Miele T453C Novotronic Mistral

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik was op zoek naar een paar Merken type wasdrogers om mijn test faciliteit van de wasdrogerprintkaarten te completeren.

T453C.gif



Daarbij kwam ik een Miele tegen, die ik nog niet had.

Hij was aangemerkt als defect, maar met de aantekening: "doet het nog wel, maar moet gerepareerd worden. Het duurt erg lang, voordat de was droog is."

Ja, wat kan dat zijn? Thermostaat of element stuk?

Het viel me op dat Miele nou niet echt vriendelijk is t.o.v. de niet technische gebruiker. Behalve het filter in de deur, moet je overal een stuk gereedschap hebben om er bij te komen. De halve maanfilters, moet je met een munt los wrikken. Om het luikje naar de condensorunit te openen moet je een schroevendraaier in de gleuf steken om de borgpal los te krijgen.

Deurfilter.gif

Halve maanfilter.gif


Luchtschacht.gif


Condensor verstopt.gif

Vent vuil.gif


Condensorruimte vuil.gif


Waarom werkte deze machine niet meer?

Het werd me al snel duidelijk waarom het zo lang duurde voordat de was droog was.
Gewoon gebrek aan onderhoud, waardoor alle mogelijke kanalen verstopt zaten en de lucht niet meer kon circuleren.

Maar ja, om botweg de elektronica er uit te slopen, zonder te weten of deze machine alleen maar vuil was en daarom niet meer werkte, ging me toch te ver. Hij zou nog beste wel eens toppie kunnen gaan draaien. Ik ga hem dus eerst schoonmaken en kijken waar het schip strandt. Ik wil ook wel kijken of ik het proces helemaal pico bello kan krijgen. Dus nog even geduld met het slopen. Het is een heel degelijke Miele, dat was dan ook aan het veel zwaardere gewicht, goed te merken.

Zoals bij vrijwel alle machines wel het geval is, zitten er schroeven aan de achterkant, om de bovendeksel los te maken. Deze hoeven niet los. Maar bij deze machine zitten er ook nog 2 aan de zijkant voor. Die moeten los. De zijwanden en de achterwanden zijn bij deze machine uit een stuk staalplaat gemaakt, dus kunnen ze niet los van elkaar. Vanaf de achterkant kun je ook niet bij de elementen komen, om ze schoon te maken. Er blijkt een losneembare bodemplaat te zijn.

En dan spelen er zaken die MOET je weten, anders kom je er niet uit.
Ik had al eerde een video gezien van der Service Techniker, die het heel mooi laat zien hoe je een element kunt bereiken om te vervangen, dus uiteraard ook om het schoon te maken.

Miele droger het verwarmingselement wisselen of reinigen.




Ook de Miele deurfilterkast reinigen is hier goed getoond.


Maar om ventilator en kanalen te reinigen zal het voorfront er af moeten

Ik heb de T453 C, dan zal waarschijnlijk de methode, die ik al wel in mijn bezit heb van de Miele Trockner Novotronic T515 Front Demontage Reparatur niet veel afwijken. Dus, ga ik daar maar mee aan de slag.

Ik heb intussen mijn rioolreinigingsetje voor wastafels uitgerust met een Gardena koppeling, zodat dat hij ook aan de tuinslag kan. En de natzuiger staat gereed. Dan spoelen we de blubber er maar uit. De filters en de condensor hebben intussen een douchebeurt gehad en staan nu te weken in de azijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
KLN
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

Proficiat; mooi apparaat!

Ik heb in de loop van mijn "casus" ook twee Miele's gekregen. Eentje gratis en eentje voor een vriendenprijsje. Ze staan in mijn garage omdat de Whirlpool het weer doet. De oudere Miele T565c gaat binnenkort naar een vriend van me en de Azora C houd ik zelf voor back-up.

Dan ga ik ook maar eens aan de grote schoonmaak. Ben benieuwd hoe je dat doet met je rioolreinigingsset. Ga je daar een video van plaatsen?

Der Servicetechniker Video's reparatie witgoed is idd een goed kanaal: heeft me ook geholpen met mijn wasmaschine
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Electrotechniek wil ik je wel leren, maar een machine uitsoppen dat mag je zelf uitvinden, met de tips die je krijgt.
Een video daarvan maken, nee voor de kwaliteit van de filmpjes op Youtube schaam ik me, als vergevorderde filmer.
Dus dat gaat het niet worden. En wederom is de benodigde tijd het probleem om het goed te doen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
KLN
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

Dat Miele geen losse zij- en achterpanelen heeft in deze drogers vind ik ook jammer. Mijn intentie is om eens goed door de apparaten te poetsen.
De toegankelijke delen heb ik al gereinigd; ben benieuwd naar de rest.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik heb Duitse techniek altijd hoog in het vaandel gehad. En kom er hoe langer hoe meer achter hoe vernuftig dit apparaat ook in elkaar steekt.
Het is gewoon een U-vormige kast, waar het dak afkan en de deur aan de voorzijde open gezet kan worden en de componenten op even zo geniale manier als een bouwdoos in elkaar passen. Ik heb al eerder virtueel zo'n type uit elkaar gehad, maar nu in het eggie.

Wordt vervolgd.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
KLN
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

Duitse ingenieurskunst is een begrip... (Made in Germany) waarvoor ook ik veel bewondering heb. Ik heb mijn ervaringen op automobiel-vlak maar sinds ik mijn Miele open heb gehad zie je ook grote verschillen met bijv. mijn Whirlpool.

Zodra de (buiten)temperaturen stijgen, ga ik ook eens op onderzoek uit naar mijn Miele(s) in mijn onverwarmde garage.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen en relaas!
KLN
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

bijgaand een tekening "hoe te openen" van de Miele C (=condens) van grofweg 1981 tot 2002

Afbeelding
KLN
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

Vanaf circa 2002 hebben de WD's van Miele dan ook losse zij- en achterpanelen

Afbeelding
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dank je wel, had je nog meer documentatie hiervan?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
KLN
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

Ik heb deze info van het Duitstalige forum www.electronicwerkstatt.de Een bezoek aldaar kan ik van harte aanbevelen: er is veel informatie voorhanden.

Geregistreerde leden hebben toegang tot de daar geplaatste documentatie.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Hartelijk dank voor de link. Deze ken ik nog niet. Is wel een druk forum waar veel mensen komen zag ik.

Ik kom wel een aantal bekenden tegen, die ook op andere Duitse fora opereren. De fora die ik ken, daar waren ze wat vormelijk, wat betreft de rechten van documentatie.

Ik heb me maar aangemeld. Je weet nooit waar het goed voor is.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
KLN
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

Ja, de Duitsers zijn redelijk strict inzake auteursrecht en privacy. Ik was een tijd moderator op een Duits forum voor een bepaald autotype en daar waren sommige lieden zeer strikt (maar altijd correct).

Het is een goed forum met veel feiten en een hoop kundige lieden die bondig en correct kunnen communiceren (en je hebt altijd een paar paljassen... ) Omdat ik het Duits goed machtig ben, heb ik veel voordeel van dergelijke fora. Ik heb me ook pas onlangs aangemeld en ben ook benieuwd wat het me/ons gaat brengen.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Op dit forum, wat ook de toegang is tot onderdelen levering, ben ik er wel achter gekomen, dat de duurzaamheid, die wij wensen met een Miele apparaat, eigenlijk onhaalbaar is.

Een relais kost 185,86
een temperatuurvoeler 100,23
een condensaatpomp 215,34
een ventilator 312,73
snaren resp 47,03 en 70,40
pluizenfilter deur 79,57
halve maan filter p/s 51,54
deurslot 165,20
verwarmingselement 165,86
schakelaarknop 36,22
een dichtingsring 67,70
een dichtingsring trommelbodem 59,89

Als je al die onderdelen bij elkaar optelt, dan kom je op duizenden euro's. Dit is niet leuk meer, om hier nog wat van te maken, want ook de afdichtingen rondom de trommel hebben prijzen, daar wordt je helemaal stil van.

Ik denk dat er een gat in de markt is als we bijv. een adapter maken, die de gewone witgoed relais geschikt maakt voor de Miele, die zowat 100 maal zo duur zijn als de gebruikelijke witgoedrelais.

Ook het kogellager SKF 608-2Z van 23,16 is bij lagertechniek.nl te bestellen voor 3,52 en verschil van zowat 20 euro!!!
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
KLN
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

Ja, Miele prijzen zijn volkomen irrealistisch. Hun prijspolitiek houdt rekening met de verhouding prijs onderdeel t.o.v. nieuwwaarde, zo vermoed ik.

Maar in de Duitse webshops (zoals ik die doorgegeven had en jij ze opgevoerd hebt) kun je ook veel alternatieve onderdelen vinden die of gelijkwaardig zijn (OEM) of in ieder geval een veel betere prijs-kwaliteitsverhouding hebben. Een mooi voorbeeld hiervan zijn schokbrekers (voor een WM (wasmachine)). Je kunt Miele kopen voor 60 tot 80 euro/paar, hetzelfde merk (Suspa, maar dan zonder de stempel van Miele erop) voor 20 euro en dan heb je nog andere merken die zelfs nog goedkoper zijn.

Het loont dus goed op artikelnummer te zoeken bij diverse shops en in Duitsland is een groot aanbod met corresponderende lage(re) prijzen.
Gesloten