Samsung SDC14709 droger is dood

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
HNY
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jul 2020, 17:21

Beste forumleden, i
k heb een Samsung wasdroger van het type SDC14709 en deze is dood.
Ik heb het bedieningspaneel eraf gehaald en daar bleek inderdaad de TNY277PN opgeblazen te zijn.

Ik heb contact gehad met "Maak Mijn Witgoed" maar deze hadden nog geen gegevens van deze machine en werd doorverwezen naar deze site.

De TNY277PN bestellen is geen probleem maar er wordt ook gesproken over een veiligheidsweerstand, en die kan ik niet vinden op de print.
Misschien dat iemand van het forum deze machine eens een keer heeft gehad en mij kan vertellen welke weerstand ik moet vervangen en welke waarde?
Ik hoop dat hier iemand is die mij kan helpen, zodat mijn droger weer gaat leven.

Ik kan helaas geen foto's toevoegen, want die schijnen allemaal te groot te zijn.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik zie dat het inloggen nu gelukt is.

De ervaring is dat de weerstand 47 ohm is en om herhaling te voorkomen, verzwaard moet worden naar 100 ohm.
image3.jpeg



Veiligheidweerstand 100 ohm

TNY277PN

Bestel er geljk 2 stuks van, het zijn de kosten niet, want er sneuvelt er nog wel eens een, als dit geen dagelijks werk voor je is.

Want ze worden al gauw te heet en daar kunnen ze echt niet tegen.



Graag de volgende instructies volgen:

Machine plaatje is erg belangrijk, vermeld alle gegevens van het plaatje

Foto's uploaden: De foto's maken en plaatsen aan de hand van deze beschrijving.

Hier een Samsung LNK/TNY reparatieverslag

en hoe om te gaan met de LNK/TNY

LNK configuratie bij de TNY en TOP afwijkend
LNK of TNY linkswitch doormeten, als hij niet zichtbaar defect is

LNK/TNY, Symptomen defect
LNK/TNY, Verwijderen linkswitch door los te solderen

Ik weet niet hoe het met de vaardigheden is op het gebied van dit precisie solderen?
Kun je dat als goed beoordelen dan kun je het zelf doen, ben je daar niet zeker van dan is er de optie om dit door een van de kleine bedrijfjes te laten doen voor een zeer redelijk bedrag.

Eigenlijk kun je niet zonder deze Soldeerfluxpasta Mechanic MCN-UV80

Bekijk dit filmpje goed Solderen op print Universiteit Manchester
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Als aanvulling op het reparatieverslag wil ik nog wel even duidelijk maken dat de TNY voor een chip overmatig heet kan worden. Want de temperatuurbeveiliging grijpt pas in bij 142 graden Celsius.

Dus deze component moet wel zijn warmte kwijt kunnen.
Dus bij het opnieuw isoleren tegen kruipstroom, moet de bovenkant van de componenten wel vrij blijven van kit.
En alleen de geleiders maar bedekt zijn met siliconen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
HNY
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jul 2020, 17:21

https://photos.app.goo.gl/CjHNbQiBydmYGgZG7
Beste forumleden, ik heb nu wat foto`s kunnen maken en een link kunnen maken. Ik hoop dat de foto`s een beetje duidelijk zijn?? Ik wil graag weten welke weerstand R... ik moet vervangen?? Ik heb al gelezen dat ik deze moet verzwaren van 47 ohm naar 100 ohm, maar welke?? het heeft even geduurd, maar mijn computer is ge-update naar Windows 10.
Is het nodig om de rubberlaag in zijn geheel te verwijderen van de printplaat???
Ik hoor het graag van u.

Bij voorbaat mijn hartelijke dank
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Bij alle Samsung printen die ik ken is R 47 de veiligheidsweerstand. Op deze print zit hij ook, maar op een heel andere plaats.
Er moet een stroomkring zijn vanaf de 230 v voeding via een diode en een smoorspoeltje naar de drain van de linkswitch de TNY 277 PN (Het blokje met de 7 pootjes)


Zo ziet het schema er ongeveer uit, de veiligheidsweerstand is hier RF1
lnk-304.PNG
De drain (D) van de linkswitch TNY of LNK is de alleenstaande poot.

Dus kijk naar de printsporen hoe de printverbindingen lopen en dan denk ik dat je ook bij R47 uitkomt. Die is in dit geval ook geel blauw zwart dus 47 ohm

Je hoeft alleen maar de massa te verwijderen, die je in de weg zit om de componenten te kunnen vervangen en goed te solderen.
En dan een dun laagje siliconenkit weer over de verbindingen smeren, zodat er geen kruipstromen gaan lopen.
Niet de componenten vol smeren, want zeker de TNY kan zeer heet worden (tot 142 graden inwendig) en moet wel zijn warmte kwijt kunnen.
Ook de veiligheidsweerstand moet zijn warmte kwijt kunnen.
Dus alleen de contacten isoleren.

Ik vind ook de drainaansluiting er wat verbrand uitzien klopt dat?
Rxx-of-Lxx.gif
Wat deze component is, kan ik niet goed zien is dit een weerstand of een smoorspoel? kan codenummer niet zien en van de kleur kan ik ook weinig maken.
Want welke kleur begint aan welke kant?

Noem de kleuren eens op want ik twijfel, het lijkt er op of de component bij het verwijderen van de gel een tik mee heeft gekregen.

Als je wat vervangt, dan moet je zeker, zowel de weerstand als de TNY vervangen. En misschien ook nog een smoorspoel of diode, maar dat komt veel minder voor.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
HNY
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jul 2020, 17:21

Beste Lampje, bedankt voor de reactie en de uitleg. Ik heb nog een paar foto`s bijgevoegd met de waardes van de weerstanden die niet duidelijk waren, de ene is R56 en deze geeft 107.1 aan en de andere is R58 en deze geeft 100.1 aan op de meter. (zie foto`s). De kleuren zijn naar mijn idee bruin/zwart/geel/oranje/groen. Bij mij meet R47 43.5 ohm. Dan zit ik ook nog met J208 die verbinding zit niet doorverbonden, overlappen elkaar??? Zie foto, rechts boven de TNY. Is het misschien zo dat ze aan elkaar gesoldeerd waren, maar door de hitte misschien los zijn gekomen?? Moet ik de printplaat helemaal los snijden van de gel om aan de onderkant beter te kunnen solderen?? Ik hoor het graag van u.
Bij voorbaat mijn dank.
Met vriendelijke groet Henny.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Heb je de link soms beschadigd tijdens de operatie? Want het lijkt er op dat deze link gemaakt moet zijn.
Maar de draad is wel wat lang, als ik naar de andere linken kijk liggen die er strak in.

Ik heb je al eerder een link gegeven naar een verslag van reparatie, lees dat maar na.

Je moet lokaal een luikje snijden/ zagen in het witte kunststof. Wees daarbij wel voorzichtig dat je geen sporen doorsnijdt. Het beste gaat dat met een Dremel.

Desolderen door de hitte van de droger dat kan niet, de smelttemperatuur van soldeer is ongeveer het drievoudige van de temperatuur in een droger.

Desolderen gebeurt alleen als een kontakt staat te fikken, als gevolg van slechte verbinding of slecht contact, maar dan ben je ook aan het elektrisch lassen en dat is toch heel wat anders.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Henny schreef: 09 aug 2020, 21:55 Bij mij meet R47 43.5 ohm.

Met vriendelijke groet Henny.
De meetafwijking, meetfout en tolerantie van de meter en component meegerekend heb je de weerstand van 47 ohm te pakken. Deze altijd vervangen, want hoewel hij goed lijkt kan hij toch een klap gehad hebben. Dus linkswitch en veiligheidsweerstand altijd samen vervangen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten