Ga naar inhoud

AEG T55543 wasdroger doet niets


Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb een vraag over mijn T55543 AEG condensdroger.
Mijn printplaat (module) functioneert goed voor wat betreft de lampjes, echter als ik de programmaknop op een programma zet en duw dan de startknop in, dan hoorde ik eerst een tikje op de module(relais) en begon de machine zijn werk te doen. Nu hoor ik geen tikje meer en de droger start ook niet meer.
Welk onderdeel is dan stuk? Een van de relais?

Gr. Kootje
Link naar reactie
  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hallo Kootje,


[attachment=0]PNC-nummer.gif[/attachment]
graag alle gegevens van het machineplaatje ergens bij de deur.

De Produkt Nummer Code is het belangrijkst voor ons.

Brandt het verlichtingslampje in stand 1, als de deur open staat?

daarna de deur dicht

Zit de deur goed dicht?

Heb je een foutcode die zichtbaar wordt?

Welke lampjes branden er? Als je een programma gekozen hebt en op de startknop hebt gedrukt.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Hallo Lampje,

Wanneer ik de knop op de eerste stand zet (verlichting) dan branden er geen lampjes bij dichte deur.
Draai ik de knop nog een stand verder op (katoen), dan gaan de lampjes ''drogen,afkoelen en einde branden. De startknop knippert
Wanneer ik dan op start duw, gaat het startlampje branden, maar er gebeurt niets. Ik hoor ook geen relais tikken.
Er is geen display aanwezig.
Condensator 8 uF vervangen, maar geen verandering.
Link naar reactie
Dag Kootje.

Boven aan de deur zit een plastic lipje. deze schuift in een gleuf (zie tekening)
Hier achter zit een schakelaar die ziet of de deur open of dicht is.
Haal die er eens uit en controleer die eens op de werking.
Volgens mij denkt de droger dat de deur nog open is.
Ik weet niet hoe technisch je bent, anders kunnen we de droger laten denken dat de deur dicht is en het programma luchten proberen.
Dit omdat anders je verwarmingselement naar z'n grootje kan gaan.

[url=https://postimg.cc/K1KjZ0Tb][img]https://i.postimg.cc/K1KjZ0Tb/kootje.png[/img][/url]

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie
In aanvulling wat Bennie al stelde denk ik ook dat er een probleem is met de deurschakelaar. De electronica wordt wel gevoed en de lamp in de trommel ook.

Helaas heb ik geen filmpje op Youtube gevonden, die de demontage van de deurschakelaar laat zien. Maar het is nog makkelijker als ik eerst dacht bij dit type, mijn collega Bennie wees me er op dat de schakelaar eenvoudig vanaf de voorzijde te bereiken is, door het schroefje los te draaien.

een nieuwe schakelaar is te bestellen https://shop.aeg.nl/Wassen/Drogers/Deuronderdelen/Deurschakelaar/p/1125453009

Hoe is trouwens de toestand van de condensor, is hij schoon?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Ik zou willen weten wat de spanning is die op de print aankomt.
voor foto's verwijs ik je nog even naar dit bericht: [url=https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?f=6&t=20] Foto's uploaden[/url]

[b]Graag [size=150]een overzichtsfoto van welke relais er op dit specifieke type print zitten[/size], dus een foto recht van boven, dat we op de print de relaisnummers kunnen zien en dan wat detail foto's van de soldeerzijde, specifiek de relais en de keuzeknop en opgenomen met veel licht.[/b]

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Kootje, wat er precies aan de hand is weet ik niet.
Maar toen ik hem vanmorgen opende zag ik alle foto's, waarvan er maar een te vergroten was en nu zie ik er maar een.
Ik heb ze wel allen vluchtig bekeken, maar kan nu helaas niet verder.

Want zie er nog maar een.

Graag speciale aandacht voor goed belichtte close-ups van de soldeerzijde van de relais en ook van het 7 potig chipje LNK of TNY.

Daar kunnen heel kleine minuscule brandspoortjes zichtbaar zijn, die de diagnose vergemakkelijken.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Ik was eerlijk gezegd vanwege het ontbreken van een totaal plaatje het overzicht wel even kwijt.

3 plaatjes staan op hun kop en het vierde staat wel recht. Nou dan ben je zonder overzicht wel even de weg kwijt.
Ik heb 4 vierkante relais gevonden en 1 rechthoekige. klopt dat? Helaas staat de rechthoekige er niet helemaal op

Maar daar heb ik niet echt iets kunnen vinden. Maar helaas moeten wij het met fotobeelden doen terwijl we thuis een loep en veel licht gebruiken.
Dus garanderen dat er niets is, kan ik niet. Zelf nog maar eens goed naspeuren en bij twijfel gewoon doorsolderen

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...