AEG LVT 56840 L foutcodes E32, E51, en E54

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Begin er eens mee om twee proeflampjes te zetten op de motorconnector J9 zie het schema.

Ik kan geen relatie leggen met de fout 32, is de fout wel gereset? Het kan ook nog in het omkeerrelais van de motor liggen. Maak daar eens een close-up foto van de soldeerzijde met veel licht. Het kan zijn dat hier een slecht contact of soldering zit.

Bewaak ook eens de spanning na de deurschakelaar en keuze schakelaar met proeflampjes. Neem daarvoor geen led lampjes maar gloeilampjes of halogeen lampjes.
Bij led lampjes kun je geen knippering zien van slechte contacten.

En meet ook het circuit van R99 nog even ohms na op andere plaatsen dan direct naast de weerstand.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Bennie schreef: 05 okt 2019, 17:49 De nederlandse norm is dat je onder de 167 Ohm moet zitten, maar als je daar een paar tientallen boven zit is er ook nog niets aan de hand.
Over het algemeen is 1 pen van 3 meter afdoende.
Ik woon zelf in twente, zo'n 20 meter boven NAP.
Daar zitten we vaak tussen de 70 en de 90 Ohm
Maar om het na te meten heb je wel speciale apparatuur nodig.
@Bennie,
de waardes die je noemt zijn dat de spreidingsweerstanden? Of heb je het over de weerstand tussen de echte aarde en de aardaansluiting in de meterkast?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

oboema75 schreef: 04 okt 2019, 15:35
Wasdroger:
-Ik heb de motor getest met externe voeding, die werkt.
-Ik heb de koolborstels schoongemaakt, en de trommel waar de ene koolborstel tegenaan loopt. Als ik de weerstand meet tussen trommel/as en de koolborstels: dan is die variabel, tussen de 150 en de 30 ohm.
Wat heb je hier aan gedaan?

Deze waarden duiden op een slechte meting en moeten richting nul ohm gaan
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OBM
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 okt 2019, 13:05

Lampje schreef: 01 nov 2019, 09:02 Begin er eens mee om twee proeflampjes te zetten op de motorconnector J9 zie het schema.

Ik kan geen relatie leggen met de fout 32, is de fout wel gereset? Het kan ook nog in het omkeerrelais van de motor liggen. Maak daar eens een close-up foto van de soldeerzijde met veel licht. Het kan zijn dat hier een slecht contact of soldering zit.

Bewaak ook eens de spanning na de deurschakelaar en keuze schakelaar met proeflampjes. Neem daarvoor geen led lampjes maar gloeilampjes of halogeen lampjes.
Bij led lampjes kun je geen knippering zien van slechte contacten.

En meet ook het circuit van R99 nog even ohms na op andere plaatsen dan direct naast de weerstand.
    Ik heb de motorconnector nagemeten dmv jouw spelden methode, daar komt geen spanning op te staan.
      De fout is inderdad gereset. Anders gaat de droger niet meer in de normale stand, en blijft hij, bij het selecteren van een andere stand dmv de schakelaar, "ERR" 3x knipperend weergeven. na reset is dat weg.
        Deurschakelaar zal ik even moeten bekijken straks, daar ben ik nog niet geweest. En de keuzeschakelaar, op welke manier moet ik daar precies proeflampjes op zetten?
          R99 lijkt geeft overal dezelfde weerstand, ook iets verderop in het circuit.
          Lampje schreef: 01 nov 2019, 10:03
          oboema75 schreef: 04 okt 2019, 15:35
          Wasdroger:
          -Ik heb de motor getest met externe voeding, die werkt.
          -Ik heb de koolborstels schoongemaakt, en de trommel waar de ene koolborstel tegenaan loopt. Als ik de weerstand meet tussen trommel/as en de koolborstels: dan is die variabel, tussen de 150 en de 30 ohm.
          Wat heb je hier aan gedaan?

          Deze waarden duiden op een slechte meting en moeten richting nul ohm gaan
          Ik heb dit net nogmaals getest met jou twee spelden methode, en de weerstand is vrijwel 0.

          Hier is een foto van Relais nr 3:
          https://photos.app.goo.gl/dJvP28APddkABgvB6

          Ik vind het vooral zo vreemd dat hij af en toe wel werkt, en dan weer niet. Vanochtend deed hij het weer even voor 5 minuten.....om er vervolgens weer mee te stoppen.
          Gebruikersavatar
          Tukkertje
          Beheerder
          Berichten: 236
          Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

          Lampje schreef: 01 nov 2019, 09:43
          Bennie schreef: 05 okt 2019, 17:49 De nederlandse norm is dat je onder de 167 Ohm moet zitten, maar als je daar een paar tientallen boven zit is er ook nog niets aan de hand.
          Over het algemeen is 1 pen van 3 meter afdoende.
          Ik woon zelf in twente, zo'n 20 meter boven NAP.
          Daar zitten we vaak tussen de 70 en de 90 Ohm
          Maar om het na te meten heb je wel speciale apparatuur nodig.
          @Bennie,
          de waardes die je noemt zijn dat de spreidingsweerstanden? Of heb je het over de weerstand tussen de echte aarde en de aardaansluiting in de meterkast?
          De spreidingsweerstand.
          IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
          Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
          Gebruikersavatar
          LAMPJE
          Beheerder
          Berichten: 1423
          Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

          oboema75 schreef: 01 nov 2019, 10:44

          Ik vind het vooral zo vreemd dat hij af en toe wel werkt, en dan weer niet. Vanochtend deed hij het weer even voor 5 minuten.....om er vervolgens weer mee te stoppen.
          Het duidt er toch op dat er ergens een los of slecht contact is.

          Ik heb wel niet helemaal de tekening van jouw machine, maar verwacht dat hij niet veel anders is als hier op tekening staan.
          Schema met J.png
          Als ik dan kijk dan zijn er meer mogelijkheden van slecht contact een clixon bij het verwarmingselement en de deur schakelaar die beide problemen kunnen geven.
          J8 zou je even kunnen overbruggen om de deurschakelaar te omzeilen. Ook kun je op de ingang van de selector schakelaar een proeflamp zetten om de thermo van de heater te controleren.
          Maar de beveiliging moet er wel uit als de motor niet loopt. Dus meten of het relais wel spanning krijgt via de triac en eventueel het relais vervangen. Want die kan ook problemen geven.
          Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
          Met vriendelijke groet,


          Lampje



          Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


          Wij lusten wel een biertje
          Gesloten