Zanussi ZDH8333P Foutcode E71

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Plaats reactie
DKT
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 dec 2020, 14:46

Zanussi ZDH8333P 91609740200

deze droogkast geeft de melding E71
heb de module verwijderd en de bekabeling van de voelers vooraan gecontroleerd maar deze zijn oké, de droogkast draait wel maar de compressor voor het verwarmen slaat niet aan
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Welke sensor heb je bekeken?
Kun je daar eens een foto van maken?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
DKT
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 dec 2020, 14:46

de sensor die in de deur zitten of beter gezegd de twee plaatjes die de vochtigheid van de was meten heb ik gecontroleerd of dat er geen onderbreking is naar de printplaat ik heb deze ook gereinigd
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dan zit je verkeerd. want de foutcode geeft aan dat je een probleem hebt met de NTC die de temperatuur meet, die de compressor indirect aan moet sturen.
Als je de compressor opzoekt aan de rechterzijde dan zit hij ergens op de uitgangsleiding van de compressor aangesloten.
Of er is een plug of verbinding los.
Deze sensor is door te meten, maar dan moet ik wel de codering kennen die er op gedrukt staat.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
DKT
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 dec 2020, 14:46

bedankt voor de informatie ik heb het op gezocht en het klopt deze ntc moet een waarde hebben van 6000ohm en deze heeft een waarde van 128ohm
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Als hij zo laag meet, dan denkt de processor dat compressor zeer heet is en is het dus wel logisch dat hij niet draait.
6 Kohm is voor mij een vreemde waarde voor een Electrolux machine .
Wat staat er voor codering op?
Maar hij is wel stuk.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
DKT
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 dec 2020, 14:46

IMG_20220211_111050.jpg
beste (in bijlage) dit is de NTC, die in de droogkasten van AEG en Zanussi worden gebruikt, en daar wordt in vermeld, dat deze bij een temperatuur van 21 graden +/- 6000 ohm moet zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

NTC weerstand 4K8.png
NTC 4K8-1-pijl.png
NTC's hebben een codering die de weerstand noemt bij 25 graden. Dus zal dit een een NTC zijn van 4, 8Kohm (in datasheet) en die codering staat er dan ook op.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
DKT
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 dec 2020, 14:46

bedankt voor de informatie op deze NTC staat een andere codering124204110 maar U heeft gelijk hij is stuk
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik vind bij Zanussi aan de hand van het PNC nummer een toch iets ander onderdeel nummer 1242941118
https://shop.zanussi.nl/wassen/drogers/ ... 1242941118 prijs 29,20

Kom je nog vrij goedkoop uit.

Jouw nummer kom ik nergens tegen, misschien slecht te zien op de component?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja, als ik dan naar de tabel kijk, dan ziet hij een temperatuur van 135 graden, logisch dat de compressor dan niet meer loopt.
Want volgens het fotootje, wat je plaatste, schakelt hij bij katoen boven de 85 graden uit en onder de 80 graden weer in.

Dus zal de machine na vervanging het wel weer doen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Plaats reactie