AEG Protex Plus (T76785NIH) E60 melding

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
Henk
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 nov 2018, 22:05

Helaas, volgende probleem met onze eigen droger, een AEG Protex Plus warmtepompdroger (type T76785NIH): we kregen een E60 melding met nog 30 minuten op de teller.

Op een andere website heb ik gevonden dat als je de droger aanzet op het 1e programma je met het indrukken van de knoppen "Start/Pauze" en "Startuitstel" een gedetaileerdere melding kan krijgen. De droger geeft dan bij ons een E63 melding. Hun oplossing: stuur de printplaat op voor een revisie (dat gaan we dus lekker niet doen, dat ga ik met jullie hulp liever zelf proberen 8-) )

Ik begin maar eens met lekker schoonmaken van alles wat met warmte te maken heeft (condensor, compressor en zo)

Nog meer tips, truuks & adviezen? Van harte welkom!

Type van mijn machine:
Afbeelding
HaZee
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:34

Ik heb een lijstje met foutcodes verzameld op diverse plekken op het internet. Deze lijst vindt je hier.

Bij E63 denk ik aan het uitschakelen omdat de compressor te heet wordt. Grote schoonmaak en dan opnieuw testen is dan een goed idee!
Goed geholpen? Help ons dit forum in de lucht te houden!
Henk
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 nov 2018, 22:05

Oké, dank!

Ik heb de condensor helemaal schoongemaakt en ik heb de panelen links en rechts eraf gehaald en flink schoongemaakt. Wat een stof zat erin!!!

Ik heb daarna de foutcode gereset met de informatie in dit YouTube filmpje. Wat kan ik het beste doen om nu te testen?
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Henk, testen doe je gewoon door een paar natte(vochtige) handdoeken in de droger te gooien en aan te zetten.
Komt de code gelijk weer terug of tijdens het programma?
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Henk, je zou ook aan de achterzijde de bult nog los kunnen halen, daarin zit de ventilator die op de aandrijfmotor gekoppeld is. Deze ruimte en de waaier zouden vervuild kunnen zijn, want alles wijst wel op oververhitting door slechte luchtcirculatie.

Heb je ook de fijnfilters in het luchtcircuit al een nachtje in een azijnbadje gezet? Die willen ook nog wel eens, nauwelijks zichtbaar, microscopisch verstopt zijn.

Kijk ook de vilten afdichtingsringen rondom de trommel even na, want een losse ring kan ook de circulatie verstoren.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Henk
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 nov 2018, 22:05

Lampje schreef: 28 apr 2019, 12:47 Henk, je zou ook aan de achterzijde de bult nog los kunnen halen, daarin zit de ventilator die op de aandrijfmotor gekoppeld is. Deze ruimte en de waaier zouden vervuild kunnen zijn, want alles wijst wel op oververhitting door slechte luchtcirculatie.
Die heb ik nog niet open gehad, maar zal ik ook nog kuisen van stof!
Lampje schreef: 28 apr 2019, 12:47 Heb je ook de fijnfilters in het luchtcircuit al een nachtje in een azijnbadje gezet? Die willen ook nog wel eens, nauwelijks zichtbaar, microscopisch verstopt zijn.
Je bedoelt dat ding wat je elke keer moet schoonmaken, in de deur? Die zal ik ook nog even weken. Goeie tip, dank!
Lampje schreef: 28 apr 2019, 12:47 Kijk ook de vilten afdichtingsringen rondom de trommel even na, want een losse ring kan ook de circulatie verstoren.
Vanaf de zijkanten kon ik zien dat er veel stof zat (even met een stokje erlangs en daarna de stofzuiger). Hoe kan ik de vilten afdichtingsringen nog verder checken?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja dat filter bedoel ik.

Ik kan op de tekening niet goed zien hoe de ingang van de condensor er uit ziet. Maar die is volgens mij vast. Kun je daar een foto van maken?


Als de ruimtes buiten het luchtcircuit erg stoffig zijn dan lekken de seals.
En lopen de luchtstromen anders dan gewenst en heb je kans op oververhitting omdat er lucht kortsluitingen ontstaan.

Over het algemeen zijn de viltringen geplakt tussen het paneel en tussen de trommel. Soms is het zichtbaar dat er een flard los hangt. Je zou een batterijlantaarn in de trommel kunnen leggen de deur dicht doen en kijken of er licht langs lekt als je de ruimte donker hebt. Als je de zij en bovenpanelen los hebt.

Weet je zeker dat je condensor inwendig verder ook schoon is? En ook het verdamper deel, dat achterin zit?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Henk
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 nov 2018, 22:05

Ik heb gisteren 2 test droogbeurten gedaan: Eerst een kleintje en die ging helemaal goed. Daarna een complete was (die was toevallig net klaar) en die ging ook helemaal goed. Geen foutmelding(en) meer gezien!

