AEG T75370AH2 Storing E60 Oorzaak E63 Thermostaat

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
JT1
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jul 2019, 15:27

Graag een gouden tip om dit op te lossen, machine van binnen schoongemaakt, heel veel stof bij de sensor maar na weghalen nog dezelfde storing.

Hoe kom ik erachter of de sensor kapot is of dat er een achterliggende storing is, bijvoorbeeld aansturing vanuit de printplaat of problemen met de compressor.
Of moet ik de machine algeheel resetten omdat de storing erin blijft staan ?, zo ja hoe moet dit ?

AEG Lavatherm droger AEG T75370AH2
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

JAT graag de volledige gegevens van het machineplaatje rondom de deuropening
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Het gedrag van de NTC is te meten in een bak heet water.
Daarvoor heb ik de gegevens nodig die op de sensor staan.

Hoe heb je geconstateerd dat het E63 was en de NTC verdacht is? Gaf de machine deze fout aan?

Het testen en resetten wordt hier mooi beschreven: AEG Electrolux Foutcodes Testmode inschakelen, How to enter diagnostic test mode on tumble dryers, 4m33s test Conductimetric sensor system
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JT1
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jul 2019, 15:27

Beste Lampje,

De machine gaf i.d.d. die fout aan E63 aan. weet niet hoe de NTC geschakeld is ? e.v.t doorverbinden of loshalen om te kijken of de storing opgelost is ?
Zal de sensor eruit halen m.b.t. type nr. info hierover volgt !

Model: T75370AH2
Type: TC09H6MHP
Prod nr: 916 097 270 00
Ser nr: 35091001

Alvast hartelijk dank !
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Dag JAT

E63 staat voor oververhitting, In dit artikel vind je de weerstandswaarden van je NTC.
Maar ik denk dat je droger nog verder schoongemaakt moet worden.
Lampje heeft ook een artikel geschreven over schoonmaken van luchtkanalen.
Hier kan je de tekeningen van je droger vinden.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
JT1
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jul 2019, 15:27

Sensor= ELTH 2790074 (>PBTK) 124294 110

Ik ga de sensor doormeten !
Denk niet dat de oorzaak de NTC is dus eerst maar eens reinigen van de warmtewisselaar !
Laatst gewijzigd door JT1 op 14 jul 2019, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Hier heb je een goede beschrijving: NTC testen Hoe test ik een NTC Sensor wasmachine, wasdroger, vaatwasser en hoe te repareren?

Of er maar een NTC geplaatst is,, weet ik niet, want de tekening van AEG is niet helemaal correct. er staat bij onderdeel 587 dat er een verwarmingselement zou zitten. Terwijl dit m.i. de motorsturing is. Er zou ook nog een tweede sensor kunnen zijn die tussen verdamper en condensor geplaatst is. Maar dat is gokken. De sensor die jij gevonden hebt zit op de heetgasleiding van de compressor.

Op de sensor moet ook nog een waarde staan bijv.: 4,8K en dan is de lijst die Bennie aangewezen heeft correct.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

volgens de onderdelen tekening heb je er een 4,8 k NTC in zitten.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

JAT schreef: 14 jul 2019, 15:26 Beste Lampje,

weet niet hoe de NTC geschakeld is ? e.v.t doorverbinden of loshalen om te kijken of de storing opgelost is ?


Alvast hartelijk dank !
De elektronica wil een weerstandswaarde zien, anders komt er foutmelding, dus doorverbinden of loshalen heeft geen zin,
Meten in een bak heet water wel.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten