of ligt daar soms een plug los of slecht contact?

Lees dit maar eens: Meten aan de stekkers van de printkaart
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
GSV
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2020, 15:44

De vlotter heeft in de top van het bewegend deel een magneetje. Dit magneetje geeft contact aan het printplaatje bij stijgend water ( eenvoudige reed switch).

Ik zag het filmpje over het diagnostisch programma. Het lukt me echter niet om dit op dezelfde manier te activeren. Het type droger is verschillend. Weet iemand hoe dit bij mijn toestel geopend kan worden?
Bedankt!
Guy
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Wat heb je precies gedaan om in de testmode te komen?

Meet eens ohms door of het reedrelais wel schakelt bij niveauwijziging
en meet ook eens bij de printaansluiting of deze signaal wissel wel aankomt.

Wat is de verbinding bij laag niveau gesloten of open?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten