Siemens wasdroger V36-30 slaat aldoor af

De wasdroger stuk of defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost geld. Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten. De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Plaats reactie
marcelp

11 mar 2020, 16:22

Onze Siemens wasdroger, E-nr WT36V300NL/04 FD 8802 200103 slaat aldoor af met filter alarm. Hij draait max 10-20 minuten. Filter wordt iedere keer schoongemaakt en slang en uitstroomopening zijn vrij. Hij lijkt gewoon te gevoelig. Via wat googelen begrijp ik dat het om de pressostaat gaat. Is zo'n ding in te stellen ? En waar zit die ? Alvast bedankt
Lampje

11 mar 2020, 21:03

Waarschijnlijk is de warmtesensor in de luchtstroom na de trommel volkomen vervuild en in stof verpakt.

In de deuropening het filter verwijderen en daar moet ergens in het kanaal een klein stiftje zichtbaar zijn in de richting van de zuig van de ventilator.

Ook zal er een sensor zitten bij het verwarmingselement die in het stof verstopt kan zitten. Aan de achterzijde te bereiken.
NTC sensor na trommel.png
NTC sensor na trommel.png (313.53 KiB) 499 keer bekeken
Met vriendelijke groet,

Lampje

Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?

Wij lusten wel een biertje
marcelp

12 mar 2020, 20:45

Dag,
bedankt voor je reaktie. De sensor bij het filter was het in ieder geval niet, die bij het verwarmingselement zal ik van het weekend bekijken. Is daar ook zo'n mooie tekening van ?
Nogmaals bedankt,
Marcel, Tilburg
Lampje

12 mar 2020, 21:12

NTC verwarming.png
NTC verwarming.png (282.76 KiB) 469 keer bekeken

Noteer eens de gegevens die er op de NTC's staan. Want het alarm gaat af als er verschil in meting is. Dat kan meerdere oorzaken hebben.
Vervuiling, maar ook slechte stekkerverbinding, maar ook een afwijkend weerstandsverloop van de sensor.

Hoe test je dit? Eerst moet je weten wat de weerstandswaarde is bij 25 graden dan kun je in de datasheet kijken hoe het temp verloop moet zijn.

Dit is wel een film van een andere machine maar komt op het zelfde neer.

testen heaters, thermostaten, ntc sensoren

Dit is de sensor

https://www.siemens-home.bsh-group.com/ ... t/00600157
Verwarmingselement.jpg
Verwarmingselement.jpg (96.82 KiB) 458 keer bekeken
Waarschijnlijk is de losse sensor die je ziet, degene die je in het kanaal gezien hebt.
Met vriendelijke groet,

Lampje

Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?

marcelp

15 mei 2020, 23:11

Dag, project weer eens opgepakt.
Ik heb de weerstandswaarde van de NTC bij het verwarmingselement kunnen meten, die was 23k75 ohm bij 19 graden (gemeten op de eerste connector in het hoofdcompartiment van de droger). Dat lijkt me een rare waarde, maar ik heb er geen verstand van.
De sensor is gecodeerd met 9000014369 Z300/20k/A2.
Voor de sensor onder het filter weet ik niet goed hoe die te benaderen. De voorplaat eraf halen lijkt nogal bewerkelijk. Ik heb een connector van de printplaat losgetrokken waarvan wat dunne rode draadjes naar beneden lopen (niet naar het slot) en daar heb ik op gemeten, 274.0 Ohm, zonder te weten of het ook echt om de sensor ging. Is in ieder geval een totaal andere range dan die bij het verwarmingselement.
Hebben jullie op basis hiervan nog een advies ? Hartelijk bedankt weer.
Marcel, Tilburg
Lampje

16 mei 2020, 08:37

Marcel deze waarde lijkt me goed want uit het typenummer blijkt dat het een NTC van 20 K is bij 25 graden

NTC 20K.png
NTC 20K.png (65.2 KiB) 53 keer bekeken

bij 20 graden is hij hoger en meet hij 24,98. Dus dat lijkt wel goed te zijn. Het rode cirkeltje zat al op de tekening die ik van het net plukte

Je zult toch echt naar de sensor moeten kijken welk type het is, om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Als ik naar de tekening kijkt moet het front er wel af, maar lijkt mij niet moeilijk een paar schroeven rondom het gaat los en even tillen.
Met vriendelijke groet,

Lampje

marcelp

29 mei 2020, 12:35

Het front heb ik niet losgekregen. Bedieningspaneel is eenvoudig (5 schroeven waarvan 1 verborgen). Maar verder alles losgeschroefd, linkerkant kwam wel los maar rechts totaal niet, hoewel ik ook de deur had losgeschroefd (kwam niet los). Het front moet overigens niet omhoog maar naar voren eraf.
Het goede nieuws is, het hoeft ook helemaal niet. Onderaan zitten twee deksels en achter het rechter deksel zit de sensor. Linker deksel heeft onderaan scharnieren. Maar hoeft dus niet los, tenzij je het front eraf wil halen. Rechts moet je loswrikken en dat is niet heel goed voor de plastic beugeltjes.
Sensor is Epcos Z901 / 10k / A1. 5070 000 320. Hij meet precies 10.00 kOhm en dat kan kloppen, want ik werk buiten en het is mooi weer. Dit lijkt dus ook niet het probleem. De sensor zit vast met bruine draadjes, niet de rode die ik vorige keer dag. Ik zal nog even de bedrading langslopen en de connector aan de bedieningspaneelkant losmaken, maar dit lijkt toch geen oorzaak. Wat zou het anders kunnen zijn. Heeft de firmware nog een soort calibratiemogelijkheid ?

Alvast bedankt weer
Marcel Payens
marcelp

29 mei 2020, 13:36

Twee correcties op laatste bericht: het linker deksel moet wel open, want het overlapt met het rechterdeksel. En de draadjes naar de sensor zijn niet bruin maar roze.
Plaats reactie