Samsung DV90F5E6HGW/EN01 -> TNY277PN

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
NLV
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jun 2020, 19:28

Beste forumleden,

Wij hebben een Samsung DV90F5E6HGW/EN01 warmtepomp droger. De afgelopen tijd viel deze echter steeds vaker uit vlak nadat hij was gestart. Het scherm ging uit waarna de machine opnieuw aangezet kon worden met de aan/uitknop. Smart check vond geen storingen.

Al snel vond ik het volgende draadje op dit forum via google:
viewtopic.php?t=475

Blijkbaar een veelvoorkomend en vergelijkbaar probleem, welke me dan ook naar de diverse DIY van Lampje leidde. Om die reden gelijk maar eens gekeken hoe de linkswitch eruit ziet. Onderstaand de foto's
In onze wasdroger is een TNY277PN geïnstalleerd.

Zo te zien is de drain te warm geworden, hij is goed verkleurd. Mijn vraag: is alleen het vervangen van de linkswitch voldoende, of moet er meer vervangen worden om het risico op opnieuw doorbranden te voorkomen?

Afbeelding
Afbeelding
Datasheet: https://ac-dc.power.com/sites/default/f ... asheet.pdf
Laatst gewijzigd door NLV op 30 jun 2020, 07:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Nilvo,

Het kleuren van de drain lijkt bij Samsung standaard te zijn.

Je moet ook even niet vergeten dat deze component extreem heet kan worden.

De interne temperatuur bewaking schakelt af bij 142 graden, en pas weer in bij 75 graden.

Als je je wilt weten of de LNK overleden is, dan moet je gewoon even ohms doormeten, want als hij echt kapot is, dan heeft de mosfet een lage weerstand en laat de volle stroom gaan, waardoor de veiligheidsweerstand R47 opgeblazen wordt.

Maar het probleem wat jij schetst, lijkt op een van de fouten, waarbij de temperatuurbeveiliging van slag is en te vroeg de uitgang blokkeert, om daarna weer gewoon op spanning te komen. Vervangen is de enige oplossing, maar daarbij altijd de weerstand ook vervangen.

LNK/TNY, Verwijderen linkswitch door los te solderen
Printplaat laten repareren ...
Symptomen defecte LNK/TNY
Oorzaak van het defect raken van de veiligheidsweerstand


Deze weerstand heeft toevallig ook de waarde 47 ohm.
Deze moet je een stap hoger kiezen en vervangen door een van honderd ohm. Dit scheelt enorm in de aanloopstromen, waardoor het circuit vaak opgeblazen wordt.
Ook kunnen smoorspoeltjes in het primaire circuit in de buurt van de hoogspanning elco's gele druppeltjes geven, dan zijn zij ook stuk.
En heel zelden wil er ook nog wel eens een diode mee gaan, maar dat komt heel weinig voor.

Ook hier zie ik weer stoffige componenten dus zorg dat de nieuwe componenten wel weer met een beetje siliconenkit ingesmeerd wordt,zodat je geen last van kruipstromen gaat krijgen.

Ik weet uiteraard niet hoe bedreven of je bent in het klaren van deze klus en je soldeervaardigheden. Ben je daar niet bedreven in, stuur dan de print naar een van de kleine reparatiebedrijfjes.

Dan ben je voor een vrij redelijk bedrag van zo rond de 60 euro geholpen. Maar durf je de uitdaging aan, dan geeft dat wel een kick, voor een paar centen aan onderdelen zo'n dure machine van de schroothoop redden.

De onderdelen kun je bij mijn collega bestellen die de verzorging van onderdelen voor de leden van het forum, als zijn taak heeft opgevat.

Onderdelen

en vergeet ook niet deze Soldeerfluxpasta Mechanic MCN-UV80  Flux 50 gram
te bestellen, want zonder dat wil ik helemaal niet meer aan printen werken.

Voor het maken van ruimte zie viewtopic.php?f=1&t=445
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
NLV
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jun 2020, 19:28

Hoi Lampje,

Gezien de lage kosten van de componenten deze gelijk besteld. Ik zal de linkswitch doormeten zodra ik de de siliconen verwijderd heb.
De smoorspoeltjes laten geen sporen zien van lekken. Ik ga er voorzichtig vanuit dat deze nog goed zijn.

De link van het topic wat u doorstuurt bevat enkele duidelijke foto's en beschrijvingen. Is daarnaast ook nog het kleine broertje van onze machine. Dank daarvoor.

Zodra ik een stap verder ben laat ik het weten!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja Nilvo, Het is vaak alleen maar het duo TNY en weerstand die vervangen moeten worden. Helaas zou dit niet nodig zijn als ze iets zwaardere componenten hadden genomen maar die zijn ongeveer twee cent duurder
Dat is dus een bewuste keuze, om omzet te genereren. Want losse componenten verkopen ze niet, wel heel dure printen en daardoor nog duurdere machines, om het probleem van het defect op te lossen.

Zij zijn ook niet blij met onze initiatieven, vroeger kon iedereen gewoon documentatie kopen bij bijv. Electrolux, nou dat is echt over, onder het mom dat de kosten te hoog zouden zijn. Dus is het voor ons ook vaak pionieren. En moet het vakmanschap het maar uitzoeken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
NLV
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jun 2020, 19:28

Afgelopen vrijdag avond de TNY ingebouwd. Vooral het plastic van de behuizing is een stuk dikker dan ik had verwacht. Wegsnijden met een stanleymes is daarom nog best een gedoe. Verwijderen van de beschermlaag ging ook eenvoudig met een dunne schroevendraaier, al moet je wel opletten dat je de sporen niet beschadigd. Zoals onderstaand te zien is heb ik een spoortje rechts wel geraakt, maar gelukkig niet verbroken.

Doormeten tussen de Drain en de source gaf een hoge weerstand en lijkt dan ook niet het defect te zijn. Pas later viel het me op dat er zwarte kringen zaten op de solderingen van de EN/UV, BP/M en de D Mogelijk dat er door de krip en uitzetting door de warmte gewoonweg een slecht contact zat. Zeker de drain lijkt er onder te leiden, wat de hoge temperatuur op de pin ook kan verklaren. Jammer dat ik dit pas na het verwijderen zag, daardoor kon ik het niet meer nameten.

Lang verhaal kort, de droger doet het weer met de nieuwe TNY en is niet meer uitgevallen. Dank voor de adviezen!

Foto voor het uitwisselen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dat is mooi om te horen.

Ik heb nog nooit een losgebakken IC gezien, ik blijf er bij dat het de inwendige temperatuur beveiliging is die van slag af is,
deze fout komt n.l. regelmatig voor en meet je niets bijzonders aan de chip .
Het is gewoon de beveiliging die de zaak van de uitgangsmosfet blokkeert.

temp trip.png



Die bruine plekken zie ik eigenlijk bij alle Samsungs.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik zie nog op jouw foto's dat de print er ingeklikt zit.

Wat me nog niet helemaal duidelijk is, zit print helemaal verkleefd in de siliconen?

Met andere woorden hebben ze de print in een nat badje siliconen gedrukt?
zat de siliconen vast aan het witte plastic? Of is hij stomweg volgegoten met dunne siliconen?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten