AEG T65170AV Droger dood

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
BVR
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mar 2020, 10:13

AEG Droger werkt van de ene op de andere dag niet meer.
Type T65170AV
PNC 916 095 262 02
SN 225227947

Heb de printplaat gedemonteerd na diverse adviezen op deze site .
Blijkt dat weerstand 47 Ohm stuk is, aan de LNK304 GN is aan de buitenzijde niets te ontdekken maar beide onderdelen heb ik vernieuwd, zonder resultaat geen enkele led brandt als de schakelaar aangezet wordt.
Alle bedradingen gecontroleerd en doorgemeten, motor met aparte voeding getest deze draait goed in 2 richtingen.
Het verwarmings element is niet onderbroken. De koolborstels op de trommel en op de as van de trommel zijn in goede staat.
Alle sporen op de printplaat zien er goed uit.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Graag alle gegevens van het machineplaatje rondom de deur

zie voorbeeld
20180222_102443.jpg





Maak eens wat foto's en volg daarbij de instructies
in close up van de LNK en de soldeerzijde van keuzeknop en de relais en plaats de originele foto's op google photo met de link hier

een gebruiksaanwijzing voor foto's op het forum

Heb je ohms gemeten of de nieuwe LNK goed is?

Hoe zijn jouw vaardigheden op het gebied van dit soldeerwerk?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
BVR
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mar 2020, 10:13

https://photos.app.goo.gl/E1k2NbE9CpjH1aan9

Heb inderdaad soldeer ervaring ( autotechnicus met ruime ervaring en dito gereedschap),
Ik heb de Ohmse waarde op de op de nieuwe LNK niet gemeten (ga ervan uit dat een nieuwe goed is?) , weet niet wat de waarde moet zijn en op welke punten gemeten moet worden? (heb een schema bijgevoegd van een LNK met de nummering vd aansluitingen)
De elektrolitische condensatoren heb ik alle los gehad en en de waarden gemeten, de waardes vielen in de toleranties dus zijn goed, de boven zijdes staan niet bol.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik wil je aanraden eerst deze artikelen eens door te lezen.

LNK/TNY doormeten
LNK/TNY, Symptomen defect
LNK/TNY, Verwijderen linkswitch door los te solderen

Een IC kan stuk gaan, door hem met je ongeaarde lichaam aan te raken. Statische ladingen zijn dodelijk voor deze IC's

Dus als eerste: altijd aarden met een aardingspolsband.

Ook het te lang met de soldeerbout op de contacten zitten, kan dodelijk zijn voor het IC.

Want ik zie aan de solderingen, die bol staan, dat het snel vloeien niet helemaal gelukt is.

Ik adviseer jou om hier voor een goede flux en de Techniek van solderen van LNK/TNY met een goede Flux toe te passen.

In deze film wordt heel duidelijk de juiste werkwijze uitgelegd. Samen met de door mij aanbevolen flux. Ik ben daar laaiend enthousiast over en gebruik het dan ook bij elke soldeerklus in de elektrotechniek, ook het wat grovere werk.

Te bestellen Soldeerfluxpasta Mechanic MCN-UV80  Flux 50 gram


Als je de oude methode van solderen wilt gebruiken, moet je kruislings solderen, net zoals je de bouten van een wiel vastzet, zodat de hitte beter afgevoerd wordt.

Heb je de 47 ohms weerstand vervangen door dezelfde, of heb je hem vervangen door een 100 ohm versie?

Zo niet? Doe dat dan alsnog, nu de zaak nog open ligt.
zie: LNK/TNY veiligheidsweerstand Oorzaak van het defect raken van de veiligheidsweerstand
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
BVR
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mar 2020, 10:13

Heb polsbandje en nieuwe regelbare soldeerbout met materialen aangeschaft, ook nieuwe NLK 304 GN en 10Ohm beveiligingsweerstand vervangen zonder resultaat.
Welke vervolgstappen nu te doen en of te meten?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Komt de netspanning wel aan op de keuzeschakelaar van de print?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Graag foto's maken zoals ik eerder heb aangegeven van de details van de printcomponenten, zoals ik al eerder gevraagd heb. Foto's in originele grootte op het net parkeren met hier de linken, want anders moet ik adviezen geven uit de glazen bol.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

volgens mij heb je het koperspoor kapot getrokken, of heb ik het mis?

Afbeelding
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
BVR
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mar 2020, 10:13

Sorry voor de late reactie eerder geen tijd gehad.
Netspanning komt aan op de print. Heb inderdaad m'n soldeertechniek wat opgehaald met flux soldeert het wel een stuk beter ( flux was toen niet te leveren). Heb weer een nieuwe LNK gemonteerd. de printplaat koperspoor heb ik inderdaad eerst gerepareerd, voordat de nieuwe LNK erin is gezet. Op de drain van de LNK komt netspanning en op de BP by pass komt 5,8 volt. Op Fb komt nagenoeg geen voltage. De Ohmse waarden tussen de drain en de source is 5,9 M Ohm (overhoeks gemeten) en bij omgekeerde polariteit 24 M Ohm wisselend.
Google foto's string. https://photos.app.goo.gl/YZJnN5mqPKK1wTsQ7
Welke stappen en meetgegevens nu te ondernemen?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Wat doet de machine nu?
is er wel 12 volt op de uitgang?
Branden er lampjes?

Heb je ohms gemeten of de 7 pootjes van de LNK wel goed contact hebben met de sporen verderop?

Dit kun je het beste doen met naalden die je soldeert op een banaanstekker, prik je door de isolatielak en eventuele corrosie heen en maakt goed contact.

Op de print kan ik niets ontdekken wat visueel niet in orde zou zijn.

Zoals je zelf in het schema ziet, zijn het niet alleen de LNK en de veiligheidsweerstand die stuk kunnen zijn. Bij AEG zijn het vaak deze twee, maar dat is geen garantie, er gaat ook wel eens een inductor of een diode of een elco stuk.

Zoek eerst naar de afvlakelco die de 12 volt uitgang stabiliseert. Dat is een of twee elco's met een lage spanning 16 of 25 volt en een hoge capaciteit.

LNK 304meten uitgangsspanning.png


Meet daar de spanning eens op. Heb je daar 12 volt dan is de printvoeding waarschijnlijk goed en zul je verder moeten zoeken, Zo niet dan kijken in het circuit rondom de LNK. Op de FB moet volgens de datasheet bij balans in de schakeling 1,65 volt zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Als je de elco's en diodes wilt meten zul je ze uit het board moeten solderen.

Want gemonteerd meet je overal doorheen en kun je een storing niet lokaliseren.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten