Whirpool Nevada 1400 Advies over printplaat

De wasmachine stuk of defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent, dan kunt u in veel gevallen uw wasmachine prima zelf repareren.
En tegen zeer lage kosten.
Wij kunnen u helpen uw eigen reparatie uit te voeren en coachen u op afstand.
Dat is onze hobby en zijn dan ook net zo trots als u, als we samen de machine van de schroothoop gered hebben. (www.DIYreparatie.nl)
Gesloten
SDR
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 apr 2020, 19:34

Beste leden van dit forum,

Mijn wasmachine stopte er prompt mee dit weekend. Heel vervelend. Is nog een prima wasmachine nooit problemen.
Nu heb ik online al informatie gevonden dat het de printplaat kan zijn en dan met name het IC in mijn geval LNK304PN
maar wie weet hier meer van?

Welke onderdeeltjes moet ik vervangen.
Bijgevoegd de link naar 3 foto's.

https://postimg.cc/gallery/jjX4JBW

Foto 1 voor het schoonmaken
Foto 2 na het schoonmaken
Foto 3 van het plaatje aan de binnenkant van de deur.

Hoor het heel graag.

Hartelijke groet,


Sander
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Ik zie zo geen visuele schade,
Meet eens of er spanning uit het ontstoringsfilter komt.
Die zit daar waar het netsnoer de machine in gaat.
Daarna volg je de bedrading naar de printplaat en kijk of de 230 volt daar aan komt.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
SDR
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 apr 2020, 19:34

Beste Bennie, Dank voor je bericht. Ik heb dus geen spanningsmeter... Beetje balen maar ik kan dat dus niet meten.
HaZee
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:34

Het gaat in dit geval nog om 230V die aan komt op de printplaat, dus dat kan je ook even testen met een draad met Lampje. (proeflampje)


Overigens gaat MaakMijnWitgoed ook soldeerbout sets verkopen waarbij een eenvoudige multimeter meegeleverd wordt in een etui. Misschien is dat wat?
Waarschijnlijk een tijdelijke actie (staan nog niet op de website) voor net onder de €30:
Afbeelding

Heb je al een soldeerbout, dan kan je evt. ook bij Conrad en soms zelfs Lidl, Aldi of Action terecht voor een eenvoudig exemplaar.
Goed geholpen? Help ons dit forum in de lucht te houden!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Als je wilt sleutelen dan zul je toch eerst je gereedschap voor elkaar moeten hebben.

Want bij electrotechniek is het vaak niet zichtbaar en voelen is met 230 volt vaak dodelijk.
Heb je geen enkele ervaring hiermee besteedt dit werk dan uit.
Je denkt aan de LNK, lees dit eerst maar eens door:

LNK/TNY doormeten
LNK/TNY, Symptomen defect

Ik schrik trouwens van de technische toestand van de print waar kruipstromen en corrosie voor diverse problemen zullen blijven zorgen.

Niet alleen de print maar ook de pluggen zullen problemen geven.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SDR
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 apr 2020, 19:34

Beste Lampje,

Bedankt voor deze informatie. Dit wist ik dus niet.
Ik ben best handig en leer dit soort dingen vaak snel maar spelen met dodelijke spanning door onervarenheid vind ik onverstandig.

Dan zoek ik naar een andere oplossing.
Kan iemand deze printplaat misschien voor mij maken? Of heeft iemand een 2e hands/gereviseerde printplaat voor mij?

Ik woon in Amsterdam.

Hoor het heel graag. De wasmand begint vol te raken :(

Hartelijke groet,


Sander
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Sander, ik denk dat dit een juist besluit is, want de print blijft aan een kant aan de 230 volt hangen terwijl het lijkt dat er alleen maar lage spanningen zijn.

Er zijn meerdere bedrijfjes kijk hier maar eens
Printplaat laten repareren ...

Een tweede hands printplaat zal waarschijnlijk niet lukken, omdat de firmware bij iedere serie weer anders is en de broncode van die firmware alleen beschikbaar is bij de officiele dealers. Die kunnen een printkaart programmeren op serienummer en productcode
Of je zou bij de onderdelenshop een geconfigureerde nieuwe moeten kopen
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Voor het beter begrip van het gevaar nog even een schemaatje van de gebruikelijke printkaart.
Electronica lijkt vanwege zijn lage spanningen ongevaarlijk te zijn en wordt er op de printen met spanningen gewerkt tot 12 volt, maar er zitten ook relais op die de 230 volt schakelen. Uit kostenbesparingen zijn de scheidingstrafo's vervangen door de LNK of TNY chipjes die maar een fractie kosten. van de scheidingstrafo.
Nu het vast aansluiten van witgoed niet meer verplicht is, wordt het gevaar groot dat de fase van 230 volt aangesloten wordt op de nulleider van de electronica.

De electronica werkt niet t.o.v. aarde, maar de mens wel, die staat er namelijk op en is het dus zeer goed uitkijken geblazen en moet er bij werkzaamheden altijd de stekker getrokken zijn.
En ben je niet ter zake geschoold en deskundig, ga dan nooit onder spanning meten aan witgoedapparatuur, want ze hebben allemaal dezelfde gevaarlijke voeding.

230 volt kan dodelijk zijn.


Gevaarlijk 230 V.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SDR
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 apr 2020, 19:34

Beste Lampje,

Nu vind ik deze advertentie. Is dit niet precies iets voor mij?

https://link.marktplaats.nl/m1512865754


Hartelijke groet,


Sander
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja Sander,
er leiden meer wegen naar Rome.

Ik heb alleen geen ervaring met deze aanbieder.

Dat zul je zelf moeten ervaren.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SDR
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 apr 2020, 19:34

Beste Leden,
Mijn poging om een printplaat via Marktplaats te kopen is mislukt. Vraag me niet hoe en waarom maar DHL heeft het pakketje kwijt gemaakt.
Kennelijk komt er ook geen vergoeding.

Anyway. Ik durf en kan mijn eigenprint plaat niet repareren. Is er iemand op dit platform die dat eventueel voor mij kan doen.
Ik woon in Amsterdam. Maar wellicht 2x verzendkosten + reparatie is hopelijk nog steeds stukken goedkoper dan een nieuwe printplaat kopen.

Ik hoor het heel graag.

Hartelijke groeten,


Sander
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Sander, zoals ik al eerder meldde zijn er bedrijfjes genoeg die dit doen voor en schappelijke prijs zie Reparatiebedrijfjes

Helaas kan ik de foto's niet meer bekijken, die heb je waarschijnlijk verwijderd, maar herinner me nog dat er veel schade was

Als de print er "gezond" had uit gezien dan had ik het voor je willen doen, maar ik denk dat niet alleen de print zwaar te lijden heeft gehad en ik niet de mogelijkheid heb om de print totaal te testen.
De reparateurs geven je ook nog garantie.
Als hij het dan nog niet doet, dan weet je zeker dat je het in de machinebekabeling met zijn stekkers moet zoeken.
Want ik heb het vermoeden dat er bij deze machine meerdere malen met te veel zeep is gewerkt en de zaak vaker onder sopschuim heeft gestaan.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten