AEG T55400 condensdroger stopt gelijk met draaien

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
RDO
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jun 2020, 21:36

Goedemorgen, wij hebben een AEG condensdroger die wel start maar gelijk na één wenteling stopt. Het maakt niet uit op welk programma je hem start, hij doet het bij elk programma. Ik heb een nieuwe condensator laten komen en geplaatst, maar de klacht blijft. Wat zou een mogelijk probleem kunnen zijn welke ik zelf op kan lossen? Ik ben geen techneut maar heb wel enig technisch inzicht.

Graag uw advies!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Rudo,
om je goed te kunnen helpen heb ik alle gegevens nodig, die op het machineplaatje rondom de deur staan.

Is het echt een omwenteling of is het aantal wisselend na bijv. korte tijd?

Is het ook bij het programma verfrissen?. Uit de handleiding lijkt het er op dat dit niet met koude lucht is. Dus misschien niet uitgesloten van vochtbewaking. Dat kan ik er niet uit opmaken.

En als hij stopt blijven de lampjes wel branden of gaan deze bij het stoppen (even) uit?

Geeft hij middels de lampjes aan dat hij klaar is?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
EMT
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 okt 2020, 14:19

Goedendag,
Is het probleem inmiddels opgelost?
Ik heb namelijk exact het zelfde probleem bij hetzelfde apparaat.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Helaas heeft Rudo niets meer van zich laten horen.


Wat ik eigenlijk wel teleurstellend vind, je zet je in om iemand gratis te helpen, besteed jouw vrije tijd en dan is men te belazerd om even wat te laten horen.

Maar goed de vragen, die ik eerder stelde, zijn ook voor jou, want zonder deze gegevens kunnen we niets.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
EMT
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 okt 2020, 14:19

Dat is inderdaad jammer maar om op uw vragen terug te komen;
Het probleem doet zich ook voor op de stand 'opfrissen'.
Ik heb de sluitinkjes uit de deur geklikt en toen in de machine gestopt zodat de droger denkt dat de deur gesloten is en toen kon ik zien dat de trommel bijna 2 omwentelingen maakt en dan stopt.
Dan wacht de droger ongeveer een minuut en doet die hetzelfde nog een keer.
Hij laat niet weten dat die klaar is en er veranderd ook niks bij de lampjes.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik had graag de gegevens van het machineplaatje, zonder dit kan ik niets vinden.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
EMT
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 okt 2020, 14:19

Typeplaatje
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Eimert,

als ik naar het borsteltje van de vochtmeting kijk dan krijg ik het vermoeden dat de machine maar 1 kant uitdraait, klopt dit?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
EMT
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 okt 2020, 14:19

Volgens mij ook. Ik heb sterk het vermoeden dat de condensator niet meer goed is en leeg loopt, ik heb daarom een originele nieuwe besteld. Ik laat volgende week weten of dat het probleem was.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Het zou goed kunnen dat de condensator het probleem is.

Maar de vraag is komt het uit de condensator of komt het uit de electronica dat er een relais kapot is of verbinding slecht is.

Je zou een halogeen proeflampje op de motor aan kunnen sluiten en die naar buiten uitvoeren.

Dan krijg je een goede indicatie of er op het moment dat de motor stopt ook werkelijk de spanning nog op de motor staat of dat er elders een probleem is.

Om te testen of de motor het probleem is zou je hem ook met een losse voeding kunnen aansluiten.

zie: Vreemde voeding op aandrijfmotor zetten, defecte print uitsluiten
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
EMT
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 okt 2020, 14:19

Ik heb de condensator zojuist vervangen maar dat heeft niet geholpen.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dan maar doen wat ik hierboven geschreven heb.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
EMT
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 okt 2020, 14:19

Met een vreemde voeding draait de trommel naar behoren.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dan zal het hoogstwaarschijnlijk aan een relais op de print liggen dus moet de kap er af en de frontmudule eruit.

Graag wat foto's volgens deze gebruiksaanwijzing op het forum plaatsen

Hoe je de print er uit kunt krijgen,
vertelt de witgoedmonteur je netjes Printplaatreparatie AEG, Zanussi, Electrolux  Witgoedmonteur
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
EMT
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 okt 2020, 14:19

Ik heb de printplaat grondig bekeken maar kan niks vinden wat er op het oog los of verbrand uit ziet.
EMT
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 okt 2020, 14:19

Ik zal zo een foto plaatsen
EMT
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 okt 2020, 14:19

Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

IMG_20201028_145053335-pijl.gif



Ik denk dat je een paar proeflampjes moet maken die je aansluit met spelden op de uitgangspluggen op de printkaart, want met spelden en Hirschmann klemmen is het de enige manier om te meten of er spanning naar buiten wordt gestuurd.

Meetnaalden-meetspelden


Ik kan helaas niet goed zien of er haarscheurtjes zijn, maar heb toch een paar verdachte plekjes aangewezen.

Relais kunnen stuk zijn zonder dat je er wat aan ziet.
En gezien de prijzen daarvan zou ik, nu je de print er toch uit hebt, ze alle 4 vervangen.

Relais 12v 10A

Relais, Het vervangen van een relais

Relais met slechte solderingen, altijd vervangen

Relais (verbrand) verwisselen, open slijpen voor onderzoek oorzaak
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
EMT
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 okt 2020, 14:19

Heel erg bedankt. Dat ga ik proberen.

Als ik de 'start' knop en 'lage temp' knop tegelijkertijd indruk en vast hou komen er paar piepjes en een melodietje. Heeft dat nog iets te betekenen van een foutcode o.i.d.?
EMT
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 okt 2020, 14:19

Hallo,
Ik heb vanmorgen het eerste relais vervangen en toen getest en dat bleek gelijk de juiste te zijn, want de trommel draaide langer door dan eerst.
Heb de machine dicht gemaakt en getest met natte handdoeken en hij werkt weer als vanouds!

Ik dank je hartelijk voor het advies en zal een donatie achterlaten.

Groeten Eimert-Jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dat is mooi om te horen, want meten is weten, als je tenminste weet wat je meet.

Waarom niet alle relais vervangen nu de print los ligt?

Want het zijn allemaal zware klappen die ze in de loop der jaren krijgen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten