Bosch WTE84170NL/05 lampjes: drogen, strijkdroog en losmaken/klaar.

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
Info

Hallo,
Wij zijn in het bezit van een Bosch maxx 6 sensitive wasdroger, die sinds enkele weken regelmatig problemen geeft.

De droger begint te draaien maar stopt dan vrij vlot en maakt een pompend geluid.

Daarna stopt hij helemaal en knipperen de lampjes: drogen, strijkdroog en losmaken/klaar.
Weet iemand wat het probleem kan zijn?

Vriendelijke groet,

Annick
Info


Wat is het type nummer zoals in de deur(rand) staat vermeld?Maxx 6 sensitive is een modellen lijn.
Info


Hallo Harry,Het nummer is: WTE 84170NL/05 FD 8704 200125.Het rare is dat hij soms hele dagen dienst weigert en soms zo weer een paar wassen achter elkaar droogt.Vriendelijke groet,Annick
Info

Deze melding wordt door Siemens/Bosch omschreven als probleem met de besturingselektronica, vervang deze.

Dit kan altijd nog....

Verwijder bovenblad en demonteer de elektronica module.

Controleer deze op losse contacten, vooral bij de relais.
Info

Hallo,
Wij hebben ook een Bosch maxx 6 sensitive wasdroger met een soortgelijk probleem.

De wasdroger begint ook gewoon te draaien ,maar na een kwartiertje ofzo stopt hij.

Bij ons gaat het lampje van reservoir knipperen, terwijl het reservoir niet wordt gebruikt.

Er is een directe aansluiting op de afvoer van de wasmachine.

We hebben de filters goed schoongemaakt en ook de afvoer en het slangetje dat in de afvoer gaat.

Dit bracht geen oplossing...helaas.
Wie weet de oplossing?
Vriendelijke groeten, Marjaps

ons typenummer is:E Nr. WTE863DONL/03FD8604 200633
Info


Verwijder boven en zijkanten.Volg de slang, je komt bij een pompje uit.Maak deze goed schoon en de slangen hieraan ook.
Info


hallo harry ik heb ook een zelfde wasdroger als hier boven vermeld alleen bij mij gaat het lampje filter brande ook al na 2 minuten terwijl ik ook alle filters die er in zitten heb schoon gemaakt [2 stuks] 1 in de deur en 1 klein filter rechts onder in soort luchtfilter wat te doen
Info

Er van uitgaande dat de trommel wel draait betekent dit dat de droger oververhit raakt of dat een van de sensoren niet werkt.

Controleer het verwarmingselement (achterzijde) op stof ophoping en maak beide sensoren die daar zitten stof vrij.

Onder het filter in de deur rand zit ook een sensor (rechts onderaan).

Zorg dat deze ook stof vrij is.

Mogelijk zit er in het luchtkanaal tussen voorkant en achterkant ook nog een sensor.
Info

Hallo Harry O,
Ja zo als ik het kan zien/leest is dit type droogautomaat Bosch Maxx 6 Sensitive een miskleun:
E nr:WTE84170NL/02 FD nr: 8601 201325.
Wij hebben precies de zelfde problemen, lampje brandt condenswaterreservoir is vol, terwijl deze leeg is.
Bosch online voor advies gevraagd, moesten terug bellen, werd van de ene afdeling naar de andere afdeling doorgeschakeld , totdat wij een mejuffrouw aan de telefoon kregen.
Ja dan moet er maar een monteur langs komen a 60,-voorrijdkosten en dan nog het materiaal.
Nou dank u kijk wel even zelf, maar wil wel advies hebben,
weer naar een andere afdeling, toen maar de telefoon erop gegooid.
Gaan wij een andere kopen...of de achterplaat en zijkant/bovenplaat eraf halen?
Uw advies graag?
Roy K
Info


Bovenkant en linker zijkant er af.Volg de slang en je ziet de pomp.Verwijder en open de pomp en maak deze schoon.Maak de vlotter ook goed schoon.Maak de ruimte waar de vlotter en pomp in hangt ook goed schoon, als hier stof achter blijft heb je het probleem zo weer.Maak ook gelijk de slangen schoon.De oorzaak zit in het dicht slibben van de pomp door een conbinatie van fijn stof en wasverzachter. Dit geeft een kleverige substantie die alles dicht smeert. Dit probleem is niet Bosch/Siemens gerelateerd maar treed ook op de andere merken zoals AEG/Electrolux en Whirlpool.Advies: vaker de condensor/luchtkoeler reinigen en de ruimte hiervan uit zuigen/vegen en geen extra wasverzachter gebruiken voor was wat in de droger gaat.
Info

Hallo,
Onze Bosch wte84170 gaat helemaal niet meer aan.
Eerst ging het lampje nog na 1 minuut, later na 2 minuten en nu helemaal niet meer branden.
220v komt binnen tot op de print. Deze al gecontroleerd en gesoldeerd op bepaalde punten.
Wie heeft er nog tips,

MvgJohn
Info

Je bent niet de enige met dit probleem, zie ook WTE86100nl/02
Ik zie deze vragen ook op andere doe het zelf sites voorbij komen maar nog niemend heeft een echte oplossing gevonden.

Kun je als test de elektronica module eens warm maken met een haardroger en het dan proberen?
Info

Bedankt voor de reactie. Ik zal die andere items ook lezen en de fohn erop.

Hij doet het nu toch niet dus wie weet.

John
Info

Hallo
Goede tip, de fohn erop zetten.
Er komt weer leven in de wasdroger.
Hij begint stotterend te draaien.
k zal de print nogmaals geheel solderen, kijken of het lukt.

Bedankt zover en wordt vervolgd...John
Info

Hallo weer,
De print solderen geeft geen resultaat.
Zodra ik de fohn er weer op zet gaan de lampjes onregelmatig knipperen en soms draait de trommel een paar slagen.
Je hoort de relais rammelen.
Een draadbreuk kan ik niet ontdekken.
Ook op het relais tikken werkt niet.
Er zitten 3 dezelfde relais op de print en 1 andere.
Ik ga de 3 relais met elkaar omwisselen en kijken wat er gebeurt.

John
Info


Kun je een duidelijke foto maken van de voor en achter zijde van de print plaat en deze ergens neer zetten waar ik ze kan zien.Tevens graag alle nummers die op de module behuizing staan vermelden.Ik denk dat ik weet waar je moet zoeken maar met een foto werkt dit eenvoudiger.
Info

Ook wij hebben een Maxx6 sensitive wasdroger.
Na 5 jaar gaf hij problemen: na enkele minuten ging het lampje "reservoir"knipperen en kon je, als je de startknop indrukte, van voren af aan beginnen.
Kon op het forum geen bevredigend antwoord vinden en stond eigenlijk op het punt een nieuwe, goedkopere maar goed uit de test komende droger, te kopen.
Tot het moment dat mijn vrouw bij een witgoedzaak in ons dorp binnenstapte en van een "jong broekie" te horen kreeg:
O, ik weet het al!!. Als je het grote metalen filter linksonderin eruit trekt zie je achterin op de bodem een, door twee nippels vastgehouden, luikje.
Hieronder  zit de ingang naar de pomp en ook daar verzamelt zich droogstof dat op den duur een drab wordt die de doorstroom naar de pomp belemmert.
Na enige moeite het klepje verwijderd en de aanwezige drab eveneens.
Wat schetst onze verbazing: hij doet het weer optimaal en is in no time klaar met het programma!!

Bedankt jongeman!!.
Info

Graag wil ik hier nog iets bij vermelden.
Wij hebben ook zo een "geweldige" Bosch .
Ook deze had last van drab bij de inlaat van het reservoir.
Dit verwijderd en hij werkte weer enkele dagen.
Daarna opnieuw dezelfde fout.
De gehele machine gedemonteerd om dit te traceren.
Iets van 30 schroeven.
Wat blijkt : de luchtingang aan de rechterzijde van de voorkant daarachter bevind zich het schoepenrad deze zat volledig dicht gekoekt.
Probleem nu opgelost.
Wil wel vermelden dat de tijd van kwaliteit ook bij Bosch voorbij is, echt niet service vriendelijk gebouwd.

Tijd van demonteren en weer monteren anderhalf uur . 
Info

Herby en Richard2
Het antwoord op jullie probleem staat in dit topic...
Citaat Bovenkant en linker zijkant er af.
Volg de slang en je ziet de pomp.
Verwijder en open de pomp en maak deze schoon.
Maak de vlotter ook goed schoon.
Maak de ruimte waar de vlotter en pomp in hangt ook goed schoon, als hier stof achter blijft heb je het probleem zo weer.
Maak ook gelijk de slangen schoon.
De oorzaak zit in het dicht slibben van de pomp door een combinatie van fijn stof en wasverzachter.
Dit geeft een kleverige substantie die alles dicht smeert.
Dit probleem is niet Bosch/Siemens gerelateerd maar treed ook op de andere merken zoals AEG/Electrolux en Whirlpool.
Advies: vaker de condensor/luchtkoeler reinigen en de ruimte hiervan uit zuigen/vegen en geen extra wasverzachter gebruiken voor was wat in de droger gaat.

Aanvulling: als je geen wasverzachter gebruikt dan gebruik je mogelijk te veel vloeibaar zeep.

Gebruik minder zeep of laat de machine een keer extra spoelen en centrifugeren.
Info

Beste Harry,

Wij zijn in het bezit van een avantixx6 (WTW84360NL) warmtepompdroger en geeft ook dezelfde storing van het waterreservoir na een 10-tal minuten draaien terwijl het reservoir nagenoeg leeg is?

Heeft dit ook te maken met het dichtslippen van de afvoerpomp
Info

HarryO is niet meer actief op dit forum ,
maar het is heel goed mogelijk dat dat het probleem is als de droger het water niet meer door de leiding kan drukken denkt ie dat het reservoir vol is
welke toevoeging staat er achter het E.nr. achter de /volgens mij zit het afvoergedeelte aan de linkerkant van de droger als je het zijpaneel eraf haalt en de boel eens goed schoonmaakt heb je kans dat het weer verholpen is
Info


Dag Benny,Het volledige nr is: WTW84360NL/10 FD9208 200147.De droger is 3 á 4 jaar oud.Dank alvast voor de info.
Info


ik kan uit de onderdelentekening niet echt wijs worden waar de pomp precies zit, maar als je de panelen er allemaal afhaalt begin je vanaf het opvangreservoir en dan zo de weg terug alles te controleren/schoonmaken en dan kom je vanzelf bij de pomp uit
Info

Benny,
Beide zijplaten gedemonteerd.
Pomp zat aan de rechterzijde van de droger.
Was moeilijk bereikbaar.
Zit achter motor en warmtepomp
Slang zelf was schoon.
Pomp was vervuild en in het reservoir waar de pomp op gemonteerd zit was ook behoorlijk smerig.
Naast de pomp zit ook nog een levelswitch die schakelt op basis van geleidbaarheid.
Op beide sensoren zat behoorlijk wat smerigheid.
Alles terug gemonteerd.
Droger heeft inmiddels één droogbeurt gedaan van 1,5 uur zonder problemen!
Info

Dat is mooi om te horen, misschien heb je het al gelezen op dit forum, maar probeer was met wasverzachter niet in de droger te doen en/of minder vloeibaar wasmiddel gebruiken
Ik hoop dat je er nog jaren plezier van hebt
Gesloten