Bosch WTW87562NL/02 E90 storing

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Plaats reactie
JHO
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mar 2022, 22:45

Bosch WTW87562NL/02 E90 storing

Bij aanzetten van de droger en je start een programma hoor je de relais 3 x klinken en daarna komt de storing E90.
De printplaat is al weg geweest voor E90 reparatie en daarna heeft hij het 4 keer gedaan en nu komt hij weer met dezelfde storing.
Iemand een idee ?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Welke printplaat is gerepareerd?
En wat hebben ze er aan gedaan?
Want de info die ik heb, komt neer op het testen van eventuele verkleefde relais.
Het nakijken van de bekabeling op aardsluiting
Aardsluiting van een der componenten.
En als oplossing wordt gegeven het vervangen van de powerprintkaart of de bedieningsmodule.
Dus ik zou de bekabeling eens helemaal nalopen of er een kabel niet door geschavield is en aardsluiting maakt op een scherpe kant.
Keer de stekker eens om blijft hij de fout nog geven?
Voor de rest gaat mijn grootste verdenking richting relais.
Verder zou ik beide printen eens goed onderhanden nemen en met een stevige kwast met alcohol reinigen.
Het vervangen van de relais kan de zaak ook oplossen en is niet de duurste ingreep.
Maar deze storing staat zo breed omschreven, dat je erg veel kanten op kunt.
Graag wat foto's volgens deze gebruiksaanwijzing op het forum plaatsen
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JHO
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mar 2022, 22:45

Lampje alvast bedankt voor je reactie.
Ik heb foto's in de bijlage gezet.
De 2 relais die rood omcirkeld zijn vervangen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Het is op dit moment overal een probleem om aan de juiste relais te komen. En dat is hier dus ook zichtbaar.
Want de relais hebben een maximale schakelvoltage van 125 volt en ik denk dat je het daar moet zoeken. Dit moet wel 250 volt zijn.
Ik zou je willen adviseren om alle relais te vervangen.
De 4 onderste kun je bestellen bij de webshop, die we speciaal aangelegd hebben om de forum leden te kunnen helpen.

Relais 9v 10A alleen NO
Dit zijn wel relais met alleen een maakkontakt.
Dus even kijken of jouw relais 4 of 5 pootjes hebben die aangesloten zijn. (Waarschijnlijk 4 pootjes)

De 9 volt versies die Bosch gebruikt is in de witgoedsector helaas een incourant voltage en heb ik ze alleen bij Euromaxx kunnen vinden.
Alle andere adresjes hebben geen voorraad.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JHO
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mar 2022, 22:45

beste lampje,

ik heb de droger gecontroleerd op aardfouten en op beschadigingen in de bekabeling en hier zie ik geen fouten.
ik heb de onderste 4 relais besteld en ik heb een biertje gedoneerd .

als ze zijn geplaatst geef ik weer een update.

gr,

jan
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dank je wel Jan,
Heb je de stekker nog omgedraaid en maakte dat wat uit?

Ik ben benieuwd.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JHO
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mar 2022, 22:45

Heb de 4 relais vervangen en het probleem is nog steeds hetzelfde. 😅
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Je hebt nog geen antwoord gegeven op de vraag of de stekker omdraaien wat uitmaakt?
En men geeft bij de foutcodes de relais aan als mogelijke oorzaak, maar dan zijn er nog 3, die niet aan de beurt zijn geweest.
Het is waardeloos dat er zulke ruime definities zijn voor de foutcodes.
Want ook hebben zij het over twee printen, terwijl jij je alleen op een print gefocust hebt. Het is voor mij ook koffiedik kijken.
Maar zou het aan de andere print kunnen liggen?
Zou je kunnen bepalen welk relais of er klappert? Zoals je beschrijft in je eerste posting, misschien dat we daar wat mee kunnen lokaliseren.
Dat kun je het beste doen met een schroevendraaier tegen de behuizing en het heft tegen je oor.
Kijk wel uit met de print, als hij onder spanning staat want deze spanningen zijn niet ongevaarlijk.

Maak ook eens wat foto's van de soldeerzijde speciaal in close up bij de relais. En plaats die foto's ongecomprimeerd op bijv. google photo's en plaats de link hier.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Plaats reactie