AEG T65273AC Vervanging trommelafdichting voorkant

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
LCR
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jul 2020, 21:26

Dag allen,

Enige tijd geleden lag de trommelafdichting die aan de voorkant van de wasdroger hoort te zitten plots half in de trommel zelf. De afdichting was gescheurd en verwrongen en moest vervangen worden.

Ik heb op basis van mijn model droogkast een nieuwe vervangende afdichting besteld, rechtstreeks bij AEG. Ik heb ze geplaatst zoals ik dacht dat ze moest geplaatst worden maar bij een proefdraai kon ik de trommel tegen de afdichting horen schuren en na de proefdraai lag er ook wat van het materiaal waar de afdichting van gemaakt is in de trommel. Zie ook de foto's waarbij ik o.a. heb proberen te tonen hoe de afdichting geplaatst werd.

Zou iemand me kunnen zeggen wat ik fout doe, ajb?

Alvast bedankt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dat een pakkingring buiten een normaal slijtage proces er zo tussen uit komt, heeft vaak een reden.

Op de foto zie ik dat de rand van de trommel nog vuil is, dus sop die eens goed met allesreiniger.
Overigens als je de machine zo ver open hebt liggen sop hem dan eens helemaal goed uit met tandenborstel, lyonpenseel en een borsteltje.
En sop ook de luchtkanalen en ventilatorbehuizingen eens uit.
Vergeet ook het pomp en vlottercompartiment niet uit te soppen.

Heb je voor de montage goed naar de rand van de trommel gekeken en het oppervlak goed schoongemaakt en ontdaan van allerlei viezigheid?
Heb je ook de rand geinspecteerd op beschadigingen?


Want als er ooit wat tussen de rand gezeten heeft, zoals een muntje of bijv. een houtschroef dan raakt de rand beschadigd en hapt dan in het vilt.
Ook kan een klein sokje de oorzaak zijn dat de rand is losgekomen.
Maar dan wordt de metalen rand vaak niet beschadigd, maar de pakking wel losgetrokken.
Waarschijnlijk bestaat deze afdichting uit een schuimrand met daarop een viltachtig oppervlak dat tegen de trommel ligt.

Daar moet wel vet op worden aangebracht.
Daarvoor is niet ieder type vet geschikt.
Daarvoor moet je siliconenvet gebruiken. Want andere vetten gaan stinken onder de hoge temperaturen van een wasdroger. Dit vet staat ook in de onderdelenlijst.
Dus ik wil adviseren de trommelrand te inspecteren en te polijsten, goed te soppen en de viltrand in te vetten met silconenvet.
Natuurlijk zul je de aanraking horen, maar dat zal zich wel gaan zetten na verloop van tijd.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
LCR
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jul 2020, 21:26

Bedankt voor het zeer uitgebreide antwoord!

Ik zal beginnen met de trommelrand te inspecteren en de viltrand in te vetten met siliconenvet, zoals geadviseerd.

Wat betreft die viltrand, momenteel komt de trommelrand tegen de roze schuimrand, niet tegen de witte viltrand (misschien verduidelijkt mijn "Plaatsing-foto hierboven het enigszins). Is dat inderdaad de bedoeling of zou de trommelrand tegen de witte ingevette viltrand moeten komen?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja het is de bedoeling dat de trommel langs de viltrand loopt en het schuim is de vulling, die er voor zorgt dat de viltrand sluitend blijft langs de trommel. Dus het verend materiaal.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
LCR
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jul 2020, 21:26

Ok, ik heb de trommelrand schoongemaakt en geïnspecteerd en geen beschadigingen gevonden.

Ik heb ook een tube siliconenvet gekocht. Alvorens die aan te brengen toch even verifiëren voor de zekerheid ;) Ik moet dat vet dus bovenop de witte viltrand op de foto aanbrengen?
Afdichting.jpg
En op de foto hierboven kan je ook zien aan de groef in het roze schuim waar de trommel momenteel tegenkomt. De trommel loopt momenteel dus niet langs de viltrand, denk ik? Moet ik de ingevette viltrand dan onder de trommelrand proppen? En indien ja, is er een bepaalde techniek om dit te doen aangezien me dit niet zo eenvoudig lijkt?

Nogmaals bedankt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

viltring.jpg
Ik heb een vermoeden dat je de viltring een kwart slag verkeerd geplakt hebt, want hier op de foto zie je wel degelijk dat de trommelrand in het vilt heeft gelopen.
Ik heb gezocht naar een instructiefilmpje, maar helaas alle andere fabrikanten hebben weer een andere manier van plaatsing. Dan wordt het alleen maar verwarrender.

Als je de dichting een kwart slag draait dan komt hij wel op de juiste plaats.

Was dit een voorgelijmde dichting?
Dan zien dat je hem met een houtbijteltje los snijdt en dan opnieuw plakken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten