Whirlpool Indiana C wordt niet warm

De wasdroger stuk of defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost geld. Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten. De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

24 dec 2018, 14:01

Beste DIY-ers!

mijn droger wordt niet meer warm. Het is een 8575 846 12060

Alles lijkt te werken (geen foutcodes) maar de verwarming werkt niet. Nu heb ik al vele berichten gelezen hier en elders maar ben nog niet zeker van de diagnose.

Ik heb het volgende gedaan:
- alles gereinigd (pluizenfilter en condensator) afvoer loopt ook
- thermostaat (NTC) net na pluizenfilter gereinigd en doorgemeten (ca 13 ohm)
- thermostaten verwarmingselement doorgemeten. Hierin bevinden zich 3 thermostaten met de volgende waarden (0, 14, 0 ohm)
- als ik meet direkt op het verwarmingselement (de draden/aansluitingen), meet ik 0 ohm...

alle metingen op kamertemperatuur

Wat is jullie diagnose en hoe los ik het op?
Gebruikersavatar
Bennie
Berichten: 179
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

24 dec 2018, 15:43

Als die NTC bij het pluizenfilter in KiloOhms ipv Ohm dan is die okay.
De clixons(temperatuurbegrenzers) moeten laagohmig zijn.
Je hebt volgens mij een 2x950 watt, als de spiralen in serie staan meet je 28 ohm
Als ze parallel staan meet je 55 ohm ongeveer .

Die 2 van van 0 ohm zijn de clixons, zijn die laagohmig of oneindig
Die van 14 ohm is een ntc en die moet 23,5 ohm zijn bij 25 graden.
Als je bij het begin al 0 ohm meet(laagohmig) dan zit er vooraan kortsluiting.
Als je oneindig meet is hij ergens onderbroken.

Als je de droger aanzet, komt er dan wel spanning bij het element?
Het kan ook zijn dat een relais op de print los zit.
Er gaan namelijk wel bijna 2000 watt over zo'n klein blokje.

Afbeelding
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

24 dec 2018, 16:19

Beste Bennie,

dankjewel voor deze eerste aanzet!

Ik heb idd een 2 x 950 Watt module die eruit ziet als op jouw foto. De NTC is idd in K-Ohm ;)
In deze module zitten 3 voelers (thermostaten en/of clixons ?) waarvan de middelste circa 14 k-Ohm aangeeft. De buitenste twee geven nagenoeg 0 (dus niet oneindig).
Deze middelste voeler is verbonden met twee rode draden die weer terug naar de print gaan. De buitenste voelers zijn in serie verbonden en gaan naar de gloeispiraal (volgens mij is het er maar één).

Als ik de droger aanzet gaat er snel een stroom lopen van ca 2500 W die na een aantal seconden terugvalt naar 240 W (ik vermoed dat dat enkel de motor is). Ik zal kijken of ik spanning kan meten bij de spiraal.

Kan ik de spiraal (het element met de spiraal) ook apart testen door er met een draad 220V op te zetten? Als ie dan werkt , ligt het probleem wrs ergens eerder (op de print of bij een relais)?
Gebruikersavatar
Bennie
Berichten: 179
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

24 dec 2018, 18:22

die middelste is een ntc, maar die 14 kiloOhm weet ik niet of dat correct is.
als je er een fohn bij houdt, verandert de weerstand dan?
Een verwarmingselement moet je nooit los testen want er is dan geen luchtverplaatsing.
Het is ook niet nodig want hij doet het wel.
Er is alleen iets wat het element weer heel snel uitschakelt.
Zegt de droger daarna dat hij aan het eind van het programma is?
Dan denk ik eerder dat we het in de vochtmeting moeten zoeken.
Jij hebt deze meetstrips er in zitten.
Ontvet deze is goed en check of ze nog goed verbonden zijn.
De draden hiervan zijn aangesloten op het kleine vierkante printplaatje rechts bovenin.
er zitten 2 strips in de droger en die zijn aangesloten op j4.1 en j4.2
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

25 dec 2018, 22:05

Dag Bennie,

even tussen de kerstmaaltijden door:

- de weerstand van de NTC bij de spiraal neemt af als je hem verwarmt. Hetzelfde geldt overigens voor de NTC na het pluizenfilter (gaat van 14 naar beneden)
- De buitenste voelers blijven onveranderd (0)
- Als ik de machine aanzet, gaat - zoals gezegd - de stroom eerst hoog en na een 5-tal seconden naar laag. Volgens de lampjes lijkt ie een normaal programma te volgen (dus geen einde).

Ik zal zsm de vochtigheidssensor nalopen (checken en reinigen) en dan melden wat er gebeurt/verandert.
Gebruikersavatar
Bennie
Berichten: 179
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

26 dec 2018, 00:29

Voor je alles los trekt probeer hem eens te resetten.
Er kan ook iets gebeurt zijn tijdens het programma waardoor hij van slag is.
Controleer de hoofdprint ook eens , vooral de relais en de solderingen.
Als het aan de vochtsensors zou liggen zou hij heel snel klaar zijn met zijn programma.

REMEDIAL ACTION
In case of shortage of the heating element or a disturbance due to welding of the heating relay the following RESET procedure
must be always carried out:
Please follow the sequence below which must be performed within 10 seconds:
1) Turn the program selector in 6 o´clock position
2) Push "START"button three times
3) Turn program selector one position in clockwise direction (airing program)
4) Push "START"button three times
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 440
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

26 dec 2018, 14:04

Wat voor type aanduiding staat er op de NTC?

Eigenlijk verwacht ik niet dat er problemen zijn met de NTC, want dat zou tot een foutmelding leiden.

Als er geen foutsignalering is dan zul je moeten bepalen of het in het printcircuit zit, of dat de fout zit in het element en omgeving.

Dus ik zou de afgaande kabel op de printkaart lostrekken en het element en bekabeling ohms doormeten. Is dit goed dan plug weer aansluiten en kijken of er spanning op de uitgang komt te staan. Dan meet je de uitgaande spanning belast met de elementen. Is hier te weinig spanning dan de relais eens goed inspecteren op slechte verbindingen.

Is de binnenkomende spanning op de print goed?

Maak eens een goed belichte foto van de soldeerzijde van de printkaart en plaats die op google foto met de link hier. Speciaal de achterkant van de keuzeschakelaar en de relais.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

26 dec 2018, 17:23

Beste Bennie en Lampje,

de resetprocedure zoals beschreven door Bennie werkt bij mij niet. Als ik hem op "zes" zet, knippert weliswaar 3 keer (3 keer drukken) het rode lampje maar als ik hem dan een stand verder draai (clockwise = bij mij "koudefase") dan start ie dat programma, zet hem pauze en herstart (3 keer drukken)...
Moet de reset met de stroom eraf?

Relais: ik heb zojuist het printplaatje aan de rechterzijde bekeken: het zag er schoon en in orde uit (voor leken-ogen...). Bedoelen jullie met het relais een onderdeel dat aan het front zit (naast de draaiknop)?

Vochtigheid-sensoren: als ik een programma kies met droogtijd (dus geen 6th sense), zouden de sensoren toch niet gebruikt worden en zou het apparaat warm moeten worden (ongeacht de droogte van de inhoud)? De tijd-programmas lopen bij mij ook zonder warmte. Wat ik wel raar vind, is het feit dat e dan toch een 6th-sense lampje gaat branden....

Lampje: bedoel je de NTC bij het pluizenfilter? (deze heeft een weerstand van 14 en deze neemt af naarmate ie warmer wordt.
Gebruikersavatar
Bennie
Berichten: 179
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

26 dec 2018, 18:26

De werking van de ntc is goed, als het aan de vochtmeting zou liggen zou hij snel klaar zijn met het programma.
Ik vermoedt toch een slecht contact op de printplaat achter de bediening.
Hier zitten de relais.
Ik denk dat er zo'n slecht contact is bij het relais dat hij die 2000 watt maar een paar seconden aankan en dan weer los smelt of vonkt.
Dat kleine printplaatje valt ook weinig aan te zien. als deze defect zou zijn dan gaan alle lampjes knipperen.
Mogen we een paar foto's zien van de printplaat bij de bediening(vroeg lampje ook al ;) )
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 440
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

26 dec 2018, 21:38

Eerst maar eens doen wat ik gevraagd heb.

Ik kan zonder documentatie van dit specifieke apparaat niet zien of de gemeten weerstanden van de NTC's de juiste waarde zijn, daarvoor moet ik met een typenummer in de datasheet kijken. Er wordt een vergelijkenden meting gedaan

Het is niet juist, zo maar aan te nemen dat een droogte meting bij handinstelling niet mee zou doen. Er zijn types waar dit gewoon een beveiliging is tegen brandgevaar en maakt het wel degelijk deel uit van de werking.

Zie voor de relais viewtopic.php?f=6&t=25
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

27 dec 2018, 12:17

Mannen,

zoals ik al zei, ben ik een leek en kostte me het wat tijd en geduld om de gevraagde onderdelen los te maken. Hierbij de foto's:
Ik neem aan dat jullie de onderdelen wel herkennen. Het enige wat me nog ontbreekt is de achterkant van het kleine printplaatje aan de zijkant van het apparaat. Mocht dat noodzakelijk zijn, ga ik ook dat onderdeel proberen los te krijgen.

https://photos.app.goo.gl/t9dCBtfLZBvFdnPz8
https://photos.app.goo.gl/UpbcdWLz5Rodvi4V8
https://photos.app.goo.gl/Cv67p8now8LsqfAM7

Hierbij nog foto's van het apparaat en het verwarmingselement
https://photos.app.goo.gl/VfE3CgvzJdYJPtpw9
https://photos.app.goo.gl/deYfjbJqT6S4Bw1m8

Ben benieuwd wat jullie ontdekken of zien.
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

27 dec 2018, 12:53

gelukt! Bijgaand de foto's van de andere printplaat:
https://photos.app.goo.gl/d39gEjRFs8sphh3t5 (voorkant)
https://photos.app.goo.gl/AC4NmFZNxaSvBpJu6

Wat de reset-procedure betreft: geldt die ook voor deze wasdroger?
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

27 dec 2018, 13:05

Hier nog de fotos van de NTC (bij pluizenfilter)
https://photos.app.goo.gl/G1aZbeZPfwscpajXA op de achterkant staat 43 06 (waarschijnlijk DOP: Date Of Production)

Hebben jullie nu alle gevraagde informatie?
Kan ik bepaalde zaken gaan doormeten?
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 440
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

27 dec 2018, 14:17

IMG_20181227_120023894-mark.jpg
Ik heb de relais er in getekend.

Maak de print eens goed schoon met alcohol en een kwast.

Maar ik zie in de buurt van de rechthoekige relais, die de hoofdstromen moeten voeren, heel wat solderingen, die ik als verdacht zou willen aanwijzen. Helaas kan ik het niet voldoende uitvergroten, omdat de resolutie van de plaatjes erg laag is.

Op het kleine printje zie ik dat daar eerder aan gesoldeerd is en de flux niet verwijderd is. (geel)

Onder de trafo zie ik een paar verdachte solderingen. (rood)
IMG_20181227_125031964 mark.jpg
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 440
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

27 dec 2018, 14:24

Helaas kan ik zelfs met deze gegevens er niet achter komen wat de meetwaarde bij 25 graden moet zijn, misschien dat Bennie dat in het service manual heeft staan.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Bennie
Berichten: 179
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

27 dec 2018, 15:57

Is deze condensator plat aan de bovenkant of staat hij bol?
Afbeelding
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

27 dec 2018, 17:15

Dag Heren,

dank voor de reacties!

Ik zal morgen alcohol halen en de pp schoon maken. Wat voor een alcohol is het best; waar koop ik zoiets?
Ook zal ik morgen (daglicht) proberen een grotere foto (dwz hogere resolutie) van de grote pp te maken.
Condensator (@Bennie): die staat inderdaad iets bol. De "buurman" is plat en deze is licht gebold....

Voor de duidelijkheid: ik heb dit apparaat nieuw gekocht (2006) en er is nooit een reparatie aan uitgevoerd. Eventuele onzorgvuldige of ongewone soldeertechnieken zijn dus "af fabriek".

Mvg
Gebruikersavatar
Bennie
Berichten: 179
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

27 dec 2018, 18:01

Dan is die condensator in ieder geval naar z'n grootje.
Want die mogen niet bol staan.
Wat betreft die 2500 watt in het begin, dat is hoogstwaarschijnlijk de aanloopstroom van de motor.
dus niet het verwarmingselement wat even stroom krijgt.
Hij word dus helemaal niet aangestuurd.
Ik kan zo niet zeggen of alleen de condensator defect is of dat er meer kapot is, hier heeft Lampje meer kijk op.
Ik gebruik gewoon medische alcohol.(uit het kraampakket :lol: )
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

27 dec 2018, 18:22

OK Bennie,

dan hebben we dus de/een rotte plek gevonden...😃 Ben benieuwd wat Lampje nog toe te voegen heeft...
Wat is de functie van zo'n condensator en waardoor kan ie "overleden" zijn?🤨

Waar koop ik een dergelijke condensator en is dat een klus die ik zelf kan of moet ik daarvoor naar een vakman? Weet jij de specificaties van deze condensator?

Kraampakket..?! Proficiat, dan heb je dus iets heel kleins in huis 😊. Wat is het voor een alcoholpercentage?
Gebruikersavatar
Bennie
Berichten: 179
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

27 dec 2018, 19:25

Dankje, maar de alcohol is al meer dan 6 jaar oud, en dat kleins dus ook ondertussen :lol:
Dit alcohol heeft een percentage van 70%.
op de condensator staan getallen met V en uF erachter.
Die zijn we dan nodig, en kunnen ze dan wel voor je opzoeken op internet.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

27 dec 2018, 20:05

Dag Bennie,

Op deze condensator staat 10V en 1000uF. (op degene ernaast (de intakte) staat 16V en 1000uF)

Dat is het voordeel van alcohol: het bederft niet. Als deze klus goed afloopt, trakteer ik je/jullie ook op iets met alcohol; maar dan minder dan 70% 🤪🍺
Gebruikersavatar
Bennie
Berichten: 179
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

27 dec 2018, 20:24

Daar worden wij ook blij van ;)
Hier is alvast een link voor een nieuwe condensator.
Je vroeg nog wat de functie van een condensator was, deze zit in een circuit met een aantal andere componenten die wisselspanning omzet naar gelijkspanning.
Ik denk dat deze in het circuit zit van het spoeltje van het relais van de verwarming.
En dat hij daarom niet werkt.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 440
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

27 dec 2018, 20:56

Ja Bennie, die C had ik eigenlijk over het hoofd gezien, omdat ik me meer toegespitst had op slechte relais. Maar je hebt gelijk, dit is zeker een component, die vervangen moet worden.
Een electrolytische condensator gaat in de loop der jaren gewoon achteruit, een leeftijd van max. 10 jaar is niet vreemd. Dan zijn ze op, ze worden nog al eens opgevreten door stoorpulsen, die er door allerlei milieumaatregelen nogal voorbij willen komen. Denk aan zonnepanelen, ledlampen, maar ook windmolens. En vergeet ook de lichtdimmers niet en alle laadapparatuur voor laptops, telefoons, enz. De verstoringen en de netvervuiling is heel erg aan het worden.

Als ik kijk naar de spanning van 10 volt, dan lijkt het erop dat de relais maar 9 volt zijn, maar moet dat nog even nakijken, en dat de C na de LNK/TNY zit om de gehakte blokjes om te vormen tot een acceptabele gelijkstroom, het is zeker een afvlakcondensator vanwege zijn hoge capaciteit.

Wat betreft de alcohol, daar kun je verschillende kanten mee op. Medische alcohol zoals Bennie gebruikt nog vanuit de kraamtijd is bij mij, met mijn 73 jaar, niet meer actueel, Ik gebruik Isopropanol alcohol, maar dat is wat minder makkelijk te koop. Ethanol is ook alcohol en als het gemengd is met methanol ,om het ondrinkbaar te maken, heet het in een keer spiritus en is voor dit doel ook geschikt. Het gaat er om om te ontvetten. Elco's kun je overal kopen, als de capaciteit maar hetzelfde is en de gatafstand overeenkomt, de spanning moet minstens hetzelfde zijn maar mag ook hoger zijn. Kijk wel uit voor de juiste polariteit.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

27 dec 2018, 21:04

Dus jullie zijn het erover eens dat de kapotte C de - enige - oorzaak van de storing is?
Ik ga zo'n ding bestellen en dan komt de volgende uitdaging: solderen/monteren. Dat heb ik al 30 jaar niet meer gedaan.... Hebben jullie nog tips mbt dat werk? Wat is een goede procedure om zo'n C te vervangen (dus verwijderen en opnieuw plaatsen)?

Bennie, dank voor de link. Lampje, bedankt voor de uitleg over de C's en de tip van de spiritus. Wat zijn elco's overigens?
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 440
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

27 dec 2018, 21:18

Ik ben er nog niet uit waarom de elco maar 10 volt is terwijl de relais allemaal 12 volt zijn. Is deze dan te laag in spanning en daarom kapot gegaan?
hieronder het principe schema van een geregelde voeding zoals dit gebruikelijk is bij witgoed. Het is vreemd, net zoals er in de fabriek ook al aan de andere print is geknutseld.
lnk-304.PNG
Aan de voedingzijde moet de condensator de toppen van de 230 volt hebben, daarom zijn ze ook 400 V maar aan de secundaire zijde 10 volt is m.i. te laag, daar hier ook bij 12 volt een spanning van 16 volt wordt aangehouden. Ik zou dan ook naar minimaal 16 volt gaan want ik heb op de foto bekeken dat de spanning van de relais daadwerkelijk 12 volt is.

Een condensator buffert wisselende spanningen, slaat hoge waarden op en geeft energie af als de spanning in een dal gaat. Dus vlakt een wisselende spanning dus af waardoor een kring stabiel wordt. Het vervangen van een C is goed te doen als je een Tinzuiger
of soldeerlitze hebt om het soldeer te verwijderen. Daarbij werkt het fijn als je Soldeerfluxpasta gebruikt . Gebruik harskernsoldeer en NOOIT S39, dat moet in de loodgieterskist blijven. Kijk bij het artikel vervangen van een relais, dat gaat hetzelfde, alleen heb je hier 2 i.p.v. 5 pootjes.

Relais vervangen


Forceer niets, de sporen zijn teer en liggen zo los. De soldeer moet echt vloeibaar zijn en er mag alleen een gepaste kracht aangewend worden. Het is teer werk.

Of dit het enige probleem is?
Nee, garantie dat dit het enige onderdeel is, kunnen we je niet geven, wel de garantie dat de C stuk is, want er kunnen ook nog relais en soldeerverbindingen stuk zijn.
Maar dat is na het vervangen van de C een kwestie van meten. Want meten is weten, als je tenminste weet wat je meet. Want je kunt met spanningen meten in belastte toestand, alleen maar inwendig in de relais kijken, of deze goed zijn. Er mag geen noemenswaardige spanningsval over de contacten ontstaan.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Bennie
Berichten: 179
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

27 dec 2018, 22:03

Elco is niets anders dan een afkorting voor Elektrolytische condensator .
Ik had je een link gestuurd voor 10 volt elco's.
Hier heb je de link naar de 16V 1000uF elco.
Vervang ze voor de zekerheid allebei, en dan de droger weer proberen.
Mocht hij het dan nog niet doen dan zoeken we verder.
Wat betreft de gatafstand van de pootjes, Het mooiste is dat de condensator vlak op de print zit ivm de stevigheid.
Maar er zitten lange pootjes aan en die kan je op maat buigen.
En dan kan je voor de stevigheid een beetje opvullen met een lijmpistool.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
Bennie
Berichten: 179
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

27 dec 2018, 22:51

Als je de juiste gereedschappen nog niet hebt, dan kan je ook bij maakmijnwitgoed terecht.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 440
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

28 dec 2018, 13:43

Ik heb nog even verder in de documentatie gekeken. De relais K1 en K5 zijn voor de heaterelementen en het relais K4 is het veiligheidsrelais, die krijgt de totaalstroom te verduren. Deze 3 zijn dus verdacht.
De NTC moet bij 25 graden 11,5 Kohm meten dus die 14 Kohm zal dus wel kloppen, als de temp een graad of 20 was.

Heb je de hele routine van het resetten wel binnen de 10 seconden volbracht?

De heaters hebben een gemeenschappelijke aansluiting Op J3.1 en de andere draad zit op resp J3.2 en J3.3 Daar zou je ohms de elementen van 23, 43 ohm per stuk moeten meten, In serie op de klemmen 2 en 3 dus 46,86 ohm. Als je deze weerstand meet, dan heb je ook de veiligheidsthermostaat mee gemeten.

Het eventueel preventief vervangen van de relais is ook de kostenpost niet, die kosten bijna niets.

Powerrelais vervanger van Omron G2RL-1A-E-CF
Relais 12v 10A
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

28 dec 2018, 14:17

Gisterenavond heb ik nog net voor 22:00 uur de C'besteld tezamen met wat soldeertin. Een bout heb ik (nieuw in doos) 😊
Ik heb ook het filmpje (via Lampje: Univ Manchester) bekeken.
Jouw tip Bennie van maakmijnwitgoed zal ik meenemen. Misschien kan ik daarmee alvast wat oefenen. Morgeochtend is er een Repair Cafe in Amersfoort waar misschien een handige Harry is die de C voor mij kan vervangen.

Lampje, fijn dat de NTC's in orde lijken te zijn. Wa de reset-procedure betreft: ik heb alles in 10 seconden gedaan. Wat ik al schreef is dat bij de tweede serie van 3 keer drukken (dus op stand "koud"/"luchten") ik gewoon het programma start, met de 2e druk pauzeer en weer start met de 3e druk.
Ik heb de indruk dat deze reset-procedure niet werkt voor mijn droger (wel op sommige wasmachines). Deze droger heeft een resetprocedure om het lampje van "condensator reinigen" te doen doven. Dan draai de je knop op "6 uur" en houd je de start-knop drie seconden ingedrukt. Het rode lampje gaat tijdens de 3 seconden knipperen en dooft dan.

Ik houd jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 440
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

28 dec 2018, 16:02

klussenier schreef:
28 dec 2018, 14:17

Ik heb de indruk dat deze reset-procedure niet werkt voor mijn droger (wel op sommige wasmachines). Deze droger heeft een resetprocedure om het lampje van "condensator reinigen" te doen doven. Dan draai de je knop op "6 uur" en houd je de start-knop drie seconden ingedrukt. Het rode lampje gaat tijdens de 3 seconden knipperen en dooft dan.
Ja ik kan het ook niet anders bakken, want dit is de procedure die de fabrikant in zijn servicedocumentatie aangeeft. Verder zou ik het ook niet weten.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Bennie
Berichten: 179
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

28 dec 2018, 20:18

Lampje schreef:
28 dec 2018, 16:02
klussenier schreef:
28 dec 2018, 14:17

Ik heb de indruk dat deze reset-procedure niet werkt voor mijn droger (wel op sommige wasmachines). Deze droger heeft een resetprocedure om het lampje van "condensator reinigen" te doen doven. Dan draai de je knop op "6 uur" en houd je de start-knop drie seconden ingedrukt. Het rode lampje gaat tijdens de 3 seconden knipperen en dooft dan.
Ja ik kan het ook niet anders bakken, want dit is de procedure die de fabrikant in zijn servicedocumentatie aangeeft. Verder zou ik het ook niet weten.
Ik denk dat er nu ook weinig te resetten valt, omdat hij ook geen fout aangeeft, mocht hij wel een foutcode aangeven en de droger wil verder niets meer.
Dan denk ik wel dat hij op deze reset reageert.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

30 dec 2018, 10:25

Update:

het repaircafé was gisteren niet open. Op de site van het wijkplatform stond "4e zaterdag van de maand" en ik had verkeerd geteld....😒
Komende week is er op een andere plek een café en misschien probeer ik het in de tussentijd zelf.
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 440
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

30 dec 2018, 11:48

Had je intussen de foto's al in hoge resolutie gemaakt?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

02 jan 2019, 10:02

Beste allen,

eerst en vooral wens ik jullie een "storingsvrij" 2019. En als dat niet kan, veel klusplezier!

Ik heb de afgelopen dagen wel een paar video's en manuals gekeken/gelezen die Lampje aanbeveelt. De theorie beheers ik nu....
Hoe moet ik de printplaat reinigen met alcohol? Wat adviseren jullie als instrument?

Ik heb dus 10V 1000uF C's gekocht. Op YouTube heb ik idd al filmpjes gezien over mensen die zwaardere C's adviseren en beweren dat die lichte condensatoren een bewuste zwakke plek zouden zijn....

Ik heb dit gekocht als tin: https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=7712 en dit als C: https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=4292
Ik heb daar gekocht omdat ik nog iets anders nodig had.
Nu wil ik nog een tinzuiger koper en Flux (ik begrijp dat dit raadzaam / noodzakelijk) is. Dit wil kopen bij maakmijnwitgoed. Wat raden jullie me nog meer aan om daar te bestellen?

Bijgaand nog een paar detailfoto's (nog zonder alcohol) en een foto van mijn soldeerbout (30 W) nieuw in doos.

https://photos.app.goo.gl/18yptqCXq38bD3sJ8 (bout)

Bovenkant:
https://photos.app.goo.gl/PgjbUyDXRGHukqi16
https://photos.app.goo.gl/KxMVweNoVvrUEUHn7
https://photos.app.goo.gl/2WThW8Crs5F1PQ61A (met de bolle C)

achterkant:
https://photos.app.goo.gl/ku5GLLt3FR7DH1m39
https://photos.app.goo.gl/44AX65RhiQqjVV8t8
https://photos.app.goo.gl/eEmvXKGM4KRg4CFF8
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

02 jan 2019, 10:03

Lampje schreef:
30 dec 2018, 11:48
Had je intussen de foto's al in hoge resolutie gemaakt?
Zijn de net verstuurde foto's goed genoeg (qua resolutie)?
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 440
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

02 jan 2019, 11:45

klussenier schreef:
02 jan 2019, 10:02
Beste allen,

eerst en vooral wens ik jullie een "storingsvrij" 2019. En als dat niet kan, veel klusplezier!

Neeeeeeeeee!!!!!!!!!!

Wij willen geen storingvrij jaar, want wij beleven te veel plezier met onze hobby.

Het alternatief is achter de geraniums verpieteren of kattekwaad uithalen en dat willen we beslist niet.

Maar goed, alle gekheid op een stokje, we wensen iedereen veel gezondheid en geluk in het komende jaar.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 440
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

02 jan 2019, 12:14

IMG_20190102_094507623 defect relais.jpg
Hoewel de foto's niet allemaal helemaal scherp zijn is er toch een hoofdrelais (langwerpige versie) wat duidelijk opvalt, deze is heet geweest en de contacten liggen waarschijnlijk los.

Ik wil je adviseren beide relais te vervangen. Dat zijn de kosten niet als je de print eenmaal uitgebouwd hebt.

Powerrelais vervanger van Omron G2RL-1A-E-CF


Ik zag dat je een elco van 10 volt besteld hebt. Dat is foutief, die zat er dan wel in, maar dat was niet juist, de spanning op jouw print is 12 volt, dus zal die C wederom het loodje leggen, er moet dus een 16 volts versie in.


Polsband aarding.jpg


Het schoonmaken van de print moet je met een kwast doen met alcohol, denk er wel aan dat je statische ladingen op de print afvangt door een polsband te dragen, anders kan het wel eens helemaal einde print zijn.
En aardt je NIET op een andere manier DAT IS LEVENSGEVAARLIJK!!!!!!!!
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

02 jan 2019, 15:04

Beste Jan en Bennie,

ik heb jullie zojuist een PB gestuurd maar ik zie hem niet terug in mijn "verzonden items". Hebben jullie iets gekregen van mij.

De boodschap was in het kort dat ik met jullie info ofwel naar een repair café ga: daar hebben ze vaak ervaren soldeerders begrijp ik. Ofwel ik bezoek jullie als dat mij logistiek en jullie anderszins schikt. Dan heb je het onderdeel in de hand en kun je het goed bestuderen.
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

02 jan 2019, 15:05

klussenier schreef:
02 jan 2019, 15:04
Beste Jan en Bennie,

Ik bedoel Lampje en Bennie..... (weet niet waarom ik op Jan kwam...)
Gebruikersavatar
Bennie
Berichten: 179
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

02 jan 2019, 15:23

Bennie schreef:
27 dec 2018, 22:03
Elco is niets anders dan een afkorting voor Elektrolytische condensator .
Ik had je een link gestuurd voor 10 volt elco's.
Hier heb je de link naar de 16V 1000uF elco.
Vervang ze voor de zekerheid allebei, en dan de droger weer proberen.
Mocht hij het dan nog niet doen dan zoeken we verder.
Wat betreft de gatafstand van de pootjes, Het mooiste is dat de condensator vlak op de print zit ivm de stevigheid.
Maar er zitten lange pootjes aan en die kan je op maat buigen.
En dan kan je voor de stevigheid een beetje opvullen met een lijmpistool.
Ik had je hier ook de link voor de 16V elco's gegeven, ik heb je een pb gestuurd, dan kan je daar op reageren.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

02 jan 2019, 15:57

Bericht ontvangen Bennie!
Mijn antwoord blijft hangen in Postvak Uit.....

Wat nu?
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

02 jan 2019, 16:02

Wie is hier de beheerder?

Ik kan geen PB versturen; ze blijven hangen in "Postvak Uit". Ik ontvang wel PB's.
Gebruikersavatar
Bennie
Berichten: 179
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

02 jan 2019, 16:14

Postvak uit is hetzelfde als verzonden items, ik heb je pb ontvangen.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

02 jan 2019, 16:31

Jongens,

ik zie dat mij P-Uit nu leeg is (3 berichten verstuurd). Blijkbaar heb ik dus een - bepaalde - vertraging van een aantal minuten bij de verzending.

Dankjewel Bennie en Lampje. Ik PB jullie
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 440
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

03 jan 2019, 18:01

Nee, dat is niet hetzelfde.

Zolang als de ontvanger de mail niet gelezen heeft, dan blijft de mail in het postvak uit.

Pas als de mail door de ontvanger gelezen is, dan gaat hij in de bak verstuurd.

Het is dus een controlemiddel om te zien of jouw mail wel gelezen is, Ja- of Nee
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

05 jan 2019, 13:28

Update:
ben net terug van repair café. Oud-televisiemonteur heeft elco vervangen. Net thuis alles weer geïnstalleerd maar geen verandering 😢

De man verwachtte al dat de elco niet de boosdoener kon zijn maar weet ook niet precies waar te zoeken. Vond de solderingen OK maar vond een donkere kring rondom de micro-processor verdacht maar kan iets dergelijks niet doormeten.

Wat nu: volgende stap de 2 zwarte relais vervangen? Of zijn er nog andere diagnoses die we eerst kunnen doen?
Gebruikersavatar
Bennie
Berichten: 179
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

05 jan 2019, 15:36

Lampje schreef:
28 dec 2018, 13:43
Ik heb nog even verder in de documentatie gekeken. De relais K1 en K5 zijn voor de heaterelementen en het relais K4 is het veiligheidsrelais, die krijgt de totaalstroom te verduren. Deze 3 zijn dus verdacht.
De NTC moet bij 25 graden 11,5 Kohm meten dus die 14 Kohm zal dus wel kloppen, als de temp een graad of 20 was.

Heb je de hele routine van het resetten wel binnen de 10 seconden volbracht?

De heaters hebben een gemeenschappelijke aansluiting Op J3.1 en de andere draad zit op resp J3.2 en J3.3 Daar zou je ohms de elementen van 23, 43 ohm per stuk moeten meten, In serie op de klemmen 2 en 3 dus 46,86 ohm. Als je deze weerstand meet, dan heb je ook de veiligheidsthermostaat mee gemeten.

Het eventueel preventief vervangen van de relais is ook de kostenpost niet, die kosten bijna niets.

Powerrelais vervanger van Omron G2RL-1A-E-CF
Relais 12v 10A
Heb je het element al een keer vanaf de printplaat gemeten?
Ik las in je 1e bericht dat je daar 0 ohm mat.
Dat is natuurlijk niet goed, zou je die (nog) een keer willen doormeten.
Dan kunnen we die uitsluiten (of verder mee zoeken ;) )
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

05 jan 2019, 15:46

Update 2:
net heb ik - in een "laboratorium-opstelling" - vastgesteld dat het verwarmingselement werkt. Ik heb gewoon stroom op het ding gezet en er gelijktijdig een koude föhn door laten blazen 😉 De lucht werd warm (en stonk naar wat verschroeid losgekomen stof (althans dat denk/hoop ik) 😬

OK, nu dus weer de printplaat loshalen en kijken naar de relais.

Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Bennie
Berichten: 179
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

05 jan 2019, 15:54

En de bedrading naar de print zit ook geen breuk in?
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

05 jan 2019, 16:46

Update 3:
Ik heb de stroomdraad gevolgd die het verwarmingselement voedt. Deze draad krijgt vanaf de PP geen stroom... Het zijn de blauwe draden die op de PP zitten op de - lagere - stekker met 3 schoenen (waarvan er enkel 2 gebruikt worden (zie eerdere foto's)).

De volgende stap is dus het vervangen van de relais (de 2 zwarte). Kan het zijn dat het er 2 zijn omdat je dan de hitte (ofwel stroomhoeveelheid) kunt reguleren?

Ik krijg nu iig het prettige gevoel dat we "warm" zitten... 😊

Bennie: ik lees idd - nagenoeg - 0 Ohm als ik het element meet op de draad/stekker die op de PP zit.
Lampje: wat is J3.1, J3.2 etc: die kan ik nergens ontdekken?

Waar zou ik nog weerstanden kunnen meten/checken?
Gebruikersavatar
Bennie
Berichten: 179
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

05 jan 2019, 17:07

Nagenoeg 0 is niet goed, je zou als het element is aangesloten rond de 46 Ohm moeten meten op de bedrading richting het element.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

05 jan 2019, 17:22

Ja, dat verbaast mij ook.
Misschien is mijn meter te eenvoudig... Ik heb een Elro met als meeteenheden resp. 2, 20 ,200 en 2000 kilo-Ohm...

Als ik hem op 2 k-Ohm zet, meet ik 0,025 Maar als ik daarover nadenk, zou dat 0.025*2000= 50 Ohm moeten zijn. Dus toch in orde 😃
Gebruikersavatar
Bennie
Berichten: 179
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

05 jan 2019, 17:44

Zo werkt dat niet, je kan tot 2 kiloohm meten, als je hem op 200 zet zal je 26 ohm meten denk ik.
Dat is de beide spiralen met elkaar
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 440
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

05 jan 2019, 20:27

klussenier schreef:
05 jan 2019, 16:46
Update 3:
Ik heb de stroomdraad gevolgd die het verwarmingselement voedt. Deze draad krijgt vanaf de PP geen stroom... Het zijn de blauwe draden die op de PP zitten op de - lagere - stekker met 3 schoenen (waarvan er enkel 2 gebruikt worden (zie eerdere foto's)).

De volgende stap is dus het vervangen van de relais (de 2 zwarte). Kan het zijn dat het er 2 zijn omdat je dan de hitte (ofwel stroomhoeveelheid) kunt reguleren?

Ik krijg nu iig het prettige gevoel dat we "warm" zitten... 😊

Bennie: ik lees idd - nagenoeg - 0 Ohm als ik het element meet op de draad/stekker die op de PP zit.
Lampje: wat is J3.1, J3.2 etc: die kan ik nergens ontdekken?

Waar zou ik nog weerstanden kunnen meten/checken?
J3.1, J3.2 is de stekker die vlak naast relais K5 zit die ook de stroom van het element schakelt als het goed is staat op de print aangegeven J003 en daarvan pen 1 en pen 3 Op jouw machine mankeert het tweede element vandaar dat pen 3 niet bezet is en relais K1 en K6 niet aanwezig zijn.

Zeker zijn we warm, want relais K5 was vanaf de eerste dag verdacht. De weerstand van het element is volgens specificatie 2000 W en 23,43 ohm
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

06 jan 2019, 11:50

Bennie schreef:
05 jan 2019, 17:44
Zo werkt dat niet, je kan tot 2 kiloohm meten, als je hem op 200 zet zal je 26 ohm meten denk ik.
Dat is de beide spiralen met elkaar
Zoals gezegd, heb ik een eenvoudige multimeter (elro m300) die ook geen Ampere kan meten. Wat zou voor een geïnteresseerde knutselaar als ik, een redelijk apparaat zijn? Mijn kleinste maateenheid is 2 k-Ohm.

Op mijn heater staat "2 x 950 W" maar ik zie maar één spiraal en maar twee draden op de spiraal. Kan het zijn dat op de PP de twee zwarte relais de hoeveelheid stroom regelen? Er gaan ook maar 4 draden naar de heater (2 x sensor en 2 x stroom)....
Gebruikersavatar
Bennie
Berichten: 179
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

06 jan 2019, 12:31

Ik heb even je multimeter opgezocht, en inderdaad alleen maar kiloOhms.
Bij de action verkopen ze een multimeter voor maar 3.99 .
multimeter action.
Daar kan je preciezer mee meten.
Je element staat aan of uit, daar word verder niets aan geregeld.
Of ze nu in serie staan of parallel, dan meet je wel verschillende weerstanden.
Maar hij doet het gewoon dus hoeven we daar niet te zoeken.
Je kan ook de spoeltjes van de relais nog doormeten maar dat is ook niet makkelijk met je multimeter.
Want die spoeltjes zijn rond de 360 ohm.
Je kan het proberen maar afwijkingen zijn dan slecht te zien.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 440
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

06 jan 2019, 13:44

Als ik kijk naar jouw foto's van de kaart en de bedrading dan kan het niet anders zijn dat de twee elementen bij jou gewoon parallel staan, want het relais voor het tweede element is niet geplaatst op de kaart en op de 3 polige stekker zijn maar twee draden aangesloten.

Als je geinteresserd bent in dit knutselwerk, dan zijn dit type meters niets voor jou en zul je iets dieper in de buidel moeten tasten.
Zoals voor het constateren van een elco die bol staat stuk is, hebben wij geen multimeter nodig. Maar wat als hij niet bol staat en de schakeling niet werkt, wat dan?
Dan zul je capaciteit moeten kunnen meten,

Dan zul je ook je diodes moeten meten en de meetspanning in de diode stand, zal iets hoger moeten zijn, dan een gebruikelijke ohmmeter. Hij moet boven de drempelwaarde van de halfgeleider uitkomen.

Verder is het wel fijn dat je batterij ook wat langer leeft, je hoort nog al eens, dat de goedkope troep nogal batterijen vreet.

Wat betreft het meten aan de relais, dat kun je niet ohms doen, dat MOET je onder belasting doen.

Kijk hier maar eens wat ik over relais geschreven heb:

Relais testen, oorzaak nr 1 defecte wasdroger

Relais met slechte solderingen

Relais, wat zijn het en hoe zijn ze te vinden?

Het vervangen van een relais
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

09 jan 2019, 13:31

Update 4
Onderdelen zijn besteld (bij MMW). Hoop vrijdag te kunnen solderen.
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 440
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

10 jan 2019, 20:15

Ik ben benieuwd
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

11 jan 2019, 15:54

Update 5:
Onderdelen zijn netjes op tijd bezorgd.

Zojuist bij een repair café (RC) geweest om te laten solderen. Resultaat: slecht één relais (zwart) is pas verwijderd. Het ging erg moeizaam en ik werd steeds sceptischer over de manieren en "gereedschappen" die gebruikt werden. De Elco (zie eerder) werd vervangen in een ander RC en ik heb vastgesteld dat er grote verschillen zijn qua aanpak (en ervaring) in deze twee RC's.
Een vriend van me (elektro affiniteit) wil - als ie tijd heeft - een poging wagen en anders ga ik terug naar het "oude" RC dat op de 1ste zaterdag vd maand plaatsvindt.
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 440
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

11 jan 2019, 19:14

Een relais verwijderen dat moet toch een fluitje van een cent zijn.

Met een desoldeerpomp de tin weg zuigen en zo'n ding ligt er met een paar minuten uit. Dan maar wachten op iemand die het wel in de vingers heeft. Want als de print eenmaal kapot is, ben je verder van huis.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

12 jan 2019, 16:06

Update 6:

het valt tegen.... Ik heb nu zelf met mijn bout geprobeerd relais 2 (zwart) los te krijgen maar zonder resultaat. Ik heb een 30 W bout met spitse en platte punt (zeg maar resp. potlood en platte schroevendraaier). Ik vermoed dat de warmte door de grote tinnen plakken/soldeerstukken (zie eerdere foto's) teveel wordt weggeleid. Ik krijg de tin rond de voetjes nauwelijks vloeibeer terwijl de omgeving (tin-plakken/stroken) zeer warm worden. De 2 solitaire pootjes (dus enkel met een puntje tin) lukken wel, maar de overige 4 niet...😒

Ik wacht dus even op hulp; hetzij van mijn maatje of van het RC. En als ik daarop niet kan wachten, zoek ik iemand op 😉
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 440
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

13 jan 2019, 14:45

Een 30 watt bout moet voldoende zijn om de componenten los te krijgen, maar je moet wel soldeer aan de punt van de bout doen om de warmte goed te geleiden. Het toevoegen van soldeerflux laat het tin ook beter vloeien en wordt het zelfs naar de punt gezogen.

En je zult een voor een het contact moeten ontdoen van soldeer.
Dat doe je met een desoldeerpomp of met zuiglitze.
Een andere manier is er niet, want je mag de print beslist niet mechanisch belasten, want je trekt zo de sporen stuk.

zie ook Solderen op print Universiteit Manchester
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

21 jan 2019, 11:13

Update 7:
Goed en slecht nieuws

Het goede nieuws is dat ik gisteren mbv een vriend de relais (alle 4) heb vervangen. Met een goede soldeerbout en -techniek is het inderdaad een fluitje van een cent 😃

Het slechte nieuws: net alles geherinstalleerd en..... geen verbetering 😥

Zowel bij een tijd- als een droog-programma gebeurt het volgende: machine start met ca 2000 W. Na een 5 tot 10 seconden wordt de stroom naar de verwarming (blauwe draden uitgeschakeld) en daalt het verbruik naar 200 W. Ik heb de stroom op de uitgaande draden gemeten.

Nu vraag ik me af; zou het probleem toch niet bij een thermostaat kunnen liggen óf de vochtmeting...?
Het verwarmingselement doet het (zie eerder) en de vochtmeting heb ik - nog - niet kunnen analyseren.
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 440
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

21 jan 2019, 14:03

Nu wordt de vraag waardoor wordt de stroom onderbroken, is dat door de printkaart of door de beveiliging van de elementen?

Dan wordt het toch tijd om een paar proeflampjes te maken.

en die sluit je aan op het element na de beveiliging (2) en de andere (1) op de printuitgang naar het element toe.

En kijk dan eens welk lampje uitgaat 1, 2 of beiden.

Gaan beiden uit, dan komt het vanuit de printkaart. En zullen het daar moeten zoeken. Gaat alleen 2 uit dan spreekt de beveiliging van het element aan (al dan niet terecht) Het kan dan ook een fout in de thermo schakelaar zijn. Gaan beiden uit, dan komt het vanuit de print en moeten daar dan verder zoeken.
Maar het kan ook zijn, dat het element niet de juiste hoeveelheid lucht krijgt om te koelen.
Zodat het element werkelijk te heet wordt.
Maar dat verwacht ik niet echt op een zo korte cyclustermijn.
De vraag die me te binnen schiet is: draait de motor voor de ventilatoren wel de juiste kant uit? En zitten de schoepen wel vast op de as?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 440
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

21 jan 2019, 15:05

Ik ben nog even verder gaan zoeken en vind dit van jouw element, een vrij prijzige, die volgens de shop 4 thermostaten in zich zou hebben.
Daar zou ook nog eens het probleem kunnen liggen.
Ergens in de condensor zit er ook een NTC die de temperatuur stuurt, die zou je kunnen testen.

zie hiervoor de uitleg How to test a NTC Sensor washing machine, Tumble Dryer, Dishwasher Etc How to repair?


Safety thermostat TL
Switch off temperature 260 °C +/-10 K

0 °C 34.6 k

25 °C 11.5 k

60 °C 3.3 k

70 °C 2.4 k

95 °C 1.2 k

100 °C 1.0 k

110 °C 0.8 k

130 °C 0.5 k

180 °C 0.2 k


Schermafdruk 2019-01-21 14.57.07.png
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

21 jan 2019, 19:08

Dank voor de video Lampje.
Overigens heb ik 2x950 Watt met 3 thermostaten en die kost 20 euro minder...
Welke kant de motor van de vent's opdraait, weet ik niet. Maar ik verwacht dat hun rotatiegedrag niet gewijzigd kan zijn.
Vooraleer ik met de lampjes en NTC ga werken/testen, het volgende:

Update 8
Ik heb nog eens goed de sensoren met azijn (schoonmaak) gereinigd. ==> geen resultaat
Vervolgens met mijn vochtige (soldeer)sponsje een "brug" gemaakt tussen de twee voelers (spons met plakband over beide voelers gelegd om zo een verbinding te kunnen maken). ==> geen resultaat

Net even een wasje (1,5 kg) erin gedraaid en ...... ik snap het niet ..... het ding ging verwarmen en deed dit zowaar een aantal minuten 🙂 Maar daarna toch even uitval en na herstart draaide ie weer.
Daarna nog even geëxperimenteerd met de functie "beschermen" waarvan ik aanneem (nav wat ik in de handleiding lees) dat ie dan op halve kracht moet verwarmen. Maar het opgenomen blijft 2000 W ook met een functie "kreukherstellend". (Dit alles in een tijdsbestek van ca 5 minuten gedaan en getest).

Ik ga nu kijken of ik een hele lading kan maken en drogen.

Wordt vervolgd.
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

21 jan 2019, 19:10

Naschrift:
De eerdere testen heb ik steeds met een lege trommel gedaan.
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 440
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

21 jan 2019, 21:12

Testen moet je nooit met een droge lege trommel doen. Altijd een paar natte handdoeken er in. Ik verwacht echter niet dat de vochtmeting de oorzaak is, want de eerste meting is altijd veel later als een paar seconden na de start. Bij de eerste keer dat de machine stopt, om even de andere kant uit te draaien, wordt, tijdens de stilstand, de weerstand van het wasgoed gemeten. En hoogstwaarschijnlijk zijn tijdens het reverse draaien, om het wasgoed niet in een knoop te laten komen, de elementen afgeschakeld, omdat bij dit type machine de ventilatoren van beide luchtstromen gekoppeld zijn aan de aandrijfmotor. Een ventilator, die de verkeerde kant uit draait, heeft weinig rendement en zal de luchtstroom niet voldoende zijn, waardoor oververhitting kan ontstaan..

Het type motoren wat voor wasdrogers gebruikt wordt is de synchrone wisselstroommotor.
Heeft veel voordelen o.a. geen koolborstels, maar ook nadelen.

Hij loopt uit zich zelf niet aan. Je moet hem een zetje geven in de richting die jij hem wilt laten lopen.
Dat kan beide kanten uit.
Om dit te automatiseren heeft men een hulpwikkeling bedacht met een condensator. En die geeft bij de start een zetje, om hem de goede kant uit te laten lopen, zodat de luchtpompen die kant uitdraaien, waarvoor ze ontworpen zijn.
De schoepen moeten de lucht "scheppen" met hun bakje. Net andersom als bij de waterpomp.

Als een elco wat veroudert en dat gebeurt erg veel, dan wil hij een volle trommel niet meer opstarten en blijft de motor stilstaan en bromt. Maar het kan ook anders, want hij kan ook een zetje krijgen van een stoorpuls uit de netvervuiling, die hem dan net de verkeerde kant uit laat starten en eenmaal draaiende heeft hij dat zetje niet meer nodig. Je mag er dus beslist niet van uit gaan, dat dit altijd goed zal zijn. Je moet het, bij storing zoeken, wel degelijk uitsluiten.

Maar, Ik blijf het toch zoeken richting slecht contact of kabelbreuk. De relais kun je afvinken, maar er zijn ook nog stekkerverbindingen en kabels .
Maar dat zul je pas kunnen constateren als je proeflampjes op diverse meetpunten zet, zodat je blokken kunt elimineren. Een digitale meter heeft hier geen zin want daarvoor zijn ze te traag. Gewoon gloeilampjes gebruiken. Daarbij zie je het knipperen onmiddellijk
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

21 jan 2019, 21:42

Ventilator: er is een - gebruikelijke - luchtstroom die uit de condensor komt. Mijns inziens is dat een eenduidige indicatie dat de ventilator de juiste kant op draait.

De verwarming doet nu circa steeds 2 tot 4 minuten mee; daarna valt ie tijdens een draai-wissel of gewoon tussendoor weer uit.

Ik wil me nog es concentreren op mijn verwarmingselement. Ik heb diverse metingen gedaan (zie eerder) die goede waarden leken te leveren. Wat is de functie van de drie voelers/sensoren op het element en hoe kunnen we deugdelijke en ondubbelzinnige metingen doorvoeren opdat we een juiste werking dan wel een disfunctioneren kunnen vaststellen?

Hier een link naar een plaatje van "mijn" element. Daarin zijn de drie sensoren goed zichtbaar te krijgen https://www.partsnl.nl/verwarmingseleme ... asdroger-2
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 440
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

21 jan 2019, 22:08

Je zou met een spiegeltje naar de sensoren kunnen kijken en noteren wat er op staat.

Ik ga er van uit dat er een regelthermostaat is, die de temp van de luchtstroom op een bepaald niveau regelt, met een aan-uit regeling
de tweede zal waarschijnlijk een cut-out thermostaat zijn die zich bij overtemp uitschakelt, waarbij er twee mogelijkheden zijn een resetbare met een knopje of een die stuk blijft en vervangen moet worden. En als derde een NTC weerstand die de temperatuur doorgeeft aan de printkaart.

Ik kan niet goed zien hoe deze componenten bevestigd zijn. Maar het lijkt er op dat de fabrikant alleen een complete set verkoopt. Vaak zitten ze vast met popnagels, die zijn wel uit te boren. Bij Conrad kun je elke clixon los kopen. Het wordt wel wat knutselen.

Maar eerst bepalen of het uit de print komt of uit het element.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

25 jan 2019, 21:41

Dank voor de tips!

Ik heb nu een nieuwe multimeter en hopelijk ook nieuwe moed... 😉 Ga morgen weer es op onderzoek uit.
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

26 jan 2019, 17:02

Update 9:

Heb zojuist de verwarming uit elkaar gehaald (zie foto https://photos.app.goo.gl/mJTSHVwuXpySRSoD8)

En wat blijkt... de middelste sensor geeft géén doorgang meer.... Ik denk dus dat we de boosdoener gevonden hebben.
Kan iemand van jullie zien of zeggen wat dit voor een artikel is op dat ik het kan bestellen?
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 440
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

26 jan 2019, 18:05

Dit is een thermostatische schakelaar zo te zien 120 graden.

Deze heb ik voor je gevonden

https://www.conrad.nl/p/eska-261-o120-s ... uks-419110

De andere thermostaat vind ik er ook niet erg gezond uitzien, ik zie daar twee waarden staan T175 en 120 gr C

Waarschijnlijk de oververhittingsbeveiliging met een uitschakel van 175 graad en een inschakel onder 120

Ook te vinden bij Conrad
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

26 jan 2019, 21:33

OK Lampje, een paar antwoorden geleden had je het over cut-out en NTC en regelth. Wat is nu welke en welke is kaduuk?
Gebruikersavatar
Bennie
Berichten: 179
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

26 jan 2019, 21:41

klussenier schreef:
24 dec 2018, 16:19
Beste Bennie,

dankjewel voor deze eerste aanzet!

Ik heb idd een 2 x 950 Watt module die eruit ziet als op jouw foto. De NTC is idd in K-Ohm ;)
In deze module zitten 3 voelers (thermostaten en/of clixons ?) waarvan de middelste circa 14 k-Ohm aangeeft. De buitenste twee geven nagenoeg 0 (dus niet oneindig).
Deze middelste voeler is verbonden met twee rode draden die weer terug naar de print gaan. De buitenste voelers zijn in serie verbonden en gaan naar de gloeispiraal (volgens mij is het er maar één).

