AEG T75280AC foutcode E36

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
CTE
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mei 2021, 21:33

Hallo,

Mijn wasdroger warmt niet meer.
Foutcode E36 aanwezig, wel toevallig gevonden want ik geraak niet niet meer bij de foutcode :roll:
Thermostaat ohms uitgemeten, 6 ohm.
Bij nazicht printplaat gezien dat 1 contact van een relais ( 812H-1C-C E) was losgesmolten.
Nieuwe relais besteld en vervangen.
Ik dacht probleem opgelost. Echter nu stopt het programma na 5 min. Verder zie ik niets aan de printplaat.

Enig idee?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Graag alle gegevens van het machineplaatje vermelden


Is de foutcode gereset?

Foutcodes Testmode inschakelen, diagnostische testmode
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
CTE
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mei 2021, 21:33

Model T75280AC TC09H6MHW

Ik heb waarschijnlijk iets fout gedaan bij het resetten
Dit had ik niet na het vervangen van de relais. Behalve het verwarmingselement werkte alles.
Na resetten (van C01... C16 van EHE naar E00 gezet) start niet meer en geeft EH0
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

AEG Product Nummer Code PNC.jpg

de productnummercode (PNC) heb ik nodig om te kijken welk type je precies hebt en om de documentatie te kunnen vinden

Een thermostaat die 6 ohm aangeeft is verdacht. Dat is veel te hoog.
Dus zou ik deze maar vervangen.

EHO geeft aan dat er een probleem is met de voeding. Dat kan in de huisinstallatie liggen.
Een slecht wantcontact, slechte las ergens in de huisinstallatie, een verlenghaspel, maar de kans is groot dat het veiligheidsrelais problemen geeft.
Dat is meestal een afwijkend relais, die rechthoekig is.

Maak eens close-up foto's van thermostaat en relais volgens deze aanwijzingen

Graag wat foto's volgens deze gebruiksaanwijzing op het forum plaatsen

Doordat het relais van de voeding verwarmingselement defect was, heeft deze fout niet gespeeld, omdat er geen grote stroom liep.
Nu het relais vernieuwd is, dient deze grote stroomvraag zich aan en daardoor meldt de volgende slechte component in de keten zich.

Mijn advies is dan ook altijd om bij een slecht relais, maar alle relais van de grote verbruikers, zoals de twee van de aandrijfmotor, van het verwarmingselement en het veiligheidsrelais, (waar de grootste stroom over loopt) te vervangen.
Want het zijn de kosten niet, in wezen zijn deze componenten spotgoedkoop.
En als je toch bezig bent een kleine moeite.

Zeker als je weet, dat wasdrogers brandoorzaak nummer 1 zijn in huishoudens en vaak de vermogensrelais samen met de inwendige vervuiling, daarvan de hoofdoorzaak zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
CTE
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mei 2021, 21:33

als eerste, bedankt voor je feedback. Fijn dat mensen zoals u hun expertise delen!

Voeding van het net en wandcontactdoos is zeker in orde. hoogstwaarschijnlijk heb ik de verkeerde relais gebruikt om de oude te vervangen.
Ik voeg enkele foto's bij.
De witte relais is de nieuwe, zwarte de oude

Kan je me vertellen welke relais ik dus allemaal best vervang en waar je ze best kan bestellen?
Verder zou ik ook de thermosthaat op het warmte element willen vervangen, aangezien u die 6 ohm verdacht vindt.

Alvast bedankt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Volgens mij is er aan het vervangend relais niets mis.

Helaas heb ik geen aansluitschema van deze print.
Dus om zeker te stellen om welke relais het gaat, zou je de bekabeling en het printspoor kunnen volgen.
Er zijn 5 relais van het vierkante type die vermogens schakelen, twee voor de beide elementen en twee voor de aandrijfmotor.
Blijft alleen de condenspomp nog over.
En natuurlijk het veiligheidsrelais wat rechthoekig is.

Dus om het makkelijk te maken vervang ze gewoon allemaal, het zijn de kosten niet.
je kunt ze bestellen bij Onderdelen Ik maak mijn witgoed zelf
Ik wil je ook aanraden om dit soldeervet te gebruiken, daar heb ik geweldige ervaringen mee.
Daar krijg je geweldig mooi vloeiende verbindingen mee. En eenvoudig schoon te maken met een kwast alcohol.
Het voordeel is ook dat je geen derde hand meer nodig hebt bij solderen
Soldeerfluxpasta Mechanic MCN-UV80

Om je te adviseren over de thermostaat, moet ik wel een foto hebben waar de gegevens op staan, waarschijnlijk is dat een clixon, maar met welke specificatie?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
CTE
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mei 2021, 21:33

Bij deze nog een foto van de thermostaat en het veiligheidsrelais(?)
U spreekt van een pomp maar het betreft hier geen wasdroger met een warmtepomp, enkel een verwarmingselement en het pompje voor het condenswater. Die heeft dan maar 1 enkele thermostaat op het verwarmingselement veronderstel ik?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Wat ik van het type kan maken 36FXE24 2022 8? of 6?
Lijkt op een maximaal thermostaat maar de thermostaten verkoopt AEG niet los.
Het lijkt op een thermostaat die Whirlpool veel gebruikt van 130 graden. Maar dat moet ik wel zeker weten, want het laatste nummer wijkt licht af.
Dus kijk eens of je nog meer gegevens kunt lezen.
Met pomp bedoelde ik de condenspomp.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ook de eerste foto, waar je denkt dat het een thermostaat is, staat bij de component VDR1, of te wel voltage dependant resistor.
Deze werken normaal niet mee en zijn hoogohmig, maar kunnen in geval van zeer hoge stoorspanningen, behoorlijke pieken afblussen.
Is zuiver voor bescherming en ontstoring van de electronica niet voor de werking.

VDR, de werking
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten