AEG Lavatherm t55544 Wasdroger stuk

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
Info


Hallo,Mijn wasdroger AEG t55544 is stuk, hetgeen wil zeggen dat alle knoppen nog oplichten maar het drukken op start niets oplevert. Ik heb 'm opengemaakt en handmatig de trommel aangeduwd maar dat levert niks op. Indien ik op de startknop druk gebeurt er niets, ik hoor geen klik, brom of wat dan ook. Het lampje gaat alleen maar knipperen op continu branden. Ik heb gelezen dat het aan de condensator onderin zou kunnen liggen (bijgevoegde foto). Voordat ik die ga bestellen en monteren wilde ik hier navragen of deze optie juist zou kunnen zijn. De prietpraat kan ik niet echt goed zien omdat ik het plastic omhulsel niet helemaal verwijderd krijg, maar voor zover ik kàn zien ziet er niks geblakerd uit of zo.Alvast bedankt voor de medewerking!
Info


dag voestermanshet ligt niet aan je aanloopcondensator want als je de trommel een duw geeft neem je zijn funtie over en je prgramma zou in elk geval wel starten , wat zou kunnen is dat de droger denkt dat het deurtje nog open staat ik heb zelf een 55540 en daar zit de deurschakelaar midden boven de trommel, test deze maar eens  als je deze bij jou niet kunt vinden moet je me de nummers uit de deurrand even geven
Info


Dank je voor de reactie, Bennie. De bewuste deurschakelaar heb ik nagekeken. Deze klikt wanneer ik de deur sluit, licht hoorbaar. Ik zie het mechanisme ook bewegen, niet volledig maar ik heb een handje geholpen met een schroevendraaier en dan start de trommel nog niet. Kan deze schakelaar ook stuk zijn zonder de hoorbare klik? Misschien goed te vermelden dat de laatste tijd bij het starten van de droger af en toe een brom hoorbaar was.
Info


heb je hem ook al een keer overbrugd?  als je het schakelaartje eruit haalt en het stekkertje eraf haalt verbind dan deze 2 contacten eens door, dan laat je het denken dat de deur dicht is.je kan dus met de deur open testen of je het programma kan starten
Info


Okay! Goeie tip, ga ik morgen proberen! Ik laat weten of het iets oplevert.
Info


Sorry, heeft even geduurd. Door onverwachte verwikkelingen vandaag pas in staat gekomen om het deurrelais te bekijken. Ik heb het deurrelais vrij liggen, de vraag is hoe ik het stekkertje los krijg. Ik wil het namelijk niet forceren en stuk laten gaan? Er zit een 'nippeltje' dat gevangen wordt gehouden door de behuizing van het relais, wanneer ik dit indruk komt het stekkertje niet los. Ik weet niet of de drie koperen(?) pinnetjes die er aan zitten en zorg dragen voor contact of geen contact aan het stekkertje vast zitten en kunnen breken. Bij de afbeeldingen van vervangende originele relais kan ik niet zien of de drie contactpinnen aan de stekker zitten of aan de schakelaar zelf.
Info


Wil je een foto bijvoegen.  Die van mij heeft wel 3 contacten waar er 2 van aangesloten zijn. Als je het pinnetje indrukt zou je in principe het stekkertje eruit moeten kunnen trekken
Info


Heb 'm inmiddels al los, had even verder gezocht op het net en vond dat de contacten aan het relais zitten en dus niet aan de stekker. Kan ik overbruggen door gewoon een met een stukje elektriciteitskabel van de ene ingang naar de ander te verbinden?
Info


Dat is wat de schakelaar ook doet. Ik wil het wel eerst testen bij mn eigen droger maar dan moet je wachten tot vanavond.  Je kan de schakelaar ook testen met een weerstandsmeting
Info


Ik heb een multimeter, neem aan dat ik de Ohms moet meten? Welke instelling moet ik op de multimeter zetten en ik neem aan dat de droger niet op het lichtnet aangesloten moet zijn? (lol, twee linkerhanden, een multimeter en niet weten hoe je 'm bedient).
Info


