Zanussi ZTE 275 wasdroger doet het niet meer

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
PT4
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2020, 16:04

Hallo,

Ik heb een Zanussi wasdroger ZTE 275 die wel stroom heeft maar de trommel draait niet meer. Beetje rondgezocht op internet en de aanloopcondensator kon het probleem zijn. Ik wist eerst niet waar de condensator zat dus heb ook de printplaat voor gedemonteerd. Toen ik die printplaat zag bleek al snel dat die condensator daar niet op past dus daarna achter en zijkant opengemaakt op zoek naar condensator en gevonden bij de motor

Nieuwe aanloopcondensator vervangen en toen ik deze ging vervangen en de droger uit elkaar haalde bleek de V-snaar te zijn gebroken. OK, dus ook maar nieuwe V-snaar besteld en zowel de condensator als V-snaar vervangen. Dat blijkt in veel gevallen toch de oorzaak te zijn van het probleem en op hoop van goede zegen de droger weer aangezet.....maar nu doet de motor het niet meer en dus wordt er ook niets aangedreven?

De stekkertjes op de aanloopcondensator keer omgedraaid maar geen succes.

Wat zou de oorzaak zijn dat de motor/droger het nu niet meer doet? Aanloopcondensator? iets mis gegaan bij open en dichtmaken van printplaat en misschien stekkertje los?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Helaas ben je niet op de juiste manier begonnen met storing zoeken..
Zonder ook maar iets open te maken kun je de riem controleren.

Als je de trommel met de hand draait moet dat niet te makkelijk gaan, want je moet via de riem de aandrijfmotor in een groot verzet aandrijven en dat gaat vrij zwaar (binnen redelijke grenzen).

Gaat het vrij licht dan is de snaar gebroken.

Bij een gebroken snaar kijk je eerst naar de breuk. Is de snaar over de hele linie rafelig dan is het als gevolg van slijtage. Is de snaar vrij goed maar op een plaats door gesleten en/of gesmolten dan heeft de trommel te zwaar gedraaid als gevolg van te zware belading of slechte lageringen of blokkade door bijv. een sok tussen afdichting of ventilator.
Dan is het eerst te onderzoeken of de trommel zonder snaar wel soepel loopt.
Is dat goed, dan de snaar er weer op en kijk of de snaar wel op de juiste manier over de rol loopt en strak staat. En dat de motor goed beweegt.

Dan gaan we de motor voeden met een vreemde voeding om te controleren of het probleem uit de motor of uit de sturing komt. Natuurlijk heb je cgecontroleerd met een daarvoor geschikte multimeter of de capaciteit van de startcondensator nog wel binnen de grenzen van de capaciteit ligt.

Peter maar graag als eerste alle gegevens van je machineplaatje rondom de deur.

Want zonder dat kan ik weinig.

Branden de lampjes wel of is dat ook afgelopen?

Maak ook eens wat foto's van de gebroken riem op de breuk

en ook de aansluitingen zoals je de print hebt aangesloten

Foto's uploaden: De foto's maken en plaatsen aan de hand van deze beschrijving.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Maak ook eens wat foto's van de soldeerzijde van de printkaart in een totaalbeeld en dan wat close-up foto's van de relais aansluitingen soldeerzijde
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
PT4
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2020, 16:04

hallo.

Ik was de reparatie begonnen op basis van andere informatie op Internet

* reset machine
* trommel met hand rond gedraaid > en dat voelde niet alsof de trommel los zat dus daarom leek het niet dat de V-snaar kapot was en focus gelegd op de aanloopcondensator. Maar als je niet precies weet hoe de trommel draait mét een goede V-snaar is het moeilijk vergelijken natuurlijk ;-)

Status van de snaar
>> de snaar was dus a) geknapt en b) voor de helft ook door midden gescheurd ( in 'repen' zeg maar)

"Natuurlijk heb je gecontroleerd met een daarvoor geschikte multimeter of de capaciteit van de startcondensator nog wel binnen de grenzen van de capaciteit ligt."
>> nee, dat heb ik niet gedaan, daar ben ik niet niet technisch genoeg voor helaas en had gehoopt met een vervanging van condensator of riem het probleem te verhelpen.

In de bijlage alvast een foto van het serie/modulenummer van de ZTE 275. Overige foto's volgen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Peter,

de trommel zit met de achterzijde trommelas vast in zijn achterlager. Die kan geen kant uit
de voorzijde wordt ondersteund door twee wieltjes en ligt daar los op. daar kun je de trommel iets optillen om bijv de loopwielen te vervangen.

Als eerste zou ik beginnen de riem van de motorpoelie af halen
Snaar veilig spannen en ontspannen 

Dan kun je de as met de hand bewegen.

Deze moet heel soepel lopen.

In de ventilator zijn nog wel eens sokken gevonden en dan loopt hij echt niet soepel. Als je daar toch bent neem dan het kapje van de ventilator af en maak het huis goed schoon. Daar wil zich nog wel eens veel vuil verzamelen.

Dan is de volgende stap om te lokaliseren of het de motor is die stuk is of de aansturing met zijn bekabeling.

Dus de snaar weer om de poelie en opspannen

Aandrijfmotor met vreemde voeding testen

De motor gaat zelden stuk, meestal is het de condensator die de problemen geeft, want elco's gaan gewoon achteruit en zijn vaak met 10 jaar, of eerder, al weg.

Daarna gaan we naar de relais op de printplaat kijken, want er zijn dan twee relais verdacht, er is er 1 voor de voeding en 1 voor de draairichting.

Vandaar dat ik foto's wil van de soldeerzijde van de relais op de printkaart.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
PT4
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2020, 16:04

Lampje,

Gisteren nog alle aansluitingen nagelopen, stekkertjes eraf, wat schoongemaakt en weer terug gedaan in de hoop dat hier de oplossing zat maar helaas. De knopjes en lichtjes aan de voorkant (aangesloten op de printplaat) deden het ook allemaal maar de droger zelf wilde nog steeds niet aan.

Ik wil niet zover gaan om de soldeerpunten op de printplaat evt zelf aan te pakken mocht het probleem daar zitten. Doormeten van waardes en weerstanden is ook niet mijn 'cup of tea' en te technisch. Ik had gehoopt dat vervangen van de condensator of V-snaar de problemen zou verhelpen maar helaas.

We hebben de reparatie 'op gegeven' en toch maar voor een nieuwe (energiezuinigere) droger gekozen De V-snaar (die er netjes op zat) verwijderd en de aanloop condensator (ongebruikt) weer netjes geretourneerd. Dat dat is toch weer ruim 40,- 'winst'.

Bedankt in ieder geval voor je snelle reactie
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dat is jammer Peter, want je was dicht bij een oplossing. Want als de lampjes branden op de printkaart dan is er al een hoop gewonnen.

Je hebt gelijk, het storing zoeken is een vak apart waar ik dan wel 60 jaar ervaring in heb en omdat dit intussen voor mij een fluitje van een cent is, zullen anderen daar moeite mee hebben.

Als je motor met een vreemde voeding aan de praat had gekregen dan weet je nagenoeg zeker dat de print de oorzaak is en de reparatie daaraan is niet voor iedereen weggelegd.

Maar voor de reparatie zijn er genoeg kleine firma's te vinden, die dat doen voor rond de 60 euro.

Maar goed de kogel is door de kerk, en dan ga je voor een warmtepomp droger, dat scheelt je dan wel weer heel veel energie. Die heb ik al jaren en dat werkt geweldig.

Het is dat je voor mij, wel erg ver weg woont, want anders had ik de machine graag opgehaald om een proefopstelling voor de reparatie van printkaarten te maken.

Want de Zanussi's die ik eerder kreeg waren allemaal nog zo mooi en prima te repareren, zodat ik het niet over mijn hart kon krijgen hen te slopen en heb daar anderen, die het wat minder hebben, goed mee kunnen helpen.

Want de gemiddelde kosten voor onderdelen zijn vaak nog geen 5 euro en een paar uur soppen en poetsen en dan weer als nieuw.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten