Electrolux EDH3786GDW stopt na paar minuten

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
SNR
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jun 2020, 14:39

Goedemiddag,

Mijn Electrolux EDH3786GDW warmtepompdroger stopt er na een aantal minuten mee en staat dan op einde programma na een aantal keer het programma weer op te starten lukt het vaak om de was droog te krijgen maar het is natuurlijk niet ideaal om steeds je droger in de gaten te houden.
Ik heb de LNK ic-tje vervangen en diverse slechte solderingen opnieuw gesoldeerd en daarna alles weer in elkaar gezet de droger deed het daarna 1 keer weer goed en nu is het weer hetzelfde als voorheen.
Wat kan het nog meer zijn?

Alvast bedankt voor de moeite.

Groetjes Sander
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Sander,

Waarom heb je de LNK vervangen?

Dit probleem heeft te maken met de vochtmeting van de machine.

Graag alle gegevens van het machineplaatje bij de deur vermelden.

Zonder dit gegeven weet ik niet hoe het bij jouw specifieke machine zit

Lees in ieder geval deze artikelen maar eens door dan zul je wel verder kunnen.

Vochtmeetsysteem Wasdroger defect door vocht meetsysteem?

Wasverzachter is geen vriend van wasdroger

Azijn voorkomt vastlopen wasdroger door wasverzachter
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Waarschijnlijk is dit de juiste tekening


91609742600.gif




De sensor zit binnenzijde trommel opening schroef deze maar los. maak de strippen goed schoon met azijn en schuif de stekker aansluitingen er een paar keer op en af spuit ze eventueel in met contactspray CRC 226. Maak de ruimte ook goed stofvrij.
Meet met een ohmmeter of je contact met het metaal hebt. Want de onzichtbare film van wasverzachter isoleert de vocht meting.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SNR
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jun 2020, 14:39

Lampje,

Ik heb de LNK vervangen omdat de droger er na een paar minuten mee stopte en dan op einde programma stond en las hier op het forum dat het heel vaak de LNK kon zijn maar misschien heb ik het niet goed begrepen.

Ik gebruik geen wasverzachter maar zal ff kijken of ik het kan oplossen met jouw tip.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Sander,
Dan had je beter eerst de vraag kunnen stellen. Een defecte LNK heeft verschillende symptomen, maar niet deze.
Lees het artikel, wat ik schreef, daar maar eens op na. LNK/TNY, Symptomen defect


Het is niet enkel en alleen wasverzachter die er voor zorgt dat er een isolerende laag op de metalen delen komt.
Maar het zijn ook de restanten wasmiddel, die daar aan mee werken. Voel maar eens hoe vettig de pluizen zijn, als je de filters afveegt. En die vettigheid zit overal.
Zonder wasverzachter kun je hel goed wassen, maar zonder zeep gaat dat heel wat minder.
Azijn als vervanger van wasverzachter werkt uitstekend, is spotgoedkoop, haalt de luchtjes uit de machine, reinigt je afvoerbuizen, houdt de kleuren van je wasgoed vast en houdt je wasdroger in topconditie. Want ook het drainsysteem vervuilt minder.
En zorgt er ook nog eens voor dat je wasgoed minder hard is, omdat kalk uit het drinkwater zich hecht aan azijn.
Om de trommel preventief te ontdoen van deze resten neem dan eens een paar handdoeken en maak die nat met azijn en laat die ronddraaien in het programma luchten.

De Sensor vochtigheid kost haast niets dus vervangen zal je ook geen rib uit je lijf kosten

Bij dit type sensor moet de trommel wel goed gevuld zijn, want er wordt gemeten als de trommel stilstaat voor het wisselen van draairichting.
En als er toevallig geen wasgoed op de sensor ligt, die toch wat hoger zit als de bodem, wordt er een hoge weerstand gemeten en denkt de machine dat het wasgoed droog is en stopt.
Bij de wat oudere systemen werd gemeten tussen de trommel en de ribben, maar moest het signaal via twee koolborstels naar de elektronica, wat meer storingsgevoelig was.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SNR
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jun 2020, 14:39

Bedankt voor de tipsđź‘Ť
Kan ik vanaf de zijkant de vochtmeting strippen los maken?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Nee,
via de deur, steek je hoofd maar in het gat of neem een spiegeltje, hij zit tegen het filterkanaal aan. Is vaak ook inwendig vuil met veel pluizen die vochtig kunnen zijn en de meting verstoren.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SNR
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jun 2020, 14:39

Ik heb de strips vervangen en alles schoongemaakt maar het werkt nog steeds niet!
Wat kan het nog meer zijn?

Groetjes Sander
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Wat doet hij wel en wat doet hij niet en wat heb je allemaal gedaan?

Denk even na, dat ik met de kreet "het werkt nog steeds niet" weinig kan.

Je bent wel mijn ogen en oren dus je zult me echt meer moeten vertellen, want ik heb geen glazen bol.
Want hier kan ik geen chocolade van maken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SNR
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jun 2020, 14:39

Het probleem met de droger is dat hij vaak na een paar minuten stil valt en de display geeft aan dat het programma klaar is soms doet hij het wat langer maar als er een aantal handdoeken in zitten dan moet ik hem soms wel 8 keer opnieuw aanzetten terwijl als er gewoon kleding in zit dan hoef ik hem soms maar 1 of 2 keer opnieuw aan te zetten.
Ik heb tot nu toe de LNK vervangen maar daar zat het probleem niet in volgens jou en je gaf de tip om de ribben schoon te maken of te vervangen dus ik heb hem eerst schoongemaakt maar dat werkte niet dus heb ik de ribben vervangen maar dat werkt ook niet heb de ribben niet door gemeten omdat ik geen meter daar voor heb.

Groetjes Sander
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Sander,

Het is jouw keuze om zelf te sleutelen aan je wasdroger en helaas kan dat niet zonder gereedschap.

daar zul je toch echt in moeten investeren.

Want met twee natte vingers in het stopcontact redt je het niet om te kijken of er spanning op staat.

Tegenwoordig kosten eenvoudige multimeters haast niets meer.

Ik vond er een bij de Action voor nog geen 4 euro

Ik blijf er bij dat in het vochtmeetcircuit ergens een overgangsweerstand zit. Dus je zult de bekabeling vanaf de electrode door moeten meten tot op de printkaart met de meter op ohms. De weerstand moet nagenoeg 0 ohm zijn. Speciale aandacht ook voor de klemmetjes.dus tussen koperader en stekkertje kunnen ook overgangsweerstanden zijn

Zorg er wel voor dat de machine spanningsloos is als je dit wilt meten.
Als je met de meetpennen niet goed bij de contacten kunt komen dan wil een naald of een speld nog wel eens uitkomst geven.
Meetspelden

Hier nog een goede instructie hoe te meten

Elektrische weerstand meten met een multimeter
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SNR
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jun 2020, 14:39

lampje,

Ga ik doen dank voor het antwoord.

Gr Sander
Gesloten