Candy 507B doet helemaal niets meer

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
Info


Drie weken geleden kreeg ik van een kennis een Candy 506B wasdroger. Die was wel 5 jaar oud maar zelden tot nooit gebruikt. In mijn huishouden staat dat ding bijna onafgebroken te draaien. Na een week wilde de trommel niet meer draaien. Ik heb toen de aanloop condensator vervangen en de wasdroger deed het weer als een zonnetje. Wel kwam er een 7µ condensator uit maar omdat er in de service manual stond dat er een 8µ condensator in hoort, heb ik er dan ook een 8µ ingedaan.Een week later echter stopte de wasdroger er zomaar mee. Alle lampjes uit en hij is niet meer aan te krijgen. De printplaat krijgt stroom en ziet er verder prima uit. Geen donkere (brand) vlekken of zo. Geen overduidelijk losse soldeercontacten. Ik heb verder niets doorgemeten. Misschien zie ik iets eenvoudigs over het hoofd.Iemand tips?
Info


ik denk dat jij hetzelfde probleem hebt als veel anderen hier op het forum, alleen heb ik de printplaat van een candy nog niet voorbij zien komen zou je een paar duidelijke foto's kunnen maken van de voor en achterkant van de printplaat en hier plaatsen of anders ergens op het internet plaatsen en de link hier neer zettenwaarschijnlijk is bij jou ook de LNK304PN of GN op geblazen en een weerstandje opgeblazenen misschien een paar componenten meer maar dat kunnen we misschien aan de hand van de foto's zien
Info


Ik zal vanmiddag foto's maken en ze hier neerzetten.
Info


Ok, hier dan de foto's.
Info


En deze ook nog.
Info


die rode vlek op de lnk304 zat er denk ik al maar daar middenin zit volgens mij een mooi smeltplekje ik zal vanavond de componenten wel omcirkelen welke ik denk dat vervangen moeten worden
Info


ik heb de componenten omcirkeld waarvan ik vermoed dat ze vervangen moeten worden deze componenten liggen op de route van het relais naar de omvormer (lnk304pn) @HaZee zou jij hier ook even een blik op kunnen werpen ik kan alleen de waarde van de weerstand niet bepalen,heb je een multimeter en kun je dan de weerstand dan even doormetenen even afwachten wat hazee hiervan denkt
Info


Ik heb dat zwarte vlekje weg gekrabt en vond er geen beschadiging onder (foto 1). Ik heb ook de weerstanden (op de print) doorgemeten en over alle weerstanden mat ik een weerstand maar over de omcirkelde weerstand (foto 2) mat ik een oneindige weerstand. Bij nadere inspectie bleek de weerstand verkleurd en bleek er een barst in te zitten (foto 3). Het nadeel is dat ik door de verkleuring niet meer kan zien wat voor weerstand het is.
Info


die weerstand is zeker kapot en ik denk dat hij tussen de 60 en de 70 ohm(uitgaande van goud-zwart-...-blauw) is en er word geadviseerd om een stapje hoger te gaan zitten om dit in de toekomst te voorkomen(100 ohm brandvrije weerstand)je kunt alleen de weerstand vervangen en kijken wat er gebeurd maar bij de klachten die jij hebt zijn tot nu toe altijd de lnk304 kapot incl de beveiligingsweerstand en soms een inductor maar die zie ik op jouw print niet zitten.ik wacht de reactie van HaZee nog even af
Info


Ik heb van de drie omcirkelde componenten de weerstand en de diode doorgemeten en deze zijn alle twee nog goed. De defecte weerstand heb ik vervangen maar die fikte er onmiddellijk weer uit toen ik de stekker er in deed.De LNK304PN heb ik nog niet vervangen. Kan een defecte LNK304PN er voor zorgen dat die weerstand doorbrandt?
Info


dat kan heel goed, die weerstand is de zogenaamde zekering en die lnk304pn is een omvormer die zet 230 volt om naar 12 volt en als weerstand kan je beter een brandvrije weerstand gebruiken want een brandende weerstand in een droger wil je niet hebben , kijk is op http://www.maakmijnwitgoed.nl/ daar kan je de componenten bestellen en er staat ook een handleiding opje hoeft ook niet altijd schade te zien aan de lnk304pn maar als de droger opeens dood is dan is tot nu toe altijd de lnk304 defect, ik heb nog even iets verder gekeken (zie afbeelding) jouw defecte weerstand zit vooraan in het circuit
Info


Succes!  Ik heb zowel de weerstand al de LNK304PN vervangen en de droger doet het weer!
Info


dat is hartstikke mooi en wat betreft die aanloopcondensator, ik heb me laten vertellen dat als je er een iets zwaardere inzet dat dat geen probleem is maar een lichtere welen als er een kortsluiting in de lnk zit word daardoor de weerstand opgeblazen want een kortsluiting vraagt veel meer stroom dan dat er normaal door de weerstand gaat en daarom word deze opgeblazen
Info


Top, daar doen we het voor! Sorry voor de late reactie, was even paar dagen weg ;-)Mbt het plekje op de LNK304PN; die is wel degelijk stuk (maar dat wist je al want na vervangen werkt het weer ) Het smeltplekje zit echter niet bovenop, maar boven pootje 2 van links aan de onderkant van foto Candy_001
Gesloten