Whirlpool Indiana C wordt niet warm
Nagenoeg 0 is niet goed, je zou als het element is aangesloten rond de 46 Ohm moeten meten op de bedrading richting het element.
Ja, dat verbaast mij ook.
Misschien is mijn meter te eenvoudig... Ik heb een Elro met als meeteenheden resp. 2, 20 ,200 en 2000 kilo-Ohm...
Als ik hem op 2 k-Ohm zet, meet ik 0,025 Maar als ik daarover nadenk, zou dat 0.025*2000= 50 Ohm moeten zijn. Dus toch in orde
Misschien is mijn meter te eenvoudig... Ik heb een Elro met als meeteenheden resp. 2, 20 ,200 en 2000 kilo-Ohm...
Als ik hem op 2 k-Ohm zet, meet ik 0,025 Maar als ik daarover nadenk, zou dat 0.025*2000= 50 Ohm moeten zijn. Dus toch in orde
Zo werkt dat niet, je kan tot 2 kiloohm meten, als je hem op 200 zet zal je 26 ohm meten denk ik.
Dat is de beide spiralen met elkaar
Dat is de beide spiralen met elkaar
J3.1, J3.2 is de stekker die vlak naast relais K5 zit die ook de stroom van het element schakelt als het goed is staat op de print aangegeven J003 en daarvan pen 1 en pen 3 Op jouw machine mankeert het tweede element vandaar dat pen 3 niet bezet is en relais K1 en K6 niet aanwezig zijn.klussenier schreef: ↑05 jan 2019, 16:46 Update 3:
Ik heb de stroomdraad gevolgd die het verwarmingselement voedt. Deze draad krijgt vanaf de PP geen stroom... Het zijn de blauwe draden die op de PP zitten op de - lagere - stekker met 3 schoenen (waarvan er enkel 2 gebruikt worden (zie eerdere foto's)).
De volgende stap is dus het vervangen van de relais (de 2 zwarte). Kan het zijn dat het er 2 zijn omdat je dan de hitte (ofwel stroomhoeveelheid) kunt reguleren?
Ik krijg nu iig het prettige gevoel dat we "warm" zitten...
Bennie: ik lees idd - nagenoeg - 0 Ohm als ik het element meet op de draad/stekker die op de PP zit.
Lampje: wat is J3.1, J3.2 etc: die kan ik nergens ontdekken?
Waar zou ik nog weerstanden kunnen meten/checken?
Zeker zijn we warm, want relais K5 was vanaf de eerste dag verdacht. De weerstand van het element is volgens specificatie 2000 W en 23,43 ohm
Met vriendelijke groet,
Lampje
Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?
Wij lusten wel een biertje
Lampje
Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?
Wij lusten wel een biertje
Zoals gezegd, heb ik een eenvoudige multimeter (elro m300) die ook geen Ampere kan meten. Wat zou voor een geïnteresseerde knutselaar als ik, een redelijk apparaat zijn? Mijn kleinste maateenheid is 2 k-Ohm.
Op mijn heater staat "2 x 950 W" maar ik zie maar één spiraal en maar twee draden op de spiraal. Kan het zijn dat op de PP de twee zwarte relais de hoeveelheid stroom regelen? Er gaan ook maar 4 draden naar de heater (2 x sensor en 2 x stroom)....
Ik heb even je multimeter opgezocht, en inderdaad alleen maar kiloOhms.
Bij de action verkopen ze een multimeter voor maar 3.99 .
multimeter action.
Daar kan je preciezer mee meten.
Je element staat aan of uit, daar word verder niets aan geregeld.
Of ze nu in serie staan of parallel, dan meet je wel verschillende weerstanden.
Maar hij doet het gewoon dus hoeven we daar niet te zoeken.
Je kan ook de spoeltjes van de relais nog doormeten maar dat is ook niet makkelijk met je multimeter.
Want die spoeltjes zijn rond de 360 ohm.
Je kan het proberen maar afwijkingen zijn dan slecht te zien.
Bij de action verkopen ze een multimeter voor maar 3.99 .
multimeter action.
Daar kan je preciezer mee meten.
Je element staat aan of uit, daar word verder niets aan geregeld.
Of ze nu in serie staan of parallel, dan meet je wel verschillende weerstanden.
Maar hij doet het gewoon dus hoeven we daar niet te zoeken.
Je kan ook de spoeltjes van de relais nog doormeten maar dat is ook niet makkelijk met je multimeter.
Want die spoeltjes zijn rond de 360 ohm.
Je kan het proberen maar afwijkingen zijn dan slecht te zien.
Als ik kijk naar jouw foto's van de kaart en de bedrading dan kan het niet anders zijn dat de twee elementen bij jou gewoon parallel staan, want het relais voor het tweede element is niet geplaatst op de kaart en op de 3 polige stekker zijn maar twee draden aangesloten.
Als je geinteresserd bent in dit knutselwerk, dan zijn dit type meters niets voor jou en zul je iets dieper in de buidel moeten tasten.
Zoals voor het constateren van een elco die bol staat stuk is, hebben wij geen multimeter nodig. Maar wat als hij niet bol staat en de schakeling niet werkt, wat dan?
Dan zul je capaciteit moeten kunnen meten,
Dan zul je ook je diodes moeten meten en de meetspanning in de diode stand, zal iets hoger moeten zijn, dan een gebruikelijke ohmmeter. Hij moet boven de drempelwaarde van de halfgeleider uitkomen.
Verder is het wel fijn dat je batterij ook wat langer leeft, je hoort nog al eens, dat de goedkope troep nogal batterijen vreet.
Wat betreft het meten aan de relais, dat kun je niet ohms doen, dat MOET je onder belasting doen.
Kijk hier maar eens wat ik over relais geschreven heb:
Relais testen, oorzaak nr 1 defecte wasdroger
Relais met slechte solderingen
Relais, wat zijn het en hoe zijn ze te vinden?
Het vervangen van een relais
Als je geinteresserd bent in dit knutselwerk, dan zijn dit type meters niets voor jou en zul je iets dieper in de buidel moeten tasten.
Zoals voor het constateren van een elco die bol staat stuk is, hebben wij geen multimeter nodig. Maar wat als hij niet bol staat en de schakeling niet werkt, wat dan?
Dan zul je capaciteit moeten kunnen meten,
Dan zul je ook je diodes moeten meten en de meetspanning in de diode stand, zal iets hoger moeten zijn, dan een gebruikelijke ohmmeter. Hij moet boven de drempelwaarde van de halfgeleider uitkomen.
Verder is het wel fijn dat je batterij ook wat langer leeft, je hoort nog al eens, dat de goedkope troep nogal batterijen vreet.
Wat betreft het meten aan de relais, dat kun je niet ohms doen, dat MOET je onder belasting doen.
Kijk hier maar eens wat ik over relais geschreven heb:
Relais testen, oorzaak nr 1 defecte wasdroger
Relais met slechte solderingen
Relais, wat zijn het en hoe zijn ze te vinden?
Het vervangen van een relais
Met vriendelijke groet,
Lampje
Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?
Wij lusten wel een biertje
Lampje
Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?
Wij lusten wel een biertje
Ik ben benieuwd
Met vriendelijke groet,
Lampje
Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?
Wij lusten wel een biertje
Lampje
Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?
Wij lusten wel een biertje
Update 5:
Onderdelen zijn netjes op tijd bezorgd.
Zojuist bij een repair café (RC) geweest om te laten solderen. Resultaat: slecht één relais (zwart) is pas verwijderd. Het ging erg moeizaam en ik werd steeds sceptischer over de manieren en "gereedschappen" die gebruikt werden. De Elco (zie eerder) werd vervangen in een ander RC en ik heb vastgesteld dat er grote verschillen zijn qua aanpak (en ervaring) in deze twee RC's.
Een vriend van me (elektro affiniteit) wil - als ie tijd heeft - een poging wagen en anders ga ik terug naar het "oude" RC dat op de 1ste zaterdag vd maand plaatsvindt.
Onderdelen zijn netjes op tijd bezorgd.
Zojuist bij een repair café (RC) geweest om te laten solderen. Resultaat: slecht één relais (zwart) is pas verwijderd. Het ging erg moeizaam en ik werd steeds sceptischer over de manieren en "gereedschappen" die gebruikt werden. De Elco (zie eerder) werd vervangen in een ander RC en ik heb vastgesteld dat er grote verschillen zijn qua aanpak (en ervaring) in deze twee RC's.
Een vriend van me (elektro affiniteit) wil - als ie tijd heeft - een poging wagen en anders ga ik terug naar het "oude" RC dat op de 1ste zaterdag vd maand plaatsvindt.
Een relais verwijderen dat moet toch een fluitje van een cent zijn.
Met een desoldeerpomp de tin weg zuigen en zo'n ding ligt er met een paar minuten uit. Dan maar wachten op iemand die het wel in de vingers heeft. Want als de print eenmaal kapot is, ben je verder van huis.
Met een desoldeerpomp de tin weg zuigen en zo'n ding ligt er met een paar minuten uit. Dan maar wachten op iemand die het wel in de vingers heeft. Want als de print eenmaal kapot is, ben je verder van huis.
Met vriendelijke groet,
Lampje
Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?
Wij lusten wel een biertje
Lampje
Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?
Wij lusten wel een biertje
Update 6:
het valt tegen.... Ik heb nu zelf met mijn bout geprobeerd relais 2 (zwart) los te krijgen maar zonder resultaat. Ik heb een 30 W bout met spitse en platte punt (zeg maar resp. potlood en platte schroevendraaier). Ik vermoed dat de warmte door de grote tinnen plakken/soldeerstukken (zie eerdere foto's) teveel wordt weggeleid. Ik krijg de tin rond de voetjes nauwelijks vloeibeer terwijl de omgeving (tin-plakken/stroken) zeer warm worden. De 2 solitaire pootjes (dus enkel met een puntje tin) lukken wel, maar de overige 4 niet...
Ik wacht dus even op hulp; hetzij van mijn maatje of van het RC. En als ik daarop niet kan wachten, zoek ik iemand op
het valt tegen.... Ik heb nu zelf met mijn bout geprobeerd relais 2 (zwart) los te krijgen maar zonder resultaat. Ik heb een 30 W bout met spitse en platte punt (zeg maar resp. potlood en platte schroevendraaier). Ik vermoed dat de warmte door de grote tinnen plakken/soldeerstukken (zie eerdere foto's) teveel wordt weggeleid. Ik krijg de tin rond de voetjes nauwelijks vloeibeer terwijl de omgeving (tin-plakken/stroken) zeer warm worden. De 2 solitaire pootjes (dus enkel met een puntje tin) lukken wel, maar de overige 4 niet...
Ik wacht dus even op hulp; hetzij van mijn maatje of van het RC. En als ik daarop niet kan wachten, zoek ik iemand op
Een 30 watt bout moet voldoende zijn om de componenten los te krijgen, maar je moet wel soldeer aan de punt van de bout doen om de warmte goed te geleiden. Het toevoegen van soldeerflux laat het tin ook beter vloeien en wordt het zelfs naar de punt gezogen.
En je zult een voor een het contact moeten ontdoen van soldeer.
Dat doe je met een desoldeerpomp of met zuiglitze.
Een andere manier is er niet, want je mag de print beslist niet mechanisch belasten, want je trekt zo de sporen stuk.
zie ook Solderen op print Universiteit Manchester
En je zult een voor een het contact moeten ontdoen van soldeer.
Dat doe je met een desoldeerpomp of met zuiglitze.
Een andere manier is er niet, want je mag de print beslist niet mechanisch belasten, want je trekt zo de sporen stuk.
zie ook Solderen op print Universiteit Manchester
Met vriendelijke groet,
Lampje
Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?
Wij lusten wel een biertje
Lampje
Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?
Wij lusten wel een biertje
Update 7:
Goed en slecht nieuws
Het goede nieuws is dat ik gisteren mbv een vriend de relais (alle 4) heb vervangen. Met een goede soldeerbout en -techniek is het inderdaad een fluitje van een cent
Het slechte nieuws: net alles geherinstalleerd en..... geen verbetering
Zowel bij een tijd- als een droog-programma gebeurt het volgende: machine start met ca 2000 W. Na een 5 tot 10 seconden wordt de stroom naar de verwarming (blauwe draden uitgeschakeld) en daalt het verbruik naar 200 W. Ik heb de stroom op de uitgaande draden gemeten.
Nu vraag ik me af; zou het probleem toch niet bij een thermostaat kunnen liggen óf de vochtmeting...?
Het verwarmingselement doet het (zie eerder) en de vochtmeting heb ik - nog - niet kunnen analyseren.
Goed en slecht nieuws
Het goede nieuws is dat ik gisteren mbv een vriend de relais (alle 4) heb vervangen. Met een goede soldeerbout en -techniek is het inderdaad een fluitje van een cent
Het slechte nieuws: net alles geherinstalleerd en..... geen verbetering
Zowel bij een tijd- als een droog-programma gebeurt het volgende: machine start met ca 2000 W. Na een 5 tot 10 seconden wordt de stroom naar de verwarming (blauwe draden uitgeschakeld) en daalt het verbruik naar 200 W. Ik heb de stroom op de uitgaande draden gemeten.
Nu vraag ik me af; zou het probleem toch niet bij een thermostaat kunnen liggen óf de vochtmeting...?
Het verwarmingselement doet het (zie eerder) en de vochtmeting heb ik - nog - niet kunnen analyseren.
Nu wordt de vraag waardoor wordt de stroom onderbroken, is dat door de printkaart of door de beveiliging van de elementen?
Dan wordt het toch tijd om een paar proeflampjes te maken.
en die sluit je aan op het element na de beveiliging (2) en de andere (1) op de printuitgang naar het element toe.
En kijk dan eens welk lampje uitgaat 1, 2 of beiden.
Gaan beiden uit, dan komt het vanuit de printkaart. En zullen het daar moeten zoeken. Gaat alleen 2 uit dan spreekt de beveiliging van het element aan (al dan niet terecht) Het kan dan ook een fout in de thermo schakelaar zijn. Gaan beiden uit, dan komt het vanuit de print en moeten daar dan verder zoeken.
Maar het kan ook zijn, dat het element niet de juiste hoeveelheid lucht krijgt om te koelen.
Zodat het element werkelijk te heet wordt.
Maar dat verwacht ik niet echt op een zo korte cyclustermijn.
De vraag die me te binnen schiet is: draait de motor voor de ventilatoren wel de juiste kant uit? En zitten de schoepen wel vast op de as?
Dan wordt het toch tijd om een paar proeflampjes te maken.
en die sluit je aan op het element na de beveiliging (2) en de andere (1) op de printuitgang naar het element toe.
En kijk dan eens welk lampje uitgaat 1, 2 of beiden.
Gaan beiden uit, dan komt het vanuit de printkaart. En zullen het daar moeten zoeken. Gaat alleen 2 uit dan spreekt de beveiliging van het element aan (al dan niet terecht) Het kan dan ook een fout in de thermo schakelaar zijn. Gaan beiden uit, dan komt het vanuit de print en moeten daar dan verder zoeken.
Maar het kan ook zijn, dat het element niet de juiste hoeveelheid lucht krijgt om te koelen.
Zodat het element werkelijk te heet wordt.
Maar dat verwacht ik niet echt op een zo korte cyclustermijn.
De vraag die me te binnen schiet is: draait de motor voor de ventilatoren wel de juiste kant uit? En zitten de schoepen wel vast op de as?
Met vriendelijke groet,
Lampje
Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?
Wij lusten wel een biertje
Lampje
Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?
Wij lusten wel een biertje
Ik ben nog even verder gaan zoeken en vind dit van jouw element, een vrij prijzige, die volgens de shop 4 thermostaten in zich zou hebben.
Daar zou ook nog eens het probleem kunnen liggen.
Ergens in de condensor zit er ook een NTC die de temperatuur stuurt, die zou je kunnen testen.
zie hiervoor de uitleg How to test a NTC Sensor washing machine, Tumble Dryer, Dishwasher Etc How to repair?
Safety thermostat TL
Switch off temperature 260 °C +/-10 K
0 °C 34.6 k
25 °C 11.5 k
60 °C 3.3 k
70 °C 2.4 k
95 °C 1.2 k
100 °C 1.0 k
110 °C 0.8 k
130 °C 0.5 k
180 °C 0.2 k
Daar zou ook nog eens het probleem kunnen liggen.
Ergens in de condensor zit er ook een NTC die de temperatuur stuurt, die zou je kunnen testen.
zie hiervoor de uitleg How to test a NTC Sensor washing machine, Tumble Dryer, Dishwasher Etc How to repair?
Safety thermostat TL
Switch off temperature 260 °C +/-10 K
0 °C 34.6 k
25 °C 11.5 k
60 °C 3.3 k
70 °C 2.4 k
95 °C 1.2 k
100 °C 1.0 k
110 °C 0.8 k
130 °C 0.5 k
180 °C 0.2 k
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,
Lampje
Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?
Wij lusten wel een biertje
Lampje
Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?
Wij lusten wel een biertje
Dank voor de video Lampje.
Overigens heb ik 2x950 Watt met 3 thermostaten en die kost 20 euro minder...
Welke kant de motor van de vent's opdraait, weet ik niet. Maar ik verwacht dat hun rotatiegedrag niet gewijzigd kan zijn.
Vooraleer ik met de lampjes en NTC ga werken/testen, het volgende:
Update 8
Ik heb nog eens goed de sensoren met azijn (schoonmaak) gereinigd. ==> geen resultaat
Vervolgens met mijn vochtige (soldeer)sponsje een "brug" gemaakt tussen de twee voelers (spons met plakband over beide voelers gelegd om zo een verbinding te kunnen maken). ==> geen resultaat
Net even een wasje (1,5 kg) erin gedraaid en ...... ik snap het niet ..... het ding ging verwarmen en deed dit zowaar een aantal minuten Maar daarna toch even uitval en na herstart draaide ie weer.
Daarna nog even geëxperimenteerd met de functie "beschermen" waarvan ik aanneem (nav wat ik in de handleiding lees) dat ie dan op halve kracht moet verwarmen. Maar het opgenomen blijft 2000 W ook met een functie "kreukherstellend". (Dit alles in een tijdsbestek van ca 5 minuten gedaan en getest).
Ik ga nu kijken of ik een hele lading kan maken en drogen.
Wordt vervolgd.
Overigens heb ik 2x950 Watt met 3 thermostaten en die kost 20 euro minder...
Welke kant de motor van de vent's opdraait, weet ik niet. Maar ik verwacht dat hun rotatiegedrag niet gewijzigd kan zijn.
Vooraleer ik met de lampjes en NTC ga werken/testen, het volgende:
Update 8
Ik heb nog eens goed de sensoren met azijn (schoonmaak) gereinigd. ==> geen resultaat
Vervolgens met mijn vochtige (soldeer)sponsje een "brug" gemaakt tussen de twee voelers (spons met plakband over beide voelers gelegd om zo een verbinding te kunnen maken). ==> geen resultaat
Net even een wasje (1,5 kg) erin gedraaid en ...... ik snap het niet ..... het ding ging verwarmen en deed dit zowaar een aantal minuten Maar daarna toch even uitval en na herstart draaide ie weer.
Daarna nog even geëxperimenteerd met de functie "beschermen" waarvan ik aanneem (nav wat ik in de handleiding lees) dat ie dan op halve kracht moet verwarmen. Maar het opgenomen blijft 2000 W ook met een functie "kreukherstellend". (Dit alles in een tijdsbestek van ca 5 minuten gedaan en getest).
Ik ga nu kijken of ik een hele lading kan maken en drogen.
Wordt vervolgd.
Testen moet je nooit met een droge lege trommel doen. Altijd een paar natte handdoeken er in. Ik verwacht echter niet dat de vochtmeting de oorzaak is, want de eerste meting is altijd veel later als een paar seconden na de start. Bij de eerste keer dat de machine stopt, om even de andere kant uit te draaien, wordt, tijdens de stilstand, de weerstand van het wasgoed gemeten. En hoogstwaarschijnlijk zijn tijdens het reverse draaien, om het wasgoed niet in een knoop te laten komen, de elementen afgeschakeld, omdat bij dit type machine de ventilatoren van beide luchtstromen gekoppeld zijn aan de aandrijfmotor. Een ventilator, die de verkeerde kant uit draait, heeft weinig rendement en zal de luchtstroom niet voldoende zijn, waardoor oververhitting kan ontstaan..
Het type motoren wat voor wasdrogers gebruikt wordt is de synchrone wisselstroommotor.
Heeft veel voordelen o.a. geen koolborstels, maar ook nadelen.
Hij loopt uit zich zelf niet aan. Je moet hem een zetje geven in de richting die jij hem wilt laten lopen.
Dat kan beide kanten uit.
Om dit te automatiseren heeft men een hulpwikkeling bedacht met een condensator. En die geeft bij de start een zetje, om hem de goede kant uit te laten lopen, zodat de luchtpompen die kant uitdraaien, waarvoor ze ontworpen zijn.
De schoepen moeten de lucht "scheppen" met hun bakje. Net andersom als bij de waterpomp.
Als een elco wat veroudert en dat gebeurt erg veel, dan wil hij een volle trommel niet meer opstarten en blijft de motor stilstaan en bromt. Maar het kan ook anders, want hij kan ook een zetje krijgen van een stoorpuls uit de netvervuiling, die hem dan net de verkeerde kant uit laat starten en eenmaal draaiende heeft hij dat zetje niet meer nodig. Je mag er dus beslist niet van uit gaan, dat dit altijd goed zal zijn. Je moet het, bij storing zoeken, wel degelijk uitsluiten.
Maar, Ik blijf het toch zoeken richting slecht contact of kabelbreuk. De relais kun je afvinken, maar er zijn ook nog stekkerverbindingen en kabels .
Maar dat zul je pas kunnen constateren als je proeflampjes op diverse meetpunten zet, zodat je blokken kunt elimineren. Een digitale meter heeft hier geen zin want daarvoor zijn ze te traag. Gewoon gloeilampjes gebruiken. Daarbij zie je het knipperen onmiddellijk
Het type motoren wat voor wasdrogers gebruikt wordt is de synchrone wisselstroommotor.
Heeft veel voordelen o.a. geen koolborstels, maar ook nadelen.
Hij loopt uit zich zelf niet aan. Je moet hem een zetje geven in de richting die jij hem wilt laten lopen.
Dat kan beide kanten uit.
Om dit te automatiseren heeft men een hulpwikkeling bedacht met een condensator. En die geeft bij de start een zetje, om hem de goede kant uit te laten lopen, zodat de luchtpompen die kant uitdraaien, waarvoor ze ontworpen zijn.
De schoepen moeten de lucht "scheppen" met hun bakje. Net andersom als bij de waterpomp.
Als een elco wat veroudert en dat gebeurt erg veel, dan wil hij een volle trommel niet meer opstarten en blijft de motor stilstaan en bromt. Maar het kan ook anders, want hij kan ook een zetje krijgen van een stoorpuls uit de netvervuiling, die hem dan net de verkeerde kant uit laat starten en eenmaal draaiende heeft hij dat zetje niet meer nodig. Je mag er dus beslist niet van uit gaan, dat dit altijd goed zal zijn. Je moet het, bij storing zoeken, wel degelijk uitsluiten.
Maar, Ik blijf het toch zoeken richting slecht contact of kabelbreuk. De relais kun je afvinken, maar er zijn ook nog stekkerverbindingen en kabels .
Maar dat zul je pas kunnen constateren als je proeflampjes op diverse meetpunten zet, zodat je blokken kunt elimineren. Een digitale meter heeft hier geen zin want daarvoor zijn ze te traag. Gewoon gloeilampjes gebruiken. Daarbij zie je het knipperen onmiddellijk
Met vriendelijke groet,
Lampje
Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?
Wij lusten wel een biertje
Lampje
Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?
Wij lusten wel een biertje
Ventilator: er is een - gebruikelijke - luchtstroom die uit de condensor komt. Mijns inziens is dat een eenduidige indicatie dat de ventilator de juiste kant op draait.
De verwarming doet nu circa steeds 2 tot 4 minuten mee; daarna valt ie tijdens een draai-wissel of gewoon tussendoor weer uit.
Ik wil me nog es concentreren op mijn verwarmingselement. Ik heb diverse metingen gedaan (zie eerder) die goede waarden leken te leveren. Wat is de functie van de drie voelers/sensoren op het element en hoe kunnen we deugdelijke en ondubbelzinnige metingen doorvoeren opdat we een juiste werking dan wel een disfunctioneren kunnen vaststellen?
Hier een link naar een plaatje van "mijn" element. Daarin zijn de drie sensoren goed zichtbaar te krijgen https://www.partsnl.nl/verwarmingseleme ... asdroger-2
De verwarming doet nu circa steeds 2 tot 4 minuten mee; daarna valt ie tijdens een draai-wissel of gewoon tussendoor weer uit.
Ik wil me nog es concentreren op mijn verwarmingselement. Ik heb diverse metingen gedaan (zie eerder) die goede waarden leken te leveren. Wat is de functie van de drie voelers/sensoren op het element en hoe kunnen we deugdelijke en ondubbelzinnige metingen doorvoeren opdat we een juiste werking dan wel een disfunctioneren kunnen vaststellen?
Hier een link naar een plaatje van "mijn" element. Daarin zijn de drie sensoren goed zichtbaar te krijgen https://www.partsnl.nl/verwarmingseleme ... asdroger-2
Je zou met een spiegeltje naar de sensoren kunnen kijken en noteren wat er op staat.
Ik ga er van uit dat er een regelthermostaat is, die de temp van de luchtstroom op een bepaald niveau regelt, met een aan-uit regeling
de tweede zal waarschijnlijk een cut-out thermostaat zijn die zich bij overtemp uitschakelt, waarbij er twee mogelijkheden zijn een resetbare met een knopje of een die stuk blijft en vervangen moet worden. En als derde een NTC weerstand die de temperatuur doorgeeft aan de printkaart.
Ik kan niet goed zien hoe deze componenten bevestigd zijn. Maar het lijkt er op dat de fabrikant alleen een complete set verkoopt. Vaak zitten ze vast met popnagels, die zijn wel uit te boren. Bij Conrad kun je elke clixon los kopen. Het wordt wel wat knutselen.
Maar eerst bepalen of het uit de print komt of uit het element.
Ik ga er van uit dat er een regelthermostaat is, die de temp van de luchtstroom op een bepaald niveau regelt, met een aan-uit regeling
de tweede zal waarschijnlijk een cut-out thermostaat zijn die zich bij overtemp uitschakelt, waarbij er twee mogelijkheden zijn een resetbare met een knopje of een die stuk blijft en vervangen moet worden. En als derde een NTC weerstand die de temperatuur doorgeeft aan de printkaart.
Ik kan niet goed zien hoe deze componenten bevestigd zijn. Maar het lijkt er op dat de fabrikant alleen een complete set verkoopt. Vaak zitten ze vast met popnagels, die zijn wel uit te boren. Bij Conrad kun je elke clixon los kopen. Het wordt wel wat knutselen.
Maar eerst bepalen of het uit de print komt of uit het element.
Met vriendelijke groet,
Lampje
Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?
Wij lusten wel een biertje
Lampje
Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?
Wij lusten wel een biertje
Update 9:
Heb zojuist de verwarming uit elkaar gehaald (zie foto https://photos.app.goo.gl/mJTSHVwuXpySRSoD8)
En wat blijkt... de middelste sensor geeft géén doorgang meer.... Ik denk dus dat we de boosdoener gevonden hebben.
Kan iemand van jullie zien of zeggen wat dit voor een artikel is op dat ik het kan bestellen?
Heb zojuist de verwarming uit elkaar gehaald (zie foto https://photos.app.goo.gl/mJTSHVwuXpySRSoD8)
En wat blijkt... de middelste sensor geeft géén doorgang meer.... Ik denk dus dat we de boosdoener gevonden hebben.
Kan iemand van jullie zien of zeggen wat dit voor een artikel is op dat ik het kan bestellen?
Dit is een thermostatische schakelaar zo te zien 120 graden.
Deze heb ik voor je gevonden
https://www.conrad.nl/p/eska-261-o120-s ... uks-419110
De andere thermostaat vind ik er ook niet erg gezond uitzien, ik zie daar twee waarden staan T175 en 120 gr C
Waarschijnlijk de oververhittingsbeveiliging met een uitschakel van 175 graad en een inschakel onder 120
Ook te vinden bij Conrad
Deze heb ik voor je gevonden
https://www.conrad.nl/p/eska-261-o120-s ... uks-419110
De andere thermostaat vind ik er ook niet erg gezond uitzien, ik zie daar twee waarden staan T175 en 120 gr C
Waarschijnlijk de oververhittingsbeveiliging met een uitschakel van 175 graad en een inschakel onder 120
Ook te vinden bij Conrad
Met vriendelijke groet,
Lampje
Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?
Wij lusten wel een biertje
Lampje
Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?
Wij lusten wel een biertje
Voor die middelste moet je de multimeter op een andere stand zetten, in het begin was die namelijk nog wel goed. dit is een ntc en geen clixonklussenier schreef: ↑24 dec 2018, 16:19 Beste Bennie,
dankjewel voor deze eerste aanzet!
Ik heb idd een 2 x 950 Watt module die eruit ziet als op jouw foto. De NTC is idd in K-Ohm
In deze module zitten 3 voelers (thermostaten en/of clixons ?) waarvan de middelste circa 14 k-Ohm aangeeft. De buitenste twee geven nagenoeg 0 (dus niet oneindig).
Deze middelste voeler is verbonden met twee rode draden die weer terug naar de print gaan. De buitenste voelers zijn in serie verbonden en gaan naar de gloeispiraal (volgens mij is het er maar één).
Als ik de droger aanzet gaat er snel een stroom lopen van ca 2500 W die na een aantal seconden terugvalt naar 240 W (ik vermoed dat dat enkel de motor is). Ik zal kijken of ik spanning kan meten bij de spiraal.
Kan ik de spiraal (het element met de spiraal) ook apart testen door er met een draad 220V op te zetten? Als ie dan werkt , ligt het probleem wrs ergens eerder (op de print of bij een relais)?
gekruist bericht... Welke stand voor de middelste?Bennie schreef: ↑26 jan 2019, 21:41Voor die middelste moet je de multimeter op een andere stand zetten, in het begin was die namelijk nog wel goed. dit is een ntc en geen clixonklussenier schreef: ↑24 dec 2018, 16:19 Beste Bennie,
dankjewel voor deze eerste aanzet!
Ik heb idd een 2 x 950 Watt module die eruit ziet als op jouw foto. De NTC is idd in K-Ohm
In deze module zitten 3 voelers (thermostaten en/of clixons ?) waarvan de middelste circa 14 k-Ohm aangeeft. De buitenste twee geven nagenoeg 0 (dus niet oneindig).
Deze middelste voeler is verbonden met twee rode draden die weer terug naar de print gaan. De buitenste voelers zijn in serie verbonden en gaan naar de gloeispiraal (volgens mij is het er maar één).
Als ik de droger aanzet gaat er snel een stroom lopen van ca 2500 W die na een aantal seconden terugvalt naar 240 W (ik vermoed dat dat enkel de motor is). Ik zal kijken of ik spanning kan meten bij de spiraal.
Kan ik de spiraal (het element met de spiraal) ook apart testen door er met een draad 220V op te zetten? Als ie dan werkt , ligt het probleem wrs ergens eerder (op de print of bij een relais)?
Is dit een NTC? Ik dacht dat de middelste een NTC is.Lampje schreef: ↑26 jan 2019, 18:05 Dit is een thermostatische schakelaar zo te zien 120 graden.
Deze heb ik voor je gevonden
https://www.conrad.nl/p/eska-261-o120-s ... uks-419110
De andere thermostaat vind ik er ook niet erg gezond uitzien, ik zie daar twee waarden staan T175 en 120 gr C
Waarschijnlijk de oververhittingsbeveiliging met een uitschakel van 175 graad en een inschakel onder 120
Ook te vinden bij Conrad
De stand waar je 14 KiloOhm mee kunt meten, bijv 20K.
Het eerste getal boven de 14K dus.
Mankeert inderdaad niets aan, dit is de temperatuursensor, de weerstand zakt als de temperatuur stijgt en andersom.
Die andere 2 moeten laag-ohmig zijn , onder de 1 Ohm.
Die moeten gewoon netjes de stroom doorlaten tot dat het te heet word , dan gaan ze open staan om schade te voorkomen.
Sluit het element maar weer aan en meet dan op de bedrading van het element die bij de print zit .
Welke weerstand meet je nu?
Die andere 2 moeten laag-ohmig zijn , onder de 1 Ohm.
Die moeten gewoon netjes de stroom doorlaten tot dat het te heet word , dan gaan ze open staan om schade te voorkomen.
Sluit het element maar weer aan en meet dan op de bedrading van het element die bij de print zit .
Welke weerstand meet je nu?
OK Bennie, ik zal de heater weer inbouwen en morgen de meting doen.Bennie schreef: ↑26 jan 2019, 21:56 Die andere 2 moeten laag-ohmig zijn , onder de 1 Ohm.
Die moeten gewoon netjes de stroom doorlaten tot dat het te heet word , dan gaan ze open staan om schade te voorkomen.
Sluit het element maar weer aan en meet dan op de bedrading van het element die bij de print zit .
Welke weerstand meet je nu?
Dus dan meet ik de (blauwe) draden op de aansluiting op de PP. Welke waarden moet ik dan zien; wat verwacht je?
Wat ik nog steeds niet begrijp is het volgende. Hoe regel je (of de machine) wanneer er 950 Watt of 1900 Watt ingezet wordt om te verwarmen. Ik heb met het knopje "beschermen" gespeeld maar dat maakt niets uit voor het opgenomen vermogen... Zou de NTC na het pluizenfilter evt. de heater halveren mocht ie een te hoge temp. voelen?
Ik denk dat het een universeel onderdeel is en bij jou zijn er maar 2 draden ipv 3 die naar het element gaan.
Bij jou is het altijd 1900 watt
daarom zit er op je universele print ook al een 3voudig stekkerblok.
Met beschermen zorgt hij dat de temperatuur minder hoog word door het element vaker uit te schakelen.
Morgenmiddag ben ik er wel weer.
Ik verwacht tussen de 20 en 50 ohm, verdiep ik me morgen verder in
Bij jou is het altijd 1900 watt
daarom zit er op je universele print ook al een 3voudig stekkerblok.
Met beschermen zorgt hij dat de temperatuur minder hoog word door het element vaker uit te schakelen.
Morgenmiddag ben ik er wel weer.
Ik verwacht tussen de 20 en 50 ohm, verdiep ik me morgen verder in
Inderdaad Bennie,
ik heb maar 2 draden. Ik heb net de draden van de heater en de NTC doorgemeten en op de PP geven ze dezelfde waardes als op de heater direkt
Maar volgens mij heb ik nu toch goed nieuws:
Ik heb nu een wasje erin: van zo'n 3 kg (o.a. handdoeken) en ik zie het volgende: de machine begint te verwarmen 2 kW en na een paar minuten schakelt ie terug naar ca 200 W (heater dus uit). Na een tijdje weer terug naar 2 kW. Meestal is dat nadat ie even kort de andere kant op is gedraaid en zijn weg weer hervat Dat klinkt dus goed. Maar na een bepaalde tijd (kwartier of zo) schakelt ie terug en duurt het erg lang voordat ie weer op volle kracht gaat en koelt ie dus sterk af. Ik heb nu twee keer het programma gepauzeerd en als ik het dan weer hervat geeft ie weer 2 kW tot na een aantal minuten hij weer terugschakelt en bij 200 W blijft. Ik heb dus nog niet kunnen vaststellen of dat ie zonder mijn interventie zijn cyclus afmaakt.
Mijn wasje van zo net is nu klaar. Hij gaf "einde" aan maar was nog zeer vochtig vond ik (strijkdroog). Ik ga eerdaags eens een volle machine draaien en dan kan ik hopelijk "witte rook" laten zien
Nu pak ik alvast een
ik heb maar 2 draden. Ik heb net de draden van de heater en de NTC doorgemeten en op de PP geven ze dezelfde waardes als op de heater direkt
Maar volgens mij heb ik nu toch goed nieuws:
Ik heb nu een wasje erin: van zo'n 3 kg (o.a. handdoeken) en ik zie het volgende: de machine begint te verwarmen 2 kW en na een paar minuten schakelt ie terug naar ca 200 W (heater dus uit). Na een tijdje weer terug naar 2 kW. Meestal is dat nadat ie even kort de andere kant op is gedraaid en zijn weg weer hervat Dat klinkt dus goed. Maar na een bepaalde tijd (kwartier of zo) schakelt ie terug en duurt het erg lang voordat ie weer op volle kracht gaat en koelt ie dus sterk af. Ik heb nu twee keer het programma gepauzeerd en als ik het dan weer hervat geeft ie weer 2 kW tot na een aantal minuten hij weer terugschakelt en bij 200 W blijft. Ik heb dus nog niet kunnen vaststellen of dat ie zonder mijn interventie zijn cyclus afmaakt.
Mijn wasje van zo net is nu klaar. Hij gaf "einde" aan maar was nog zeer vochtig vond ik (strijkdroog). Ik ga eerdaags eens een volle machine draaien en dan kan ik hopelijk "witte rook" laten zien
Nu pak ik alvast een
Proost, als het maar geen witte rook van het nablussen is
Had je de meetstrips van de vochtmeting al opgepoetst met azijn?
Daar hadden we in het begin over gehad.
Maar eerst maar is een volle trommel proberen en dan kijken we verder.
Had je de meetstrips van de vochtmeting al opgepoetst met azijn?
Daar hadden we in het begin over gehad.
Maar eerst maar is een volle trommel proberen en dan kijken we verder.
Ik kan van hieruit niet zien wat de NTC is, dan moet je naar de bedrading kijken. De NTC zal alleen twee draadjes hebben lopen naar de stekker, die naar de Printplaat gaat. En geen verbinding met het element
De andere twee hebben contact met het element en regelen de stroom door de elementen. Of het om regelclixons gaat, of om een maximaalbeveiliging moet je bekijken naar de waardes die er op staan. Kun je eens een schetsje maken hoe de bedrading aan elkaar geknoopt zit en daarvan een foto maken? En wat staan er allemaal voor gegevens op?
De popnagels kun je uitboren door een boortje te gebruiken die een 1 a 1,5 mm groter is als het gaatje, en als dat niet lukt nog iets groter. En de clixons vastzetten net boutjes en moertjes
Maar de fabrikant verkoopt alleen complete elementen, dan ben je wel van veel gedonder af, want eerlijk gezegd, vind ik het er allemaal niet zo heel fraai uitzien en zou de hele bubs maar vervangen. Want als ik de verhalen nu zo begrijp, is het gewoon een brak zooitje.
https://www.partsnl.nl/verwarmingseleme ... asdroger-2
Een brand gaat je veel meer kosten.
En juist de verwarmingselementen zijn oorzaak nummer een van de wasdroger branden.
Met vriendelijke groet,
Lampje
Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?
Wij lusten wel een biertje
Lampje
Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?
Wij lusten wel een biertje
Ja Bennie,
ik juich nog niet al te hard: eerst zien, dan geloven...
De meetsrips heb ik twee keer gereinigd: één keer vlak bij het begin en net nadat ik de relais had vervangen.
Witte rook: ja, ik ben me ervan bewust dat de droger no. 1 is in brandoorzaken. Daarom houd ik dat ding nu extra in de gaten. Hij werkt enkel als ik thuis ben (en niet slaap).
Ik heb nu de trommel gevuld met de strijkdroge was om naar "kastdroog" te gaan. Even afwachten!
Bij brand ben je meestal te laat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,
Lampje
Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?
Wij lusten wel een biertje
Lampje
Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?
Wij lusten wel een biertje
Jongens, de tweede fase (van strijkdroog naar kastdroog) is succesvol afgerond Ik durf bijna te zeggen dat het probleem helemaal is opgelost... Zodra ik weer beddegoed was, zal ik met een volle machine de finale test kunnen doen.
Ik heb jullie net op een monetair/virtueel "biertje" getrakteerd en ik hoop dat we binnenkort dat biertje es samen kunnen drinken
(wordt vervolgd)
Ik heb jullie net op een monetair/virtueel "biertje" getrakteerd en ik hoop dat we binnenkort dat biertje es samen kunnen drinken
(wordt vervolgd)
Lampje, wat de staat van mij WD betreft: ik snap je adviezen.
Tijdens deze operatie heb ik iig het apparaat grondig kunnen reinigen en mijn WD staat ook op een plek die optimaal is ingericht voor een WD (gladde vloer, stofvrij, geen was op droger etc.).
Een nieuwe heater kost tussen de 60 (D) en 80 euro (NL). Het gaat er mij vnl. om dat ik het apparaat weer aan de praat gekregen heb; dat geeft enorm veel voldoening. Gebruiken zal ik de WD enkel nog voor lakens en evt. handdoeken. Ik heb de afgelopen tijd gemerkt dat de was ook aan de lijn snel en fijn droogt.
Tijdens deze operatie heb ik iig het apparaat grondig kunnen reinigen en mijn WD staat ook op een plek die optimaal is ingericht voor een WD (gladde vloer, stofvrij, geen was op droger etc.).
Een nieuwe heater kost tussen de 60 (D) en 80 euro (NL). Het gaat er mij vnl. om dat ik het apparaat weer aan de praat gekregen heb; dat geeft enorm veel voldoening. Gebruiken zal ik de WD enkel nog voor lakens en evt. handdoeken. Ik heb de afgelopen tijd gemerkt dat de was ook aan de lijn snel en fijn droogt.
Als jij tevreden bent, zijn wij het ook!
Met vriendelijke groet,
Lampje
Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?
Wij lusten wel een biertje
Lampje
Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?
Wij lusten wel een biertje
Update 10: HOERA !!
Net de ultieme test gedaan: een lading beddengoed gedroogd en.... hij doet het weer als vanouds !!
Ik ben zeer blij met dit resultaat en vooral hoe het tot stand gekomen is. Tijdens het proces heb ik hulp gekregen van Bennie & Lampje die goed meedenken en je van de juiste informatie voorzien. Mijn zoon heeft geholpen met (de)monteren en stroom meten van de WD. Verder heb ik geleerd dat Repair Cafés nuttig kunnen zijn (maar niet altijd) en tot slot heb ik hulp gekregen bij het solderen van een goede vriend van me.
Mijn speciale dank gaat uit naar Bennie & Lampje die geduldig en analytisch te werk gingen en prettig communiceerden. Ik hoop dat zij net zoveel voldoening hebben hebben gekregen als ik.
Mijn klus is nu klaar maar daarmee is mijn interesse in dit forum niet voorbij. Ik werd in één week geconfronteerd met zowel een kapotte wasmachine (WM) en een kaduke WD. De WM (Miele uit '97) heb ik snel kunnen repareren: het inlaatventiel was kapot en snel verholpen. De WD was lastiger. Ik heb veel geleerd (door te lezen) over WM's en WD's en begin die apparaten interessant te vinden.
Bij mijn WD bleken uiteindelijk de (één of twee) relais van de verwarming kapot te zijn (heb beide vervangen) en daarmee was het apparaat weer gemaakt. Deze onderdelen kostten samen 10 euro en daarmee is een verder goed apparaat van de sloop gered. In de loop van het traject heb ik nog een paar extra onderdelen vervangen (relais trommel en elco) en heb gereedschap gekocht (soldeerbout, tin(zuiger), multimeter). Verder heb ik wat reiskosten gehad maar al met al is het de moeite waard geweest. Toegegeven, het heeft vele uren gekost (analyse, testen, repair cafes etc.) maar die waren het me waard!
Net de ultieme test gedaan: een lading beddengoed gedroogd en.... hij doet het weer als vanouds !!
Ik ben zeer blij met dit resultaat en vooral hoe het tot stand gekomen is. Tijdens het proces heb ik hulp gekregen van Bennie & Lampje die goed meedenken en je van de juiste informatie voorzien. Mijn zoon heeft geholpen met (de)monteren en stroom meten van de WD. Verder heb ik geleerd dat Repair Cafés nuttig kunnen zijn (maar niet altijd) en tot slot heb ik hulp gekregen bij het solderen van een goede vriend van me.
Mijn speciale dank gaat uit naar Bennie & Lampje die geduldig en analytisch te werk gingen en prettig communiceerden. Ik hoop dat zij net zoveel voldoening hebben hebben gekregen als ik.
Mijn klus is nu klaar maar daarmee is mijn interesse in dit forum niet voorbij. Ik werd in één week geconfronteerd met zowel een kapotte wasmachine (WM) en een kaduke WD. De WM (Miele uit '97) heb ik snel kunnen repareren: het inlaatventiel was kapot en snel verholpen. De WD was lastiger. Ik heb veel geleerd (door te lezen) over WM's en WD's en begin die apparaten interessant te vinden.
Bij mijn WD bleken uiteindelijk de (één of twee) relais van de verwarming kapot te zijn (heb beide vervangen) en daarmee was het apparaat weer gemaakt. Deze onderdelen kostten samen 10 euro en daarmee is een verder goed apparaat van de sloop gered. In de loop van het traject heb ik nog een paar extra onderdelen vervangen (relais trommel en elco) en heb gereedschap gekocht (soldeerbout, tin(zuiger), multimeter). Verder heb ik wat reiskosten gehad maar al met al is het de moeite waard geweest. Toegegeven, het heeft vele uren gekost (analyse, testen, repair cafes etc.) maar die waren het me waard!
Evaluatie & conclusie:
Begin december '18 merkte ik dat mijn droger niet meer verwarmde.
1. Na een korte scan op internet eerst maar eens de NTC (voeler) na het pluizenfilter gereinigd: geen resultaat
2. Verder gezocht op internet en de heater gedemonteerd en wilde deze bestellen (een nieuwe). De man van Parts.nl (waar ik was voor mijn inlaatventiel van WM) gaf me al de waarschuwing dat dit niet 100% de oplossing zou hoeven te zijn.
3. Hierop ben ik me goed gaan verdiepen op internet en kwam ik hier/DIY terecht.
4. Op advies van DIY de verschillende sensoren thermostaten en NTC’s doorgemeten. Leek in orde.
5. Zelf de heater in een lab-opstelling (mbv ventilatie) getest. Conclusie: heater werkt.
6. Vervolgens hen de printplaten (PP) laten inspecteren. Conclusie: kapotte elco (condensor)
7. Deze besteld en laten vervangen in Repair Cafe. Goede klus maar monteur vermoedde dat dit slechts een deel-schade was. Dat bleek ook zo nog steeds geen verwarming
8. Op advies van DIY nieuwe relais besteld (zowel vd heater als van de trommel). Onderdelen besteld bij MMW (Maakmijnwitgoed.nl)
9. Naar – ander reapir cafe geweest zonder gewenst resultaat. Zij bleken niet in staat de relais te verwijderen. Zelf lukte mij het ook niet met de bout die ik had (heb daarom een nieuwe gekocht)
10. Toen heeft een vriend van mij de klus geklaard en sindsdien doet ie het weer.
Opmerking: de eerste test na stap 10 deed ik met een lege trommel waardoor ik ten onrechte dacht dat de heater het nog steeds niet deed. Pas met een volle trommel merkte ik dat ie werkt.
Voor verdere vragen over dit project kun je me benaderen.
Begin december '18 merkte ik dat mijn droger niet meer verwarmde.
1. Na een korte scan op internet eerst maar eens de NTC (voeler) na het pluizenfilter gereinigd: geen resultaat
2. Verder gezocht op internet en de heater gedemonteerd en wilde deze bestellen (een nieuwe). De man van Parts.nl (waar ik was voor mijn inlaatventiel van WM) gaf me al de waarschuwing dat dit niet 100% de oplossing zou hoeven te zijn.
3. Hierop ben ik me goed gaan verdiepen op internet en kwam ik hier/DIY terecht.
4. Op advies van DIY de verschillende sensoren thermostaten en NTC’s doorgemeten. Leek in orde.
5. Zelf de heater in een lab-opstelling (mbv ventilatie) getest. Conclusie: heater werkt.
6. Vervolgens hen de printplaten (PP) laten inspecteren. Conclusie: kapotte elco (condensor)
7. Deze besteld en laten vervangen in Repair Cafe. Goede klus maar monteur vermoedde dat dit slechts een deel-schade was. Dat bleek ook zo nog steeds geen verwarming
8. Op advies van DIY nieuwe relais besteld (zowel vd heater als van de trommel). Onderdelen besteld bij MMW (Maakmijnwitgoed.nl)
9. Naar – ander reapir cafe geweest zonder gewenst resultaat. Zij bleken niet in staat de relais te verwijderen. Zelf lukte mij het ook niet met de bout die ik had (heb daarom een nieuwe gekocht)
10. Toen heeft een vriend van mij de klus geklaard en sindsdien doet ie het weer.
Opmerking: de eerste test na stap 10 deed ik met een lege trommel waardoor ik ten onrechte dacht dat de heater het nog steeds niet deed. Pas met een volle trommel merkte ik dat ie werkt.
Voor verdere vragen over dit project kun je me benaderen.
Goed om te horen, fijn dat hij weer werkt.
En bedankt voor het virtuele
En bedankt voor het virtuele
Het is leuk om de analyse van het probleem te zien. Hartelijk dank daarvoor
Ook wij leren elke keer weer, want hoe schat je in wat de vraagsteller kan en welke vaardigheden hij of zij heeft?
Daarom is ook terugkoppeling hard noodzakelijk. En dat is jammer, vele posters doen wel de ideeen op, maar daar horen we nooit meer wat van.
Ook wij leren elke keer weer, want hoe schat je in wat de vraagsteller kan en welke vaardigheden hij of zij heeft?
Daarom is ook terugkoppeling hard noodzakelijk. En dat is jammer, vele posters doen wel de ideeen op, maar daar horen we nooit meer wat van.
Met vriendelijke groet,
Lampje
Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?
Wij lusten wel een biertje
Lampje
Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?
Wij lusten wel een biertje
Er mag nog best wat zoekwerk overblijven dat houdt het spannend en het is leesvoer, kost minder als een avond de kroeg in. En ik denk , dat ik er tijd genoeg in steek, want waar is het einde? Op geen enkel forum is zo'n index. Het is allemaal handwerk en moet herhaaldelijk weer wijzigen.
Met vriendelijke groet,
Lampje
Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?
Wij lusten wel een biertje
Lampje
Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?
Wij lusten wel een biertje
Er zijn wel degelijk fora waar een dergelijke indicatie gehanteerd wordt. Het zijn Duitse fora waar ik het tegen ben gekomen (witgoed maar ook automobielen). Het voordeel is dat je - tijdens het zoeken - ziet welke threads/onderwerpen een oplossing/antwoord hebben ontvangen. Je zoekt immers oplossingen voor een probleem/euvel. 🛠Lampje schreef: ↑07 feb 2019, 22:43 Er mag nog best wat zoekwerk overblijven dat houdt het spannend en het is leesvoer, kost minder als een avond de kroeg in. En ik denk , dat ik er tijd genoeg in steek, want waar is het einde? Op geen enkel forum is zo'n index. Het is allemaal handwerk en moet herhaaldelijk weer wijzigen.
Ik weet niet wie de threads markeert: de vraagsteller of een admin.
@Lampje: het is dus een wenk richting dit forum en zeker geen verwijt. Ik realiseer me terdege dat jij veel tijd in dit forum stopt en ik begrijp en respecteer je beweegredenen om het - vooralsnog - niet te doen.
Hier wordt uiteraard (bijna) alles opgelost
Om het iedereen makkelijk te maken de oplossing te vinden, is juist die index!
Ook dit topic is daar inmiddels al in toegevoegd:
Om het iedereen makkelijk te maken de oplossing te vinden, is juist die index!
Ook dit topic is daar inmiddels al in toegevoegd:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Goed geholpen? Help ons dit forum in de lucht te houden!
Vanaf het begin staat deze draad al in de index, deze service moet voldoende zijn. Ik ben techneut en geen administrateur.
Met vriendelijke groet,
Lampje
Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?
Wij lusten wel een biertje
Lampje
Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?
Wij lusten wel een biertje