Siemens WTXL 1100NL/01: na reparatie onderdeel over ..?

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
ClS
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 apr 2020, 13:25

L,S,
Nadat ik het lager (en gelijk ook maar aandrijfriem) heb vervangen (vanwege irritant aanhoudend piepend / schurend geluid) heb ik (zeer tegen mijn gewoonte en gemoedsrust in) een blijkbaar niet essentieel onderdeel over (machine werkt zo te zien / horen) weer perfect) waarvan ik graag de gewenste locatie hoor.

Eerst even het verplichte nummer:
Typeplaatje Siemens WTXL1100.jpg
Het gaat om een koperen palletje met veertje, waarvan de laatste pas in beeld kwam toen ik het lager van het huis verwijderd had.
PalletjeVeertje.jpg
. Het koperen palletje vond ik ergens op de grond onder de machine (gelukkig niet opgezogen met de enorme hoeveelheid stof die er uit kwam ;) .

Graag hoor ik of iemand enig idee heeft ...
M.v.g., Coen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Beste Coen,

Ik ben, in mijn lange technische carriere, nog geen fabrikant tegengekomen, die niet essentiele onderdelen monteert.
Want ze kijken bij deze machines echt op een paar centen.

Dit onderdeel kwam ik bij de onderdelen van Siemens tegen en kost nog al wat, voor een stukje koper veertje en een borgring. € 17,75

Maar je zult hem maar nodig hebben.

https://www.siemens-home.bsh-group.com/ ... t/00423317

aardingsstift.jpg
Deze stift aardt de trommel, wat via de lagers lang niet altijd betrouwbaar lukt.
Men dacht dat vroeger wel, maar de machines zijn uiteindelijk allemaal gemodificeerd met een extra aarding, omdat de lagers dat niet betrouwbaar deden.

Deze aarding dient om de, vaak zeer hoge statische, ladingen af te laten vloeien en als geleider voor het meetsysteem van de wasdrogers, die het vocht in het wasgoed moeten meten via trommel en meetelectrodes.

Dus ik zou hem maar weer gauw even opschuren en monteren als je tenminste niet een enorme optater van een statische lading wilt hebben, of dat je wasdroger op tijd wilt laten stoppen als het wasgoed tenminste goed droog is.
En spuit ook de viltafdichting eens in met siliconenenspray om het piepen te voorkomen.

Trommel WTXL1100NL-01.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
ClS
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 apr 2020, 13:25

Hi Lampje,
Dank voor de snelle en adequate reactie :-); ik ga 'm gauw monteren (ben er onderhand razend snel in). De ring inspuiten vergt wat meer werk (nu alles weer in elkaar zit) maar ik zal het langs de randen proberen ...
M.v.g., Coen
ClS
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 apr 2020, 13:25

Het piepen kwam trouwens van de - inmiddels - vastgelopen lager; draait weer puik ...
Gr. Coen
ClS
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 apr 2020, 13:25

Toch maar even de trommel eruit gehaald (opening was een beetje krap) en dus gelijk maar ingespoten. Alles OK nu en het biertje is geregeld :-). Fijn dat je er ook een tekening bij gedaan had (was vergeten dat je die bij Bosch/Siemens kon downloaden ..
Thnx again, Coen
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja Coen, daarom willen we ook altijd de gegevens van het machineplaatje hebben, en wij weten waar we het moeten zoeken.
Want wij hebben ook geen bibliotheek van servicemanuals.
Omdat geen van ons ooit in een witgoedzaak heeft gewerkt.

Maar we zijn er handig in geworden nu dit zich tot onze hobby heeft ontwikkeld

In ieder geval is het mooi om te horen dat de droger weer feilloos draait.

Dank je wel voor het biertje, zal hem met plezier nuttigen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten