Bosch WTL121 doet lang over programma

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
Info


Goedemorgen,Vorige week kwam ik erachter dat mijn was niet meer droog uit de wasdroger kwam. Als eerst heb ik standaard filters schoongemaakt inclusief condensfilter (iets wat we eigenlijk al regelmatig deded). Helaas was dit niet de oplossing. Daarna heb ik de machine opengemaakt. Het hele luchtkanaal gereinigd van condensfilter tot aan pomp en verwarmingselement. Er kwam veel uit, maar het was niet verstopt ofzo. Pomp zelf ook schoongemaakt NTC en thermostaat schoongemaakt met azijn. Dit hielp iets. Nu komt mijn was er vochtig uit, maar de droger doet er heel lang over. Wat mij opvalt is dat de droger wel warm wordt, maar na een tijdje dus niet meer verwarmt en allemaal koude lucht blaast. Na heel lang koude lucht te blazen wordt de was natuurlijk ook wel droog. Ik heb daarna nog de trommel en ribben schoongemaakt met azijn, maar ook dat geeft geen verbetering. Ik heb zelf niet het idee dat het verwarmingslement overhit raakt, want als ik het rode knopje indruk, voel ik geen klik. Wat zou dit gedrag kunnen veroorzaken? Hij wordt in het begin dus wel warm, maar niet zo warm als vroeger en stopt na een tijdje met verwarmen.  Ik heb nog niets doorgemeten ofzo (ga ik vanavond of morgen doen), maar een zetje in de goede richting zou ik wel prettig vinden.Graag hoor ik jullie mening
Info


meet als eerste de ntc en de clixon door de clixon moet een hele lage weerstand hebben en de ntc moet in de kilo-ohms zijn bij kamertemperatuur, hoeveel precies weet ik niet, dan zou je me de gegevens wat op de ntc staan moeten gevenanders komen we denk ik bij het relais uit wat de verwarming schakelt
Info


Dag Bennie,Alvast bedankt voor je reactie. Ik heb de NTC doorgemeten, deze was 9,3 Kohm. Op de NTC zelf staat 10K ohm. Dus dat zal wel kloppen denk ik. De clixon was 1 ohm. Waar kan ik het relais vinden?
Info


volgens mij moet hij minder dan 1 ohm weergeven , was het niet toevallig oneindig? het relais zit op de printplaat
Info


Ik heb hem net nog even opnieuw gemeten en kom nu op 0,5 ohm uit. Ik ga even opzoek naar de printplaat
Info


die zit vaak achter het bedieningspaneel
Info


Ik heb ondertussen de printplaat gevonden. Zat inderdaad in het bedieningspaneel. Paneel ging er helaas niet heel makkelijk vanaf. Maar goed, het paneel is er vanaf, print plaat is eruit. Bij nadere inspectie zag ik dat 1 pootje van een relais geen goed contact meer maakt. Ik heb een foto toegevoegd van internet, maar die is exact hetzelfde als de mijne. Gelukkig kan ik wel zelf solderen, maar moet ik me zorgen maken? in die zin, is het relais zelf mogelijk defect, of als ik het soldeer, is er dan een kans op brandgevaar? Het ziet er namelijk uit alsof het overhit is geweest.
Info


door het slechte contact gaat hij vonken maar als je het goed schoonmaakt en opnieuw soldeert moet het goed gaan, is waarschijnlijk een slechte soldering geweest, je kan natuurlijk altijd een nieuw relais plaatsen maar de hitte kwam niet vrij in het relais maar bij het pootje .ik denk dat hij na het solderen weer gewoon doet.
Info


Dan ga ik hem eerst solderen. Kijken of hij het dan weer doet. Ik vind het altijd apart dat een slechte soldeer verbinding pas na 10 jaar daadwerkelijk zichtbaar wordt. Ik ga morgen nog even wat soldeerspullen halen (kwam er achter dat mijn tin op was). Ik laat nog even weten of dit het was.
Info


is de droger niet recent verhuist of verplaatst of een tik gehad, ik heb een keer een wasmachine gehad die na een verhuizing niet overschakelde naar het volgende programmadeel.dat lag ook aan een los contact van een relais op de printplaat
Info


Nou, een mooi dagje voor dit klusje. Pootje weer gesoldeerd (zie foto) en de droger wordt weer goed warm en maakt zijn programma perfect af. Ik denk dat de storing 2-ledig was. Eerst gaf de droger te snel aan klaar te zijn, dat zal wel aan de vervuiling hebben gelegen. Maar om de droger open te kunnen maken, moest ik hem wel van zijn plek af halen. Mogelijk dat daardoor de slechte verbinding is ontstaan. Ik had nog wel moeite om het bedieningspaneel weer terug te krijgen en met name alle kabels mooi. Ik zie in de hele machine de bruine kabels apart van de rest lopen. Dat is mij bij het bedieningspaneel niet gelukt, de kabels zijn gewoon tekort (voor mij dan, het past waarschijnlijk precies). Is het heel erg als de kabels door elkaar lopen (ga nog wel een poging wagen). Bennie, alvast bedankt voor je meedenken.
Info


graag gedaan mooi dat hij weer doet, het is natuurlijk mooier als alles weer netjes gebundelt is maar als alles weer goed is aangesloten hindert het volgens mij niet als er wat door elkaar loopt. zolang het maar niet bij de bewegende/hete delen in de buurt komt
Gesloten