Vandaag ook nog even de achterkant open gehaald (de 'bult') en die zag er heel goed uit. Vrijwel geen stof!
Gisteren de zijkanten eraf gehaald en ik vond dat daar wel wat veel stof naast de trommel zat.

De viltringen zien er verder allemaal prima uit, maar niet met een zaklantaarn oid kunnen testen.

Foto van boven (voor het schoonmaken uiteraard):
Afbeelding

Rechter zijkant (ook voor het schoonmaken uiteraard):
Afbeelding

Foto van de condensor na de 2 test droog beurten (overigens niet achter kunnen kijken, zit nl. helemaal ingebouwd):
Afbeelding

Wij gebruiken sinds de vorige droger al helemaal geen wasverzachter meer (dankzij tips op dit forum!), dus ik ga er vanuit dat het bakje waar de waterpomp zit, keurig schoon zou moeten zijn (kon ik ook niet bij vanaf de zijkant helaas).

Ik denk dat we hem weer een hele tijd kunnen gaan gebruiken, bedankt voor de hulp!!!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Die slierten stof duiden er toch wel op dat de vilt pakking wat lekt.

Waarbij de pakking wat uitgedroogd lijkt. Ik zou de pakking inspuiten met siliconenspray. Dat bevordert het glijden op de trommel en voorkomt slijtage. Geen andere oliesoorten, want die gaan als gevolg van de hoge temperatuur stinken. Siliconen blijft ook niet plakken.

De condensor krijg je alleen lekker schoon met een slangetje met warm water waarbij je de pomp in de testmode zet of op een vreemde voeding laat werken.

Spoelsetje
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Deze sliert bedoelt Lampje.

Maar komt dat niet door een slechte luchtcirculatie?
Dat die sliert tussen de trommel en viltlager gedrukt is, is duidelijk.
Maar nu de luchtwegen weer open zijn is dit dan niet gelijk verholpen?
De weg van de minste weerstand?
Afbeelding
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja Bennie, dat zou kunnen, maar dat is meer het kip en het ei verhaal. Hoe ziet intussen het slijtagepatroon eruit? En hoe verdroogd is de pakking?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Het is niet alleen wasverzachter die dit probleem veroorzaakt.
Het niet meer gebruiken daarvan, garandeert niet dat de sump niet meer vervuilt, want ik zie wel degelijk stofdelen op de lamellen van de condensor zitten.
Want zeepresten plakken ook en het condenswater neemt vette pluizen gewoon mee de sump in.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Om de condensor goed te kunnen spoelen is het erg handig om in het pompcompartiment te zuigen met een natzuiger zo spoel je ook de sump en kun je vlotter en pomp schoonmaken.

Zie het filmpje van Kersthaas reinigen pomp warmtepompdroger nieuw model
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Henk
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 nov 2018, 22:05

Lampje schreef: 28 apr 2019, 21:22 Die slierten stof duiden er toch wel op dat de vilt pakking wat lekt.

Waarbij de pakking wat uitgedroogd lijkt. Ik zou de pakking inspuiten met siliconenspray. Dat bevordert het glijden op de trommel en voorkomt slijtage. Geen andere oliesoorten, want die gaan als gevolg van de hoge temperatuur stinken. Siliconen blijft ook niet plakken.
Balen, ik heb hem net weer helemaal dicht en in gebruik. Ga ik een volgende keer dat 'ie open is zeker ook doen!
Lampje schreef: 28 apr 2019, 21:22 De condensor krijg je alleen lekker schoon met een slangetje met warm water waarbij je de pomp in de testmode zet of op een vreemde voeding laat werken.

Spoelsetje
Dit zou ik nu ook nog moeten kunnen doen. Het setje waar je naar linkt is echter 6mm dik en ook die past niet door de condensor heen! Ik denk dat er max 2 tot 3 mm ruimte tussen zit. Is er met druk op spuiten ook een optie? Ik heb wel zo'n pompje om in de tuin onkruid te spuiten en zo ...
De machine in het testprogramma krijgen lukt wel ;-)
Henk
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 nov 2018, 22:05

BTW interessant filmpje ook! Duidelijk een Nederlander trouwens 8-)
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Je hoeft er met het slangetje niet door maar dat spuit zo venijnig dat je alles tot achterin schoon krijgt.

Met een hoge druk spuit voor de tuin gaat het ook moet je de nozzle wel op straal instellen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja, dat ruik je van verre, ook zijn naam al.

Ik ben trouwens niet zo'n voorstander van de pomp in de testmode bij dit spuitwerk. Want je loopt de kans dat er veel vuil los komt en het systeem vastloopt en verstopt.

Ik doe het liever met een natzuiger in het pompcompartiment.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten