Miele T379C Filter probleem

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
Info

Kapotte Miele T379C wasdroger. Er komt een verbrande lucht van de droger en het hitte element achter de trommel (als dit uberhaupt het hitte element is..) lijkt veel te heet te worden.
De deur wil niet meer sluiten wanneer de droger ingeplugd staat.
Verder maakt de droger geen kortsluiting..
Ik had het idee dat er iets is doorgebrand..
Weet iemand wat hier meest waarschijnlijk het probleem is??
En of een handige amateur dit zou kunnen maken??
Mvg, Wesley

Ik heb een filmpje gemaakt van het verwarmingselement welke rood gloeiend wordt zo snel ik de stekker in het stopcontact steek. Dat terwijl de droger niet eens aan staat.. Misschien helpt dit.

http://www.youtube.com/watch?v=YMduq4L0GF0
Info

Het lijkt er op dat het relais wat het element aan stuurt blijft hangen.

Dit kan het losse relais zijn maar ook het relais op de print.

In de doger zit het schema.

Verwijder de schroeven om de deur opening, achter de waterbak en onderaan.

Onderaan kan ook een beugel zitten ipv schroeven.

Je kunt nu de gehele voorkant naar rechts open draaien.
Info

Beste Harry,

Bedankt voor de reactie.
De voorkant en nog heel wat elementen had ik inderdaad al open liggen.
Aan de binnenkant van de deur heb ik ook het schema gevonden. Ik neem aan dat R1 hier het verwarmingselement moet voorstellen.

Deze wordt gestuurd door relais K1/1, dit is als ik het correct het een zwart kastje links boven in de deur (wanneer deze open staat, dus van binnen gezien).

Is er een manier om met een multimeter de correcte werking van dit element te checken? komt dit euvel vaker voor? Is het niet waarschijnlijker dat de elektronica welke het relais aanstuurt kapot is?

Alvast bedankt voor uw hulp.

Mvg, Wesley

Dom, Dom.. van het betreffende relais komen een blauwe,bruine,groen-gele en 2*paarse draden. Paarse zullen zeker de stuurstroom zijn?! De blauwe/bruine aansluiting kan ik dan testen op weerstand. Als het relais vast staat moet ik immers, ook zonder de machine aan te sluiten, geen weerstand meten. Is de weerstand oneindig dan werkt het relais in ieder geval en zit het probleem misschien in de aansturing van het relais.. althans zo neem ik aan..Of maakt ik hier een fout en/of zie ik iets over het hoofd? Zaterdag krijg ik de multimeter in mijn bezit, ik zal dan een update geven van mijn bevindingen.
Info

Het relais is K1/1, dat klopt.

De zwarte unit die jij noemt is echter NIET het relais maar een ontstorings filter....

Het relais hangt mogelijk naast of aan het element. Zie tekening of volg de draden van het element.
Info


Oke dat is helaas. Aangezien dat element goed bereikbaar is. Naast of aan het element wordt een probleem aangezien bij de droger de achterkant er niet af kan en de achterkant van de trommel er niet zomaar uit gaat.. Ik heb de imbus schroeven binnenin de trommel verwijdert maar in het midden blijft het rooster toch stug vast houden.. ik kan echter geen verdere schroeven ontdekken. Weet u misschien een handige manier om deze plaat eruit te krijgen? Klopt mijn verdere beredenering wel?Mvg, Wesley
Info


Volg de kabels vanaf het element naar de elektronica, het relais zit er tussen in. Mogelijk zit het relais tegen de achter wand gemonteerd, rechts boven.Je hoeft de trommel er dus nog niet uit te halen.
Info

Beste HarryO,

Ik heb de laatste tijd even weinig tijd gehad maar zojuist nog even aan de wasdroger gesleuteld.

Het warmterelais gevonden en deze is volgens mij niet stuk.
Ik heb de poorten doorgemeten en deze geven oneindig veel weerstand,.. dus niet vastgesmolten.

De volgende stap is mijns inziens dan de Miele EL-312 print checken/doormeten. Het zou nu nog een vast gesmolten relais op deze print kunnen zijn neem ik aan.. Heeft u tips hoe dit door te meten??

Of raad u aan naar een Miele service center te gaan met de print?

Overigens is het ook te verwachten dat de thermostaten op het warmte-element zijn doorgebrand???

Of is dat (hopelijk) onzin.

Mvg, Wesley
Info

Als de thermostaten stuk zijn gaan ze bijna altijd in de open stand staan en blijft het element uit.

Ook met een doorgeslagen thermostaat kan het element niet aangaan als de elektronica nog niet zo ver is.

Het programma in de elektronica module bepaalt het start moment via het relais en stuur elektronica op de print.

Controleer de print op losse contacten en verbrande sporen, triac en relais.
Info

humm..
Ik heb de relais op de relais-plaat gecontroleerd aan de hand van de het elektronica schema.
De relais zijn niet vast gesmolten en werken alle vier naar behoren.
Verder zijn er ook geen brandsporen, losse contacten of andere onregelmatigheden te zien op de relais-print.

Hierna heb ik dus de elektronica printplaat achter het besturings-paneel eruit gehaald en gecontroleerd op brandplekken.

Maar ook hier kan ik niets ontdekken. Dus vervolgens de machine weer even in elkaar gezet om wat meer testjes uit te voeren, blijkt de machine weer te werken..

Helaas van korte duur.. Na inpluggen gaat het element niet meer gloeien, deur werkt, aan/uit werkt, knoppen lijken te functioneren.

Echter wanneer je een programma aanzet begint de droger goed, wordt ook warm, om vervolgens helemaal te flippen. Alle ledjes op het besturingspaneel beginnen te flikkeren, soms gaat de droger ook piepen.

Per programma en keer lijkt er weer iets anders te gebeuren.. erg vreemd.

Maar er lijkt nu dus iets fout te zitten in de elektronica printplaat, EPW312A, of toch een component van de EL312 die niet goed functioneert??
Info


Lijkt zeer veel op een los contact of een sluiting in een kabel.
Gesloten