Miele T 8939 WP Foutcode F4

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
BRT
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2020, 17:02

Beste forumleden,

Wij hebben een Miele warmtepomp droogautomaat.
Merk: Miele
Model: T 8939 WP
Type: HT 23-2

Na verloop van tijd verschijnt er op het display de foutcode F4. De machine begint te piepen en de trommel gaat harder draaien. Waarschijnlijk 1 richting op.
Ik weet niet of de machine vanzelf stopt want voor die tijd zetten we hem uit.
Enig idee wat hier aan de hand is?
(Zelf zou ik de sensor verdenken maar waar zit die dan precies en hoe kom ik erbij. En ik zou verwachten dat de machine dan stopt. Kortom een raadsel :-)

Met vriendelijke groet,

Bert
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

De sensor voor de meting luchtstroom na trommel of de bedrading daarvan heeft een probleem. Helaas heb ik geen tekening kunnen vinden en vermoed dat de sensor of onder in de filterruimte van de deur zit of in het huis van de ventilator
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
BRT
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2020, 17:02

Beste Lampje,

Bedankt voor je reactie.
De sensor dus toch.

Ik heb het bovenblad en de achterplaat van de machine verwijderd maar ik kan het zijpaneel niet verwijderen.
Dat zit nog ergens aan de voorkant vast en ik zie niet zo snel hoe dat los te krijgen. Dat geldt overigens voor beide zijpanelen.
En daardoor heb ik geen zicht genoeg.
Heb wel door de kier die ontstaat de machine uit kunnen zuigen. Er zat veel stof in. Maar het probleem zit er nog steeds in.

Ik zie ook niet of en hoe ik eventueel de voorkant los kan nemen.
goede ideeën zijn altijd welkom :-)

Met vriendelijke groet,

Bert
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik heb nog een filmpje in mijn archief, het is dan wel niet helemaal jouw type, maar hier is duidelijk te zien dat de bouw van Miele volkomen anders is.

De zijplaten zitten vast aan een apart frame en om daar bij te komen zal ook de frontplaat en de deur eraf moeten.

Het is allemaal wel te doen als je weet waar te beginnen.

Wäschetrockner Miele Softtronic TP7950WO - Zerlegen / Reinigung / Reparatur
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
BRT
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2020, 17:02

Beste Lampje,

Bedankt voor je bijzonder instructieve filmpje.
Voorkant moet er dus inderdaad af om bij de schroeven aan de voorkant van het zijpaneel te komen.
Ik wist alleen niet hoe het bedieningspaneel eraf te krijgen. Maar het filmpje geeft een goed idee.
Ik heb weliswaar een ander paneel maar het zal ongeveer hetzelfde zijn. Bij mij zit het met 1 schroef vast en toen ik die los had kon ik nog het paneel niet verwijderen omdat ik niet precies wist waar het nog vast zat en ik de boel niet wilde vernielen. De schroef is dus kennelijk een soort borging.
Volgende week ga ik een nieuwe poging wagen en ik zal je over de afloop informeren.
Nogmaals bedankt voor de moeite die je tot nu toe gedaan hebt.

Met vriendelijke groet,

Bert
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja de manier van monteren is vaak over vele modellen van een fabrikant hetzelfde.

Helaas is men niet scheutig meer met documentatie en is dit wereldje erg afgeschermd.

Bij de meeste wasdrogers is het bovenblad aan de achterzijde met 2 of 3 schroeven vastgezet en kun je met naar achteren schuiven de plaat optillen en lossen.
Bij Miele zit aan de zijkant voor een schroef die draai je los en drukt de schroef dan naar binnen en daardoor dan een blokje van de borg naar achteren en de kun je de deksel naar achteren scharnieren.

Zou je wat foto's kunnen maken van jouw reparatie proces zodat we daarvan een stuk documentatie op kunnen bouwen.

Foto's graag volgens deze gebruiksaanwijzing op het forum plaatsen

Met het opbouwen van deze ervaringen kunnen we dan anderen ook weer helpen.

Ik realiseerde me net dat het om een warmtepomp gaat, dan zit de NTC vaak tussen de condensor en verdamper in en de andere sensor op de heetgasleiding van de compressor.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten