Ga naar inhoud

Bosch WTS86511NL/03 printplaat defect


HWE

Aanbevolen berichten

goede morgen,
mijn Bosch condens droger houdt er na de start mee op en geeft storingscode F11 aan.
Dan tikt er iets op de printplaat, mogelijk een relais.
Ik zou de defecte onderdelen willen vervangen, maar heb geen idee welke?
Printplaat ziet er netjes uit, foto zal ik bijvoegen.

met vriendelijke groet Henk


Bosch warmtepompdroger E-nr: WTS86511NL/03 FD 8611 200014
Bosch Logixx 7 sensitive
Link naar reactie
  • Reacties 43
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Zou je van de omcirkelde plekken nog een close-up kunnen maken?
Een condensdroger en een warmtepompdroger hebben allebei een opvangbakje en/of afvoer.
Het verschil is dat een condensdroger een verwarmingselement heeft en een warmtepomp heeft een compressor er in zitten.
Daarmee is de warmtepomp energiezuiniger, Dit ter info.
[url=https://postimg.cc/SJBVgZzM][img]https://i.postimg.cc/SJBVgZzM/print-HWE.png[/img][/url]

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie
Mijn advies; doe dan gelijk de beide halve solderingen:
[img]https://i.postimg.cc/5ycwrWjN/image.png[/img]

Als dat niet werkt moeten de relais goed nagelopen worden. Zeker omdat TS Henk aangeeft dat de machine wel tikt maar dan niets doet. Klinkt als een relais wat niet goed werkt. Als het dus niet aan de soldering ligt, is mijn eerste verdachte dus de relais.

Zie ook [url=https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?f=6&t=25]dit topic over relais[/url].


P.S. MaakMijnWitgoed kan evt. de kleine witte vierkante relais ook bestellen en opnemen in het assortiment. Kosten komen dan op waarschijnlijk €2,55 per stuk. Naar (een vervanger van) de grotere rechthoekige en een beetje creme kleurige relais wordt nog gezocht ...

Klusser - Motormuis - IT-er - Fotograaf - Gadgets liefhebber - Techneut - Nieuwsgierig - ...

Link naar reactie
Beste Hazee
Ik heb de solderingen gecontroleerd en zijn goed.
Mijn vermoeden is ook een defect relais .
Ook omdat deze tikt en soms ratelde waarna de wasdroger stil blijft staan.

Kun je misschien aangeven welk relais het probleem zou kunnen zijn?

Dank voor jullie reacties.

Ik laat het weten als ik er weer leven in heb gekregen.
Groet Henk
Link naar reactie
De solderingen zijn in ieder geval niet netjes uitgevoerd, dus daar zou ik sowieso even de soldeerbout en wat extra tin tegenaan houden ;)

Welke relais niet lekker is, weet ik zo niet. Dat is afhankelijk van welke functie het niet doet.
Lampje (andere moderator hier op het forum) heeft vaak wel ideeën hoe je dat kunt uitzoeken.

Klusser - Motormuis - IT-er - Fotograaf - Gadgets liefhebber - Techneut - Nieuwsgierig - ...

Link naar reactie
De sturingsmodule, dat is een dure 376 euro!!!! en dan zulk soldeerwerk! het is te gek voor woorden.

Henk helaas ben ik niet op de hoogte van jouw kennis op het gebied van solderingen, maar koude lassen kunnen heel moeilijk zichtbaar zijn. Zelfs voor een getrainde reparateur, die dan stomweg alle verdachte punten door soldeert en dan doet het apparaat het weer zonder dat je kunt zeggen waar de haarscheur gezeten heeft.

Als geen enkele functie het doet. niet draaien van de trommel, geen heater, geen pomp, dan zul je het richting veiligheidsrelais moeten zoeken.

Ik heb helaas geen schema van deze machine

Volg de sporen vanaf de stekkers. (230 v printvoeding op achterzijde keuzeknop) Waarschijnlijk is er een veiligheidsrelais die alles schakelt, dus kijk daar eerst eens naar. En hoor met een schroevendraaier tegen je oor en het relais welk relais er het geluid maakt. Ook de deurschakelaar zou wat roet in het eten kunnen gooien.

Dan is het gewoon een kwestie van meten op de printkaart. Zoek de datasheet van de relais op het internet op en kijk hoe de contacten aangesloten zijn. Maak een banaanstekker met een naainaald er op gesoldeerd, dat meet perfect door de isolatielak heen en kun je ook goed in de stekkercontacten komen.

[attachment=0]LED-proeflamp.gif[/attachment]

Het gebruik van een proeflamp i.p.v. een meter is erg handig omdat je je ogen op de printkaart kunt houden
[b]Ben je er wel van bewust dat het meten aan deze print levensgevaarlijk is.

Want de massa van deze print ligt wel aan het lichtnet van 230 volt en afhankelijk van hoe jij de stekker in de wandcontactdoos hebt gestoken, kan er op de massa van de print 230 volt staan.[/b]
Dus als je daar geen vaardigheden in hebt, doe het niet en vraag een deskundige.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
[quote=HaZee post_id=2262 time=1551306630 user_id=49] P.S. MaakMijnWitgoed kan evt. de kleine witte vierkante relais ook bestellen en opnemen in het assortiment. Kosten komen dan op waarschijnlijk €2,55 per stuk. Naar (een vervanger van) de grotere rechthoekige en een beetje creme kleurige relais wordt nog gezocht ... [/quote] Als je inmiddels weet welke relais stuk is/zijn:

De kleine vierkante witte met type code Schrack PB134012 is te vervangen voor [url=https://www.maakmijnwitgoed.nl/overige-componenten/85-12v-relais-10a250v-small.html]dit exemplaar[/url].

De iets grotere rechthoekige met type code Schrack T7NV1D4-12-WG is te vervangen voor [url=https://www.maakmijnwitgoed.nl/overige-componenten/76-12v-relais-10a250v.html]dit exemplaar[/url].

Klusser - Motormuis - IT-er - Fotograaf - Gadgets liefhebber - Techneut - Nieuwsgierig - ...

Link naar reactie
Nu de print toch open ligt, zou ik zeker, de relais van de aandrijfmotor 2 stuks en van de heaters (2 stuks) en het hoofdrelais vervangen.

Want met de waarden: 2500 (700+1800) Watt van de elementen, bij 230 Volt, krijgen zij heel wat te verduren.

En is de totaalstroom boven de 10 Amp. (het maximum wat de relais mogen hebben) De heaters vragen al 10,9 A

En de kosten zijn het ook niet, als je toch eenmaal bezig bent.

Want de omstandigheden bij een condensdroger met verwarmingselementen zitten, qua temperatuur, dicht tegen de grens van de 85 graden aan.

En is snelle veroudering niet zo vreemd.

Want duidelijk is, dat bij dit ontwerp, de grens echt is opgezocht naar nog kleiner en goedkoper.

Maar eigenlijk overschreden is.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...