Siemens WTXL2402 droogt niet meer

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
Info


Onze Siemens TXL 2402 condensdroger droogt niet meer.Ik heb condensor, opvangbak, voeler en pluizenfilter goed schoongemaakt. Er zat wel wat vuil in de condensor. Achter de condensor zat weinig tot geen stof. Er komt geen vocht in de opvangbak. Tevens wordt de was niet warm.Ik heb de achterkant van de machine afgehaald en wanneer ik hem aanzet lijkt het verwarmingselement 1 a 2 minuten warm te worden en daarna weer koud.Tevens zijn er geen lampjes die gaan knipperen.De rode knop van maximaal thermostaat heb ik meerdere malen ingedrukt, maar merk geen verschil. Vermoed dat die niet uitgeschakeld is.Ook heb ik het drogen getest met een tijd gestuurd programma en beschermkap aan de achterkant er af omdat je dan als het goed is de vochtmeting kan omzeilen.Wanneer ik dan mijn hand op de beschermkap van het verwarmingselement leg voel ik dat hij warm wordt , maar ook nu voor maar 1 a 2 minuten.
Info


halloer is een grote kans dat bij dit model de verwarmingsrelais op de module los zitde module zit achter de bediendingknop verstoptvr gr herman witgoed
Info


had vandaag soort gelijk probleem met mijn droger WTXL2402. Werd wel warm maar beperkt. Bleek een soldering van het relais te zijn (zoals hiervoor gemeld).werkwijze:1. boven en achterplaat eraf: en kap in het midden eraf halen, dit is element en beveiliging. Linksonder de connector los geschroeft en afgekoppeld. De elementen doorgemeten bij mij waren ze 29 en 76 ohm (schema staat op kap) en dit klopt voor 1800 en 700 Watt. De NTC getest (was iets van 20K en in een kopje heetwater zakte hij naar iets van 10-15K). Rode knop (de reset) ingedrukt maar is eigenlijk niet nodig want ik meet een verbinding met een weerstandswaarde die klopt met de waardes op de kap. Kortom element is goed en werkt.2. voor het bediengspaneel eraf geklikt (vanaf onderkant, anders ff googlen op video "bosch dryer belt"). Fotootje van de stekkers gemaakt en alles eraf gehaald. Printplaat met beschermkap uit paneel geklikt, en vervolgens de beschermkap eraf gehaald. De oranje blokjes (bij mij) naast de aansluitklemmen zijn de relais. Check anders even bij aansluiting van element (zie connector afkoppelen bij punt1): de kleur van de connector/draad. Bij mij was deze paars/rood, controleer de plek van de aansluitklemmen en relais waar deze kleur combi zat. Bijlage laat zien hoe het er bij mij uitzag. Lijkt me duidelijk  Even een 1,5mm eletro draad langs gesoldeerd en hij werkte weer als een treintje  Hopelijk heeft de volgende hier wat aan....
Gesloten