AEG Lavatherm 36600 opeens dood

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
RBR
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 aug 2019, 08:46

Om te beginnen wil ik kwijt wat voor een geweldig forum dit is, wauw, respect!!!

Ik heb een AEG Lavatherm wasdroger en ja hoor, op een hete dag keek mijn vrouw mij teleurgesteld aan. niet getreurd, googlen en ik kwam hier dus uit.

Zie plaatje, overduidelijk is de TNY264GN kaduuk, ik kon de tekst nog van het afgesprongen stukje halen gelukkig.

Maar nu is mijn vraag: Is L4 de beveiligingsweerstand? Deze meet nog 47 Ohm. Moet ik deze ook vervangen en eventueel door 100 Ohm wat ik soms op dit forum lees? Kan er nog meer kapot zijn of ben ik met de vervanging van deze twee onderdelen gered?

https://drive.google.com/file/d/1UeFv5v ... 35ktT/view

https://drive.google.com/file/d/1s0aC1A ... zjLwd/view

Het is een AEG Lavatherm 36600
Laatst gewijzigd door RBR op 30 aug 2019, 11:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ron,
dank voor je enthousiaste reactie, maar een plaatje zie ik helaas niet en ook mankeren de machinegegevens die op het plaatje rond de deur staan.

Graag een foto op het net plaatsen zie Foto's uploaden
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

ronbeuger schreef: 30 aug 2019, 09:03
Maar nu is mijn vraag: Is L4 de beveiligingsweerstand? Deze meet nog 47 Ohm. Moet ik deze ook vervangen en eventueel door 100 Ohm wat ik soms op dit forum lees? Kan er nog meer kapot zijn of ben ik met de vervanging van deze twee onderdelen gered?
Dit type print is voor mij nieuw, want AEG heeft altijd de Linkswitch aan de soldeerzijde zitten.

De aanduiding L4 is misleidend,want L staat voor een smoorspoel.

Ik zie, de aanduiding 3 W, dus dat zou hem kunnen zijn. Hij zit zoals gebruikelijk in de buurt van de blokvormige blauwe elco, maar daar zitten normaal ook smoorspoeltjes bij.

De veiligheidsweerstand moet je altijd vervangen, want ze hebben wel degelijk een klap gehad. En het zijn de kosten niet.

Het is wel vreemd gelopen de TNY zo'n klapper gemaakt en de beveiligingsweerstand is nog heel. Als hij nu 47 is dan zou ik hem vervangen door een 100 ohm versie

Veiligheidsweerstanden 100 ohm

en de TNY

Maak mijn witgoed zelf! TNY 264GN

Hoe dit aan te pakken? zie: LNK/TNY, Symptomen defect

LNK/TNY, Verwijderen linkswitch door los te solderen
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
HaZee
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:34

In aanvulling op Lampje:

L4 is inderdaad heel raar. Mijn indruk is ook dat dat een veiligheidsweerstand is. De andere L-tjes op de printplaat zijn wel spoeltjes nl.
Er zit echter ook op R47 een veiligheidsweerstand. Wat zijn daar de exacte kleuren van?

Mbt L4; op de onderkant staat meestal de waarde (als het een weerstand is). Misschien kan je dat vanaf de zijkant zien. Als dat component helemaal niets meer meet met een multimeter (0 of oneindig), dan kan je hem evt. lossolderen om de exacte waarde te bepalen.
Goed geholpen? Help ons dit forum in de lucht te houden!
HaZee
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:34

ronbeuger schreef: 30 aug 2019, 09:03 (...)
Kan er nog meer kapot zijn of ben ik met de vervanging van deze twee onderdelen gered?
(...)
Check de solderingen van de pootjes van de relais.
De inductors op L5 & L6 gaan ook vaak stuk. Op de foto zien ze er echter nog prima uit. Als ze stuk zijn kan je dat met het blote oog zien omdat er dan een soort gele prut uit komt.
ronbeuger schreef: 30 aug 2019, 09:03 (...)
Het is een AEG Lavatherm 36600
Ai, dat is er wel één die alle warme lucht zo naar buiten gooit. Lekker snel klaar misschien, maar kost je wel enorm veel energie!!!
Als je het kan betalen is een nieuwere condensdroger (of nog beter; een warmtepomp droger) misschien een betere investering, die je waarschijnlijk ook nog eens in een paar jaar gewoon terugverdiend!
Goed geholpen? Help ons dit forum in de lucht te houden!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik heb het vermoeden dat er al eens aan gesleuteld is en de componenten niet juist geplaatst zijn.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
HaZee
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:34

Dat is ook mogelijk inderdaad. De vraag is dan, welke waarde zat er op L4?
Goed geholpen? Help ons dit forum in de lucht te houden!
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Ik heb hier wel een print met dezelfde vorm gevonden, en daar zit een condensator extra op.
Afbeelding

Maar als het altijd gewerkt heeft, kan je er toch vanuit gaan dat het zo hoort, dan heeft deze machine een iets ander circuit maar was de fabrikant te lam om de codering aan te passen.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
HaZee
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:34

Maar daar staat geen L4 bij ...

En een spoeltje heeft ook een kleine weerstand, maar heeft wel een heel andere werking...

Ik ben nog wel even benieuwd naar de waarde van de weerstand die er nu nog op zit
Goed geholpen? Help ons dit forum in de lucht te houden!
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

HaZee schreef: 04 sep 2019, 14:52

Ik ben nog wel even benieuwd naar de waarde van de weerstand die er nu nog op zit
L4 meet 47 Ohm staat in het eerste bericht
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
HaZee
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:34

Die andere weerstand bedoelde ik (bij R47).
Goed geholpen? Help ons dit forum in de lucht te houden!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

op de plaats waar de veiligheidsweerstand zou moeten zitten zit een doorverbinding en is de weerstand gewoon een plaats opgeschoven, maar waar is dan de smoorspoel gebleven?
Vreemd, want alles heeft toch zijn functie.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Als R47 een weerstand is, dan zou hij 10.000 KiloOhm zijn, beetje veel.
Als het een inductor/smoorspoel is dan is hij 100 mH, lijkt me iets logischer.
En we richten ons alleen op de voorkant zonder te weten hoe de sporen aan de achterkant lopen
Ik denk dat de fabrikant de codering gewoon niet heeft aangepast, bewust of onbewust.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik denk dat de kortste klap is om om TNY en de weerstand te vervangen en de spoelen te inspecteren en eventueel te vervangen bij lekkage en te kijken waar het schip strandt.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Dat denk ik ook, niet te moeilijk denken,😉
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gesloten