Denk dat ik 'm snap, ik heb de multimeter op 'geluid' gezet en op het relais gemeten en krijg bij de contacten op allebei de standen op de verschillende contacten geluid, dus zou het relais in orde moeten zijn?
Info


ik heb die van mij even doorgemeten(we hebben dezelfde ) de 2 buitenste contacten moet je doormeten en als je de schakelaar doormeet alsof de deur open is meet je oneindig hoog(hetzelfde als je de meetpennen los op tafel hebt liggenals je de schakelaar doormeet alsof de deur dicht is moet je een lage weerstand metenhet is makkelijker om de 2 contacten van het stekkertje door te verbinden met een stukje draad dan weet je meteen of het daar aan ligt of nietwant dat doet de schakelaar ook
Info


Om te verduidelijken wat ik gedaan heb:Indien ik x     -     x meet krijg ik    1.  of  0.indien ik y     y        meet krijg ik    0.  of  1.  afhankelijk van de hoedanigheid van de schakelaar.
Info


staat 1. ook op de multimeter als de pennen op tafel legt dan is dat oneindig hooghet is niet meer dan een wisselschakelaar XY is het p-contact en afhankelijk van de stand van de schakelaar heeft of x of y contact
Info


Multimeter staat inderdaad ook op 1. als hij gewoon op tafel zonder contact ligt. Deurschakelaar is dus uitgesloten?
Info


dan is hij denk ik wel in orde, probeer eens de foutcode uit te lezen, Procedure om de onderliggende foutcode uit te lezen: AEGHet apparaat uitzetten.Het apparaat aanzetten, door de programmaschakelaar één positie met de wijzers van de klok mee verder te draaien.Tegelijkertijd de toets START/PAUZE en de toets links ervan (ongeacht model) gedurende ten minste 5 seconden indrukken.De toetsen ingedrukt houden, tot de LED´s beginnen te knipperen en een signaaltoon weerklinkt.En de keuze schakelaar 11 posities met de klok mee bewegen. Je krijgt nu de specifieke code.welke lampjes gaan er nu knipperen en hoevaak?
Info


Zal pas zaterdag kunnen beantwoorden, ben ik bang. De machine heb ik van de badkamer schakelaar moeten ontkoppelen, moet nu weg en heb waarschijnlijk zaterdag weer tijd. In ieder geval bedankt!
Info


Ik heb een filmpje geüpped om te laten zien wat ik gedaan heb...https://youtu.be/KX5_AuQs_-ooeps, vrees dat ik het fout gedaan heb maar het geeft misschien toch een conclusie.
Info


het gaat om hoevaak start/einde knippert en welke kleurin het begin knipperde hij 2x geel dat is een afvoerprobleem, maar het reservoir zit er niet inje draait niet in 1 keer door maar doet het stap voor stap,zou je het nog een keer willen doen en dan met reservoir erin en dan niet stap voor stap maar in 1 keer doordraaien 
Info


yep, maar gaat weer even duren...
Info


Indien ik één draai geef naar links knippert er geen lampje en is er ook geen beep wanneer ik 5 seconden start en zoemer ingedrukt houd. Draai ik in één beweging elf stops door dan krijg ik 3 maal geel, 2 maal rood en erna 3 beeps wanneer ik dan gelijktijdig op start en zoemer druk. (reservoir zit er in)
Info


naar rechts bedoel je? volgens mij moet je bij de eerste test al lampjes gaan knipperen als je de 2 toetsen al indrukt, 3x geel 2x rood betekend E32, dit betekent dat de vocht sensor een onjuiste meting doet tijdens het starten van de droger.Meerdere oorzaken mogelijk.De vochtigheid word gemeten tussen de trommel ribben en de trommel zelf.Controleer of er iets met een trommel rib is, bv smeer oid.Maak de trommel, trommel ribben en de overgang hier tussen schoon met een doek met azijn.Mogelijk is het dan opgelost.Zo niet: verwijder rechter zijkant (van voren gezien)Onderaan de trommel zie je een koolborstel met een draad. Maakt de koolborstel wel verbinding met de trommel? Is de draad heel tot aan de elektronica module?Controleer ook de koolborstel aan de achter zijde.In het midden van de kap zie je een gat.Verwijder de metalen afdek plaat, je zien nu een kunststof unit met ook een kooolborsteltje. Maakt deze wel contact met de as van de trommel? Is de draad heel tot aan de elektronica module?
Info


Oeps, rechts inderdaad. Ga er naar kijken en geef resultaat door...
Gesloten