Ga naar inhoud

Blomberg TFK 1350/2 wordt niet meer warm


Aanbevolen berichten

Warmtepompdroger Blomberg TKF 1350/2
productnr 7188281500
circa 10 jaar oud, staat alweer ruim 5 jaar op huidige plek


De droger droogt niet meer.

Na enig onderzoek al het volgende geconstateerd: [list]
  • Droger geeft geen foutmeldingen op het display maar draait regulier het programma af
  • [/list]
    [list]
  • Er komt geen water in de opvangbak
  • [/list]
    [list]
  • Trommel draait nog.
  • [/list]
    [list]
  • Luchtcirculatie is nog actief maar deze lucht wordt niet warm. In de trommel 25 graden gemeten bij een ruimtetemp van 21 graden
  • [/list]
    [list]
  • Zijpanelen eraf gehaald en binnenin schoongemaakt (hoeveelheid stof viel mee)
  • [/list]
    [list]
  • condensator lijkt schoon genoeg te zijn
  • [/list]

    Al met al is mijn vermoeden dat omdat de lucht niet warm genoeg wordt er ook geen vocht uit deze lucht condenseert in de opvangbak en dit dus ook niet kan worden weggepompt.
    Vervolgvraag is waarom de lucht niet warm wordt en/of dit de oorzaak is.

    Heb [url]https://www.dropbox.com/sh/iz0swk9jv3z77gd/AACmQ9ATXIkMZvbBUVou-wHVa?dl=0[/url] wat foto's geplaatst voor verduidelijking.
    Link naar reactie
    Het lijkt er op dat de compressor het probleem geeft.

    Want deze zorgt aan de ene kant voor het verwarmen van de toevoerlucht en aan de andere kant voor het koelen van de afvoerlucht waardoor het condenseert.

    Als eerste zou ik een proeflampje aansluiten op de compressor om te controleren of de compressor wel voeding krijgt en draait.

    Als dat gedaan is kun je de compressor ook met een vreemde voeding aansluiten om tijdens het proces te bepalen of de compressor los van de electronica wel werkt.
    [attachment=0]20201013_144857.jpg[/attachment]

    Als hij wel draait dan zal de heetgasleiding (persleiding van de compressor en inlaat van de condensor) echt heet moeten worden
    Je zou ook de stroom kunnen meten als de compressor draait en moet de stroom ongeveer dat zijn wat het machineplaatje van de compressor aangeeft.

    De stroomopname zou rond de 4 a 5 Ampere moeten zijn. als het rond de 3 Amp max is, is er een koelmiddel gebrek.

    Dit is dan wel geen Blomberg maar het principe is hetzelfde.



    [attachment=1]warmtepompdroger proces grafiek.png[/attachment] Hier zie hoe de temperatuur van de pijpjes moet zijn na een 20 minuten.

    Met vriendelijke groet,  

     

    Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

    Link naar reactie
    ben aan de slag gegaan met de tips:

    lampje op de compressor aangesloten en droger gestart, deze blijft uit.

    Daarna de compressor los op netvoeding aangesloten. Deze wordt nu wel goed heet.
    Trekt dan ong 10A en bromt ook iets bij het starten.

    Had eerder ook nog een condensator verbonden. Dan trekt deze maar 4A

    in beide gevallen loopt amperage langzaam terug.

    Op het etiket van de compressor staat helaas geen verwacht amperage. Goede foto maken lukte niet maar heb ze aan het album toegevoegd.
    Link naar reactie
    [attachment=0]Compressor cut out.jpg[/attachment]
    Met de 10 ampere heb je de condensator niet aangesloten dat moet wel, op het machine plaatje staat I nominaal op 5 Ampere, dan lijkt 4 Ampere voor alleen de compressor een prima waarde.

    Dus dan wordt het bedieningspaneel loshalen en de print er uit te halen, want er zal een defect relais de oorzaak zijn of een losse stekker, maar dat verwacht ik echter niet.

    Deze relais zijn spotgoedkoop en als je een beetje soldeervaardig bent, is dat goed zelf te doen.

    Maak eens een foto van de printkaart met name de soldeerzijde van de relais. Maar ook de relaiszijde in close up, want daar staat het typenummer op.

    Hier wat verdere info:

    [url=https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?f=6&t=23]Relais met slechte solderingen, altijd vervangen[/url]
    [url=https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?f=6&t=28]Relais, Het vervangen van een relais[/url]
    [url=https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?f=6&t=25]Relais, wat zijn het en hoe zijn ze te vinden?[/url]

    Als ik de foto's krijg kan ik je adviseren hoe nu verder.

    In mijn naspeuringen zit Blomberg in de stal van Electrolux, maar helaas kan ik aan de hand van de productcode geen tekening vinden.

    Met vriendelijke groet,  

     

    Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

    Link naar reactie
    Ik heb de zaak bestudeerd, want Blomberg is voor mij onbekend.
    Je hebt afwijkende relais normaal is 12 volt spoelspanning de jouwe zijn 24 volt DC
    En dan zijn er 3 met alleen een maakkontakt en een met een wisselcontact die voor het omkeren van de draairichting van de trommel gebruikt wordt.
    Ik kan helaas de kleuren van de aansluiting compressor niet goed zien, ik zie iets rood.
    Kijk waar de draad van de compressor uitkomt en volg het printspoor naar het relais.

    Je zou ook op de relais kunnen meten, dat doe ik altijd op deze pluggen door kopspelden in de plug te steken en daar met Hirschmann meetpennen het signaal te meten.

    [attachment=0]Testspeld 4.jpg[/attachment]

    Je zou op de spoel kunnen meten of de sturing wel aankomt. Maar ik verdenk het relais gewoon, dat het slecht is. Een bekend verschijnsel.
    Dus vervang het relais maar dan zal de machine wel weer draaien. Het hoeft niet altijd zichtbaar te zijn dat een relais stuk is.
    Dus let wel op bij de bestelling dat je een 24 volts versie moet hebben.

    Met vriendelijke groet,  

     

    Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

    Link naar reactie
    [quote=Lampje post_id=4806 time=1619366086 user_id=51] En dan zijn er 3 met alleen een maakkontakt en een met een wisselcontact die voor het omkeren van de draairichting van de trommel gebruikt wordt.
    Ik kan helaas de kleuren van de aansluiting compressor niet goed zien, ik zie iets rood.
    Kijk waar de draad van de compressor uitkomt en volg het printspoor naar het relais. [/quote]
    Heb de draden gevolgd en een overzicht gemaakt welke waarvan is.[url]https://www.dropbox.com/s/tfcbac6tpmh081n/printplaat%20met%20draadkleuren.png?dl=0[/url] Lijkt alsof de blauwe en gele draad van de temperatuursensor condensator niet bij de bovenste relais uitkomen.

    De compressor heeft een aantal afgaande draden.
    - oranje, gaat (buiten beeld) via verbindingsblok over in rood en dan naar de aan/uit knop
    - rood gaat naar condensator en dan doorverbonden met temperatuursensor* op de koperen leiding van de compressor. Doorverbonden gele draad gaat vervolgens naar printplaat
    - grijs gaat ook naar de consensator en stopt daar
    - blauwe draad van de temperatuursensor gaat direct naar de printplaat als blauw.
    - de zwart/roze draad gaat naar de ventilator
    - de blauw/witte draad gaat van de ventilator weer terug naar de consensator

    Zie [url]https://www.dropbox.com/s/2id1qh7loeiviwx/28_draden%20compressor%20en%20temp%20sensor.jpg?dl=0[/url]
    [url]https://www.dropbox.com/s/htuc5bwgw0odziy/29_draden%20compressor.jpg?dl=0[/url]
    [url]https://www.dropbox.com/s/pmu32ilj9qpd7sq/30_draden%20compressor.jpg?dl=0[/url]

    * ik denk dat het een tempsensor is die de compressor uitschakelt als het warm genoeg is.
    Link naar reactie
    Ik sta er vreemd van te kijken dat een compressor direct gestuurd zou zijn vanuit een thermische schakelaar.

    En ik ben eigenlijk het overzicht een beetje kwijt.

    Zou je aan de hand van het schema, wat ik eerder gaf, een schema kunnen maken hoe het op jouw machine zit?

    Met vriendelijke groet,  

     

    Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

    Link naar reactie
    [quote=Lampje post_id=4809 time=1619556879 user_id=51] Ik sta er vreemd van te kijken dat een compressor direct gestuurd zou zijn vanuit een thermische schakelaar.

    En ik ben eigenlijk het overzicht een beetje kwijt.

    Zou je aan de hand van het schema, wat ik eerder gaf, een schema kunnen maken hoe het op jouw machine zit? [/quote]
    haha, snap wel dat je het overzicht kwijtraakt, heb hier een schematisch overzicht gemaakt van de verbindingen vanuit de compressor. [attachment=0]draadschema droger.jpg[/attachment]
    Link naar reactie
    Als ik naar de foto's kijk zie ik 3 condensatoren op de tekening maar twee.
    Ook klopt er iets niet bij de fan.

    Wat heb je aangesloten toen de compressor 4 ampere trok en het dus goed deed?

    Dus de compressor fan gaat gelijk met de compressor draaien?
    Als de fan wel draait en de compressor niet, dan moet je de temperatuur beveiliging van de compressor eens doormeten.
    Als beide niet draaien, dan zou ik de sensor op de heetgas leiding eens controleren. Het lijkt er op als of dit een soort clixon is die op temperatuur van het hete gas schakelt.

    Maak daar eens een foto van en meet hem door.
    Van die condensator bij de aan/uit knop begrijp ik niets. Want daar zijn de beide polen op dezelfde klem aangesloten, dus een kortsluiting.

    Met vriendelijke groet,  

     

    Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

    Link naar reactie
    [quote=Lampje post_id=4812 time=1619679621 user_id=51] Als ik naar de foto's kijk zie ik 3 condensatoren op de tekening maar twee. [/quote] Er zijn er zelfs 4, verbonden met stopcontact, compressor, luchtpomp en trommeldraaimotor . Heb ze toegevoegd aan de tekening.
    [quote=Lampje post_id=4812 time=1619679621 user_id=51] Ook klopt er iets niet bij de fan. [/quote] In de bedrading? Het lijkt wel zo aangesloten te zijn.

    [quote=Lampje post_id=4812 time=1619679621 user_id=51] Wat heb je aangesloten toen de compressor 4 ampere trok en het dus goed deed? [/quote] Stekker met draden aangesloten op de pinnen van de compressor de grijze en rode draad mee verbonden zijn (bijgeprikt naast de bestaande bedrading)
    edit 2: heb het zojuist aangesloten zoals hieronder getekend. compressor en ventilator gaan beide aan. Wel schakelt compressor redelijk snel uit. ik hoor de clixon die eronder zit dan klikken. Wat opvalt is dat de stekker die ik heb aangesloten maar liefst 10 a 12 Ampere trekt, totdat de compressor uitschakelt door de clixon. Kort na het uitschakelen schakelt de compressor weer in om vervolgens weer kort daarna uit te schakelen. Ik heb het toen maar gestopt om de compressor niet te beschadigen.
    De printplaat is in deze opstelling overigens losgekoppeld. [attachment=0]droger test compressor 1.jpg[/attachment] [quote=Lampje post_id=4812 time=1619679621 user_id=51] Dus de compressor fan gaat gelijk met de compressor draaien?
    Als de fan wel draait en de compressor niet, dan moet je de temperatuur beveiliging van de compressor eens doormeten.
    Als beide niet draaien, dan zou ik de sensor op de heetgas leiding eens controleren. Het lijkt er op als of dit een soort clixon is die op temperatuur van het hete gas schakelt.
    Maak daar eens een foto van en meet hem door. [/quote]
    Beide draaien niet. Zal even de sensorweerstand meten en foto maken.
    edit: foto's hier: [url]https://drive.google.com/drive/folders/1ay9mkuF9WDAzMco1AjyiJu-IrmPnVbOr[/url]
    multimeter schiet naar 0 ohm op kamertemperatuur
    [quote=Lampje post_id=4812 time=1619679621 user_id=51] Van die condensator bij de aan/uit knop begrijp ik niets. Want daar zijn de beide polen op dezelfde klem aangesloten, dus een kortsluiting. [/quote] Foutje in de tekening :oops:, aangepast. [attachment=1]droger draadschema v2.jpg[/attachment]
    Link naar reactie
    [attachment=1]Drukschakelaar.png[/attachment] Dit is de drukschakelaar die de stroomkring schakelt, het is geen thermostaat. Maar die zit wel in het koelmiddelcircuit, dus daar kun je zelf niets aan doen. Een uiterst vreemd systeem van regelen.

    De compressor mag je niet aansluiten zonder elco, dan wordt hij bloedheet en verbrandt.

    Want dit type motor weet niet welke kant hij uit moet gaan draaien en blijft vaak zonder condensator stil staan brommen en kan zelfs de verkeerde kant uit gaan lopen, wat een compressor niet echt leuk vindt. Hij moet een zet in de goede richting krijgen van de condensator.
    [attachment=0]Vreemde voeding op compressor.png[/attachment]



    Zo moet je hem aansluiten met een vreemde voeding en zal hij het goed doen.

    Ook erg vreemd, dat de koelventilator al direct begint te lopen als de compressor nog koud is en warmte moet produceren. Bij alle machines die ik ken, werkt de koel fan pas als de compressor te heet dreigt te raken. En wordt vanuit de electronica geschakeld

    De condensator die bij de voeding zit, lijkt alleen een ontstoorfunctie te hebben want staat gewoon parallel aan de voeding. Ook is er nog een sensor in de luchtstroom na de trommel. Wat die doet is voor mij niet duidelijk. Want de electronica lijkt hier niets te schakelen. Wel alle andere zaken maar niet de compressor.

    Wat doet de overload sensor van de compressor, die moet bij een stroom van 4-5 Amp gewoon gesloten blijven.
    Het lijkt er op dat op persdruk van de compressor geregeld en geschakeld wordt, wat ik uiterst vreemd vind om een temperatuur te regelen.

    P.S.

    Kun je de laatste foto's in JPG plaatsen hier kan ik niets mee?

    Met vriendelijke groet,  

     

    Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

    Link naar reactie
    Heb foto van png naar jpg aangepast.

    Verder bedrading nog nagelopen maar amperage blijft 10 tot 12A. Fan afgekoppeld. [attachment=0]droger test compressor 3.jpg[/attachment]
    heb compressor documentatie hier gevonden. c, s en r op de tekening aangegeven. Heb zelf model NE7215H
    [url]https://issuu.com/ephtklima/docs/embraco-aspera_katal__gus_kompressz[/url]

    Edit: compressor gaf nu wel weer 4A aan na het omdraaien van de draden naar de polen van de consensator (Er staat helaas niets op aangegeven zoals welke kant + of - is :?). Daarna de fan ook aangesloten en wordt er weer 12A aangegeven. Zou de consensator gek kunnen doen?
    Link naar reactie
    De foto's van de sensor zijn in een apple format, wat ik niet lezen kan, dus deze graag omzetten https://drive.google.com/drive/folders/1ay9mkuF9WDAzMco1AjyiJu-IrmPnVbOr
    Bij een startcondensator mag het wisselen van de polariteit niet uitmaken.
    Het is een toevalstreffer, dat hij het wel doet, als je de polariteit omdraait.
    Het is- of een rotte verbinding -of een rotte elco.
    Bij die hoge stroom niet doordraaien dat kost je een compressor.

    Met vriendelijke groet,  

     

    Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

    Link naar reactie
    [attachment=0]20210502_193340.gif[/attachment]

    Volgens mij is dit een ander type compressor nog zo'n ouderwets eitje met een aanlooprelais.

