Wasdroger Zanussi voeding stuk

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
VHP
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 apr 2019, 21:03

Hallo,

De wasdroger van mijn vriendin had er geen zin meer in. De eerste symptomen waren klikken en knipperen van de indicaties. Daarna deed hij niets meer. Na enige tijd de stekker eruit gehad te hebben deed hij het weer enige tijd. Uiteindelijk hield hij er weer mee op. Voor mij wees dat op een probleem in de voeding.
Ik heb de stuurprint eruit genomen en alle elco's vervangen samen met de TNY264. Veiligheidsweerstand heb ik nog niet vervangen daar deze in orde leek.
Printje weer ingebouwd. Wasdroger ging aan en indicaties werkten goed. Ik hoorde wel een soort ruisend geluid waar ik uit opmaakte dat de voeding niet stabiel liep. Na ongeveer 1 minuut hoorde ik een soort klik en hield hij het weer voor gezien.

Iemand enig idee wat ik nog over het hoofd gezien kan hebben?

In de bijlagen een foto van het typeplaatje en van de stuurprint.

Alvast bedankt!

Groet,

Ronald
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Dag ronald, zou je ergens een paar scherpe foto's online kunnen zetten?
Zodat we ze ook kunnen uitvergroten.
Graag beide kanten van de print.
Het ruisen wat je hoorde, kwam dat van de print of vanaf de achterkant van de droger.
Heb je de voeding vanaf het stopcontact naar de print ook gecheckt?
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Met welke reden heb je de condensatoren vervangen en welke heb je vervangen?

Hoe zien de smoorspoelen er uit? En hoe zijn de diodes?

Wat meet je op de print als alleen de spanning aangesloten is?

Graag de foto's zoals beschreven in deze link

Foto's uploaden
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Mogen we ook een close-up van de sporen naast het zwarte relais wat midden op de printplaat zit, naast de zoemer.
Daar is ook iets gebeurt lijkt het.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
VHP
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 apr 2019, 21:03

Hallo Bennie en Lampje,

Bedankt voor de hulp. Ik ben momenteel niet thuis, dus kan alleen de foto's uploaded die ik al heb. Deze https://drive.google.com/open?id=1vLa8w ... sWu4MpraZE had ik nog op mijn telefoon. Vanavond kan ik er meer maken. Voor nu: aan de achterkant van de print zitten alleen wat diodes en een enkele transistor. Ziet er schoon uit. Geen slechte solderingen oid.

Elcos heb ik vervangen omdat dat meestal de oorzaak is van problemen bij schakelende voedingen. Ze dampen dan uit en verliezen capaciteit. Met die mini voedingen op basis van TNY chipjes heb ik geen ervaring. Alle rode elco's heb ik vervangen. Pas toen elco's uitwisselen geen effect had ben ik gaan googelen. Testen is lastig omdat de droger bij haar thuis staat, en ik al mijn labgereedschap op het werk heb. Het is ook lastig meten omdat ik nergens meer bij kan als alles aangesloten is.
Het ruisen kwam duidelijk uit de voedig. Het was zo'n spoelgeruis wat je vaker uit trafo's hoort bij oudere voedingen.
Smoerspoelen en diodes doorgemeten. Daar allemaal logische waarden. Ik zal vanavond nog een keer de hele boel doormeten om te zien of ik iets over het hoofd gezien heb. Als dat niet werkt dan moet ik toch eens kijken of ik een proefopstelling kan maken met alleen de voeding aangesloten.

Meer foto's volgen...
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Graag ook een close up van de LNK
Daarnaast zie ik ook nog een zwarte elco en de donkere plekken die Bennie ook al meldt, zie ik ook als verdacht.

Maar er zit ook een blokvormige condensator als ontstoring in, die in gebreke kan zijn. En wat zijn de waardes van de smoorspoelen?
En was de LNK een origineel of een nepper, want ik zie geen tekst en logo

Wat meer info over de LNK

LNK/TNY doormeten

LNK/TNY, Symptomen defect

LNK/TNY, Verwijderen linkswitch door los te solderen
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten