Ga naar inhoud

Electrolux EDP2074PEW wasdroger doet niets meer


Aanbevolen berichten

Beste experts,

Ralf hier, met een koppige Electrolux; graag jullie hulp!

Een inleiding;

Onze wasdroger doet sinds kort helemaal niets meer.

Het betreft een Electrolux EDP2074PEW. Type: TC09H54HW

Product nummer: 916 097 012 00 Serienummer: 41407299

We hebben ‘m nog geen 100 keer gebruikt in de afgelopen 8 jaar. De laatste was kwam klam uit de droger. Het apparaat stond uit. Mogelijk ie tijdens het proces gestopt, of het droogprogramma te kort geweest. Hoe dan ook: hij doet niets. Stopcontact etc gecheckt; allemaal in orde. Het apparaat geeft geen kik na een draai aan de keuzeknop (er zit geen losse aan / uit schakelaar op; dit is de draaiknop)

Dan ga je googlen, want ik ga zo’n jong gebruikt apparaat niet zomaar vervangen. Hoofdverdachten: de bekende IC, in dit geval een LNK364GN en een weerstand. Vervolgens de voedingsprint gedemonteerd. Deze bevind zich rechtsbovenin de droger.

Ik lees dat deze componenten soms zichtbaar zijn doorgebrand. Dat was bij mijn Electrolux niet het geval. Beide componenten zagen er nog gaaf uit. De veiligheidsweerstand was ook nog goed; ik meette 47 ohm. Toch besloten een nieuwe LNK en weestand (100 ohm) te bestellen en beiden vervangen, want het kan zomaar zijn dat er toch iets mis is in de LNK.

De oude LNK heb ik voorzichtig losgesneden; daarna kon ik de restanten op de printplaat gemakkelijk lossolderen. Nieuwe LNK geplaatst evenals de weerstand. Dit ging soepel.

Helaas doet de machine nog steeds niets. Anticlimax dus!

Print nogmaals bekeken; ik zie niets geks. Ik heb ook mijn soldeerwerk doorgemeten; alle pootjes maken goed contact

Kan ik nog wat checks of metingen doen om e.e.a. uit te sluiten? Graag jullie hulp…

Groeten, Ralf
Link naar reactie
  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste Ralfons,
Ja als de machine helemaal dood is dan is het vaak het beruchte duo dat de geest gegeven heeft.
Maar, hoewel het niet vaak voorkomt, gaat ook wel een smoorspoeltje of een diode in dit circuit er ook aan. Het smoorspoeltje krijgt dan kleine wratjes en de diode is defect.
Om dat zeker te stellen moet je hem er uit solderen, want je weet nooit door welk circuit of je heen meet.
Ook zal het niet de eerste keer zijn dat een LNK bij het solderen defect raakt, omdat het niet snel genoeg gebeurt.
Want het is natuurlijk geen dagelijks werk.
Ik zelf werk nooit zonder deze Soldeerfluxpasta Mechanic MCN-UV80  
dat werkt als een speer.
Bekijk dit filmpje maar eens. LNK/TNY Solderen - de techniek van slepend solderen bij vervanging van LNK/TNY verschil in schone en niet schone printsporen


De foto's zijn mooi, maar helaas kan ik er weinig mee, omdat ik ze niet kan uitvergroten,
Graag wat foto's  op het forum plaatsen

En dan ook graag wat close up foto's van de soldeerzijde van de print, waar ook de keuzeschakelaar en de relais de aandacht moeten krijgen.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Beste Lampje,

Dank voor je snelle reactie en fijn dat je wilt meedenken.
Laten we beginnen met goede foto's.

Ik heb ze in deze map gezet. Hopelijk kan je hier meer mee:

https://drive.google.com/drive/folders/1ni81-IcVGEti_FDkDhaSW9XyAnOrCDXH?usp=sharing

Goede tips ook over het solderen. Mooie truc ook voor het desolderen! Ik heb wel eens vaker kleine IC's overgezet, bijvoorbeeld in autoradio's om zo de code bij de auto te kunnen houden; altijd met succes.
De print na de-solderen voorbereid met fluxpasta, ic erop gelegd en met een kleine bout, 15 Watt eerst de hoeken aangestipt. Daarna alle pootjes nagestreken. Wil niet zeggen dat ie niet te warm is geworden natuurlijk.

Goed. De LNK checken.
Ik heb de oude LNK bewaard en gemeten: Met de min- probe van de multimeter op de Drain: Weerstand van > 2000K ohm. Andersom: geen verbinding.
Als ik de Nieuwe LNK meet, nog op de printplaat: op beide manieren: oplopende weerstand.
Gemeten met een voordelige multimeter; ik ga eens investeren in een degelijk apparaat.

Kunnen we zo een stap verder?

Groeten, Ralf
Link naar reactie
Heb je jezelf wel geaard?
Deze chips hebben meetbare en niet meetbare storingen, dat maakt het storing zoeken zo moeilijk.
Maar intussen er zo veel ervaring mee opgebouwd en gelukkig zijn ze niet duur en kun je een keer gokken zonder failliet te gaan.
Ik vindt oplopende weerstand aan beide zijden zorgelijk.
Is de weerstand nog wel in leven?

Of dit aan je meter ligt weet ik niet.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Ik heb mezelf niet geaard.. Gegokt dat dat moest kunnen...
De weerstand meet 99,6 ohm. Die lijkt oké. De weerstand die er origineel op zat geeft 47,2 om. Ze zijn beiden nog goed dus.
Op alle 4 de source pinnen van de LNK loopt de ohmwaarde op de multimeter omhoog ( met een probe op de Drain). Ook van BP naar D trouwens.

Andere metingen die ik nog kan doen?

Bedankt weer!
Link naar reactie
Als je niet geaard bent, dan ben je een keer aan de beurt.

Ik hoor zo veel, net zoals jij, ik gok erop, want het gaat altijd goed.

Helaas is dat niet zo, want met het huidig gebruik van kunststoffen liggen statische ladingen op de loer en daar kunnen IC's echt niet tegen.

Ik vergelijk het altijd met het oversteken van een snelweg, zonder te kijken.
Dat kan lang goed gaan, omdat je gewoon mazzel hebt, dat er op dat moment geen auto voorbij komt.
Maar er komt een moment, dat die auto er wel is en dan ben je echt aan de beurt.
Dus koop zo'n polsband, ze kosten haast niets en een antistatische mat, waarop je werkt en je hebt nergens last van.

Ga niet lopen klooien met een aarddraad om je pols, want dat kan dodelijk zijn, omdat er dan geen ontladingsweerstand in de keten zit.



Ralf, als je de datasheet eens download, dan zie je in de voorbeelden dat men hier de voeding galvanisch scheidt, maar ook dat er in de primaire kring een forse afvlakcondensator zit.
Dus het zou wel kloppen dat de weerstandsmeting met beide polariteiten oploopt.
Om het zeker te stellen dat de spanning op de LNK aankomt zou ik eens controleren welke spanning of er op drain-source komt te staan.
Kijk wel uit, dit is 230 V en hangt aan het net.

[url=https://datasheetspdf.com/pdf-file/602602/PowerIntegrations/LNK364/1] Datasheet LNK 362-364[/url]

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Lampje, goed advies vwb de aarding, staat op de verlanglijst.

Goed om te lezen dat oplopende weerstand te verklaren is.

Kan je me helpen hoe ik meet of we 230 op de Drain - source hebben?? Print aansluiten in de droger. Stekker er in. Dan dus meten; Moet dat in DC als ik de datasheet goed lees? Een probe op een source, de ander op de drain?

Ralf
Link naar reactie
[attachment=1]velleman-velleman-vthh6-printplaathouder (1).jpg[/attachment] Het is veel makkelijker werken als je de print op de werkbank hebt liggen op een geisoleerde antistatische mat. Of in een printhouder hebt geplaatst.


[attachment=2]Vreemde voeding RA.jpg[/attachment]

Als je de print voedt met een losse voedingskabel met faston schuifstekkers kun je de keuze schakelaar zo op het net aansluiten en meten op de drain en source.
Nadat je de keuze schakelaar wel op een stand anders dan nul hebt geschakeld.


Als je in de datasheet kijkt staan daar principeschema's hoe het basis ontwerp is.
Het zal niet altijd precies hetzelfde zijn, maar je hebt in ieder geval een houvast.
[attachment=0]Functie block diagram-pin+mosfet.png[/attachment] Het is een gelijkgerichte en afgevlakte gelijkstroom (DC) maar een waarschuwing is wel op zijn plaats.

Deze spanning kan zeer hoog worden tot rond de 400 volt, ben je daar niet in thuis, blijf er dan vanaf en laat de print repareren.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
De keuzeschakelaar bevind zich op een andere print, dus in de droger een test gedaan. Uiteraard de prints aan elkaar aangesloten.

Drain en Source gemeten, multimeter op DC, 600. Ik krijg geen strakke waarde. Het getal danst van 200 tot 600+. Ook op de AC stand. Check met multimeter in t stopcontact gedaan: stabiel op 234 V. Er lijkt dus wel stroom te komen naar het ic, maar die lijkt niet stabiel. Ik kreeg dit bij de keuzeknop op 0. Op een andere stand van de knop (aan) hetzelfde resultaat....
Link naar reactie
En wat is de spanning na het ontstoringsfilter bij de ingang van de machine, en wat komt er op de keuze schakelaar aan?
Ik vermoed dat er toch iets staat te knetteren en smoorspoelen de spanning omhoog jassen.

Dus successievelijk de spanningen even meten, dan moet er ergens wat gebeuren.
Ik vermoed een losse soldering, of een slechte connector of draadbreuk.
Hoe komt de spanning op de tweede kaart binnen, is die apart te voeden?

Maar het kan natuurlijk ook de mosfet in het IC zijn die raar doet, want het is een electronische schakelaar, die ook deze rare verschijnselen kan veroorzaken.
Dus als je niets kunt vinden in de keten, zou ik toch de chip nog maar eens vervangen.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Ik heb het idee dat we steeds een stapje verder komen. Dank tot zover nogmaals!

Ik heb voor de verduidelijking van de constructie nog wat foto's hieronder bijgevoegd.
Het netsnoer zit direct aangesloten op de print. Je moet me even helpen waar het ontstoringsfilter zit en hoe ik die nameet...

Voor wat betreft de bedieningsknop: Met een blauwe 4 aderige kabel is deze aangesloten op de voedingsprint. De losse draaiknop zit ook weer los aangesloten op het printje met de knoppen/ display. Ik kan wellicht meten wat er op de uitgangen van de voedingsprint / ingang van het bedieningspaneel staat: Hoe pak ik dat aan? Er is niet af te leiden wat wat moet zijn, Doen ze slim, die fabrikanten. Wellicht met jou expertise te achterhalen? De kabel voeding > bedieningspaneel is in ieder geval in orde.

Het IC is dus ook nog verdacht... Ik wil eerst bovenstaande checks proberen te doen. Geeft dat geen soelaas, dan bestel ik nog een LNK.
Link naar reactie
Ralf, uit de foto's blijkt nu dat Electrolux een volledig ander ontwerp heeft gemaakt bij deze machine.

Normaal komt de voeding kabel de machine binnen via het ontstoringsfilter wat daar op de achterwand zit.
Die zie ik nu niet.
Ook gaat de totaal voeding niet meer door de schakelaar die in de keuzeknop zit.
Als ik die bandkabels zie dan loopt daar geen 230 volt voeding over.
Op welke print zat de LNK?
Zou het kunnen dat er op beide printen een LNK zit?
De pluggen, hier op de printen geschoven, zijn moeilijk te bemeten omdat je er niet met de meetpennen bij komt.
Ik heb daar in eerste instantie Kopspelden gebruikt in samenhang met Hirschmann meetklemmen.
[attachment=1]Testspeld (2).jpg[/attachment]

En later banaanstekkers gemaakt, waar ik een naald in gesoldeerd heb. Dat heeft het voordeel dat je altijd door de lak isolatie of corrosie heen kunt prikken en je ook kunt meten in deze pluggen. Je steekt ze er eenvoudig tussen.

[attachment=0]Naaldmeetpen-(2).gif[/attachment] Maar om daar verder wat zinnigs over te kunnen zeggen, zal ik toch wat meer details moeten kunnen zien.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Ik denk dat we ons moeten concentreren op de bron. De voeding is niet goed.
Als ik de componenten op de eerste kaart zie, dan zie ik de voedingskabel die aangesloten is op de print en de 100 ohm weerstand die je vervangen hebt.
Daar zal een connectie zijn, want die zit als eerste in de stroomkring en dient ook als zekering.
Maar dan ben ik op zoek naar 2 of 4 diodes die de wisselstroom gelijk richten en de inductoren en elco's die het afvlak filter moeten zijn en die mogelijke componenten zie ik helemaal voorbij de trafo ver aan de LNK voorbij. en elektrisch gezien gaat de spanning dan pas naar de LNK.

Die connecties moeten waarschijnlijk aan de achterzijde duidelijk zijn.
Dus begin eens te meten of er een juiste spanning op de print aankomt.
Dat zal eerst wisselstroom zijn, maar na de gelijkrichters gelijkstroom.
Dit zijn spanningen die hoog zijn en gevaarlijk.

[attachment=0]LNK 362-364 galvanisch gescheiden meten.png[/attachment] dus probeer te meten welke aansluiting J2 is want die zit niet direct met de weerstand verbonden, hou deze als referentie en probeer te meten op de diverse punten.
Haal de elco's eens los en meet ze door met een multimeter, die ook capaciteit kan meten.
Want die kunnen ook doorslaan als ze een hoge spanning krijgen en instabiliteit van een schakeling veroorzaken.
Deze zijn makkelijk te vinden, omdat ze een hoge spanning moeten kunnen hebben, vaak zo rond de 450 volt wat er op staat.

Voed de print maar gewoon met een losse voeding zonder de rest aangesloten te hebben, wel ook de aarde aansluiten en vanuit een geaarde contactdoos werken.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Dag Lampje,
Dank weer voor je uitgebreide reactie en meedenken.
Mezelf blind gestaard op de printplaat en thuis commentaar "Ben je nou weer met die droger bezig?" -> Ja, ik heb me er behoorlijk in vastgebeten :) , en langzaam begin het schema hierboven te kunnen vertalen naar wat ik op de print zie. Leerzaam, maar complex!

Voor mij ter dubbelcheck:
1. Op de print zie ik twee diodes, inderdaad ver voorbij de LNK. Moet ik ook nog op zoek naar SMD diodes, die er dus heel anders uit zien?
2. Ik moet op zoek naar J2. Je wilt de meetwaarden weten van punt 1, 2, 3 en 4? Houd ik dan één pen van mijn multimeter op (nog te zoeken) punt 'J2', multimeter op 600 en dan punt 1,2,3 en 4 met de andere pen?
3. Kan jij uit het schema opmaken wat RF1 is? Is dit de door mij vervangen weerstand? Dan is de ohmse waarde in dit schema een andere...?
4. Op jouw schema; wat betekend het symbool bij L1 en L2? Is dat een spoel ofzo? De blauwe staande schijfjes op de print?
5. Elco's doormeten wordt met mijn huidige apparatuur nog een uitdaging...

- Losse voedingskabel heb ik inmiddels gemaakt.
Link naar reactie

Quote

Dag Lampje,
Dank weer voor je uitgebreide reactie en meedenken.
Mezelf blind gestaard op de printplaat en thuis commentaar "Ben je nou weer met die droger bezig?" -> Ja, ik heb me er behoorlijk in vastgebeten ? , en langzaam begin het schema hierboven te kunnen vertalen naar wat ik op de print zie. Leerzaam, maar complex!