Als ik de droger aanzet gaat er snel een stroom lopen van ca 2500 W die na een aantal seconden terugvalt naar 240 W (ik vermoed dat dat enkel de motor is). Ik zal kijken of ik spanning kan meten bij de spiraal.

Kan ik de spiraal (het element met de spiraal) ook apart testen door er met een draad 220V op te zetten? Als ie dan werkt , ligt het probleem wrs ergens eerder (op de print of bij een relais)?
Voor die middelste moet je de multimeter op een andere stand zetten, in het begin was die namelijk nog wel goed. dit is een ntc en geen clixon
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

26 jan 2019, 21:42

Wat me wel verbaast dat die TS dus overleden is tijdens het project... Aanvankelijk gaf ie nog 14 ohm aan...

Popnagels: hoe verwijder ik deze sensor en hoe zet ik het weer terug? Is daar een filmpje of zo over ?
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

26 jan 2019, 21:44

Bennie schreef:
26 jan 2019, 21:41
klussenier schreef:
24 dec 2018, 16:19
Beste Bennie,

dankjewel voor deze eerste aanzet!

Ik heb idd een 2 x 950 Watt module die eruit ziet als op jouw foto. De NTC is idd in K-Ohm ;)
In deze module zitten 3 voelers (thermostaten en/of clixons ?) waarvan de middelste circa 14 k-Ohm aangeeft. De buitenste twee geven nagenoeg 0 (dus niet oneindig).
Deze middelste voeler is verbonden met twee rode draden die weer terug naar de print gaan. De buitenste voelers zijn in serie verbonden en gaan naar de gloeispiraal (volgens mij is het er maar één).

Als ik de droger aanzet gaat er snel een stroom lopen van ca 2500 W die na een aantal seconden terugvalt naar 240 W (ik vermoed dat dat enkel de motor is). Ik zal kijken of ik spanning kan meten bij de spiraal.

Kan ik de spiraal (het element met de spiraal) ook apart testen door er met een draad 220V op te zetten? Als ie dan werkt , ligt het probleem wrs ergens eerder (op de print of bij een relais)?
Voor die middelste moet je de multimeter op een andere stand zetten, in het begin was die namelijk nog wel goed. dit is een ntc en geen clixon
gekruist bericht... Welke stand voor de middelste?
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

26 jan 2019, 21:45

Lampje schreef:
26 jan 2019, 18:05
Dit is een thermostatische schakelaar zo te zien 120 graden.

Deze heb ik voor je gevonden

https://www.conrad.nl/p/eska-261-o120-s ... uks-419110

De andere thermostaat vind ik er ook niet erg gezond uitzien, ik zie daar twee waarden staan T175 en 120 gr C

Waarschijnlijk de oververhittingsbeveiliging met een uitschakel van 175 graad en een inschakel onder 120

Ook te vinden bij Conrad
Is dit een NTC? Ik dacht dat de middelste een NTC is.
Gebruikersavatar
Bennie
Berichten: 179
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

26 jan 2019, 21:48

klussenier schreef:
24 dec 2018, 16:19


gekruist bericht... Welke stand voor de middelste?
De stand waar je 14 KiloOhm mee kunt meten, bijv 20K.
Het eerste getal boven de 14K dus.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

26 jan 2019, 21:52

Bennie, dank voor je uitleg!

Nu meet ik 15,5 k-ohm.... 🤔 Wat betekent dit: dat het ding toch goed is?

Op welke standen moet ik de andere sensors meten?
Gebruikersavatar
Bennie
Berichten: 179
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

26 jan 2019, 21:56

Mankeert inderdaad niets aan, dit is de temperatuursensor, de weerstand zakt als de temperatuur stijgt en andersom.
Die andere 2 moeten laag-ohmig zijn , onder de 1 Ohm.
Die moeten gewoon netjes de stroom doorlaten tot dat het te heet word , dan gaan ze open staan om schade te voorkomen.
Sluit het element maar weer aan en meet dan op de bedrading van het element die bij de print zit .
Welke weerstand meet je nu?
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

26 jan 2019, 22:01

Bennie schreef:
26 jan 2019, 21:56
Die andere 2 moeten laag-ohmig zijn , onder de 1 Ohm.
Die moeten gewoon netjes de stroom doorlaten tot dat het te heet word , dan gaan ze open staan om schade te voorkomen.
Sluit het element maar weer aan en meet dan op de bedrading van het element die bij de print zit .
Welke weerstand meet je nu?
OK Bennie, ik zal de heater weer inbouwen en morgen de meting doen.

Dus dan meet ik de (blauwe) draden op de aansluiting op de PP. Welke waarden moet ik dan zien; wat verwacht je?

Wat ik nog steeds niet begrijp is het volgende. Hoe regel je (of de machine) wanneer er 950 Watt of 1900 Watt ingezet wordt om te verwarmen. Ik heb met het knopje "beschermen" gespeeld maar dat maakt niets uit voor het opgenomen vermogen... Zou de NTC na het pluizenfilter evt. de heater halveren mocht ie een te hoge temp. voelen?
Gebruikersavatar
Bennie
Berichten: 179
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

26 jan 2019, 22:28

Ik denk dat het een universeel onderdeel is en bij jou zijn er maar 2 draden ipv 3 die naar het element gaan.
Bij jou is het altijd 1900 watt
daarom zit er op je universele print ook al een 3voudig stekkerblok.
Met beschermen zorgt hij dat de temperatuur minder hoog word door het element vaker uit te schakelen.
Morgenmiddag ben ik er wel weer.
Ik verwacht tussen de 20 en 50 ohm, verdiep ik me morgen verder in
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

27 jan 2019, 17:24

Inderdaad Bennie,
ik heb maar 2 draden. Ik heb net de draden van de heater en de NTC doorgemeten en op de PP geven ze dezelfde waardes als op de heater direkt :)

Maar volgens mij heb ik nu toch goed nieuws: 🤠
Ik heb nu een wasje erin: van zo'n 3 kg (o.a. handdoeken) en ik zie het volgende: de machine begint te verwarmen 2 kW en na een paar minuten schakelt ie terug naar ca 200 W (heater dus uit). Na een tijdje weer terug naar 2 kW. Meestal is dat nadat ie even kort de andere kant op is gedraaid en zijn weg weer hervat Dat klinkt dus goed. Maar na een bepaalde tijd (kwartier of zo) schakelt ie terug en duurt het erg lang voordat ie weer op volle kracht gaat en koelt ie dus sterk af. Ik heb nu twee keer het programma gepauzeerd en als ik het dan weer hervat geeft ie weer 2 kW tot na een aantal minuten hij weer terugschakelt en bij 200 W blijft. Ik heb dus nog niet kunnen vaststellen of dat ie zonder mijn interventie zijn cyclus afmaakt.

Mijn wasje van zo net is nu klaar. Hij gaf "einde" aan maar was nog zeer vochtig vond ik (strijkdroog). Ik ga eerdaags eens een volle machine draaien en dan kan ik hopelijk "witte rook" laten zien 😇

Nu pak ik alvast een 🍺
Gebruikersavatar
Bennie
Berichten: 179
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

27 jan 2019, 17:48

Proost, als het maar geen witte rook van het nablussen is :lol:
Had je de meetstrips van de vochtmeting al opgepoetst met azijn?
Daar hadden we in het begin over gehad.
Maar eerst maar is een volle trommel proberen en dan kijken we verder.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 440
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

27 jan 2019, 18:24

klussenier schreef:
26 jan 2019, 21:45


Is dit een NTC? Ik dacht dat de middelste een NTC is.
Ik kan van hieruit niet zien wat de NTC is, dan moet je naar de bedrading kijken. De NTC zal alleen twee draadjes hebben lopen naar de stekker, die naar de Printplaat gaat. En geen verbinding met het element

De andere twee hebben contact met het element en regelen de stroom door de elementen. Of het om regelclixons gaat, of om een maximaalbeveiliging moet je bekijken naar de waardes die er op staan. Kun je eens een schetsje maken hoe de bedrading aan elkaar geknoopt zit en daarvan een foto maken? En wat staan er allemaal voor gegevens op?

De popnagels kun je uitboren door een boortje te gebruiken die een 1 a 1,5 mm groter is als het gaatje, en als dat niet lukt nog iets groter. En de clixons vastzetten net boutjes en moertjes

Maar de fabrikant verkoopt alleen complete elementen, dan ben je wel van veel gedonder af, want eerlijk gezegd, vind ik het er allemaal niet zo heel fraai uitzien en zou de hele bubs maar vervangen. Want als ik de verhalen nu zo begrijp, is het gewoon een brak zooitje.
https://www.partsnl.nl/verwarmingseleme ... asdroger-2
Een brand gaat je veel meer kosten.

En juist de verwarmingselementen zijn oorzaak nummer een van de wasdroger branden.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

27 jan 2019, 20:28

Bennie schreef:
27 jan 2019, 17:48
Proost, als het maar geen witte rook van het nablussen is :lol:
Had je de meetstrips van de vochtmeting al opgepoetst met azijn?
Daar hadden we in het begin over gehad.
Maar eerst maar is een volle trommel proberen en dan kijken we verder.
Ja Bennie,
ik juich nog niet al te hard: eerst zien, dan geloven...

De meetsrips heb ik twee keer gereinigd: één keer vlak bij het begin en net nadat ik de relais had vervangen.

Witte rook: ja, ik ben me ervan bewust dat de droger no. 1 is in brandoorzaken. Daarom houd ik dat ding nu extra in de gaten. Hij werkt enkel als ik thuis ben (en niet slaap).

Ik heb nu de trommel gevuld met de strijkdroge was om naar "kastdroog" te gaan. Even afwachten!
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 440
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

27 jan 2019, 21:00

Brand wasdroger2.jpg
De achterburen van mijn zoon waren ook thuis en het was overdag. Met dit resultaat, de woning moest herbouwd worden.

Bij brand ben je meestal te laat.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

28 jan 2019, 11:44

Jongens, de tweede fase (van strijkdroog naar kastdroog) is succesvol afgerond 😃 Ik durf bijna te zeggen dat het probleem helemaal is opgelost... 🎉👏 Zodra ik weer beddegoed was, zal ik met een volle machine de finale test kunnen doen.

Ik heb jullie net op een monetair/virtueel "biertje" getrakteerd 🍺 en ik hoop dat we binnenkort dat biertje es samen kunnen drinken 🍻

(wordt vervolgd)
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

28 jan 2019, 11:51

Lampje, wat de staat van mij WD betreft: ik snap je adviezen.

Tijdens deze operatie heb ik iig het apparaat grondig kunnen reinigen en mijn WD staat ook op een plek die optimaal is ingericht voor een WD (gladde vloer, stofvrij, geen was op droger etc.).
Een nieuwe heater kost tussen de 60 (D) en 80 euro (NL). Het gaat er mij vnl. om dat ik het apparaat weer aan de praat gekregen heb; dat geeft enorm veel voldoening. Gebruiken zal ik de WD enkel nog voor lakens en evt. handdoeken. Ik heb de afgelopen tijd gemerkt dat de was ook aan de lijn snel en fijn droogt.
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 440
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

28 jan 2019, 12:41

Als jij tevreden bent, zijn wij het ook!
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

31 jan 2019, 15:02

Update 10: HOERA !!

Net de ultieme test gedaan: een lading beddengoed gedroogd en.... hij doet het weer als vanouds !! 🎉😀

Ik ben zeer blij met dit resultaat en vooral hoe het tot stand gekomen is. Tijdens het proces heb ik hulp gekregen van Bennie & Lampje die goed meedenken en je van de juiste informatie voorzien. Mijn zoon heeft geholpen met (de)monteren en stroom meten van de WD. Verder heb ik geleerd dat Repair Cafés nuttig kunnen zijn (maar niet altijd) en tot slot heb ik hulp gekregen bij het solderen van een goede vriend van me.
Mijn speciale dank gaat uit naar Bennie & Lampje die geduldig en analytisch te werk gingen en prettig communiceerden. Ik hoop dat zij net zoveel voldoening hebben hebben gekregen als ik.

Mijn klus is nu klaar maar daarmee is mijn interesse in dit forum niet voorbij. Ik werd in één week geconfronteerd met zowel een kapotte wasmachine (WM) en een kaduke WD. De WM (Miele uit '97) heb ik snel kunnen repareren: het inlaatventiel was kapot en snel verholpen. De WD was lastiger. Ik heb veel geleerd (door te lezen) over WM's en WD's en begin die apparaten interessant te vinden.

Bij mijn WD bleken uiteindelijk de (één of twee) relais van de verwarming kapot te zijn (heb beide vervangen) en daarmee was het apparaat weer gemaakt. Deze onderdelen kostten samen 10 euro en daarmee is een verder goed apparaat van de sloop gered. In de loop van het traject heb ik nog een paar extra onderdelen vervangen (relais trommel en elco) en heb gereedschap gekocht (soldeerbout, tin(zuiger), multimeter). Verder heb ik wat reiskosten gehad maar al met al is het de moeite waard geweest. Toegegeven, het heeft vele uren gekost (analyse, testen, repair cafes etc.) maar die waren het me waard!
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

31 jan 2019, 15:20

Evaluatie & conclusie:

Begin december '18 merkte ik dat mijn droger niet meer verwarmde.

1. Na een korte scan op internet eerst maar eens de NTC (voeler) na het pluizenfilter gereinigd: geen resultaat
2. Verder gezocht op internet en de heater gedemonteerd en wilde deze bestellen (een nieuwe). De man van Parts.nl (waar ik was voor mijn inlaatventiel van WM) gaf me al de waarschuwing dat dit niet 100% de oplossing zou hoeven te zijn.
3. Hierop ben ik me goed gaan verdiepen op internet en kwam ik hier/DIY terecht.
4. Op advies van DIY de verschillende sensoren thermostaten en NTC’s doorgemeten. Leek in orde.
5. Zelf de heater in een lab-opstelling (mbv ventilatie) getest. Conclusie: heater werkt.
6. Vervolgens hen de printplaten (PP) laten inspecteren. Conclusie: kapotte elco (condensor)
7. Deze besteld en laten vervangen in Repair Cafe. Goede klus maar monteur vermoedde dat dit slechts een deel-schade was. Dat bleek ook zo  nog steeds geen verwarming
8. Op advies van DIY nieuwe relais besteld (zowel vd heater als van de trommel). Onderdelen besteld bij MMW (Maakmijnwitgoed.nl)
9. Naar – ander reapir cafe geweest zonder gewenst resultaat. Zij bleken niet in staat de relais te verwijderen. Zelf lukte mij het ook niet met de bout die ik had (heb daarom een nieuwe gekocht)
10. Toen heeft een vriend van mij de klus geklaard en sindsdien doet ie het weer.

Opmerking: de eerste test na stap 10 deed ik met een lege trommel waardoor ik ten onrechte dacht dat de heater het nog steeds niet deed. Pas met een volle trommel merkte ik dat ie werkt.
Voor verdere vragen over dit project kun je me benaderen.
Gebruikersavatar
Bennie
Berichten: 179
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

31 jan 2019, 17:15

Goed om te horen, fijn dat hij weer werkt.
En bedankt voor het virtuele 🍻
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 440
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

31 jan 2019, 22:00

Het is leuk om de analyse van het probleem te zien. Hartelijk dank daarvoor

Ook wij leren elke keer weer, want hoe schat je in wat de vraagsteller kan en welke vaardigheden hij of zij heeft?

Daarom is ook terugkoppeling hard noodzakelijk. En dat is jammer, vele posters doen wel de ideeen op, maar daar horen we nooit meer wat van.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

07 feb 2019, 22:24

Heren,
is er een optie om aan te geven (in de index) dat dit/mijn probleem is opgelost? Dan kunnen bezoekers zien dat in dit - lange - onderwerp een succesverhaal zit waarvan ze kunnen profiteren.
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 440
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

07 feb 2019, 22:43

Er mag nog best wat zoekwerk overblijven dat houdt het spannend en het is leesvoer, kost minder als een avond de kroeg in. En ik denk , dat ik er tijd genoeg in steek, want waar is het einde? Op geen enkel forum is zo'n index. Het is allemaal handwerk en moet herhaaldelijk weer wijzigen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
klussenier
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

14 feb 2019, 15:58

Lampje schreef:
07 feb 2019, 22:43
Er mag nog best wat zoekwerk overblijven dat houdt het spannend en het is leesvoer, kost minder als een avond de kroeg in. En ik denk , dat ik er tijd genoeg in steek, want waar is het einde? Op geen enkel forum is zo'n index. Het is allemaal handwerk en moet herhaaldelijk weer wijzigen.
Er zijn wel degelijk fora waar een dergelijke indicatie gehanteerd wordt. Het zijn Duitse fora waar ik het tegen ben gekomen (witgoed maar ook automobielen). Het voordeel is dat je - tijdens het zoeken - ziet welke threads/onderwerpen een oplossing/antwoord hebben ontvangen. Je zoekt immers oplossingen voor een probleem/euvel. 🛠
Ik weet niet wie de threads markeert: de vraagsteller of een admin.

@Lampje: het is dus een wenk richting dit forum en zeker geen verwijt. Ik realiseer me terdege dat jij veel tijd in dit forum stopt en ik begrijp en respecteer je beweegredenen om het - vooralsnog - niet te doen. 🙂
HaZee
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:34

16 feb 2019, 00:51

Hier wordt uiteraard (bijna) alles opgelost 8-)
Om het iedereen makkelijk te maken de oplossing te vinden, is juist die index!

Ook dit topic is daar inmiddels al in toegevoegd:
Whirlpool Indiana C wordt niet warm.png
Goed geholpen? Help ons dit forum in de lucht te houden!
Plaats reactie