AEG T72270AC printplaat defect Foutcode EHO

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Plaats reactie
MRS
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 feb 2022, 18:43

We hebben een AEG (Model T72270AC) met foutmelding EH0. Een reparateur zei dat deze niet meer te solderen is, ik kan geen foto uploaden (ik krijg het niet onder de 1MB). Maar kan ik de foto naar iemand sturen zodat je kan kijken of jij iets geks ziet?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MRS
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 feb 2022, 18:43

Het is gelukt om het onder de 1 MB te krijgen zie bijgaand foto
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik ben wel benieuwd op welke basis de monteur tot deze conclusie kwam?
Was hij niet kundig genoeg om de print te repareren?

Helaas kan ik met deze foto weinig, want ik kan hem niet uitvergroten en zie dus niets op het gebied van haarscheuren of koude lassen.
Maar je hebt mazzel, dit is een bekende fout.
EHO stelt dat de spanning te laag is. Dat kan aan de huisinstallatie liggen, maar uit ervaring weet ik dat dit betekent dat het veiligheidsrelais defect is.
Dus hoef ik niet naar haarscheuren te zoeken. En moet je het enige relais wat rechthoekig is vervangen.

Powerrelais vervanger van Omron G2RL-1A-E-CF
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MRS
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 feb 2022, 18:43

Super, dank je wel. De monteur vond het gevaarlijk om te repareren omdat hij vaak heeft vernomen dat het herstel vaak maar van korte duur is. Is dat ook jou ervaring?

Ik heb wat witgoed zaken gebeld en niemand repareert een onderdeeltje op het model. Wat voor zaken kunnen dit repareren?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dat is helaas een gebrek aan vakmanschap, want het vervangen van een relais is geen raketwetenschap.
Wat wel klopt is, omdat dit soort slechte vakmensen denkt dat het opnieuw solderen van een los gebrand relais de zaak op zal lossen, dat is pertinent fout.
Want dit soort knutselaars begrijpt niet, dat je de bron moet aanpakken en dat is het relais, dat versleten contacten heeft, gewoon moet vervangen.
Want kijk dit filmpje maar eens:
Relais (verbrand) vervangen, open slijpen voor onderzoek oorzaak


Het relais wat jij moet hebben, kost ik dacht 4,50 euro.
Maar een complete print is vaak rond de 200 euro.
En het wisselen daarvan is helaas de standaard geworden.
Van alle machines die ik de laatste 5 jaar weer tot leven heb gewekt, is er nog geen een terug gekomen met klachten.
En de kosten van onderdelen zijn vaak minder als 7 euro.
Als je een electronicamonteur kunt vinden, die kan dit solderen, dan is dat zo te fixen.
Ook zou je eens kunnen informeren bij een repaircafe in jouw buurt.
Vraag wel of er iemand kundig is in dit soort werk, want dat verschilt nog wel eens.
Ook kun je voor de reparatie terecht bij een van de printreparatiebedrijven, die dit voor een redelijke prijs voor je willen doen.
Als je niet handig bent met de soldeerbout, begin er dan niet aan om het zelf te doen, neem dan de beslissing over het uitbesteden vooraf.
Want zij zitten niet te wachten op "mislukte baksels".

Printplaatreparateurs

Voor het goed en vakkundig solderen raad ik een perfecte flux aan om het solderen vlekkeloos te laten verlopen.

Soldeerfluxpasta Mechanic MCN-UV80  Flux 50 gram
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MRS
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 feb 2022, 18:43

Thanks voor je snelle antwoorden, ik heb biertje aan bedrag overgemaakt :) hopelijk kan ik iemand vinden.

Fijne dag,

Martijn
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Bij jou in de buurt zitten een aantal repaircafe's die ,zoals ik beoordelen kan, vrij veel activiteiten hebben en denk ik dat de kans groot is dat je daar iemand vindt.
Dus bestel de onderdelen maar en neem ze mee.
En bedankt voor het biertje.
Dat zal smaken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Plaats reactie