    Volgens mij heb jij geen startrelais maar een bedrijfscondensator
    Zitten er nog meer aansluitingen op dan de drie die ook in het schema staan?

    Met vriendelijke groet,  

     

    Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

    Link naar reactie
    [quote=Lampje post_id=4820 time=1619971726 user_id=51] De foto's van de sensor zijn in een apple format, wat ik niet lezen kan, dus deze graag omzetten https://drive.google.com/drive/folders/1ay9mkuF9WDAzMco1AjyiJu-IrmPnVbOr
    Bij een startcondensator mag het wisselen van de polariteit niet uitmaken.
    Het is een toevalstreffer, dat hij het wel doet, als je de polariteit omdraait.
    Het is- of een rotte verbinding -of een rotte elco.
    Bij die hoge stroom niet doordraaien dat kost je een compressor. [/quote]
    ah die foto's, ja heic is een vervelend format. Heb ze aangepast naar jpg:[url] https://drive.google.com/drive/folders/1ay9mkuF9WDAzMco1AjyiJu-IrmPnVbOr?usp=sharing[/url]


    [quote=Lampje post_id=4821 time=1619979290 user_id=51] 20210502_193340.gif



    Volgens mij is dit een ander type compressor nog zo'n ouderwets eitje met een aanlooprelais.

    Volgens bij heb jij geen startrelais maar een bedrijfscondensator
    Zitten er nog meer aansluitingen op dan de drie die ook in het schema staan? [/quote]
    Nee alleen 3 pinnen. Zie hier: [url]https://drive.google.com/drive/folders/1qIcqU2sULygq5KClHq8vPPtMJQB7X8uy?usp=sharing[/url].
    Link naar reactie
    Ja, het is me duidelijk. Blijft er over om de beide spoelen van de compressor eens ohms door te meten.
    Dit om zeker te stellen dat de motor inwendig ook goed verbonden is. Zet ook eens een voltmeter op de klemmen van de overload en kijk bij bedrijf of er een spanningsval over de overload ontstaat als signaal dat de overload defect is.
    Maar het meest verdacht is toch de condensator en zijn aansluitingen.

    Met vriendelijke groet,  

     

    Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

    Link naar reactie
    [quote=Lampje post_id=4823 time=1619985912 user_id=51] Ja, het is me duidelijk. Blijft er over om de beide spoelen van de compressor eens ohms door te meten. [/quote] C-R = 0V; ohmmeter sprint heel snel heen en weer
    C- S = 225V; 0 ohm
    [quote=Lampje post_id=4823 time=1619985912 user_id=51] Dit om zeker te stellen dat de motor inwendig ook goed verbonden is. Zet ook eens een voltmeter op de klemmen van de overload en kijk bij bedrijf of er een spanningsval over de overload ontstaat als signaal dat de overload defect is. [/quote] overload geeft 0V/0 ohm aan.
    [quote=Lampje post_id=4823 time=1619985912 user_id=51] Maar het meest verdacht is toch de condensator en zijn aansluitingen. [/quote]
    Link naar reactie
    [quote=Lampje post_id=4828 time=1620070391 user_id=51] Je hebt in de ohms stand toch wel spanningsloos gemeten?
    En de condensatoren ontladen?

    Want ohms moet je toch weerstanden meten.
    Want de motor draait af en toe dan kan het geen nul zijn. [/quote]
    spanningsloos zijn de weerstanden 0, zowel tussen C-R; C-S en tussen de aansluitingen van de overloop.
    Als de compressor aan staat is er tussen C en S geen spanning en dus ook 0 ohm.

    Heb ook nog even een andere condensator aangesloten (die van de trommeldraaimotor) die geeft hetzelfde resultaat

    p.s. ik had in eerste instantie de consensator niet ontladen maar ontladen geeft geen andere waardes...
    Link naar reactie
    Gast
    Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
    • Populaire leden

      Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

    • Leden

      Geen leden om te tonen

    ×
    ×
    • Nieuwe aanmaken...