Voor mij ter dubbelcheck:
1. Op de print zie ik twee diodes, inderdaad ver voorbij de LNK. Moet ik ook nog op zoek naar SMD diodes, die er dus heel anders uit zien?
Ik verwacht niet dat er SMD diodes in de hoofstroomkring zitten, maar zeker weten doe ik dat dus niet [/color]
2. Ik moet op zoek naar J2.

Dat is de plug met twee contacten die aan de voedingskabel zit, de ene J1 zit aan jouw weerstand de andere is dan voor dit doel de gemeenschappelijke, die je voor elke meting hetzelfde houdt[/color] Je wilt de meetwaarden weten van punt 1, 2, 3 en 4?
Houd ik dan één pen van mijn multimeter op (nog te zoeken) punt 'J2', multimeter op 600 en dan punt 1,2,3 en 4 met de andere pen? juist, voor de diodes op AC wisselstroom na de diodes op DC gelijkstroom
3. Kan jij uit het schema opmaken wat RF1 is? Is dit de door mij vervangen weerstand?
Dan is de ohmse waarde in dit schema een andere...? Ja dat is de weerstand die je vervangen hebt, en dit zijn de basiswaardes die de fabrikant voorstelt, maar als de gebruikende ontwerper er toch iets anders mee wil zoals een andere spanning willen genereren dan kunnen ze daarin afwijken
4. Op jouw schema; wat betekent het symbool bij L1 en L2? Is dat een spoel ofzo? De blauwe staande schijfjes op de print? Dat zijn de smoorspoelen het lijken net weerstanden met kleurige ringen, er zitten er 3 vlak bij die 2 diodes[/color]
5. Elco's doormeten wordt met mijn huidige apparatuur nog een uitdaging... Nee, dat gaat niet, maar is wel een eis, als je dit soort problemen aan wilt pakken, want ook een vakman kan niet zonder gereedschap.
En als je een vakman wilt vervangen, dan zal je dus ook moeten investeren in gereedschap.
En voor weinig geld heb je tegenwoordig toch al wel meters waar je goed mee uit de weg kunt.
Voor 3 a 4 tientjes ben je al een heel eind

- Losse voedingskabel heb ik inmiddels gemaakt. Dus ga eerst maar eens meten tot welk punt de meting een stabiele waarde oplevert, want mijn verdenking gaat toch naar de regelkring rondom de LNK

Tegenwoordig heb je van die mooie kleine platte werklampjes met led verlichting, die zijn er handig als je op zo'n print zit te staren hoe het spoor loopt en kun je ook de sporen die aan de onderzijde lopen als je hem op de lamp legt.

Rob Hoevenaars is lerarenopleider voor de HTS en heeft vele filmpjes gemaakt:

Componentenleer Condensator - elektronica - meten van condensatoren

Componentenleer Spoel - elektronica - theorie en praktijk

Componentenleer: Diode - elektronica - theorie en praktijk - voorbeelden
 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Zo,

Allereerst; een multimeter met mogelijkheid om de elcos door te meten is onderweg.

Zojuist de metingen gedaan.
Print op tafel met een los snoer gevoed.
Ik wil nog melden dat ik ook de check van source naar drain nogmaals heb gedaan: stabiel op 437v DC.

Resultaat van de meetpunten:
1: 230v AC
2: krijg ik nog niet gevonden. Kan ik me verder in verdiepen als dat meerwaarde heeft.
3: 304 v DC
4: 430 v DC

Na de diode gaat het van 230 ac naar 304 dc.
Mogelijk de eerdere meting iets niet goed gedaan. Ik leer bij. Alle gemeten waarden zijn stabiel(!)

Ralf
Link naar reactie
Nee, je moet nu meten op beide pootjes, want de trafo heeft de kring galvanisch gescheiden en hebben dus geen verbinding meer met het net en is de spanning veiliger geworden. Want ook de terugkoppeling naar de chip toe is gescheiden door een optische koppeling via een licht diode.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...