AEG Lavatherm T55540 doet het (weer) niet E32

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
Info

Hallo,
Ik heb helaas een AEG Lavatherm T55540.
Hieronder de gegevens:Type: P5026664Model: T55540Prod nr: 916 096 233 06Sr nr: 11336145

De droger doet het niet goed.I
Ik heb nu al twee keer gehad, dat die weerstand eruit klapte.
De eerste keer zoals origineel gemaakt (zelfde type weerstand) samen met de LNK.

Paar weken terug (na bijna een jaar te hebben gewerkt) weer de droger dood.
Nu de update uitgevoerd op de print met de LNK en de 100 Ohm weerstand.

Na het inbouwen van de print start de droger met draaien maar na een paar keer draaien/ paar seconden springt hij op 'einde', en stopt dus.

Op stand '30 minuten' lijkt hij in elk geval de tijd wel vol te maken. Je moet dan wel geduld hebben en hem vaak aanzetten voordat het droog is.

Ik dacht dus aan de vochtsensor.

Dat is bij dit type toch die NTC weerstand?

Heb al verschillende dingen geprobeerd.
- koolborstel achterop de trommel-as gecontroleerd, schoongemaakt en licht opgeschuurd.
- koolborstel onderop de trommel hetzelfde.
- trommel van binnen gereinigd met azijn.
- alles zo goed mogelijk schoongemaakt bij de condensor, koelwaaier en ventilator.
- de drie ribben in de trommel gedemonteerd en gestofzuigd en met azijn schoongemaakt.
- stekkers op de print opnieuw gemonteerd.
- temperatuursonde/ NTC weerstand gedemonteerd en in heet water zakt de weerstand en in koud water stijgt deze.

Weet niet of de waardes binnen de originele specs liggen??

- ik heb een foutcode proberen uit te lezen en kom op een E32,

waarvan ik denk dat ik een hoop oorzaken behandeld heb?
Ik heb gevonden dat je bij de foutcode opzoeken de knop eerst op de eerste stand klok mee moet zetten en de startknop en de knop links daarvan ingedrukt moet houden en dan 11 stappen verder.

Maar dan kom je toch op diezelfde stand uit en passeer je de 'uit' stand?

Uiteindelijk kreeg ik dus wel drie keer geel en twee keer rood bij de start knop.

Ik heb even geen ideeën meer.
Iemand van jullie nog een idee?

Bij voorbaat dank. 
Info

dag flip
de koolborstel in de as en die onder tegen de trommel dat is je vochtsensor,
de ntc is de temperatuurvoeler
als je de knop in de 1e positie zet dan moet er al een code komen als je die toetsen indrukt, dat draaien naar de 11e positie is niet bij elke droger hetzelfde
door aan die knop te draaien kan het zijn dat je in de testprocedure bent gekomen en dat die E32 een test is van de vochtmeting

als het inderdaad de vochtmeting is zou ik de bedrading eens door gaan meten van de vochtsensor, misschien ergens een los contact , dan meet hij geen weerstand en denkt hij dat hij klaar is
Info

Ok, bedankt voor de reactie.

Hoe pak ik dat het handigste aan?
Tussen welke onderdelen moet ik meten?
En wat zou ik moeten meten?

Ik heb nu het volgende gemeten, maar weet dus niet of het zo hoort:
- weerstand tussen koolborstel en aansluitpunt koolborstel (trommel versie, gedemonteerd dus weerstand van het onderdeel zelf)= 0,6 Ohm
- weerstand draad vanaf trommel koolborstel en aansluiting print = 0,2 Ohm
- weerstand draad tussen print en aansluitblok = 0,3 Ohm
- weerstand trommel-as koolborstel en aansluitpunt koolborstel op frame = 0,4 Ohm
- weerstand trommel-as en aansluitpunt koolborstel op frame = 12 Ohm

Kan je hier wat mee?
Ik ben het even kwijt. 
Info


wat meet je tussen de aansluiting van de koolborstel onder de trommel en de trommel zelf, deze moet oneindig zijn
Info

Ik heb nog weer even gemeten op de stekkeraansluiting van de trommel koolborstel en de metalen trommel zelf (zichtbare baan van de koolborstel).
Deze waarde is zeker lager dan oneindig.
Ligt een beetje aan hoe stil je hem houdt, maar oneindig zou duidelijk moeten zijn op het display.

Krijg zo rond de 80 a 100 Ohm.

Voor de volledigheid moet ik er nog bij melden dat de stekker uit het stopcontact is en dat de droger dus spanningsloos is.   
Info


ik bedoelde eigenlijk niet op de band waar de koolborstel overheen loopt maar het andere gedeelte van de trommel, maar dit is ook een goede metingen had je de weerstand tussen de aansluiting van de as-koolborstel en de trommel al gemeten?
Info

Ik zie nu ook eigenlijk pas dat er op de metalen trommel helemaal rond een plastic strook zit waar weer een metalen strook op zit.
Hier loopt natuurlijk de trommel koolborstel over.
Dus op de stekkeraansluiting van de trommel koolborstel en de metalen baan op de trommel waar de koolborstel over loopt meet ik in elk geval wel wat.

Dit klinkt vaag maar de ene keer is het 80 Ohm en dan weer 120 en het loopt ook constant op en af.

