AEG Lavatherm 37850 LCD knippert en er tikkert iets

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
Info

Ik heb een AEG 37850 staan met het volgende probleem:
Na het draaien van een programma is hij in de volgende status gekomen.
Als de selectie knop op LCD wordt gezet, knippert het LCD, en er tikkert iets.
Het tikkeren lijkt van de printplaat te komen.
Na een poos de stekker er uit te laten en hem opnieuw te testen lijkt hij te werken maar na 30-60 seconden begint het opnieuw
Omdat de printplaat ook de beruchte U4 en R76 bevat heb ik deze inmiddels vervangen.
Na het terug plaatsen van de print leek hij even te werken.
Maar na een aantal standen af te gaan met de selectie knop begon het knipperen en tikkeren opnieuw.
Als ik de deur open zet gaat hij nog sneller tikkeren en knipperen.
Het deurslot heb ik getest en even kort doorverbonden
Die veroorzaakt het probleem niet.
Info

AEG werkt met storingscodes
HOE KOM JE AAN DIE CODE;
Je kan in het diagnose systeem proberen een foutcode uit te lezen als je tenminste niet de stekker of stroom eraf hebt gehad nadat er een keer zo'n fout is geweest anders weet de machine het niet meer

ZONDER DISPLAY-Schakel de programmaknop in de UIT positie. ,
-Houd de toetsen VOORWAS en INWEKEN ingedrukt, of bij sommige modellen  VOORWAS en KORT-Draai de programmaknop naar de 95 graden positie, ,
-Wacht tot dat de programma-verloopleds oplichten,  je kunt nu zien wat de code is doordat eerst twee lampjes samen knipperen (meestal EINDE en START/PAUZE en dan 1 lampje apart. De samen zijn tientallen de aparte enkel oftewel samen knipperen ze 5 keer en apart 3 keer is code E53
-Laat nu de twee toetsen los, MET DISPLAY;Het apparaat moet uitgeschakeld zijn. Het apparaat inschakelen, door de programmaschakelaar één positie met de wijzers van de klok mee verder te draaien. Druk dan tegelijk de toets START/PAUZE en de toets links ervan (ongeacht configuratie van de elektronica) in. De toetsen ingedrukt houden, tot de LED´s beginnen te knipperen en een signaaltoon weerklinkt. Je krijgt nu de foutcode in beeld

Soms moet je dan nog een extra handeling doen omdat er dan nog niets in beeld verschijnt in dat geval gewoon verder gaan zoals hieronder beschreven;
Draai nu de keuze schakelaar 11 posities met de klok mee bewegen .
Je krijgt nu de specifieke code (let op kan in voorkomend geval minder dan 11 zijn)
-Draai de programmaknop naar de voorlaatste positie (centrifugeren) ,
-Je kan nu, indien aanwezig, de foutcode uitlezen. ,

Om deze te wissen, draai de programmaknop naar de laatste positie (kort centrifugeren) en houd de toetsen inweken en voorwassen ingedrukt, totdat de programma-verloopleds oplichten, hierna de twee toetsen weer loslaten.

-Draai de programmaknop nu weer naar de UIT positie.
Info

Helaas
Als ik 1 stapje met de klok meedraai (verlichting)begint hij al te tikkeren, en knipperen.
Als ik vervolgens start en de knop links daarvan indruk gaat het LCD helemaal uit
En tikkert hij nog sneller. (vergelijkbaar aan het gedrag als ik de deur open zet)
Ik kan dus geen foutcode uitlezen !!
Info

dat is jammer, komt er wel 230V binnen bij de printplaat of zitten er slechte contacten op de printplaat?
gaat de droger uit zichzelf tikken of pas als je aan de schakelaar draait?
ik heb 2 maand terug een wasmachine gerepareerd met rare storing,
heb toen de contacten op de printplaat voorzien van een beetje extra tin en hij loopt weer als een zonnetje,
jouw storing klinkt ook als een  slecht contact ergens     
Info


Vanavond de print doorsolderenKijken wat hij dan doet.
Info

Gefixed !!! 

Condensator naast R76 defect Vervangen en hij doet het weer
Bedankt voor het meedenken !!
En de tips
Info


dat is mooi 
Info

Nice!
Hoe heb je het ontdekt?

Zodat anderen er later ook nog iets aan hebben als ze dit topic terug lezen 
Info

Omdat de droger na een hele poos zonder spanning te hebben gestaan het heel even deed.
En korte tijd daarna begon te knipperen en tikkeren deed mij vermoeden dat het om een defecte condensator ging.
Daarom heb ik de condensatoren op het printje doorgemeten.
En de defecte condensator gevonden.
Vervangen en hij draait weer als een nieuwe !!
Gesloten