Misschien heb ik niet zo'n vaste hand
Tussen de aansluiting van de as-koolborstel (metalen plaatje met schroef erdoor) en ergens willekeurig op de trommel meet ik ongeveer 80 Ohm.
Tussen deze aansluiting en op die bewuste metalen strip waar de trommel koolborstel over loopt meet ik oneindig.
Info


dat is wel in orde, die waarde heb ik bij de mijne ook gemeten(heb dezelfde )als je hem op 30 minuten laat lopen maakt hij geen gebruik van de vochtmetingen als alle bedrading in orde is moeten we het bij de printplaat zoeken is er geen draadje in de stekker wat los zit want ergens zit een onderbreking waardoor hij geen weerstand meet en denkt dat de was droog iswel altijd testen met natte was
Info

Geen idee.
Ik zal de print weer eens vrijmaken en loshalen.
Kijken of ik er wat aan kan zien en of alle stekkers en draden goed zitten.
Info

Ik had weer even wat tijd en heb de print weer uitgebouwd.
alle stekkers er goed op gedrukt, maar hij doet het nog niet.
Iemand enig idee of ik nog iets kan checken/meten op de print?
Ik zie nergens verbrande onderdelen of brand plekjes.
Ook geen bolle condensators.
Ik ben verder niet zo'n held met printplaten. 
Info


als alle bedrading verder goed is en de koolborstels zijn ook nog goed kan dat niet fout zijn,ik heb je verhaal nog even terug gelezen en las nergens dat je de trommel zelf hebt schoongemaakt binnen inhet lijkt me sterk maar zou kunnenook kan je die baan van de koolborstel nog eens fijntjes op kunnen schurenmaar voordat je dit probeert probeer nog een keer de foutcode uit te lezen alleen de knop op stand 1 en dan start/pause en die links ernaast 5 sec in drukkenwat voor een code krijg je dan
Info

Ik heb niet alle bedrading gemeten of het goed is, maar zie ook nergens brandplekken ofzo.
Alleen van de koolborstels heb ik de bedrading doorgemeten.
Dat is goed.
Staat er wel ergens tussen, maar heb de trommel wel al schoongemaakt met azijn.
De rest van de machine ook (ventilator, koelvin en condensor).
Ook heb ik de ribben in de trommel eraf gehad en schoongemaakt van binnen en buiten.
Ik zou die baan nog eens fijn kunnen schuren.
Probeer ik morgen.
Knop op stand 1 en foutcode uitlezen kom ik op drie keer geel en twee keer rood.
Toch nog steeds die E32? Of een andere?
Ik heb namelijk geen lijst met codes van dit type machine.
Info

dat is wel E32 , ik heb dit forum nog even doorgespit, en las ergens dat de droger een onjuiste meting doet aan het begin van zijn programma.

stuitert de koolborstel onderin niet tijdens het draaien of zit er speling op
misschien dat het opschuren helpt
Info

Ik heb de trommel koolborstel opgeschuurd naar vorm en kromming van de trommel.
Heb ook de metalen strip (koolborstelbaan) op de trommel licht opgeschuurd en daarna gepoetst met Staalfix.
Binnenkant trommel ook gepoetst met Staalfix, ribben gepoetst met hetzelfde.
Ribben er ook af gehad en onder de ribben gepoetst met Staalfix.
Helpt dus niks, doet nog hetzelfde. Krijg nog steeds ook fout E32.
De koolborstel beweegt natuurlijk wel maar komt niet van de trommel af.
Ik weet het niet meer.
Begin in staat te raken het kreng uit het zolderraam te gooien. 
Info


dat kan ik me voorstellen , het is niet leuk om te verliezen van een dood ding    en als je die dubbele stekker linksbovenin de printplaat met de 2 dikke blauwe draden (van voren gezien) eruit haalt en eens meet tussen het stekkerblok op de print en een volgende soldering op hetzelfde spoor
Info


heb je de weerstand tussen een wasrib en de metalen strook ook al gemeten?
Info


De soldering van dat stekkerblok totdat het spoor andere componenten bevat meet ik 0,2 Ohm. Als er dus andere componenten op het spoor gesoldeerd zijn komen er logischerwijs hogere waardes uit.de weerstand gemeten op de metalen rib en de strook is oneindig. 
Info

daar zou het misschien nog in kunnen zitten want hij meet het vocht tussen de trommel en de ribben ,
ik heb alleen nog niet ontdekt hoe hij contact maakt met die metalen bandje,
heb die ribben ook een keer gedemonteerd
misschien zit daar het euvel
het is wel moeilijk meten op de ribben maar probeer het eens op verschillende manieren ,
prik desnoods iets met de punt van de multimeter erop
Info

Maar de droger deed het ook al niet, voordat ik de ribben eraf heb gehad.
Ik kan natuurlijk nog eens kijken of hij goed contact maakt.
Wat meet je zelf dan tussen rib en strip?
Ik weet wel hoe hij contact maakt.
Er zit een metalen strookje in de rib die daar aan de binnenkant van de rib contact maakt en door de onderkant van de rib (het plastic), en door de trommel naar de buitenkant van de trommel komt.
Hier zit hij omgebogen tegen de strip aan.
Te herkennen aan het feit dat hij in de buurt van de drie schroeven zit waar de rib mee vast zit.  Ik zal eens een foto maken.
Info

ik druk de punt vrij stevig in een hoek van de rib en het kunstof en de andere druk ik hard op de band
de waarde fluctueert best wel en af en toe oneindig, maar meestal tussen de 10 en 200 ohm
Info

Ik zal morgen de ribben er weer eens afhalen en zien of hij wel goed contact maakt met dat stripje in de rib.
Hopelijk meet ik morgen wel een waarde en sluit het in elk geval weer wat uit.

Fijne avond
Info

ben benieuwd , heb je alle drie de ribben getest?

je kan ook tussen 2 ribben meten
Gesloten